Σε σκάνδαλο ολκής εξελίσσεται ο διαγωνισμός για την κατασκευή του σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων (ΣΜΑ) στη Νέα Ευκαρπία Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού πλέον των 12 εκατ. ευρώ, καθώς περιλαμβάνει διατάξεις που “φωτογραφίζουν” για ανάδοχο συγκεκριμένη κατασκευαστική εταιρεία.
Η δημοπρασία θέτει προϋποθέσεις με τις οποίες αποκλείονται περισσότερες από εκατό ελληνικές εργοληπτικές επιχειρήσεις που έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν το έργο. Η καταγγελία αυτή γίνεται από το σύνδεσμο πιστοποιημένων εργοληπτών δημόσιων έργων Θεσσαλονίκης και Κεντρικής Μακεδονίας, ο οποίος ζητά την επαναδημοπράτηση του έργου.
Το έργο “κατασκευή σταθμού μεταφόρτωσης απορριμμάτων ΒΔ πολεοδομικού συγκροτήματος νομού Θεσσαλονίκης”, που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και από εθνικούς πόρους, δημοπρατήθηκε πριν ενάμιση μήνα από τον σύνδεσμο ΟΤΑ μείζονος Θεσσαλονίκης και σήμερα λήγει η προθεσμία κατάθεσης προσφορών.
Σύμφωνα με διάταξη του διαγωνισμού, δικαίωμα συμμετοχής έχουν οι εργοληπτικές επιχειρήσεις που διαθέτουν ειδικό πτυχίο ηλεκτρονικού εξοπλισμού 2ης τάξης. “Τέτοιο πτυχίο έχουν μόνο τρεις εταιρείες στην Ελλάδα”, όπως αναφέρει ο Γιώργος Γάγαλης, πρόεδρος του συνδέσμου εργοληπτών. Η διάταξη χαρακτηρίζεται καταχρηστική και θα μπορούσε, βάσει του νόμου, να μην περιληφθεί, αλλά φαίνεται ότι χρησιμοποιείται για να ευνοήσει κάποιες εταιρείες. Συγκεκριμένα τα έργα ηλεκτρολογικού εξοπλισμού για το ΣΜΑ προϋπολογίζονται με 761.449 ευρώ, δηλαδή με ποσό μικρότερο του 10% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου. Βάσει του κώδικα δημοσίων έργων, στις διακηρύξεις που γίνονται οι κατηγορίες εργοληπτών με ποσοστό εργασιών λιγότερο του 10% δεν λαμβάνονται υπόψη και μπορούν να κληθούν οι επιχειρήσεις που είναι σε θέση να καλύψουν μεγάλο ποσοστό του έργου. “Το μεγαλύτερο μέρος του ΣΜΑ είναι χωματουργικές εργασίες και θα μπορούσαν να συμμετάσχουν τουλάχιστον εκατό εργολήπτες. Ζητάνε όμως πτυχίο ηλεκτρονικού εξοπλισμού και τις αποκλείουν”, λέει ο κ. Γάγαλης.
Σε κανένα δημόσιο έργο, που περιελάμβανε εργασίες προμήθειας και εγκατάστασης ηλεκτρονικού εξοπλισμού, δεν απαιτούνταν το συγκεκριμένο πτυχίο, αλλά χαρακτηρίζονταν ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες. Ένα παράδειγμα είναι το έργο προμήθειας, προγραμματισμού, εγκατάστασης και λειτουργίας ηλεκτρονικού εξοπλισμού για την επιτήρηση και τον έλεγχο της κυκλοφορίας του τμήματος της Εγνατίας οδού, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τα Ιωάννινα. Το έργο δημοπρατήθηκε από την Εγνατία Οδό ΑΕ και δεν απαιτούνταν να έχουν πτυχίο ηλεκτρονικού εξοπλισμού οι εταιρείες που συμμετείχαν στον διαγωνισμό.
Ο διαγωνισμός θέτει επίσης έναν ειδικό όρο εμπειρίας, που περιορίζει ακόμη περισσότερο την δυνατότητα συμμετοχής. Σύμφωνα με τον όρο αυτό, “κάθε διαγωνιζόμενος θα πρέπει επί ποινή αποκλεισμού να έχει προμηθεύσει ο ίδιος κατά την τελευταία δεκαετία εξοπλισμό μεταφόρτωσης με σταθερές πρέσες, ο οποίος να έχει εγκατασταθεί και λειτουργήσει με επιτυχία σε ένα τουλάχιστον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων ή να συνεργάζεται με εξειδικευμένο οίκο - προμηθευτή των ανωτέρω. Η συνεργασία αποδεικνύεται με συμβολαιογραφική πράξη πρότασης και αποδοχής της αποκλειστικής συνεργασίας για το υπόψη έργο”.
“Αυτός ο όρος σε συνδυασμό με την απαίτηση του πτυχίου ηλεκτρονικού εξοπλισμού έχει σαν αποτέλεσμα η διακήρυξη να ‘φωτογραφίζει’ ουσιαστικά ένα μοναδικό κατασκευαστή, διότι ακόμη και αν έχεις πτυχίο, απαιτείται βεβαιωμένη εμπειρία στην εγκατάσταση εξοπλισμού μεταφόρτωσης σε ΣΜΑ”, υπογραμμίζει ο κ. Γάγαλης.
Οι εργολήπτες υποστηρίζουν ότι “η απαίτηση του διαγωνισμού για το ΣΜΑ, για συμμετοχή κατόχων πτυχίων εξειδικευμένων εργασιών και η απαίτηση εμπειρίας σε προμήθεια εξοπλισμού, δεν φαίνεται να εξυπηρετεί ορισμένο, αναγκαίο και ανάλογο προς το αντικείμενο της σύμβασης σκοπό, ούτε φαίνεται να βασίζεται σε αντικειμενική ανάγκη του έργου, αφού δεν πρόκειται για έργο με ιδιαίτερα αυξημένες απαιτήσεις εμπειρίας, δεδομένου ότι δεν απαιτούνται ειδικές εργασίες. Αντίθετα οι απαιτήσεις αυτές μειώνουν δραματικά τον αριθμό των δυνάμενων να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό και οδηγούν σε διακριτική μεταχείριση υπέρ μίας συγκεκριμένης επιχείρησης και μάλιστα χωρίς εύλογη αιτία, κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας. Παραβιάζεται επίσης η αρχή της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων”.
Οι εργολήπτες απαιτούν από τον σύνδεσμο ΟΤΑ μείζονος Θεσσαλονίκης να προκηρύξει εκ νέου τον επίμαχο διαγωνισμό, προσκαλώντας εργοληπτικές επιχειρήσεις εγγεγραμμένες στις κύριες κατηγορίες του έργου (οικοδομικά) και χωρίς πρόσθετες απαιτήσεις εμπειρίας, ώστε να διασφαλίσει πραγματικές συνθήκες ανταγωνισμού προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.
ΦΩΤΗΣ ΚΟΥΤΣΑΜΠΑΡΗΣ
ΠΡΕΖΑ TV
16-3-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου