Κυριακή, Ιανουαρίου 17, 2010

ΚΑΙ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΔΡΜΟΥ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ ΑΠΟ ΠΤΩΣΗ ΒΡΑΧΟΥ...ΗΤΑΝ ΘΕΜΑ ΧΡΟΝΟΥ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ...

Εκτέλεση των εργασιών προστασίας των Τεμπών από κατολισθήσεις το 2012, μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής των σηράγγων, ζητούσε η εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. από το υπουργείο Περιβάλλοντος, εκτιμώντας ότι σε αντίθετη περίπτωση θα προκαλούνταν σοβαρά κυκλοφοριακά προβλήματα στον άξονα. Στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ωστόσο, που κατέθεσε η εταιρεία στο υπουργείο λίγες ημέρες πριν από το δυστύχημα, αναγνώριζε την αναγκαιότητα σημαντικών παρεμβάσεων στα Τέμπη, σε μήκος 5 χιλιομέτρων, υποδεικνύοντας έξι επικίνδυνα σημεία.

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), αφορά στις επιπτώσεις που εκτιμάται ότι θα έχουν στην κοιλάδα των Τεμπών και στην περιοχή του Παντελεήμονα (κοντά στον Πλαταμώνα, σε μήκος 2,4 χλμ.) οι παρεμβάσεις για την προστασία της σημερινής εθνικής οδού από πτώσεις βράχων. Η πραγματοποίηση αυτών των εργασιών έως τον Μάρτιο του 2009 ήταν συμβατική υποχρέωση της εταιρείας, η οποία όμως υλοποίησε μόνο τις «ελαφρές» παρεμβάσεις και ξεκίνησε διαπραγματεύσεις με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Υποδομών για τις υπόλοιπες. Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι ποιος (από πλευράς της Πολιτείας) έδωσε δικαίωμα στην εταιρεία να καθυστερήσει τη ΜΠΕ και τις εργασίες και με ποια αφορμή (η εταιρεία ισχυρίζεται ότι η Πολιτεία απαγόρευσε τις εργασίες «για περιβαλλοντικούς λόγους»).

Η εταιρεία ωστόσο ζήτησε να καθυστερήσει ακόμα περισσότερο την εκτέλεση των βαρέων εργασιών στα Τέμπη και στον Παντελεήμονα. «Οι επιπτώσεις στη φάση κατασκευής των έργων στην κοιλάδα των Τεμπών είναι σημαντικά αρνητικές, επειδή απαιτείται η διοχέτευση των δύο ρευμάτων κυκλοφορίας σε μία λωρίδα και η εναλλάξ κίνηση των οχημάτων. Oι επιπτώσεις από βραχοπτώσεις που μπορεί να προκληθούν κατά τη φάση κατασκευής των έργων προστασίας θα είναι πολύ μεγαλύτερες εάν η υφιστάμενη εθνική οδός λειτουργεί με τους σημερινούς φόρτους», αναφέρει η ΜΠΕ. (Σύμφωνα με την Ειδική Κυκλοφοριακή Μελέτη εκτιμάται ότι στην εθνική οδό, στο εν λόγω τμήμα, διέρχονται ημερησίως περί τα 21.000 οχήματα, εκ των οποίων ποσοστό περίπου 16% αντιστοιχεί σε βαρέα οχήματα.)
«Οι επιπτώσεις στο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον δύναται να μειωθούν δραστικά μόνο εφόσον τα έργα προστασίας από βραχοπτώσεις στην κοιλάδα των Τεμπών κατασκευαστούν αφού τεθούν σε λειτουργία οι σήραγγες Τ1 και Τ2, με τις οποίες η κυκλοφορία ουσιαστικά εκτρέπεται εκτός της κοιλάδας των Τεμπών», σημειώνει. Αντίθετα, τα έργα στην περιοχή του Παντελεήμονα, λόγω μικρής κλίμακας, εκτιμήθηκε ότι θα έχουν ασθενείς περιβαλλοντικές επιπτώσεις και ως εκ τούτου θα μπορούσαν να κατασκευαστούν πριν από την ολοκλήρωση της κατασκευής των σηράγγων.

Το μεγάλο ενδεχόμενο κατολισθήσεων στα Τέμπη ήταν βέβαια γνωστό στην εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου. «Η σταθεροποίηση των πρανών και η εγκατάσταση συστημάτων προστασίας κρίνονται ως μεγάλης σημασίας, λόγω της εγγύτητας της εθνικής οδού στα απότομα βραχώδη πρανή», αναφέρεται στη ΜΠΕ. Οι συντάκτες της μελέτης σημειώνουν έξι επικίνδυνα σημεία για κατολίσθηση στην περιοχή των Τεμπών· δύο από αυτά αφορούν στο 386ο χλμ., όπου σημειώθηκε η φονική κατάπτωση βράχων. Στο σημείο αυτό η μελέτη πρότεινε την τοποθέτηση διχτυού για τη συγκράτηση βράχων σε έκταση 750 τετ. μ., ελαφρύ «ξεσκάρωμα» (απομάκρυνση βράχων) σε μήκος 600 μέτρων και βαρύ «ξεσκάρωμα» σε ακόμα 200 μέτρα.

Την τοποθέτηση ειδικών πλεγμάτων και «κουρτινών» για τη συγκράτηση των βράχων, αλλά και τη στοχευμένη απομάκρυνση βράχων που χαρακτηρίζονται επικίνδυνοι πρότεινε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που κατέθεσε η εταιρεία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α. Ε. στο υπουργείο Περιβάλλοντος λίγες ημέρες πριν από το ατύχημα.
Στην περιοχή της κοιλάδας των Τεμπών το συνολικό μήκος των προτεινόμενων μέτρων προστασίας από βραχοπτώσεις ανέρχεται σε 1.820 μέτρα. Το συνολικό εμβαδόν των επιφανειών που θα καλύπτονται από δίχτυα και πλέγματα ανέρχεται σε 5.425 τμ. Ελαφρύ ξεσκάρωμα θα εφαρμοστεί σε επιφάνεια 7.550 τ. μ., ενώ βαρύ ξεσκάρωμα σε 3.000 τ. μ. Τέλος, ο όγκος των χαλαρών υλικών που αναμένεται να απομακρυνθούν εκτιμάται σε 180 τ. μ. Στην περιοχή του Νέου Παντελεήμονα προτείνεται η εγκατάσταση συστημάτων προστασίας από βραχοπτώσεις σε μήκος 85 μέτρων, συστημάτων σταθεροποίησης πρανών (κουρτίνες, πλέγματα-δίχτυα) σε περιοχή έκτασης 2.425 τ. μ., ελαφρύ ξεσκάρωμα σε περιοχή έκτασης 3.000 τ. μ. και βαρύ ξεσκάρωμα σε περιοχή 600 τ. μ. Σημειώνεται ότι η εκπόνηση μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για τις παρεμβάσεις στα Τέμπη είναι απαραίτητη, καθώς η περιοχή υπάγεται σε ιδιαίτερο καθεστώς προστασίας. Το αισθητικό δάσος της κοιλάδας των Τεμπών υπάγεται στο δίκτυο Νatura 2000 και έχει χαρακτηριστεί τόσο ως Τόπος Κοινοτικής Σημασίας όσο και ως Ζώνη Ειδικής Προστασίας. Επίσης έχει χαρακτηριστεί ως Αισθητικό Δάσος, έκτασης 1.762 εκταρίων και έχει χαρακτηριστεί επιπροσθέτως ως Τοπίο Ιδιαίτερου Φυσικού Κάλλους.

ΠΡΕΖΑ TV
17-1-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: