Η ατζέντα των αιτημάτων/προτάσεων της εθνικής συνομοσπονδίας ΑμεΑ για την αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης η οποία τα τελευταία χρόνια τείνει να εκφυλιστεί συμπαρασύροντας όσα μικροβήματα προόδου είχαν προηγηθεί το διάστημα 2000 – 2004, κατατέθηκε στην αρμόδια υφυπουργό Ε. Χριστοφιλοπούλου ώστε να αποτελέσει βάση συζήτησης για όλους τους σχετικούς προγραμματισμούς. Πρωταρχικό μέλημα της συνομοσπονδίας όπως επί λέξει αποτυπώνεται στην επιστολή της προς την υφυπουργό είναι να δρομολογηθούν εγκαίρως οι απαιτούμενες ενέργειες ώστε “οι μαθητές με αναπηρία να βρουν ανοιχτές τις πόρτες των σχολείων τους την ίδια ώρα και ημέρα με τους υπόλοιπες μαθητές της χώρας ”
Στην εισαγωγή της επιστολής η ΕΣΑμεΑ ορίζει το περίγραμμα των δυσκολιών στον χώρο της ειδικής εκπαίδευσης καταγράφοντας μία προς μία τις περσινές ελλείψεις και αδυναμίες. Συγκεκριμένα αναφέρει : “ Χιλιάδες μαθητές με αναπηρία ακόμα και σε παρελθούσες εύρωστες οικονομικά περιόδους, έμεναν αποκλεισμένοι από όλες τις βαθμίδες του εκπαιδευτικού συστήματος. Ενδεικτικά αναφέρουμε μερικές από τις χρόνιες ελλείψεις και αδυναμίες του εκπαιδευτικού συστήματος, οι οποίες έγιναν αισθητές στους μαθητές με αναπηρία και την προηγούμενη σχολική χρονιά 2009-2010:
• έλλειψη προσβάσιμων σχολικών κτιρίων,
• προβλήματα και αδυναμίες του συστήματος μετακίνησης των μαθητών με αναπηρία,
• ελλείψεις στα ωρολόγια προγράμματα και στο εκπαιδευτικό υλικό των Ειδικών Σχολείων και των Τμημάτων Ένταξης των Γενικών Σχολείων,
• καθυστερήσεις στους διορισμούς των εκπαιδευτικών στα Ειδικά Σχολεία,
• έλλειψη παροχής παράλληλης στήριξης και συνεκπαίδευσης στους μαθητές με αναπηρία, έλλειψη ειδικού βοηθητικού προσωπικού,
• έλλειψη εκπαιδευτικών βιβλίων προσβάσιμων στα άτομα με αναπηρία.
Πολλοί μαθητές με αναπηρία και την περσινή σχολική χρονιά δεν είχαν τη χαρά να ακούσουν τον πρώτο κτύπο του κουδουνιού την ίδια ημέρα με όλους τους υπόλοιπους μαθητές της χώρας, ενώ για κάποια παιδιά με αναπηρία η σχολική χρονιά δεν άρχισε ποτέ. Είναι οι αποκλεισμένοι των αποκλεισμένων. Είναι τα παιδιά που μένουν σε ιδρύματα και κλειστές μορφές περίθαλψης αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας. Εύλογα λοιπόν τίθεται το ερώτημα, εάν έχει αντιμετωπιστεί από κοινού με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υγείας η ένταξη των παιδιών αυτών στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Είναι αδιανόητο παιδιά σχολικής ηλικίας να βρίσκονται σε προνοιακές δομές κλειστής ή ανοιχτής φροντίδας και όχι στα σχολεία ”
Μετά την καταγραφή των ελλειμμάτων σειρά έχει η διατύπωση του αυτονόητου ερωτήματος :
“Καίριο λοιπόν είναι το ερώτημα, εάν το εθνικό εκπαιδευτικό μας σύστημα θα είναι έτοιμο να εντάξει όλα ανεξαιρέτως τα άτομα με αναπηρία, στη σωστή ημέρα και ώρα, σε σχολεία πλήρως προσβάσιμα. Και όταν λέμε πλήρως προσβάσιμα εννοούμε προσβάσιμες όλες τις υποδομές τους (κτιριακές, υλικοτεχνικές συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών), καθώς και τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αγαθά όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων.”
Η επιστολή της ΕΣΑμεΑ στην συνέχεια εστιάζει σε πιό εξειδικευμένα ζητήματα αξιώνοντας εξειδικευμένες απαντήσεις .Θέτει ξεκάθαρα το μείζον ζήτημα της δραματικής υποβάθμισης των ΕΕΕΕΚ αναφέροντας χαρακτηριστικά : “Ο τρόπος που αναπτύχθηκε ο θεσμός των ΕΕΕΕΚ υπήρξε στρεβλός και εν’ πολλοίς αναποτελεσματικός. Τα σημερινά Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. δεν εξυπηρετούν τον σκοπό της ίδρυσής τους. Η σύνδεσή τους με την τοπική αγορά εργασίας, την τοπική οικονομία και την τοπική κοινωνία είναι από περιορισμένη έως ανύπαρκτη. Η αναμόρφωση της οργάνωσης και της λειτουργίας των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. απαιτεί την άμεση παρέμβασή σας με συγκεκριμένο Σχέδιο Δράσης. Για αυτό το σκοπό ζητούμε:
• Άμεση εκπόνηση Προγράμματος Δράσης για την ενίσχυση των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
• Ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της ίδρυσής τους.
• Σύνδεση των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. με την τοπική αγορά εργασίας, τοπική οικονομία και την τοπική κοινωνία.
• Στελέχωση των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. με εξειδικευμένους εκπαιδευτές, ειδικούς επιστήμονες κ.λπ.
• Αξιοποίηση των δυνατοτήτων του Επιχειρησιακού Προγράμματος ¨Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση¨ για την αναβάθμιση και βελτίωση των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.
Στον επίλογο της επιστολής της η ΕΣΑμεΑ επαναφέρει το κομβικότερο όλων ζήτημα, που έχει να κάνει με την ουσιαστική (και όχι τυπική) εφαρμογή της πολυπόθητης υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης των ανθρώπων με αναπηρία βάσει του Ν3699/08. Κάθετο το ερώτημα της συνομοσπονδίας : “Ποιες είναι οι ενέργειες του Υπουργείου σας για να εφαρμοστεί η πολυπόθητη αυτή διάταξη; Ποιά είναι η κινητοποίηση των υπηρεσιών του Υπουργείου σας σε ολόκληρη τη χώρα και σε όλα τα επίπεδα για να αναζητηθούν όσα παιδιά με αναπηρία (ο αριθμός των οποίων δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητος) βρίσκονται εκτός εκπαιδευτικού συστήματος;”
Προλαμβάνοντας την απάντηση του υπουργείου και με πλήρη επίγνωση της σοβαρότητας των γραφομένων μας απαντάμε αντ’ αυτού : “Τίποτα. To υπουργείο δεν έχει κάνει το παραμικρό για την εφαρμογή στην πράξη της θεσπισμένης στα χαρτιά υποχρεωτικότητας”. Αυτού δεδομένου συνυπογράφουμε την καταληκτική φράση/έκκληση της επιστολής της ΕΣΑμεΑ :
Αναμένουμε από εσάς και τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου σας να απαντήσουν με ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης και με συγκεκριμένες ενέργειες που θα συμβαδίζουν με τις κατά καιρούς ανακοινώσεις σας ότι «η ειδική εκπαίδευση αποτελεί πολιτική προτεραιότητα για το Υπουργείο Παιδείας». Αναμένουμε ότι έχετε την πολιτική βούληση να προχωρήσετε σε εκείνες τις ενέργειες, που δεν θα επιτρέψουν στα άτομα με αναπηρία να βιώσουν ακόμη μια χρονιά έναν σκληρό και αδυσώπητο αποκλεισμό.
ΠΡΕΖΑ TV
13-7-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου