Πέμπτη, Μαρτίου 18, 2010

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΠΛΗΡΩΝΕΙ ΤΙΣ ΟΔΙΚΕΣ ΣΥΡΑΓΓΕΣ ΓΙΑ ΥΔΡΑΥΛΙΚΕΣ...ΟΤΙ ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΕΡΓΟΛΑΒΟΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΧΩΡΑ...

Παραλείψεις και αστοχίες της μελέτης καλύφθηκαν με τη συμπληρωματική σύμβαση που υπέγραψε στις 28 Αυγούστου 2009 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, εγκρίνοντας κονδύλι της τάξης των 169 εκατ. ευρώ για πρόσθετα έργα στις τρεις σήραγγες των Τεμπών. Την απόφαση είχε αποκαλύψει τον περασμένο Νοέμβριο η «Ε» και έως σήμερα ούτε η πρώην αλλά ούτε και η σημερινή ηγεσία του υπουργείου έχουν πάρει θέση.
Πρόκειται για τρεις δίδυμες σήραγγες, μία για κάθε κατεύθυνση, μήκους 2 χλμ., 6 χλμ. και 3 χλμ., από τον Ευαγγελισμό ώς τη Σκοτίνα, από τις οποίες η μία θα διατρέχει τον Ολυμπο. Η ολοκλήρωσή τους τοποθετείται τον Σεπτέμβριο του 2011 και θα αντικαταστήσουν με ασφάλεια το δύσκολο και κλειστό σήμερα, λόγω κατολίσθησης, τμήμα των Τεμπών.
Νεότερα όμως στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «Ε» αποκαλύπτουν ότι η συμπληρωματική σύμβαση είναι ιδιαίτερα επαχθής για το Δημόσιο, ενώ εντοπίζονται και διαδικαστικές παρατυπίες.

Συγκεκριμένα:
Δεν τεκμηριώνεται γιατί έπρεπε να κατασκευαστεί και μάλιστα εκ των υστέρων Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), τη στιγμή που δεν κρίθηκε αναγκαία στις σήραγγες στον Αγιο Κωνσταντίνο και τα Καμένα Βούρλα, που δόθηκαν πρόσφατα στην κυκλοφορία. Δεν προβλέπονται ούτε στις υπό κατασκευή σήραγγες της Στυλίδας. Να σημειωθεί ότι αποτελούν τμήματα του ίδιου αυτοκινητόδρομου, την εθνική οδό Αθηνών-Θεσσαλονίκης.
Το γραφείο που εκπόνησε τη μελέτη ανάλυσης κινδύνων στις σήραγγες, από την οποία προκύπτουν τα καινούργια έργα, δεν φαίνεται να είναι «ανεξάρτητο» από την κοινοπραξία που έχει αναλάβει τον αυτοκινητόδρομο, όπως μνημονεύεται στην υπουργική απόφαση. Υπήρξε συνεργάτης του γραφείου που έχει εκπονήσει την προσφορά του παραχωρησιούχου στο διαγωνισμό και την οριστική μελέτη των σηράγγων.
Απαιτείται διερεύνηση της κοστολόγησης των επιπλέον έργων, που με βάση την υπουργική απόφαση υπολογίζονται σε 169 εκατ. ευρώ. Φαίνεται όμως ότι χρησιμοποιήθηκαν τα τιμολόγια για υδραυλικές σήραγγες, ενώ πρόκειται για οδικές. Με τα διαθέσιμα κοστολόγια η επιβάρυνση του Δημοσίου θα έπρεπε να ήταν πολύ πιο μειωμένη, γύρω στα 50-55 εκατ. ευρώ.
Εγείρεται θέμα εφαρμογής της κοινοτικής Οδηγίας για τις σήραγγες, που κυρώθηκε με το 230 προεδρικό διάταγμα του 2007, αφού οι αρμόδιοι της Εγνατίας Οδού, που επιβλέπει τα έργα στο συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο, δεν φαίνεται να έχουν ενημερώσει την ειδική διοικητική αρχή.

Αναπάντητα παραμένουν τα ερωτηματικά που είχαν προκύψει από την αποκάλυψη της «Ε» πριν από τέσσερις μήνες. Κατά τη φάση της υπογραφής της σύμβασης, τον Ιούνιο του 2007, ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ μιλούσε για «ολοκληρωμένες μελέτες». Δύο χρόνια μετά και χωρίς να το δημοσιοποιήσει, υπέγραψε συμπληρωματική σύμβαση για καλυφθούν ελλείψεις και μάλιστα το οικονομικό τίμημα που σχεδόν διπλασιάζει την κρατική συμμετοχή, η οποία στο συγκεκριμένο έργο ήταν 173 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι η σύμβαση προβλέπει ότι στο συγκεκριμένο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου το οποίο περιλαμβάνει τις συγκεκριμένες σήραγγες το ύψος του διοδίου είναι 0,05 ευρώ ανά χιλιόμετρο, έναντι 0,04 που ισχύει για το υπόλοιπο δίκτυο.
Απαιτήσεις για συμπληρωματικές συμβάσεις, λόγω αλλαγής στα έργα ή και για τα στηθαία σαφαλείας, είχαν υποβληθεί πριν από ένα χρόνο και από άλλες κοινοπραξίες στα έργα των αυτοκινητόδρομων.

ΠΡΕΖΑ TV
18-3-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: