Πέμπτη, Απριλίου 01, 2010

ΜΕΧΡΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΙ ΤΟ ΚΑΦΡΙΛΙΚΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΧΥΤΑ;;;ΜΕΧΡΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΣΥΝΕΧΙΣΤΟΥΝ ΟΙ ΚΡΑΤΙΚΕΣ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ;;;

Βόμβα για τη δημόσια υγεία αποτελεί ο μοναδικός οργανωμένος χώρος απόθεσης απορριμμάτων του Λεκανοπεδίου. Στοιχεία- σοκ, ακόμη και για απόρριψη ανθρώπινων μελών στον ΧΥΤΑ Φυλής, περιλαμβάνει πόρισμα των Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης.
Επικίνδυνα νοσοκομειακά απόβλητα, αλλά και απαγορευμένα υλικά που μολύνουν το περιβάλλον φτάνουν καθημερινά παρανόμως στον ΧΥΤΑ. Στο μεταξύ, σε γειτονικούς χώρους γίνεται ανεξέλεγκτη απόρριψη σκουπιδιών χωρίς να λαμβάνονται μέτρα για την προστασία του υδροφόρου ορίζοντα. Οι διαπιστώσεις αυτές περιλαμβάνονται στο πόρισμα που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ», βάσει του οποίου ως υπεύθυνοι για την απαράδεκτη λειτουργία του ΧΥΤΑ υποδεικνύονται υπάλληλοι του ΕΣΔΚΝΑ και ιδιωτικές εταιρείες. Ζητείται μάλιστα η άσκηση πειθαρχικών διώξεων κατά των υπαλλήλων, καθώς και περαιτέρω έλεγχοι για τη νομιμότητα λειτουργίας ιδιωτικών εταιρειών.
Ένα απλό κόλπο που καταγράφεται στο πόρισμα γινόταν με τις λεγόμενες εντολές μεταφοράς απορριμμάτων που δίνει ο ΕΣΔΚΝΑ προς τους συμβεβλημένους με αυτόν δήμους. Οι εντολές αυτές πρέπει να παρουσιάζονται από τους οδηγούς των οχημάτων κατά την είσοδο στον ΧΥΤΑ, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η προέλευση των σκουπιδιών και ο όγκος τους.
«Οι εντολές μεταφοράς απορριμμάτων δεν χορηγούνται στους δήμους βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων, αλλά κατόπιν αιτημάτων των δήμων που στηρίζονται σε υποκειμενικές, δικές τους, εκτιμήσεις» σημειώνεται στο πόρισμα.

Το γεγονός αυτό σπεύδουν να εκμεταλλευτούν ιδιωτικές εταιρείες, οι οποίες αναλαμβάνουν για λογαριασμό των δήμων τη μεταφορά απορριμμάτων. Συνεργούς βρίσκουν υπαλλήλους στον ΧΥΤΑ, οι οποίοι- όπως προκύπτει από τους επιθεωρητές- κάνουν συχνά τα... στραβά μάτια.
Έτσι, παρά τις σαφείς οδηγίες για τον τρόπο παραλαβής των εντολών μεταφοράς, από δειγματοληπτικό έλεγχο των επιθεωρητών προέκυψε σωρεία παρατυπιών στη συμπλήρωση των εντολών, οι οποίες παρ΄ όλα αυτά έγιναν δεκτές από τους εργαζομένους. Το αποτέλεσμα είναι ένα απορριμματοφόρο ιδιωτικής εταιρείας να διανύει την απόσταση Δροσιά- Σαλαμίνα σε μία μόλις ώρα! Διότι βάσει των εντολών μεταφοράς «φαίνεται να έχει φορτώσει απορρίμματα από τους δύο δήμους και να τα απορρίπτει την ίδια ημέρα στον ΧΥΤΑ, με διαφορά μίας ώρας, γεγονός που δεν δικαιολογείται από την απόσταση μεταξύ των δήμων» υποστηρίζει το Σώμα Ελεγκτών.
Η ιδέα για την επιχείρηση αυτή ήταν απλή: δίπλα στον ΧΥΤΑ οι ιδιωτικές εταιρείες λειτουργούσαν μάντρες όπου έριχναν αρχικά χύμα τα σκουπίδια ή τα τοποθετούσαν σε κοντέινερ. Οι ιδιώτες καλύπτονταν από την πρακτική των δήμων να χορηγούν αφειδώς εντολές μεταφοράς. «Οι δήμοι έδιναν στους οδηγούς των ιδιωτικών εταιρειών πλήθος εντολών μεταφοράς ανεξέλεγκτα και μάλιστα όλες μαζί στην αρχή της εβδομάδας, ασυμπλήρωτες και όχι ανά δρομολόγιο, όπως έπρεπε» τονίζεται.
Η πρακτική αυτή είχε ένα ακόμη όφελος για τους ιδιώτες. Για τη συλλογή των σκουπιδιών από τους δήμους χρησιμοποιούσαν μικρά φορτηγά. Στις μάντρες έριχναν τα σκουπίδια σε μεγάλα κοντέινερ τα οποία γέμιζαν με απορρίμματα και από άλλους πελάτες (π.χ. επιχειρήσεις) και στη συνέχεια με την αρχική εντολή μεταφοράς από τον δήμο τα οδηγούσαν στον ΧΥΤΑ.

«Ο κίνδυνος από την ύπαρξη ιδιωτικών μαντρών μεταφόρτωσης είναι να εισέρχονται στον χώρο του ΧΥΤΑ με εντολές μεταφοράς ιδιωτικά απορρίμματα σύμμεικτα με δημοτικά, χωρίς να καταβάλλονται τα απαιτούμενα τέλη, αφού καθίσταται ανέφικτος ο έλεγχος της προέλευσης των μεταφερόμενων απορριμμάτων» επιβεβαιώνουν οι επιθεωρητές.
Ακόμη και πλαστές εντολές μεταφοράς χρησιμοποιούσαν ιδιωτικές εταιρείες προκειμένου να μπαίνουν τα οχήματά τους στον ΧΥΤΑ. Συγκεκριμένα, είχαν φωτοτυπηθεί οι γνήσιες εντολές, αλλά οι υπάλληλοι του ΕΣΔΚΝΑ δεν ήλεγχαν εάν είχαν το απαιτούμενο υδατογράφημα επικαλούμενοι φόρτο εργασίας και έλλειψη ειδικού φακού ανίχνευσης. Και σε αυτή την περίπτωση το πόρισμα είναι σαφές: «Το υδατογράφημα είναι εμφανές και διά γυμνού οφθαλμού, ευρισκόμενο στο πίσω μέρος των εντολών μεταφοράς, ενώ από τις καταθέσεις προέκυψε ότι υπάλληλοι με τόσο μεγάλη εμπειρία θα έπρεπε να καταλάβουν την πλαστότητα των εντολών και μόνο από την υφή τους». Σε άλλη περίπτωση, στο πλαίσιο επέκτασης του ΧΥΤΑ, υπάλληλοι της κατασκευάστριας εταιρείας έσπευσαν να εκμεταλλευτούν το γεγονός επιτρέποντας κατά παράβαση την είσοδο απορριμματοφόρων από μια προσωρινή πύλη και εισπράττοντας αντίτιμο 15 ευρώ από κάθε όχημα. ΜΕΧΡΙ και επικίνδυνα νοσοκομειακά απόβλητα κατέληγαν στον ΧΥΤΑ, κατά παράβαση κάθε νομοθετικής διάταξης που προβλέπει ειδική επεξεργασία, αποστείρωση και συλλογή πριν από τη μεταφορά τους στον ειδικό αποτεφρωτήρα του ΕΣΔΚΝΑ.
«Απορριμματοφόρα του Δήμου Αθηναίων μετέφεραν και απέρριπταν στον ΧΥΤΑ επικίνδυνα ιατρικά απόβλητα (χρησιμοποιημένες σύριγγες, φιάλες με αίμα, ανθρώπινα μέλη κ.λπ.), αναμεμειγμένα με οικιακού τύπου απορρίμματα, γεγονός που εγκυμονούσε σοβαρότατους κινδύνους για τη δημόσια υγεία (τόσο πολιτών, όσο και εργαζομένων στον ΧΥΤΑ) και για το περιβάλλον», αναφέρουν οι ράμπο της δημόσιας διοίκησης.
Στο πόρισμά τους παραπέμπουν μάλιστα και σε σχετική έρευνα που είχε διενεργήσει ο ΕΣΔΚΝΑ, σύμφωνα με την οποία τα νοσοκομεία είτε δεν προχωρούν σε αποστείρωση και συλλογή σε ειδικές σακούλες, είτε απορρίπτουν τα απόβλητα σε κοινούς κάδους μαζί με τα οικιακά σκουπίδια και στη συνέχεια μεταφέρονται από ιδιωτικές εταιρείες, τα οχήματα των οποίων δεν πληρούν τις προδιαγραφές ούτε έχουν ειδική άδεια κυκλοφορίας.
Το γεγονός της ανεξέλεγκτης διαχείρισης των επικίνδυνων αυτών αποβλήτων προκύπτει και από τις ποσότητες που φτάνουν στον αποτεφρωτήρα του ΕΣΔΚΝΑ από τα συμβεβλημένα νοσοκομεία. «Καταστρέφουν στον αποτεφρωτήρα μικρό μόνο μέρος, ελάχιστο στην πλειονότητα των περιπτώσεων, των παραγόμενων επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων», σημειώνεται.
Υπάρχουν μάλιστα και συγκεκριμένα παραδείγματα μεγάλων νοσοκομειακών μονάδων όπως «Αγία Όλγα» και «Σωτηρία».

ΚΟΛΠΟ ΓΙΝΟΤΑΝ και με τη μεταφορά χώματος, που απαιτείται για την κάλυψη των σκουπιδιών. Με εντολή του επόπτη υγειονομικής ταφής δινόταν το «πράσινο φως» για την ανεξέλεγκτη είσοδο οχημάτων ιδιωτικών εταιρειών, τα οποία υποτίθεται πως μετέφεραν χώμα.
Ωστόσο, όπως προέκυψε από τις καταθέσεις υπαλλήλων, στην πραγματικότητα με τον τρόπο αυτό περνούσαν μέσα στον ΧΥΤΑ απαγορευμένα υλικά, όπως μπάζα. «Δεν μετέφεραν χώμα, αλλά ξύλα, σακούλες πλαστικές με ελαφρά επικάλυψη χώματος για τα οποία θα έπρεπε να πληρώσουν περίπου 500 ευρώ ανά φορτηγό». «Εισήλθαν οκτώ φορτηγά ιδιωτικών εταιρειών, μεταφέροντας απαγορευμένο υλικό (μπετόβεργες, κατεδαφίσεις, μπάζα, σκουπίδια και λάσπη) κατόπιν εντολής του επόπτη», αναφέρεται σε άλλο σημείο. Με διάφορα τεχνάσματα ο συγκεκριμένος επόπτης επιχειρούσε να επιτραπεί και η απόρριψη λάσπης από εργασίες του Μετρό, παρά τις ενστάσεις υπαλλήλων.
«Ο φύλακας... κατέθεσε ότι η λάσπη είναι απαγορευμένο υλικό για τον ΧΥΤΑ, αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση ο επόπτης... του είχε πει ότι, όταν στέγνωνε, θα τη χρησιμοποιούσε σαν χώμα» υπογραμμίζεται στο πόρισμα, όπου επίσης αναφέρεται πως υπήρχε εντολή του ίδιου του προέδρου του ΕΣΔΚΝΑ «να μην εισέρχεται λάσπη από το Μετρό στον ΧΥΤΑ, διότι είναι ακατάλληλο υλικό για τη χωματοκάλυψη».
Σε... διευκολύνσεις προχωρούσαν υπάλληλοι του ΕΣΔΚΝΑ και προς τις εταιρείες οι οποίες είχαν αναλάβει τη μεταφορά των στραγγισμάτων από την επεξεργασία των σκουπιδιών στον ΧΥΤΑ, οι οποίες αμείβονταν βάσει ποσότητας.
Έτσι, βρέθηκε το ίδιο όχημα να έχει κάνει δύο δρομολόγια και να έχουν ζυγιστεί οι μεταφερόμενες ποσότητες με διαφορά ενός λεπτού!

ΠΡΕΖΑ TV
1-4-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: