Τετάρτη, Μαρτίου 31, 2010

Ο ΚΟΥΚΟΣ ΑΗΔΟΝΙ ΘΑ ΚΟΣΤΙΣΕΙ ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΕΚΔΡΟΜΕΙΣ Η ΕΞΟΔΟΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ...

Ιδιαίτερα τσουχτερή, οικονομικά, θα είναι φέτος η έξοδος των εκδρομέων του Πάσχα, κυρίως λόγω της αύξησης της τιμής της βενζίνης, αλλά και των διοδίων. Η βενζίνη έχει αυξηθεί πάνω από 70% μέσα σε ένα χρόνο, ενώ και το κόστος των διοδίων έχει τριπλασιαστεί την τελευταία πενταετία! Ταυτόχρονα, αυξημένες είναι και οι τιμές για καφέ στα σημεία στάσεων των εθνικών οδών.
Η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης είχε διαμορφωθεί στην αρχή της εβδομάδας στην περιοχή της Αθήνας (σύμφωνα με το παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης) στο 1,414 ευρώ ανά λίτρο, στη Θεσσαλονίκη στο 1,4 ευρώ, στη Λάρισα στο 1,435 και στην Πάτρα στο 1,423. Με μετριοπαθή φετινή τιμή περίπου στο 1,42 ευρώ ανά λίτρο για την αμόλυβδη (στα μεγάλα αστικά κέντρα), καταγράφεται αύξηση 71% σε σχέση με πέρυσι (!), αφού σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Κέντρου Καταναλωτών (ΕΛΚΕΚΑ) η μέση τιμή της αμόλυβδης ήταν 0,83 λεπτά/λίτρο.

Ενα αυτοκίνητο 1.200 κυβικών εκατοστών, σχετικά καινούργιο και καλοσυντηρημένο, μετρίως φορτωμένο, που θα κινείται στην εθνική οδό με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων, χρειάζεται γύρω στα 7,5 λίτρα βενζίνη για να διανύσει μια απόσταση 100 χιλιομέτρων. Οι απαιτήσεις ανεβαίνουν στα 9 λίτρα για όχημα 1.600 κ. ε. και στα 10,5 λίτρα για ένα πιο βαρύ όχημα 2.000 κ. ε. Αυτό σημαίνει ότι ένα αυτοκίνητο που θα ταξιδέψει στη Θεσσαλονίκη με επιστροφή (1.000 χιλιόμετρα) θα χρειαστεί 75 λίτρα (εάν είναι 1.200άρι), 90 λίτρα (το 1.600άρι) και 105 λίτρα το δίλιτρο. Αρα, με τιμή 1,42 ευρώ/λίτρο, το κόστος μετακίνησης μόνο για βενζίνη είναι 106,5, 127,8 και 163,3 ευρώ αντίστοιχα. Διόλου ευκαταφρόνητο ποσό…
Εάν μάλιστα, ο οδηγός αποφασίσει να προμηθευθεί βενζίνη από ένα από τα πρατήρια των εθνικών οδών, τότε η τιμή που θα πληρώσει θα είναι πολύ υψηλότερη (μέχρι και 1,60 ευρώ στις αρχές της εβδομάδας), από εκείνη που θα βρει εντός των πόλεων.
Σημαντική είναι και η οικονομική επιβάρυνση του ταξιδιώτη από την αύξηση των τιμών (και του αριθμού) των διοδίων, τα οποία έχουν βρεθεί στο επίκεντρο διαμαρτυριών και αντιδράσεων. Το ταξίδι από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη (και επιστροφή) κοστίζει 31 ευρώ, χωρίς να υπολογίσουμε τα 5,40 ευρώ της Αττικής Οδού (την οποία χρησιμοποιεί σε ταξίδια μεγάλο μέρος των οδηγών της Αττικής) και τα διόδια των Τεμπών, που δεν θα λειτουργήσουν. Σύμφωνα, με το ΕΛΚΕΚΑ η αντίστοιχη διαδρομή απαιτούσε πέρυσι 28 ευρώ σε διόδια (αύξηση πάνω από 11%). Η εικόνα βέβαια γίνεται ακόμα πιο αποκαλυπτική, εάν δούμε το κόστος των διοδίων διαχρονικά: Δεκέμβριος 2005 11,8 ευρώ, Ιανουάριος 2008 18 ευρώ, Απρίλιος 2008 28,05 ευρώ. Μετά την ενεργοποίηση των διοδίων στα Τέμπη τα διόδια θα ξεπεράσουν τα 34 ευρώ, ενώ εάν μπουν σε χρήση και οι άλλοι σταθμοί που δεν λειτουργούν θα πλησιάσουμε τα 40 ευρώ!

Πανάκριβα είναι τα διόδια και στο ταξίδι προς δυσμάς. Οπωσδήποτε τα πιο ακριβοπληρωμένα χιλιόμετρα στην Ελλάδα είναι αυτά πάνω στη γέφυρα Ρίο - Αντίρριο, αφού το κόστος των διοδίων είναι 24 ευρώ (12 κάθε φορά). Αλλά και το ταξίδι προς Πάτρα, σε αυτόν τον άθλιο δρόμο, απαιτεί διόδια 5,80 ευρώ (11,60 με επιστροφή).
Εάν τώρα οι ταξιδιώτες μας θελήσουν να σταματήσουν για να πάρουν ένα καφέ (ή χυμό - αναψυκτικό) και ένα σάντουιτς, θα πρέπει να είναι έτοιμοι να καταβάλουν περίπου 5 ευρώ ανά άτομο.

ΠΡΕΖΑ TV
31-3-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: