Τρίτη, Ιανουαρίου 17, 2017

ΠΛΗΡΩΜΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΡΤΑ ΠΛΕΟΝ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ...ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΣΑΝ...

Το πλαστικό χρήμα, με έμμεσο τρόπο, έχει μπει από το 2002 στην πληρωμή των διοδίων που λειτουργούν στους αυτοκινητόδρομους.

Οι οδηγοί που είναι εφοδιασμένοι με ηλεκτρονικούς πομποδέκτες, τα e-pass, αποφεύγουν τις ουρές, που είναι μεγάλες κατά τις μεγάλες εξόδους, ενώ απαλλάσσονται από την αναζήτηση μετρητών λίγο πριν από τους σταθμούς των διοδίων.

Μέσα στο 2017, και από την Αθηνών-Λαμίας, προβλέπεται πάντως να γίνονται δεκτές όλες οι πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες.


Υπολογίζεται ότι με e-pass γίνονται κάθε χρόνο 56 εκατ. μετακινήσεις και εισπράττονται 163 εκατ. ευρώ.

Το ποσοστό διαμορφώθηκε στο 31% για το 2015 και παρά την αύξηση που καταγράφηκε την περασμένη χρονιά δεν θεωρείται ικανοποιητικό.

Το στοίχημα θα κριθεί φέτος, με την ολοκλήρωση των έργων, αφού με την παράδοση νέων τμημάτων ώς τον Νοέμβριο στην Ολυμπία οδό έφτασε το 27,43% και στον Μορέα το 26,86%.


Διαφορετική είναι η εικόνα στην Αττική οδό όπου γίνεται με πομποδέκτη πάνω από το 50% των διελεύσεων, ποσοστό που θεωρείται υψηλό και οφείλεται στα οικονομικά κίνητρα που υπάρχουν για οδηγούς που χρησιμοποιούν τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο.

Σε όλους τους αυτοκινητόδρομους η διάθεση των συσκευών είναι δωρεάν και επιπλέον στην Ιόνια οδό δεν χρεώνεται ούτε η διανομή τους με couriers.

Η τροφοδοσία τους με ευρώ μπορεί να γίνει με μετρητά σε κάποιον από τους σταθμούς εξυπηρέτησης των αυτοκινητόδρομων ή μέσω τραπεζικού λογαριασμού και πιστωτικής κάρτας.

Ο μεγάλος μπελάς των οδηγών είναι τα διαφορετικά e-pass των αυτοκινητόδρομων, τα οποία όμως μέσα στο τρέχον έτος προβλέπεται να ενοποιηθούν σε ένα.

Για παράδειγμα, ένας οδηγός που κάνει τη διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη χρειάζεται να διαθέτει τρία διαφορετικά e-pass! Ενα για το τμήμα από Μεταμόρφωση Αττικής ώς τις Ράχες Μαλιακού, διαφορετικό για το υπόλοιπο μέχρι το Κλειδί Ημαθίας, ενώ για την οδήγηση στην Εγνατία οδό χρειάζεται να διαθέτει τη δική της «έξυπνη» κάρτα.

Να σημειωθεί ότι η Εγνατία οδός, που ανήκει στη διαχείριση του Δημοσίου, διαθέτει ηλεκτρονικούς πομποδέκτες αλλά η αξιοποίησή τους «σκοντάφτει» στις καθυστερήσεις για το μέλλον του συγκεκριμένου αυτοκινητόδρομου των 1.000 χλμ., που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη, καθώς και τις βαλκανικές χώρες με τους κάθετους άξονές του.

Η Αττική οδός, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας, η Κορίνθου-Πατρών, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου και το τμήμα Ράχες-Κλειδί της Αθηνών-Θεσσαλονίκης διαθέτουν διαλειτουργικά e-pass που αναγνωρίζονται από όλους τους σταθμούς διοδίων.

Στην Αθηνών-Λαμίας προϋπήρχε το ηλεκτρονικό TEO-pass, που είχε εγκατασταθεί από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας (ΤΕΟ), το οποίο καταργήθηκε με την παραχώρηση των εθνικών δρόμων στους εργολάβους.

Εχει ήδη αντικατασταθεί με υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα και, όπως μας εξήγησαν από την Ιόνια και την Κεντρική οδό, στα μέσα του χρόνου όλοι οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων από τη Μεταμόρφωση έως τις Ράχες θα διαθέτουν νέες οθόνες υποδοχής όλων των e-pass και θα υπάρχει τουλάχιστον ένα γκισέ για πληρωμή με πλαστικό χρήμα, παρόλο που υπάρχουν προβληματισμοί για καθυστερήσεις στους σταθμούς διοδίων.

«Είναι θέμα χρόνου η διαλειτουργικότητα των e-pass», μας διαβεβαίωσε ο Βασίλης Χαλκιάς, πρόεδρος της Hellastron, της εταιρείας που δημιουργήθηκε το 2014 με τη συμμετοχή όλων των δημόσιων και ιδιωτικών φορέων είσπραξης διοδίων.

Επιβεβαίωσε ότι οι πληρωμές με κάρτα είναι πιθανόν να ταλαιπωρήσουν τους οδηγούς, ακόμη και για περιπτώσεις με ανέπαφη συναλλαγή.

Σήμερα η διέλευση με e-pass υπολογίζεται ότι διαρκεί 30-40 δευτερόλεπτα, αλλά στην πληρωμή με POS θα χρειαστεί να γίνει επικύρωση από την τράπεζα για να ακολουθήσει η έκδοση απόδειξης, όπως επιβάλλουν οι φορολογικοί κανόνες στη χώρα μας κι αυτό μπορεί να διαρκέσει από 2 έως 4 λεπτά.

Αυτός ο χρόνος αναμονής θα δημιουργήσει κυκλοφοριακή ασφυξία στην Αττική οδό και στους άλλους σταθμούς διοδίων με μεγάλη κυκλοφορία.

Με την ιδιότητα και του αντιπροέδρου της ASECAP, του ευρωπαϊκού φορέα αυτοκινητόδρομων με διόδια, ο Β. Χαλκιάς μάς ενημέρωσε ότι σκεπτικισμός υπάρχει για την υλοποίηση της κοινοτικής Οδηγίας που αφορά τη διέλευση όλων των φορτηγών με χρέωση σε ένα λογαριασμό, παρόλο που οι τράπεζες του εξωτερικού διαθέτουν κοινό μηχανισμό είσπραξης και διανομής των εσόδων, το οποίο δεν περιλαμβάνει και τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα.

Υπάρχουν προτάσεις για βελτίωση του συστήματος σε συνδυασμό με την επέκτασή του σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων.

Χαρά Τζαναβάρα
http://www.efsyn.gr/arthro/ftanei-kai-sta-diodia-plastiko-hrima

 ΠΡΕΖΑ TV
17-1-2017

Δεν υπάρχουν σχόλια: