Δευτέρα, Ιουλίου 05, 2010

ΧΩΡΙΣ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ...

Το έργο παραμένει ουσιαστικά σταματημένο εδώ και μήνες εξαιτίας των ατέρμονων διαπραγματεύσεων μεταξύ αναδόχου και Αττικό Μετρό με αντικείμενο μία οικονομική διαφορά της τάξης των 100 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία διεκδικεί -πέραν της σύμβασης- η κατασκευάστρια κοινοπραξία. Η υπόθεση έχει εξελιχθεί πλέον σε γόρδιο δεσμό και κινδυνεύει να τινάξει στον αέρα όχι μόνον το αναθεωρηθέν χρονοδιάγραμμα περαίωσης του έργου αλλά ακόμη και την ολοκλήρωσή του.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Θ» ο Ιούλιος θεωρείται ο κρισιμότερος μήνας, καθώς μέσα στις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών θα κληθεί να λάβει τις τελικές αποφάσεις της. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το υπουργείο εξετάζει όλα τα σενάρια, ακόμη και τα πλέον ακραία, όπως για παράδειγμα το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης και επιλογής νέου αναδόχου για τη συνέχιση του έργου. «Ήρθε η ώρα των δραστικών αποφάσεων», ανέφερε στη «Θ» κυβερνητική πηγή, λκέγοντας πως «αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχίζεται επ’ άπειρον». Σημειώνεται ότι εξαιτίας αυτής της διαφοράς το έργο κατασκευάζεται με ρυθμούς χελώνας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την πόλη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι δύο μετροπόντικες, οι οποίοι παραμένουν ακινητοποιημένοι στο φρεάτιο της βιβλιοθήκης του ΑΠΘ από τον περασμένο Νοέμβριο ο πρώτος και από τον Ιανουάριο ο δεύτερος.

Οι προστριβές αναδόχου κοινοπραξίας και Αττικό Μετρό άρχισαν επί υπουργίας Γιώργου Σουφλιά. «Άλλο μετρό δημοπράτησε το ΥΠΕΧΩΔΕ και άλλο καλούμαστε να κατασκευάσουμε», δηλώνει στη «Θ» εκπρόσωπος του αναδόχου. Τονίζει ότι «ο αρχικός σχεδιασμός είχε λάθη, τα οποία διορθώθηκαν, αλλά κοστίζουν σε χρόνο και χρήμα». Αναφέρει ως παραδείγματα ότι πέντε, έξι σταθμοί έχουν αλλάξει σχεδόν καθ’ ολοκληρία. «Βάθαιναν, μάκρυναν, στένεψαν, μετατέθηκαν σε άλλο σημείο. Όλα αυτά βελτίωσαν την εικόνα του έργου, αλλά διαφοροποίησαν και το κόστος του».
Η διαπραγμάτευση αναδόχου και Αττικό Μετρό αφορούσε αρχικά συνολικά 53 οικονομικές διαφορές ύψους άνω των 100 εκατ. ευρώ. «Στο μεταξύ», προσθέτει ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, «η Αττικό Μετρό επιφέρει συνεχώς νέες τροποποιήσεις και επιπλέον απαιτήσεις, οι οποίες δεν προβλέπονταν στη σύμβαση παραχώρησης». Ειδικότερα αναφέρει ότι το υπουργείο Υποδομών ζητά την εγκατάσταση ενός νέου συστήματος σήμανσης, το οποίο δεν λειτουργεί πουθενά παγκοσμίως, σύμφωνα με την κοινοπραξία, αλλά και νέα βαγόνια. Η κοινοπραξία υποστηρίζει ότι αυτό είναι εξωσυμβατικό και το κόστος πρέπει να το επωμιστεί το δημόσιο. Αντιθέτως το υπουργείο υποστηρίζει ότι οι αλλαγές αυτές προβλέπονται στη σύμβαση και πως το κόστος βαραίνει την κοινοπραξία. Η πολύμηνη διαπραγμάτευση φαίνεται να οδηγείται πλέον σε αδιέξοδο, και εάν δεν αναζητηθεί λύση μέσω της δικαστικής οδού, διαδικασία εξαιρετικά πολύπλοκη και χρονοβόρα, τότε είναι πολύ πιθανόν εντός των επόμενων ημερών να υπάρξουν δραστικές ή και δραματικές εξελίξεις.

Του Νίκου Ηλιάδη

ΠΡΕΖΑ TV
5-7-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: