«Φέσι» ύψους 30 εκατ. ευρώ, που ενδέχεται να φθάσει και τα 60 εκατ., διεκδικούν από το Δημόσιο οι εργολάβοι που κατασκεύασαν τις τέσσερις σήραγγες του δύσκολου τμήματος Παναγιά-Γρεβενά της Εγνατίας Οδού.
Οι υπερτιμολογήσεις των έργων έχουν από καιρό υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες και έχουν, μάλιστα, ξεκινήσει δικαστικές διαδικασίες.
Ασφαλείς πληροφορίες επιμένουν ότι ένα μέρος από τα «πανωπροίκια» έχει ήδη δοθεί ανοίγοντας την όρεξη για ανάλογες απαιτήσεις και σε άλλους εργολάβους του αυτοκινητοδρόμου.
Στα χέρια τής Ελευθεροτυπιας βρίσκεται 20σέλιδη έκθεση τεχνικού συμβούλου του έργου, που κοινοποιήθηκε στις 17 Ιουλίου 2009 στα αρμόδια στελέχη της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Σε αυτήν αποκαλύπτονται τα «τρικ» που χρησιμοποίησαν οι κατασκευαστές για να αιτιολογήσουν τις επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις τους, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει!
Η υλοποίηση των συμβάσεων αποτελεί καθήκον της κρατικής εταιρείας, για να κατοχυρωθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου: «Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε δεν βρίσκεται σε αρμονία με τις συμβατικές προβλέψεις και τις διατάξεις του νόμου», αποκαλύπτει ο συντάκτης της έκθεσης.
Τα επιπλέον κονδύλια αφορούν τις σήραγγες Παναγιάς, Βαλανιδίων, Κοιλώματος και Καρατζά, οι οποίες εντάσσονται σε τέσσερεις εργολαβίες του τμήματος Παναγιά-Γρεβενά, συνολικού προϋπολογισμού 617 εκατ. ευρώ, που είχαν δημοπρατηθεί στις αρχές του 2005 με το μειοδοτικό σύστημα. Οι εκπτώσεις είχαν φθάσει έως και 31,75%, που είχαν τότε χαρακτηριστεί υπέρογκες και ανεδαφικές.
Ως «αντίδοτο» φαίνεται πως οι ανάδοχοι αναζήτησαν άλλες λύσεις, που έφθασαν ώς την καταστρατήγηση του συστήματος κοστολόγησης σηράγγων, το οποίο περιλαμβάνεται στη σύμβαση και επομένως και στις υποχρεώσεις των εργολάβων. Με το ίδιο σύστημα καθορίζεται ο τρόπος κοστολόγησης των απρόβλεπτων και επιπλέον εργασιών που προκύπτουν κατά την εκτέλεση των έργων. Είναι υποχρεωτικό να τεκμηριώνονται από εκθέσεις προς τις υπηρεσίες, που δεν φαίνεται να έγινε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, χωρίς όμως να υπάρχουν αντιρρήσεις από την πλευρά των υπηρεσιών.
«Οδηγούμεθα σε μια έμμεση αποδοχή αβάσιμων απαιτήσεων των αναδόχων», επισημαίνεται στην έκθεση του συμβούλου, που προειδοποιεί: «Θεωρούμε πλέον βέβαιο ότι οι ανάδοχοι, κατά τη δικαστική διαδικασία, θα επικαλεστούν τα συγκεκριμένα στοιχεία για να τεκμηριώσουν απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Οι «χωρίς τεκμηρίωση απαιτήσεις», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, ανέρχονται σε 21,75 εκατ. ευρώ και θα φθάσουν τα 30 εκατ. με τις νόμιμες αναθεωρήσεις και τους τόκους. «Εάν συνεκτιμηθεί ότι παρόμοιες αβάσιμες απαιτήσεις έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν από τους αναδόχους των υπολοίπων συμβάσεων, αντιλαμβανόμαστε ότι σε περίπτωση αρνητικής έκβασης της υπόθεσης, το ποσό που θα κληθεί να καταβάλει η υπηρεσία θα υπερβεί τα 60 εκατ. ευρώ», προειδοποιεί.
Ως τώρα, πάντως, δεν του έχουν απαντήσει. Αλλωστε, όπως σημειώνει ο ίδιος και σε άλλες περιπτώσεις κοστολόγησης εργασιών, οι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο τεχνικοί δεν λαμβάνουν γνώση των στοιχείων και στην καλύτερη περίπτωση τους γνωστοποιούνται με καθυστέρηση και με ελλείψεις.
Το πιο εξόφθαλμο «φάουλ» είναι ότι αναγνωρίζεται από τις υπηρεσίες η πληρωμή εργασιών «επιπλέον», αλλά δεν αφαιρούνται κονδύλια όταν διαπιστώνονται εργασίες «επί έλαττον». Οσο για τα υπόλοιπα κόλπα των εργολάβων; Ο συντάκτης της έκθεσης αποκαλύπτει:
Ζητούνται πρόσθετα κονδύλια για διατρητικά μηχανήματα που έχουν αποσυρθεί εδώ και 30-40 χρόνια!
Εχει ενδιαφέρον ότι δεν σημειώνεται η παρουσία αεροσυμπιεστών που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία τους, ενώ αναφέρεται ότι είχαν χρησιμοποιηθεί για διάνοιξη οπών με διάμετρο που δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί με τέτοιου τύπου μηχανήματα.
Αναφέρεται η χρήση φορτωτή σχεδιασμένου να φορτώνει μικρά βαγονέτα που κινούνται σε σιδηροτροχιές που, επομένως, είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθεί σε φορτηγά.
Κοστολογούνται μηχανήματα που δεν απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ δεν υπάρχουν άλλα που είναι αναγκαία για το έργο.
Περιγράφονται έργα αντιστήριξης με μέτρα μήκους πολλαπλάσια απ' αυτά που αναφέρουν οι εγκεκριμένες μελέτες. Για να γίνουν δεκτές αυτές οι αλλαγές, με βάση τους νόμους, πρέπει να έχουν προηγηθεί αιτήματα τροποποίησης, κάτι που δεν έχει γίνει από την πλευρά των εργολάβων. Τα έργα αντιστήριξης θεωρούνται από τα πιο ακριβά στον τομέα των σηράγγων.
Γίνονται συστηματικά αλλαγές τιμών για εργασίες, όπως για παράδειγμα το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα που τιμολογείται με 78,65 ευρώ ανά κυβικό αντί των 57,80. Εχει ενδιαφέρον ότι η τιμή θα ήταν 14,73 ευρώ ανά κυβικό αν εφαρμόζονταν τα τιμολόγια του ΥΠΕΧΩΔΕ σε συνδυασμό με την εφαρμογή της τεκμαρτής έκπτωσης.
«Είναι εξωπραγματικές και αντίθετες με τα συμβατικά δεδομένα», αναφέρει χαρακτηριστικά στην έκθεση για τον καθορισμό των τιμών. Μάλιστα αποκαλύπτεται ότι με αυτό το σύστημα η αξία προμήθειας των υλικών είναι μεγαλύτερη από το κόστος εκσκαφής και εφαρμογής της προσωρινής αντιστήριξης της σήραγγας.
ΠΟΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΘΑ ΤΟΛΜΗΣΕΙ ΝΑ ΠΑΕΙ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ,ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΕΝΤΕΛΩΣ ΤΥΧΑΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ...ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ ΤΟΥΣ,ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ΤΕΧΝΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ...
ΠΡΕΖΑ TV
13-9-2009
Οι υπερτιμολογήσεις των έργων έχουν από καιρό υποβληθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες και έχουν, μάλιστα, ξεκινήσει δικαστικές διαδικασίες.
Ασφαλείς πληροφορίες επιμένουν ότι ένα μέρος από τα «πανωπροίκια» έχει ήδη δοθεί ανοίγοντας την όρεξη για ανάλογες απαιτήσεις και σε άλλους εργολάβους του αυτοκινητοδρόμου.
Στα χέρια τής Ελευθεροτυπιας βρίσκεται 20σέλιδη έκθεση τεχνικού συμβούλου του έργου, που κοινοποιήθηκε στις 17 Ιουλίου 2009 στα αρμόδια στελέχη της εταιρείας «Εγνατία Οδός Α.Ε.».
Σε αυτήν αποκαλύπτονται τα «τρικ» που χρησιμοποίησαν οι κατασκευαστές για να αιτιολογήσουν τις επιπλέον οικονομικές απαιτήσεις τους, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με τις συμβάσεις που έχουν υπογράψει!
Η υλοποίηση των συμβάσεων αποτελεί καθήκον της κρατικής εταιρείας, για να κατοχυρωθούν τα συμφέροντα του Δημοσίου: «Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε δεν βρίσκεται σε αρμονία με τις συμβατικές προβλέψεις και τις διατάξεις του νόμου», αποκαλύπτει ο συντάκτης της έκθεσης.
Τα επιπλέον κονδύλια αφορούν τις σήραγγες Παναγιάς, Βαλανιδίων, Κοιλώματος και Καρατζά, οι οποίες εντάσσονται σε τέσσερεις εργολαβίες του τμήματος Παναγιά-Γρεβενά, συνολικού προϋπολογισμού 617 εκατ. ευρώ, που είχαν δημοπρατηθεί στις αρχές του 2005 με το μειοδοτικό σύστημα. Οι εκπτώσεις είχαν φθάσει έως και 31,75%, που είχαν τότε χαρακτηριστεί υπέρογκες και ανεδαφικές.
Ως «αντίδοτο» φαίνεται πως οι ανάδοχοι αναζήτησαν άλλες λύσεις, που έφθασαν ώς την καταστρατήγηση του συστήματος κοστολόγησης σηράγγων, το οποίο περιλαμβάνεται στη σύμβαση και επομένως και στις υποχρεώσεις των εργολάβων. Με το ίδιο σύστημα καθορίζεται ο τρόπος κοστολόγησης των απρόβλεπτων και επιπλέον εργασιών που προκύπτουν κατά την εκτέλεση των έργων. Είναι υποχρεωτικό να τεκμηριώνονται από εκθέσεις προς τις υπηρεσίες, που δεν φαίνεται να έγινε στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, χωρίς όμως να υπάρχουν αντιρρήσεις από την πλευρά των υπηρεσιών.
«Οδηγούμεθα σε μια έμμεση αποδοχή αβάσιμων απαιτήσεων των αναδόχων», επισημαίνεται στην έκθεση του συμβούλου, που προειδοποιεί: «Θεωρούμε πλέον βέβαιο ότι οι ανάδοχοι, κατά τη δικαστική διαδικασία, θα επικαλεστούν τα συγκεκριμένα στοιχεία για να τεκμηριώσουν απαιτήσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ».
Οι «χωρίς τεκμηρίωση απαιτήσεις», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην έκθεση, ανέρχονται σε 21,75 εκατ. ευρώ και θα φθάσουν τα 30 εκατ. με τις νόμιμες αναθεωρήσεις και τους τόκους. «Εάν συνεκτιμηθεί ότι παρόμοιες αβάσιμες απαιτήσεις έχουν υποβληθεί ή θα υποβληθούν από τους αναδόχους των υπολοίπων συμβάσεων, αντιλαμβανόμαστε ότι σε περίπτωση αρνητικής έκβασης της υπόθεσης, το ποσό που θα κληθεί να καταβάλει η υπηρεσία θα υπερβεί τα 60 εκατ. ευρώ», προειδοποιεί.
Ως τώρα, πάντως, δεν του έχουν απαντήσει. Αλλωστε, όπως σημειώνει ο ίδιος και σε άλλες περιπτώσεις κοστολόγησης εργασιών, οι επιφορτισμένοι με τον έλεγχο τεχνικοί δεν λαμβάνουν γνώση των στοιχείων και στην καλύτερη περίπτωση τους γνωστοποιούνται με καθυστέρηση και με ελλείψεις.
Το πιο εξόφθαλμο «φάουλ» είναι ότι αναγνωρίζεται από τις υπηρεσίες η πληρωμή εργασιών «επιπλέον», αλλά δεν αφαιρούνται κονδύλια όταν διαπιστώνονται εργασίες «επί έλαττον». Οσο για τα υπόλοιπα κόλπα των εργολάβων; Ο συντάκτης της έκθεσης αποκαλύπτει:
Ζητούνται πρόσθετα κονδύλια για διατρητικά μηχανήματα που έχουν αποσυρθεί εδώ και 30-40 χρόνια!
Εχει ενδιαφέρον ότι δεν σημειώνεται η παρουσία αεροσυμπιεστών που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία τους, ενώ αναφέρεται ότι είχαν χρησιμοποιηθεί για διάνοιξη οπών με διάμετρο που δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί με τέτοιου τύπου μηχανήματα.
Αναφέρεται η χρήση φορτωτή σχεδιασμένου να φορτώνει μικρά βαγονέτα που κινούνται σε σιδηροτροχιές που, επομένως, είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθεί σε φορτηγά.
Κοστολογούνται μηχανήματα που δεν απαιτούνται για την εκτέλεση των εργασιών, ενώ δεν υπάρχουν άλλα που είναι αναγκαία για το έργο.
Περιγράφονται έργα αντιστήριξης με μέτρα μήκους πολλαπλάσια απ' αυτά που αναφέρουν οι εγκεκριμένες μελέτες. Για να γίνουν δεκτές αυτές οι αλλαγές, με βάση τους νόμους, πρέπει να έχουν προηγηθεί αιτήματα τροποποίησης, κάτι που δεν έχει γίνει από την πλευρά των εργολάβων. Τα έργα αντιστήριξης θεωρούνται από τα πιο ακριβά στον τομέα των σηράγγων.
Γίνονται συστηματικά αλλαγές τιμών για εργασίες, όπως για παράδειγμα το εκτοξευόμενο σκυρόδεμα που τιμολογείται με 78,65 ευρώ ανά κυβικό αντί των 57,80. Εχει ενδιαφέρον ότι η τιμή θα ήταν 14,73 ευρώ ανά κυβικό αν εφαρμόζονταν τα τιμολόγια του ΥΠΕΧΩΔΕ σε συνδυασμό με την εφαρμογή της τεκμαρτής έκπτωσης.
«Είναι εξωπραγματικές και αντίθετες με τα συμβατικά δεδομένα», αναφέρει χαρακτηριστικά στην έκθεση για τον καθορισμό των τιμών. Μάλιστα αποκαλύπτεται ότι με αυτό το σύστημα η αξία προμήθειας των υλικών είναι μεγαλύτερη από το κόστος εκσκαφής και εφαρμογής της προσωρινής αντιστήριξης της σήραγγας.
ΠΟΙΑ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΘΑ ΤΟΛΜΗΣΕΙ ΝΑ ΠΑΕΙ ΚΟΝΤΡΑ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΟΛΑΒΟΥΣ,ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΕΝΤΕΛΩΣ ΤΥΧΑΙΑ ΚΑΙ ΜΜΕ...ΩΣΤΕ ΝΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΕΤΥΧΑΙΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ ΤΟΥΣ,ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΟ ΤΕΧΝΑΣΜΑ ΤΗΣ ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑΣ...
ΠΡΕΖΑ TV
13-9-2009
enet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου