Παρασκευή, Απριλίου 02, 2010

ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΟΣ ΚΑΒΑΛΑ ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ....

Η ύφεση χτυπά απειλητικά την πόρτα της χώρας, αναμνήσεις προηγούμενων δεκαετιών επιστρέφουν δυναμικά: ο Λαλάκης ο εισαγόμενος με τα παντελόνια ΑΒC και τα τσιγάρα «παφ και τάλιρο», καμπάνιες τύπου ο «επιμένων ελληνικά» και προτροπές «αγοράζετε μόνο δικά μας προϊόντα» έχουν αρχίσει να ακούγονται ως λύσεις για την ενίσχυση της οικονομίας. Όμως, για να μπορεί να αγοράζει κανείς και ακόμα περισσότερο να εξάγει ελληνικά, θα πρέπει και κάποιοι να παράγουν ελληνικά.

Τρανταχτό παράδειγμα η παραδοσιακή ελληνική φασολάδα, που σήμερα αποτελείται κατά το ήμισυ σχεδόν από εισαγόμενα φασόλια: σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, το 46% των αναγκών καλύπτεται από εισαγωγές. Μάλιστα, η εξάρτησή μας αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο αφού μέσα σε μία διετία, από το 2007 στο 2009, η παραγωγή των ελληνικών ξηρών φασολιών μειώθηκε κατά 27% όπως προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης. Αν πάλι θέλουμε να φάμε φακές ή ρεβίθια, τότε οι ελπίδες μας να βρούμε ελληνικό προϊόν είναι ελάχιστες: Εισάγουμε το 92% και το 69% της κατανάλωσης αντίστοιχα. Βέβαια, έλλειψη παραγωγής δεν εντοπίζεται μονάχα στα όσπρια: επεκτείνεται σε μια παλέτα αγαθών, από τους τομείς της διατροφής, τα τσιγάρα και τα ποτά έως την ένδυση, την τεχνολογία, τα ορυκτά και τα βιομηχανικά προϊόντα.

Έτσι, ακόμα και εκεί που υπάρχει ενδιαφέρον για εξαγωγές αδυνατούμε να καλύψουμε τις ανάγκες των αγορών του εξωτερικού: «Αναγκάζομαι να εισάγω μόνος μου από την Ελλάδα 4-5 φορτία την εβδομάδα επειδή δεν με ικανοποιεί η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων που βρίσκω στην εδώ αγορά», λέει στα «ΝΕΑ» ο ιδιοκτήτης του εστιατορίου «Μilos» στην Νέα Υόρκη κ. Κώστας Σπηλιάδης. «Επειδή τα ελληνικά προϊόντα είναι ακριβά παίρνουμε μόνο τα αναγκαία όπως η φέτα και προμηθευόμαστε τα υπόλοιπα από άλλες αγορές: μεγάλα φασόλια από την Ισπανία για παράδειγμα αντί για γίγαντες», επισημαίνει και ο κ. Θοδωρής Κυριακού, ιδιοκτήτης του εστιατορίου «Τhe Real Greek» στο Λονδίνο.

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) κ. Γιάννη Στουρνάρα, η μεγάλη πρόκληση στην περίοδο της κρίσης με τη μείωση της κατανάλωσης που αναμένεται να πλήξει την αγορά είναι να περικοπούν πόροι από τις εισαγωγές και όχι από τα εγχώρια προϊόντα και υπηρεσίες. «Ακόμα μεγαλύτερη πρόκληση είναι η αύξηση των εξαγωγών, η οποία θα πρέπει να αποτελέσει το στοίχημα της επόμενης δεκαετίας ώστε να αναπροσαρμόσουμε το αναπτυξιακό πρότυπο της χώρας», συμπληρώνει ο κ. Στουρνάρας.

Μονόδρομος. «Αυτή την εποχή, η στροφή στα ελληνικά προϊόντα είναι κατά τη γνώμη μου μονόδρομος. Μόνο έτσι μπορεί να ενισχυθεί η εγχώρια αγορά. Πρέπει ως χώρα να σταθούμε στις δικές μας δυνάμεις, να παράγουμε τεχνογνωσία και προϊόντα, και φυσικά να τα εξάγουμε», επισημαίνει στα «ΝΕΑ» ο κ. Δημήτρης Πολιτόπουλος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Ζυθοποιίας Μακεδονίας-Θράκης που παρασκευάζει την μπίρα Βεργίνα. Μάλιστα, για να περιορίσει τις εισαγωγές ώστε να μην αποδημούν πόροι στο εξωτερικό, αλλά και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, ο κ. Πολιτόπουλος επένδυσε στην προετοιμασία 10.000 στρεμμάτων γης στον νομό Ροδόπης για την καλλιέργεια ειδικής ποικιλίας κριθαριού για την παρασκευή της μπίρας.


ΠΡΕΖΑ TV
2-4-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: