Στο Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών Επιχειρήσεων (ΕΚΑΕ) έχει σημάνει συναγερμός. Τουρκικά αεροσκάφη παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο μας. Το τηλέφωνο δεν προφταίνει να κουδουνίσει πάνω από δύο φορές. Ακούγεται μία και μόνο λέξη: «Scrable». Στον διάδρομο απογείωσης ένα ζευγάρι Mirage 2000 είναι έτοιμο να σηκωθεί για αναχαίτιση.«Τανάγρα, το Θησέας 100. Οδηγίες τροχοδρόμησης και ταχεία απογείωση», ακούγεται η φωνή του πιλότου του Mirage 2000. «Θησέας 100 τροχοδρομήστε για τον διάδρομο 28, βαρομετρική πίεση 1.012, κατάσταση πτηνών low».
Ο πιλότος επιβεβαιώνει ότι έχει λάβει τις οδηγίες επαναλαμβάνοντας: «Διάδρομος εν χρήσει ο 28, βαρομετρική 1.012, low». «Θησέας 100 έτοιμοι για οδηγίες», ρωτά ο πύργος και αφού λάβει θετική απάντηση συνεχίζει: «Θησέας 100 ψηλά, οικονομικά προς Σκύρο και καλέστε στην πρώτη συχνότητα συνεργασίας».
Οι διάλογοι αυτοί επαναλαμβάνονται καθημερινά από όλα τα αεροδρόμια που απογειώνονται μαχητικά αεροσκάφη για να αναχαιτίσουν τα τουρκικά που παραβιάζουν με αυξητικές τάσεις τον ελληνικό εναέριο χώρο.
Οσο και να προσπαθεί ο πύργος να δίνει οδηγίες για «οικονομική πτήση σε κατανάλωση καυσίμου», είναι γεγονός ότι εξαιτίας της προκλητικότητας των Τούρκων γειτόνων μας, θυσιάζονται δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο και από τις δύο χώρες στις πτήσεις μαχητικών αεροσκαφών που δεν αφορούν βεβαίως εκπαιδευτική δραστηριότητα.
Ενδεικτικά μόνο τον περασμένο χρόνο έγιναν 1.383 έξοδοι ελληνικών αεροσκαφών αναχαίτισης. Το κόστος γι’ αυτές τις πτήσεις πέρυσι ανερχόταν σε 25.620.000 ευρώ, αν υπολογιστεί ότι κατά μέσον όρο το κόστος κάθε ώρας πτήσης με τα μαχητικά αεροσκάφη όλων των τύπων που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία φθάνει τα 15.000 ευρώ.
Στον υπολογισμό του κόστους αυτού λαμβάνονται υπ’ όψιν οι δαπάνες για καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα των μονάδων στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά, καθώς και τα «εκτός έδρας» του προσωπικού που μετακινείται στις προκεχωρημένες βάσεις σε νησιά του Αιγαίου για επιφυλακή.
Και φυσικά δεν περιλαμβάνεται το τεράστιο κόστος αγοράς και αντικατάστασης των εκατοντάδων μαχητικών, της εκπαίδευσης του προσωπικού, της λειτουργίας των ραντάρ, των αντιπυραυλικών συστημάτων κ.λπ.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι το ποσόν αυτό είναι πέραν του κόστους των πτήσεων κατά τις προγραμματισμένες ασκήσεις της Πολεμικής Αεροπορίας, οι οποίες θα γίνονταν ακόμα και αν δεν υπήρχαν οι τουρκικές παραβάσεις και παραβιάσεις.
Επίσης στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνεται και το κόστος αεροσκαφών που έχουν πέσει κατά τη διάρκεια αναχαιτίσεων.
49.228 πτήσεις των Τούρκων στους ουρανούς μας τα τελευταία 10 χρόνια
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, από το 2000 μέχρι και το τέλος του 2009 η τουρκική αεροπορία έβγαλε για πτήσεις στο Αιγαίο, εντός του χώρου ευθύνης της Ελλάδας και σε πολλές περιπτώσεις και εντός του ελληνικού εναέριου χώρου, 49.228 αεροσκάφη.
Για να αναχαιτιστούν, σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες, απογειώθηκαν 19.888 ελληνικά μαχητικά. Ο μέσος χρόνος πτήσεων είναι μιάμιση ώρα, δηλαδή τα αεροσκάφη πέταξαν για αναχαιτίσεις περίπου 29.832 ώρες. Πολλαπλασιαζόμενο με τον μέσο όρο κόστους της ώρας πτήσης, που είναι 15.000 ευρώ, το συνολικό κόστος των πτήσεων αναχαίτισης της τελευταίας δεκαετίας είναι 447,5 εκατ. ευρώ. Κατά μέσον όρο το κάθε μαχητικό αεροσκάφος τρίτης γενιάς κοστίζει περίπου 45 εκατ. ευρώ.
ΙΩΑΝΝΑ ΗΛΙΑΔΗ
ΠΡΕΖΑ TV
21-3-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου