Έναν άλλον καυτό φάκελο, παρόμοιο με αυτόν των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, είναι υποχρεωμένη να παραλάβει η νέα κυβέρνηση. Πρόκειται για την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων, η οποία βρίσκεται τα τελευταία χρόνια «με την πλάτη στον τοίχο», καθώς οι δαπάνες της ανέρχονται περίπου στα ίδια επίπεδα με αυτά του τζίρου της, ενώ τα χρέη της προσεγγίζουν τα 80 εκατ. ευρώ.
Η ζημιογόνος πορεία της εταιρείας δεν ήταν προδιαγεγραμμένη. Όταν, τον Αύγουστο του 2000, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων περνούσε υπό τον ουσιαστικό έλεγχο του Ομίλου Μυτιληναίου που αποκτούσε το μάνατζμεντ και το περίπου 43% των μετοχών της, είχε ζημιές 5,6 δισ. δραχμών. Όμως έναν χρόνο αργότερα η εταιρεία περνούσε στην κερδοφορία και κατέγραφε κέρδη της τάξεως των 780 εκατ. δρχ., με τον τζίρο της να παραμένει στα ίδια σχεδόν επίπεδα.
Η εξέλιξη αυτή, που τροφοδότησε προσδοκίες ότι η ΕΛΒΟ θα γύριζε σελίδα και θα μεταμορφωνόταν σε μια εταιρεία βιώσιμη και κερδοφόρα, δεν διατηρήθηκε παρά για λίγο. Από το 2004 οι προσδοκίες αυτές άρχισαν να ξεθωριάζουν. Οι παραγγελίες για οχήματα που έπαιρνε η εταιρεία από το κράτος- το οποίο είναι ο μεγαλύτερος βασικός της μέτοχος με 51%- και γενικότερα τον ευρύτερο δημόσιο τομέα λιγόστευαν ολοένα και περισσότερο, με αποτέλεσμα οι 1.000 εργαζόμενοι να περιοριστούν στους 600.
Η ΕΛΒΟ έχει περάσει σήμερα στη λίστα των ζημιογόνων επιχειρήσεων καταγράφοντας το 2008 ζημιές 17 εκατ. ευρώ, οι οποίες για το 2009 αναμένεται να ανέλθουν στα 18 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα συσσωρευμένα χρέη της εταιρείας ανέρχονται στα 80 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα το μέλλον της είναι αβέβαιο και το μόνο που της μένει είναι να δεχτεί ενέσεις βιωσιμότητας με νέες παραγγελίες από το κράτος και ειδικά από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Χωρίς νέες παραγγελίες θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι ο Όμιλος Μυτιληναίου δεν είναι διατεθειμένος να παραμένει σε μια επιχείρηση που κάθε χρόνο τον «βάζει μέσα» κατά περίπου 8 εκατ. ευρώ. Στελέχη του Ομίλου υποστηρίζουν ότι κανένας σώφρων επιχειρηματίας δεν μένει σε μια επιχείρηση ο ετήσιος τζίρος της οποίας έχει περιοριστεί στα 40 εκατ. ευρώ και οι ανελαστικές δαπάνες της (μισθοδοσία και άλλα έξοδα) υπερβαίνουν τα 35 εκατ. ευρώ.
Ο Όμιλος έχει υποβάλει εδώ και καιρό σχέδιο σωτηρίας για την ΕΛΒΟ και πολύ σύντομα θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους του άλλου βασικού μετόχου. Στην περίπτωση που το κράτος- βασικός μέτοχος συμφωνήσει και με το σχέδιο σωτηρίας ή εν πάσει περιπτώσει παρουσιάσει άλλο ανάλογο σχέδιο, τα πράγματα θα μείνουν ώς έχουν, με την ΕΛΒΟ να παίρνει παράταση ζωής. Διαφορετικά ο Όμιλος Μυτιληναίου θα φύγει πουλώντας το πακέτο μετοχών που κατέχει είτε σε άλλον ιδιώτη (πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο αυτή την περίοδο) είτε στο ίδιο το κράτος, το οποίο πιθανολογείται ότι δεν θα θελήσει να βάλει λουκέτο σε μια επιχείρηση με 600 εργαζομένους. Το ενδεχόμενο δηλαδή να έχουμε ύστερα από χρόνια την πρώτη επανακρατικοποίηση εταιρείας δεν είναι καθόλου απίθανο. Επισημαίνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν ο Όμιλος Μυτιληναίου είχε διερευνήσει τις δυνατότητες πώλησης του πακέτου μετοχών που κατέχει στην ΕΛΒΟ, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Προς το παρόν, και μέχρι να φανούν οι προθέσεις του κράτους- μετόχου της, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων θα συνεχίσει να συναρμολογεί και να κατασκευάζει οχήματα για το Γενικό Επιτελείο Στρατού, το Πυροσβεστικό Σώμα και τον ΟΑΣΑ. Αυτή τη στιγμή η ΕΛΒΟ διεκπεραιώνει παραγγελίες 10 λεωφορείων για λογαριασμό του ΓΕΣ, 10 απορριμματοφόρων- επίσης για λογαριασμό του ΓΕΣ-, 40 πυροσβεστικών οχημάτων και 40 λεωφορείων για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας. Ο αριθμός των οχημάτων μπορεί να φαντάζει μεγάλος, όμως ο κύκλος εργασιών για το 2008 ήταν 40,6 εκατ. ευρώ (ο χαμηλότερος της τελευταίας 20ετίας), όταν το 2007 ήταν 83,9 εκατ. και το 2003 175,4 εκατ. ευρώ.
Η κατακόρυφη πτώση του τζίρου της δεν ήταν τυχαία, καθώς από το 2005 η ΕΛΒΟ δεν έχει πάρει παρά ελάχιστες παραγγελίες για οχήματα από τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος είναι και ο βασικός της πελάτης. Η τελευταία μεγάλη παραγγελία σε τζιπ του Ελληνικού Στρατού (περίπου 2.500) ολοκληρώθηκε το 2004 και έκτοτε δεν δόθηκε καμία άλλη. Το 2006, μάλιστα, η ΕΛΒΟ αποκλείστηκε από διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για την προμήθεια 300 λεωφορείων, από τα οποία τα 100 ήταν αρθρωτά.
Η διοίκηση της ΕΛΒΟ υποστηρίζει ότι ο αποκλεισμός αυτός ήταν «σκανδαλώδης». Η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού απέκλεισε την εταιρεία από τον διαγωνισμό με το αιτιολογικό ότι έλειπε από την πληθώρα των δικαιολογητικών που απαιτούνταν απόσπασμα ποινικού μητρώου του προέδρου της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo με την οποία η ΕΛΒΟ είχε κατέβει από κοινού στον διαγωνισμό. Τον συγκεκριμένο διαγωνισμό κέρδισε μια πολωνική εταιρεία, οι προσφορές της οποίας μάλιστα ήταν ακριβότερες. Και όλα αυτά όταν όλες οι χώρες βρίσκουν τρόπους- συμβατούς με το κοινοτικό δίκαιο- για να στηρίξουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους.
ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΕΙΧΕΙΡΗΣΗ,ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠΟΣΤΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΚΗ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ...ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΛΟΥΚΕΤΟ Ή ΝΑ ΠΟΥ΄ΛΗΘΕΙ...ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΣΚΑΤΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΕΣ ΗΓΕΤΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ...
ΠΡΕΖΑ TV
31-10-2009
Η ζημιογόνος πορεία της εταιρείας δεν ήταν προδιαγεγραμμένη. Όταν, τον Αύγουστο του 2000, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων περνούσε υπό τον ουσιαστικό έλεγχο του Ομίλου Μυτιληναίου που αποκτούσε το μάνατζμεντ και το περίπου 43% των μετοχών της, είχε ζημιές 5,6 δισ. δραχμών. Όμως έναν χρόνο αργότερα η εταιρεία περνούσε στην κερδοφορία και κατέγραφε κέρδη της τάξεως των 780 εκατ. δρχ., με τον τζίρο της να παραμένει στα ίδια σχεδόν επίπεδα.
Η εξέλιξη αυτή, που τροφοδότησε προσδοκίες ότι η ΕΛΒΟ θα γύριζε σελίδα και θα μεταμορφωνόταν σε μια εταιρεία βιώσιμη και κερδοφόρα, δεν διατηρήθηκε παρά για λίγο. Από το 2004 οι προσδοκίες αυτές άρχισαν να ξεθωριάζουν. Οι παραγγελίες για οχήματα που έπαιρνε η εταιρεία από το κράτος- το οποίο είναι ο μεγαλύτερος βασικός της μέτοχος με 51%- και γενικότερα τον ευρύτερο δημόσιο τομέα λιγόστευαν ολοένα και περισσότερο, με αποτέλεσμα οι 1.000 εργαζόμενοι να περιοριστούν στους 600.
Η ΕΛΒΟ έχει περάσει σήμερα στη λίστα των ζημιογόνων επιχειρήσεων καταγράφοντας το 2008 ζημιές 17 εκατ. ευρώ, οι οποίες για το 2009 αναμένεται να ανέλθουν στα 18 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα συσσωρευμένα χρέη της εταιρείας ανέρχονται στα 80 εκατ. ευρώ. Με αυτά τα δεδομένα το μέλλον της είναι αβέβαιο και το μόνο που της μένει είναι να δεχτεί ενέσεις βιωσιμότητας με νέες παραγγελίες από το κράτος και ειδικά από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Χωρίς νέες παραγγελίες θεωρείται περισσότερο από βέβαιο ότι ο Όμιλος Μυτιληναίου δεν είναι διατεθειμένος να παραμένει σε μια επιχείρηση που κάθε χρόνο τον «βάζει μέσα» κατά περίπου 8 εκατ. ευρώ. Στελέχη του Ομίλου υποστηρίζουν ότι κανένας σώφρων επιχειρηματίας δεν μένει σε μια επιχείρηση ο ετήσιος τζίρος της οποίας έχει περιοριστεί στα 40 εκατ. ευρώ και οι ανελαστικές δαπάνες της (μισθοδοσία και άλλα έξοδα) υπερβαίνουν τα 35 εκατ. ευρώ.
Ο Όμιλος έχει υποβάλει εδώ και καιρό σχέδιο σωτηρίας για την ΕΛΒΟ και πολύ σύντομα θα υπάρξει συνάντηση με εκπροσώπους του άλλου βασικού μετόχου. Στην περίπτωση που το κράτος- βασικός μέτοχος συμφωνήσει και με το σχέδιο σωτηρίας ή εν πάσει περιπτώσει παρουσιάσει άλλο ανάλογο σχέδιο, τα πράγματα θα μείνουν ώς έχουν, με την ΕΛΒΟ να παίρνει παράταση ζωής. Διαφορετικά ο Όμιλος Μυτιληναίου θα φύγει πουλώντας το πακέτο μετοχών που κατέχει είτε σε άλλον ιδιώτη (πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο αυτή την περίοδο) είτε στο ίδιο το κράτος, το οποίο πιθανολογείται ότι δεν θα θελήσει να βάλει λουκέτο σε μια επιχείρηση με 600 εργαζομένους. Το ενδεχόμενο δηλαδή να έχουμε ύστερα από χρόνια την πρώτη επανακρατικοποίηση εταιρείας δεν είναι καθόλου απίθανο. Επισημαίνεται ότι στο πρόσφατο παρελθόν ο Όμιλος Μυτιληναίου είχε διερευνήσει τις δυνατότητες πώλησης του πακέτου μετοχών που κατέχει στην ΕΛΒΟ, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Προς το παρόν, και μέχρι να φανούν οι προθέσεις του κράτους- μετόχου της, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων θα συνεχίσει να συναρμολογεί και να κατασκευάζει οχήματα για το Γενικό Επιτελείο Στρατού, το Πυροσβεστικό Σώμα και τον ΟΑΣΑ. Αυτή τη στιγμή η ΕΛΒΟ διεκπεραιώνει παραγγελίες 10 λεωφορείων για λογαριασμό του ΓΕΣ, 10 απορριμματοφόρων- επίσης για λογαριασμό του ΓΕΣ-, 40 πυροσβεστικών οχημάτων και 40 λεωφορείων για τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθήνας. Ο αριθμός των οχημάτων μπορεί να φαντάζει μεγάλος, όμως ο κύκλος εργασιών για το 2008 ήταν 40,6 εκατ. ευρώ (ο χαμηλότερος της τελευταίας 20ετίας), όταν το 2007 ήταν 83,9 εκατ. και το 2003 175,4 εκατ. ευρώ.
Η κατακόρυφη πτώση του τζίρου της δεν ήταν τυχαία, καθώς από το 2005 η ΕΛΒΟ δεν έχει πάρει παρά ελάχιστες παραγγελίες για οχήματα από τον Ελληνικό Στρατό, ο οποίος είναι και ο βασικός της πελάτης. Η τελευταία μεγάλη παραγγελία σε τζιπ του Ελληνικού Στρατού (περίπου 2.500) ολοκληρώθηκε το 2004 και έκτοτε δεν δόθηκε καμία άλλη. Το 2006, μάλιστα, η ΕΛΒΟ αποκλείστηκε από διαγωνισμό του ΟΑΣΑ για την προμήθεια 300 λεωφορείων, από τα οποία τα 100 ήταν αρθρωτά.
Η διοίκηση της ΕΛΒΟ υποστηρίζει ότι ο αποκλεισμός αυτός ήταν «σκανδαλώδης». Η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού απέκλεισε την εταιρεία από τον διαγωνισμό με το αιτιολογικό ότι έλειπε από την πληθώρα των δικαιολογητικών που απαιτούνταν απόσπασμα ποινικού μητρώου του προέδρου της σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo με την οποία η ΕΛΒΟ είχε κατέβει από κοινού στον διαγωνισμό. Τον συγκεκριμένο διαγωνισμό κέρδισε μια πολωνική εταιρεία, οι προσφορές της οποίας μάλιστα ήταν ακριβότερες. Και όλα αυτά όταν όλες οι χώρες βρίσκουν τρόπους- συμβατούς με το κοινοτικό δίκαιο- για να στηρίξουν τις εγχώριες βιομηχανίες τους.
ΓΙΑ ΑΚΟΜΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΜΙΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΕΙΧΕΙΡΗΣΗ,ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠΟΣΤΕΙ ΠΟΛΥ ΚΑΚΗ ΔΙΑΧΕΊΡΙΣΗ...ΚΙΝΔΥΝΕΥΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΛΟΥΚΕΤΟ Ή ΝΑ ΠΟΥ΄ΛΗΘΕΙ...ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΣΚΑΤΑ ΘΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΕΣ ΗΓΕΤΕΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ...
ΠΡΕΖΑ TV
31-10-2009
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου