ΠΛΕΟΝ Η ΔΥΝΑΜΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ.
Ενώ τα μπλογκ και τα κοινωνικά δίκτυα ενημέρωσης κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο έδαφος στον ανταγωνισμό τους με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, έρευνα του Pew Research Center εξετάζει κατά πόσο σχετίζονται αλλά και το πόσο και διαφέρουν από αυτά.
Η έρευνα “Project for Excellence in Journalism” συγκέντρωσε στοιχεία ενός έτους μελετώντας τις πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε μπλογκ, σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, στο Twitter και στο YouTube.
Σύμφωνα με την έρευνα το 50% των Αμερικανών βασίζεται στους ανθρώπους γύρω του για να ενημερωθεί πάνω σε ορισμένα από τα νέα που θέλει να μάθει ενώ το 44% αυτών που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να ενημερωθούν, λαμβάνει τακτικά ειδήσεις μέσω email, αυτόματες ανανεώσεις ή δημοσιεύσεις σε κοινωνικά δίκτυα. Το 2009, το μηνιαίο κοινό του Twitter αυξήθηκε κατά 200%.
Πλέον σε γενικές γραμμές, οι ειδήσεις και τα θέματα που τραβούν περισσότερο το ενδιαφέρων των κοινωνικών δικτύων ενημέρωσης διαφέρουν σημαντικά από αυτές του Τύπου. Ωστόσο διαφέρουν επίσης αρκετά μεταξύ τους. Στις 29 εβδομάδες της έρευνας τα κοινωνικά δίκτυα, τα μπλογκ, το Twitter και το Youtube είχαν το ίδιο βασικό θέμα μόνο μία φορά. Αυτή ήταν η εβδομάδα μεταξύ 15-19 Ιουνίου με τις διαδηλώσεις που ακολούθησαν τις ιρανικές εκλογές.
Κάθε είδος “κοινωνικών μίντια” στο διαδίκτυο φαίνεται να έχει επίσης τη δική του προσωπικότητα και λειτουργία. Κατά το έτος που μελετήθηκε (2009-2010), οι μπλόγκερ έδωσαν βάρος σε θέματα που προκάλεσαν συγκίνηση, αφορούσαν σε άτομα ή ομάδες δικαιωμάτων ή δημιούργησαν το ιδεολογικό πάθος. Συχνά αυτές ήταν ειδήσεις τις οποίες οι αναγνώστες μπορούσαν να διαμορφώσουν και στη συνέχεια να μοιραστούν σε κοινωνικά φόρουμ – ενίοτε σε ιδιαίτερα αντιδραστικούς τόνους. Στο Twitter, αντίθετα, η τεχνολογία τράβηξε το μεγαλύτερη ενδιαφέρον του κοινού με έμφαση στο ίδιο το Twitter, ενώ η πολιτική έπαιξε μικρότερο ρόλο. Ωστόσο η είδηση που απέσπασε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στην ιστοσελίδα το 2009 αφορούσε στις διαδηλώσεις που ακολούθησαν τις ιρανικές εκλογές. Ήταν μάλιστα η κορυφαία είδηση για επτά εβδομάδες, βαρύτητα που δεν δόθηκε σε κανένα άλλο «κοινωνικό μίντια» που μελετήθηκε.
Το YouTube έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά που το κάνουν να ξεχωρίζει. Εδώ, οι χρήστες δεν προσθέτουν συχνά σχόλια ή πρόσθετες πληροφορίες αλλά, αντίθετα, συμμετέχουν επιλέγοντας βίντεο για να μοιραστούν. Συχνά, πάντως το κοινό επιλέγει βίντεο εν μέρει τυχαία και με βάση την περιέργεια από οπτικά ερεθίσματα. Κάποιο βίντεο με τίτλο “Πρέπει να το δεις αυτό”, τραβά συνήθως το ενδιαφέρον. Οι χρήστες του Youtube πάντως έχουν επιλογές ευρύτερα διεθνείς καθώς η γλώσσα δεν αποτελεί πάντοτε εμπόδιο.
Το ενδιαφέρον, πάντως των αναγνωστών σε μία συγκεκριμένη ιστοσελίδα ή ένα συγκεκριμένο θέμα δεν κρατάει πολύ. Στα μπλογκ, το 53% των βασικών θεμάτων δεν παραμένει στην κορυφή για περισσότερες από τρεις ημέρες ενώ στο Twitter αυτό ισχύει για το 72%. Περισσότερες από τις μισές ειδήσεις δεν παραμένουν στη λίστα με τα δημοφιλή για περισσότερες από 24 ώρες.
Τα βασικά θέματα σε αυτές τις ιστοσελίδες διαφέρουν από αυτά του παραδοσιακού Τύπου. Κατά τη διάρκεια του έτους που μελετήθηκε, μάλιστα, μόνο ένα θέμα ξεκίνησε από τη μπλογκόσφαιρα και στη συνέχεια πήρε μεγαλύτερες διαστάσεις στον Τύπο – τα μηνύματα που διέρρευσαν και αφορούσαν στην κλιματική αλλαγή.
Μερικά από τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας:
Τα «κοινωνικά» μέσα μαζικής ενημέρωσης και ο παραδοσιακός Τύπος ασχολούνται κατά κύριο λόγο με διαφορετικά θέματα. Τα δύο μέσα ενημέρωσης είχαν το ίδια θέμα σε μόλις 13 από τις 49 εβδομάδες που μελετήθηκαν. Το Twitter και το Youtube έχει ακόμα λιγότερες πιθανότητες να μοιραστεί το ίδιο θέμα με τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης .
Τα δημοφιλή θέματα στα “κοινωνικά μίντια” κερδίζουν το ενδιαφέρον πολύ γρήγορα και το χάνουν εξίσου γρήγορα. • Η πολιτική, που προσελκύει το ενδιαφέρον στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, κερδίζει έδαφος και στα μπλογκ και το YouTube. Στα μπλογκ το 17% των πιο δημοφιλών θεμάτων αφορούσαν στην αμερικανική κυβέρνηση ή την πολιτική και στο YouTube το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει το 21%. Στο Twitter, ωστόσο το 43% των θεμάτων αφορά στην τεχνολογία.
Τα κοινωνικά μίντια στηρίζονται κατά 99% σε ειδήσεις του παραδοσιακού Τύπου και κυρίως στα BBC, CNN, New York Times και Washington Post.
Το Twitter, αντίθετα, είναι λιγότερο δεμένο με τον Τύπο. Το 50% των δημοσιεύσεων συνδέονται με άλλα κοινωνικά δίκτυα, όπως τα Mashable και CNET.
Τα πιο δημοφιλή βίντεο ειδήσεων στο YouTube ξεχωρίζουν για το γεγονός ότι αφορούν θέματα με παγκόσμιο ενδιαφέρον. Το ένα τέταρτο των πιο δημοφιλών βίντεο, αφορούσαν σε ειδήσεις εκτός ΗΠΑ.
ΠΡΕΖΑ TV
24-5-2010
1 σχόλιο:
καλη η αναλυση της αναδημοσιευσης ομως δε σου κρυβω πως αυτο με/μας γεμιζει ευθυνη για ολο & πιο αντικειμενικη & υπευθυνη ενημερωση/σχολιασμο :[
Δημοσίευση σχολίου