Επιχείρηση «σκούπα» στα ελληνικά σχολεία του εξωτερικού, και κυρίως αυτά της Κεντρικής Ευρώπης, πραγματοποιεί, αυτόν τον καιρό, το υπουργείο Παιδείας. Εφαρμόζοντας σχέδιο εξυγίανσης κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της τρέχουσας δημοσιονομικής πολιτικής. Εχει ήδη προβεί σε ανακλήσεις εκατοντάδων εκπαιδευτικών της ομογένειας, ενώ προχωρά στη λήψη δραστικών μέτρων, όπως κλείσιμο και συγχωνεύσεις σχολείων, μειώσεις αποσπάσεων, περικοπές αμοιβών (λεγόμενα επιμίσθια) κ.ά.
Παράλληλα, η υπουργός, Αννα Διαμαντοπούλου, προαναγγέλλει τη ριζική αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας των σχολείων του απόδημου Ελληνισμού. Το σχέδιο τίθεται σύντομα σε διαβούλευση, με σκοπό τον Οκτώβριο να κατατεθεί το σχετικό σχέδιο νόμου.
«Δεν μπορεί να μας αιφνιδιάζει έτσι», λένε πολλοί εκπαιδευτικοί, και κυρίως καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, από τη Γερμανία. Αποτελούν τη συντριπτική πλειονότητα των ανακληθέντων, με την αιτιολογία της συμπλήρωσης της -εκ νόμου- τριετούς ή πενταετούς θητείας τους στα εκεί σχολεία.
«Μας εμπαίζουν. Δεν μας μιλάνε καθαρά», διαμαρτύρονται και αναρωτιούνται γι' αυτά που έπονται. Σύμφωνα πάντως με την υπουργό, ο απώτερος στόχος είναι η ένταξη των ομογενειακών σχολείων στην ευρύτερη στρατηγική για την προώθηση της ελληνικής γλώσσας εντός και εκτός χώρας. Στόχος, όπως δήλωσε, πριν από λίγες ημέρες, στη Θεσσαλονίκη, στην πρώτη συνάντηση εργασίας «Για την ελληνική γλώσσα και την ελληνική αγωγή», ένα σχέδιο λειτουργίας των σχολείων «ανά ήπειρο και ανά περιοχή, με επίκεντρο την ελληνική γλώσσα, την ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό». Οπερ σημαίνει αλλαγή της φυσιογνωμίας των σχολείων και, σύμφωνα με πληροφορίες, σταδιακή μετατροπή τους σε δίγλωσσα, ενταγμένα στο πρόγραμμα των ξένων σχολείων και με συγκεκριμένα μαθήματα (γλώσσας, ιστορίας κ.ά.). «Το απολυτήριο των αμιγών σχολείων (σ.σ. αυτόνομα και με ελληνικό πρόγραμμα σπουδών) δεν οδηγεί πουθενά, δεν δίνει δικαίωμα για ανώτατες σπουδές έξω», επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου, παραπέμποντας, ταυτόχρονα, στα απογοητευτικά αποτελέσματα των κατατακτήριων εξετάσεων των ομογενών στην ελληνική τριτοβάθμια, παρά τις ευνοϊκές ρυθμίσεις. «Τα τελευταία χρόνια η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη. Διατέθηκαν 3.263 θέσεις, οι υποψήφιοι ήταν 1.692 και από αυτούς πέτυχαν οι 869».
«Αναμορφώνουμε το θεσμικό πλαίσιο, στοχεύοντας στη διάδοση της ελληνικής γλώσσας, κατ' αρχάς στους Ελληνες ομογενείς ανά την υφήλιο, αλλά και ταυτόχρονα σε όλους τους πολίτες που θέλουν να μετέχουν της ελληνικής Παιδείας», δηλώνει στην «Ε» η αρμόδια υφυπουργός, Εύη Χριστοφιλοπούλου, προσδιορίζοντας -όχι τυχαία- ως ζητούμενο «τη μεταλαμπάδευση στις επόμενες γενιές της γλώσσας, του πολιτισμού και της Ιστορίας μας», αλλά και την παροχή δυνατότητας σε ομογενείς και όσους το επιθυμούν «να μάθουν να σκέφτονται και να εκφράζονται μέσα από τη λεξιλογική επάρκεια της ελληνικής γλώσσας».
Οσο για τη μεθοδολογία, την προσδιόρισε η ίδια, πρόσφατα, στην Επιτροπή Απόδημου Ελληνισμού: «Πρέπει να πάμε σ' έναν νέο σχεδιασμό, με βάση όχι τις επιμέρους ανάγκες κάποιου ομογενούς ή Ελληνα κατοίκου, οι οποίοι θέλουν να αποσπαστούν, διότι τις περισσότερες φορές οι στελεχώσεις εξυπηρετούσαν άλλα κριτήρια».
Εχουν δρομολογηθεί:
1 Κλείσιμο και συγχωνεύσεις σχολείων. Ηδη έχουν κριθεί «μη βιώσιμα» αρκετά σχολεία της Γερμανίας (Ανόβερο, Αμβούργο, Βερολίνο, Κολονία κ.α.).
2 Εξορθολογισμός αποσπάσεων. Ανακλήθηκαν 181 εκπαιδευτικοί με 3ετία και 5ετία από Ευρώπη (η συντριπτική πλειονότητα από Γερμανία, οι υπόλοιποι από Ολλανδία, Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Αγγλία, Σουηδία) και ορισμένες ειδικότητες (Καλλιτεχνικά, Αγγλικά!) από ΗΠΑ.
3 Μείωση δαπανών με κάθε δυνατό τρόπο. Μεταξύ αυτών, χρήση ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού, συνδρομή από τις κοινότητες, όπου είναι εφικτό, κ.ά.
4 Αξιολόγηση κονδυλίων που δαπανώνται ετησίως.
5 Ανακατανομή του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Ηδη, το υπουργείο ζήτησε από τους συντονιστές του εξωτερικού -που κι εκείνοι θα μειωθούν- να προβούν σε λεπτομερή καταγραφή της κατάστασης μετά τις ακόλουθες διαπιστώσεις:
6 Κατασπατάληση κονδυλίων.
7 Μεγάλη αύξηση του εκπαιδευτικού δυναμικού τα τελευταία πέντε χρόνια (20%). Το 2004 αποσπάστηκαν 1.700, φέτος 2.333.
8 Υπεράριθμοι εκπαιδευτικοί σε πολλά σχολεία (ειδικά στα τμήματα), κενά σε άλλα.
9 Μεγάλη αποσπασματικότητα. Δηλαδή, πολλά μικρά σχολεία.
10 Ακόμα και «μαύρες τρύπες» σε τομείς, όπως στις έδρες στα ξένα πανεπιστήμια. Η υφυπουργός κατήγγειλε στην Επιτροπή της Βουλής την απουσία πρακτικών από την αρμόδια Επιτροπή του υπ. Παιδείας, ενώ επισήμανε την παραίτηση του συντονιστή μόλις διατάχτηκε ΕΔΕ.
Πάντως, είναι πανθομολογούμενη η παθογένεια, που εδώ και χρόνια πλήττει τα σχολεία της ομογένειας (εντάσσονται σε τρεις κατηγορίες, στα αμιγή, στα ενταγμένα -τμήματα ελληνικής γλώσσας μέσα στο πρόγραμμα των ξένων σχολείων- και στα μικτά). Τα τελευταία χρόνια δε, έχει καταστηλιτευθεί το φαινόμενο των λεγόμενων «αναντικατάστατων», δηλαδή των εκπαιδευτικών που ενώ έχουν συμπληρώσει ακόμα και πενταετία, εξασφαλίζουν κάθε χρόνο παράταση της θητείας τους. Ορισμένοι έχουν συμπληρώσει μέχρι και 10 χρόνια στην ίδια θέση.
Από την πλευρά του, το υπουργείο εξυφαίνει το σχέδιο εξυγίανσης της ομογενειακής εκπαίδευσης, αφήνοντας, ωστόσο, απ' έξω το ζήτημα των ευθυνών της κεντρικής διοίκησης και απλώς αυξάνοντας τη λίστα με τα ενδεικτικά περιστατικά. Σε Νηπιαγωγείο της Αλεξάνδρειας υπάρχει ένας μαθητής κι ένας νηπιαγωγός, στο Γυμνάσιο, 12 μαθήτριες και 14 εκπαιδευτικοί, αναφέρεται στα στοιχεία που έχουν συλλεχθεί. Εξίσου χαρακτηριστική, η καταγραφή για εκπαιδευτικούς που σε αρκετές χώρες δεν εργάζονται καθημερινώς, αλλά το Σαββατοκύριακο και για λίγες ώρες (στα τμήματα που λειτουργούν εκτός σχολείων).
Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο παραμένει ίδιο. Η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του 30% των κονδυλίων της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού που διατίθενται για την εκπαίδευση της ομογένειας.
ΠΡΕΖΑ TV
3-7-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου