Σε αμέλεια αποδίδει την πρόσκρουση και βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond η έκθεση του Ανακριτικού Συμβουλίου Ναυτικών Ατυχημάτων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Συμβούλιο, «η πρόσκρουση, εισροή υδάτων, η ακυβερνησία, η εγκατάλειψη, η βύθιση, η ολική απώλεια και η ύπαρξη δύο αγνοουμένων επιβατών που συνέβησαν στο Ε/Γ Sea Diamond την 5-6 Απριλίου 2007 στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της νήσου Θήρας Κυκλάδων αποτελούν ναυτικό ατύχημα που οφείλεται σε αμέλεια» του πλοιάρχου κ. Ιωάννη Μαρίνου και του Α’ μηχανικού, κ. Εμμανουήλ Πάτσου, καθώς και των τριών υπευθύνων της διαχειρίστριας εταιρείας «Core Marine LTD», κ. Χριστόδουλου Μελά, κ. Γεωργίου Κουμπενά, κ. Ζαχαρία Σιοκούρου. Mάλιστα σε σημεία της έκθεσης αφήνονται σαφείς αιχμές ακόμα και για δόλο στη συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς επισημαίνονται πολλά ερωτήματα και κενά στα οποία οι μαρτυρίες των εμπλεκομένων δεν μπόρεσαν να δώσουν σαφείς απαντήσεις.
Οπως σημειώνεται στην έκθεση, όταν το «Sea Diamond» έφτανε στο λιμάνι της Σαντορίνης έπλεε πολύ κοντά στη βραχώδη ακτή «με σοβαρούς και προφανείς κινδύνους για την ασφάλειά του» ενώ δεν ακολουθήθηκαν το «υφιστάμενο σχέδιο ταξιδίου -το οποίο είχε εγκριθεί από τον πλοίαρχο- και βασικοί κανόνες της ναυτικής τέχνης και πρακτικής».
Σύμφωνα με την κατάθεση του Λιμενάρχη Θήρας στον ΑΣΝΑ, «η πορεία που ακολούθησε το “Sea Diamond” πριν την πρόσκρουσή του στον ύφαλο δεν είχε ουδέποτε ακολουθηθεί από κανένα πλοίο». Η έκθεση αναφέρει ότι ο χάρτης που χρησιμοποιούσε ο πλοίαρχος ήταν λανθασμένος. Ωστόσο, παράλληλα, κατά τον κατάπλου, όπως τονίζεται, δεν λειτουργούσε το βυθόμετρο του πλοίου, το οποίο κατά την προσέγγιση στον ύφαλο θα κατέγραφε το μικρότερο βάθος και άρα ο πλοίαρχος και οι αξιωματικοί της γέφυρας θα μπορούσαν να αντιληφθούν τον επερχόμενο κίνδυνο και ενδεχομένως και να αποφύγουν την πρόσκρουση.
Η έκθεση σε συγκεκριμένα σημεία αφήνει μάλιστα σαφείς αιχμές. Οπως αναφέρεται «το πλοίο διέθετε σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR - μαύρο κουτί). Oμως πριν από την εγκατάλειψη του πλοίου δεν αντιγράφηκαν τα δεδομένα από την κεντρική μονάδα του συστήματος -αν και υπήρχε επαρκής χρόνος- που θα βοηθούσαν σημαντικά στη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στην πρόσκρουση του πλοίου, αλλά κυρίως στη διαλεύκανση των κρίσιμων γεγονότων που μεσολάβησαν από την πρόσκρουση μέχρι τη βύθιση του πλοίου. Το γεγονός οφείλεται σε αμέλεια των αξιωματικών της γέφυρας, δηλαδή του πλοιάρχου Ιωάννη Μαρίνου και του υπάρχου Ιωάννη Αντωνίου. Ακόμα περισσότερο, «η κάψουλα του ανωτέρου συστήματος δεν λειτούργησε σύμφωνα με τις προδιαγραφές, με αποτέλεσμα τα δεδομένα που καταγράφηκαν να είναι ελλιπή»: μόλις 86 λεπτά σε σχέση με τα 720 λεπτά καταγραφής που είναι οι δυνατότητες της συγκεκριμένης συσκευής.
Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, το Συμβούλιο συνδυάζοντας το γεγονός της μη καταγραφής και όσων ακολούθησαν μετά την πρόσκρουση «δεν θεωρεί τυχαία τη διακοπή των καταγραφών από την εν λόγω συσκευή».
Στην έκθεση επίσης επισημαίνεται ότι η κατάκλυση με νερά όλων των στεγανών διαμερισμάτων του πλοίου, που οδήγησε στη συντόμευση του χρόνου ο οποίος μεσολάβησε έως τη βύθισή του, οφείλεται πιθανότατα «στην ανεπαρκή συντήρηση των διπυθμένων του πλοίου από όπου πρέπει να διήλθαν τα νερά». «Τα γεγονότα απέδειξαν ότι το πλοίο δεν ανταποκρίθηκε όπως θα έπρεπε στην κατάσταση ανάγκης που βρέθηκε...», επισημαίνεται μεταξύ άλλων.
Μία σειρά από λάθη και παραλείψεις, όπως η ρυμούλκηση του πλοίου, «οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η τελική βύθιση του πλοίου υπήρξε αποτέλεσμα είτε συνειδητής επιλογής, είτε σοβαρών παραλείψεων». Συγκεκριμένα αναφέρονται ο τρόπος προσάραξης του πλοίου στα αβαθή της περιοχής των παλαιών ορυχείων, η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων παραγόντων, η αποφυγή ενημέρωσης της Λιμενικής αρχής και η εμφανής αδιαφορία για την αρωγή και διάσωση του πλοίου.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το συγκεκριμένο πόρισμα ανοίγει τον δρόμο για την κατάθεση αγωγών προς εκείνους που αναφέρονται ως υπεύθυνοι.
ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΥΤΟ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΠΩΣ Η ΑΝΤΛΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟ SEA DIAMOND ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ 2 ΧΡΟΝΙΑ...ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΓΑΜΗΣΟΥΝ ΤΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΜΕΤΡΑ...
ΠΡΕΖΑ TV
8-7-2009
kathimerini
Οπως σημειώνεται στην έκθεση, όταν το «Sea Diamond» έφτανε στο λιμάνι της Σαντορίνης έπλεε πολύ κοντά στη βραχώδη ακτή «με σοβαρούς και προφανείς κινδύνους για την ασφάλειά του» ενώ δεν ακολουθήθηκαν το «υφιστάμενο σχέδιο ταξιδίου -το οποίο είχε εγκριθεί από τον πλοίαρχο- και βασικοί κανόνες της ναυτικής τέχνης και πρακτικής».
Σύμφωνα με την κατάθεση του Λιμενάρχη Θήρας στον ΑΣΝΑ, «η πορεία που ακολούθησε το “Sea Diamond” πριν την πρόσκρουσή του στον ύφαλο δεν είχε ουδέποτε ακολουθηθεί από κανένα πλοίο». Η έκθεση αναφέρει ότι ο χάρτης που χρησιμοποιούσε ο πλοίαρχος ήταν λανθασμένος. Ωστόσο, παράλληλα, κατά τον κατάπλου, όπως τονίζεται, δεν λειτουργούσε το βυθόμετρο του πλοίου, το οποίο κατά την προσέγγιση στον ύφαλο θα κατέγραφε το μικρότερο βάθος και άρα ο πλοίαρχος και οι αξιωματικοί της γέφυρας θα μπορούσαν να αντιληφθούν τον επερχόμενο κίνδυνο και ενδεχομένως και να αποφύγουν την πρόσκρουση.
Η έκθεση σε συγκεκριμένα σημεία αφήνει μάλιστα σαφείς αιχμές. Οπως αναφέρεται «το πλοίο διέθετε σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR - μαύρο κουτί). Oμως πριν από την εγκατάλειψη του πλοίου δεν αντιγράφηκαν τα δεδομένα από την κεντρική μονάδα του συστήματος -αν και υπήρχε επαρκής χρόνος- που θα βοηθούσαν σημαντικά στη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στην πρόσκρουση του πλοίου, αλλά κυρίως στη διαλεύκανση των κρίσιμων γεγονότων που μεσολάβησαν από την πρόσκρουση μέχρι τη βύθιση του πλοίου. Το γεγονός οφείλεται σε αμέλεια των αξιωματικών της γέφυρας, δηλαδή του πλοιάρχου Ιωάννη Μαρίνου και του υπάρχου Ιωάννη Αντωνίου. Ακόμα περισσότερο, «η κάψουλα του ανωτέρου συστήματος δεν λειτούργησε σύμφωνα με τις προδιαγραφές, με αποτέλεσμα τα δεδομένα που καταγράφηκαν να είναι ελλιπή»: μόλις 86 λεπτά σε σχέση με τα 720 λεπτά καταγραφής που είναι οι δυνατότητες της συγκεκριμένης συσκευής.
Οπως επισημαίνεται στην έκθεση, το Συμβούλιο συνδυάζοντας το γεγονός της μη καταγραφής και όσων ακολούθησαν μετά την πρόσκρουση «δεν θεωρεί τυχαία τη διακοπή των καταγραφών από την εν λόγω συσκευή».
Στην έκθεση επίσης επισημαίνεται ότι η κατάκλυση με νερά όλων των στεγανών διαμερισμάτων του πλοίου, που οδήγησε στη συντόμευση του χρόνου ο οποίος μεσολάβησε έως τη βύθισή του, οφείλεται πιθανότατα «στην ανεπαρκή συντήρηση των διπυθμένων του πλοίου από όπου πρέπει να διήλθαν τα νερά». «Τα γεγονότα απέδειξαν ότι το πλοίο δεν ανταποκρίθηκε όπως θα έπρεπε στην κατάσταση ανάγκης που βρέθηκε...», επισημαίνεται μεταξύ άλλων.
Μία σειρά από λάθη και παραλείψεις, όπως η ρυμούλκηση του πλοίου, «οδηγούν στο συμπέρασμα ότι η τελική βύθιση του πλοίου υπήρξε αποτέλεσμα είτε συνειδητής επιλογής, είτε σοβαρών παραλείψεων». Συγκεκριμένα αναφέρονται ο τρόπος προσάραξης του πλοίου στα αβαθή της περιοχής των παλαιών ορυχείων, η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων παραγόντων, η αποφυγή ενημέρωσης της Λιμενικής αρχής και η εμφανής αδιαφορία για την αρωγή και διάσωση του πλοίου.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους, το συγκεκριμένο πόρισμα ανοίγει τον δρόμο για την κατάθεση αγωγών προς εκείνους που αναφέρονται ως υπεύθυνοι.
ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΑΥΤΟ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΠΩΣ Η ΑΝΤΛΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΑΠΟ ΤΟ SEA DIAMOND ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ 2 ΧΡΟΝΙΑ...ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΠΡΩΤΑ ΝΑ ΓΑΜΗΣΟΥΝ ΤΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΟΥ ΝΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΝΑ ΠΑΡΟΥΝ ΜΕΤΡΑ...
ΠΡΕΖΑ TV
8-7-2009
kathimerini
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου