Κυριακή, Ιουλίου 04, 2010

ΧΩΡΙΣ ΑΓΓΕΛΙΟΣΗΜΟ- ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΤΑ SITES...ΑΚΟΜΗ ΕΝΑΣ ΝΟΜΟΣ ΕΚΤΡΩΜΑ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ...

Αλλού το όνειρο και αλλού το θαύμα για το αγγελιόσημο και την ασφάλιση των δημοσιογράφων στο Διαδίκτυο.
Την προπερασμένη Παρασκευή έκαναν την παρθενική τους εμφάνιση στο άρθρο 67 («Ασφάλιση συντακτών ηλεκτρονικών εφημερίδων») του νέου ασφαλιστικού νομοσχεδίου, την περασμένη Πέμπτη πήραν την άγουσα για το χρονοντούλαπο της Ιστορίας.
Με προσωπική πρωτοβουλία μάλιστα του υπουργού Εργασίας Ανδρέα Λοβέρδου, ο οποίος ώς την ώρα που κατέθεσε το νομοσχέδιο για ψήφιση στη Βουλή δεν είχε ενημερώσει κανέναν για την αλλαγή. Αλλο τώρα αν είχε κυκλοφορήσει από νωρίς στα δημοσιογραφικά γραφεία ότι το άρθρο 67 θα το έτρωγε το μαύρο σκότος.
Τι περιελάμβαναν όμως οι επίμαχες διατάξεις; Η ρύθμιση έλεγε ότι ασφαλίζεται το προσωπικό σελίδας ή πύλης του Διαδικτύου που διατηρούν οι ημερήσιες εφημερίδες που εκδίδονται στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης, καθώς και επιχειρήσεις οι οποίες εδρεύουν στην Ελλάδα και έχουν ως αποκλειστική δραστηριότητα την παροχή μέσω Διαδικτύου οπτικοακουστικού περιεχομένου, εφόσον το περιεχόμενο αυτό έχει ενημερωτικό χαρακτήρα κ.λπ. κ.λπ. Δόξα τω Θεώ δηλαδή, που καλύπτονταν πλήρως οι εργαζόμενοι.

Εδώ ωστόσο ανέκυπτε το ερώτημα γιατί να υπάγονται στο νομοσχέδιο μόνο οι ημερήσιες εφημερίδες που διατηρούν ιστοσελίδα και πύλη (ανάμεσά τους και η εφημερίδα που κρατάτε στα χέρια σας), ενώ δεν γινόταν κουβέντα για τους ραδιοφωνικούς σταθμούς, τα κανάλια, τα περιοδικά με έκφραση στο Διαδίκτυο. Κατ' αυτό τον τρόπο δημιουργείτο αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των εφημερίδων, οι οποίες θα έπρεπε να ασφαλίζουν κανονικά τους εργαζόμενους στις ιστοσελίδες τους και να πληρώνουν αγγελιόσημο για τις διαφημίσεις που φιλοξενούν σε αυτές, ενώ η αντίστοιχη ιστοσελίδα ενός π.χ. γυναικείου περιοδικού θα εξαιρείτο.
Επίσης, κανείς και τίποτε δεν θα εμπόδιζε ένα κανάλι να «βαφτίζει» αποκλειστικά ιντερνετικές κάποιες από τις διαφημίσεις που παίζουν τόσο στην TV όσο και στο Διαδίκτυο και να αποφεύγει ολωσδιόλου το αγγελιόσημο.
Μια πρακτική άλλωστε που ακούγεται ότι ακολουθούν συχνά ορισμένα ελληνικά μέσα, παρουσιάζοντας εικονικά ως ιντερνετικό ένα μέρος της διαφήμισης που απορροφούν για να αποφεύγουν το αγγελιόσημο - στερώντας έτσι πόρους από τα ταμεία και δημιουργώντας ποικίλες στρεβλώσεις στην αγορά. Εξ ου και η ανάγκη για επιβολή αγγελιόσημου στο Ιντερνετ.
Από εκεί και πέρα, με τη διάταξη που προωθήθηκε και αποσύρθηκε, μια επιχείρηση που «παρέχει μέσω Διαδικτύου οπτικοακουστικό περιεχόμενο με ενημερωτικό χαρακτήρα» θα μπορούσε εύκολα να πάρει των ομματιών της και την έδρα της και να μεταναστεύσει π.χ. στην Κύπρο. Σε μια τέτοια περίπτωση, ούτε ασφάλιση θα πλήρωνε στους εργαζόμενούς της ούτε το αγγελιόσημο θα επιβάρυνε τους πελάτες της.

Κι επειδή το αγγελιόσημο θα αφορούσε μόνο τις ιστοσελίδες των εφημερίδων και των επιχειρήσεων που εδρεύουν στην Ελλάδα, τι θα γινόταν με τις διεθνείς ιστοσελίδες (π.χ. Google και Facebook) που φιλοξενούν διαφημίσεις από Ελλάδα; Στην περίπτωση αυτή, δεν θα πληρωνόταν διόλου αγγελιόσημο και φυσικό θα ήταν να προτιμηθούν από τους διαφημιζόμενους οι ιστοσελίδες αυτές.
Υπήρχε άραγε λύση; Υπήρχε, σύμφωνα με τους νομικούς συμβούλους της ΠΟΕΣΥ, αν προστίθετο στην ελληνική «έδρα» μιας εταιρείας και οι «δραστηριότητές» της εν Ελλάδι. Σε μια τέτοια περίπτωση, ακόμη κι αν μετανάστευε, θα ήταν υποχρεωμένη να πληρώνει αγγελιόσημο για τις διαφημίσεις που θα υποδεχόταν.
Σημειώστε ότι ο Οργανισμός Διαδραστικής Επικοινωνίας (Internet Advertising Bureau Hellas) αντιτάχθηκε σφόδρα στο άρθρο 67 για αγγελιόσημο, αναφέροντας σχετικά σε ανακοίνωσή του: «Το δημοσιευθέν Σχέδιο Νόμου αντιβαίνει σε βασικές συνταγματικές αρχές, προσκρούει στο Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Δίκαιο και οδηγεί σε συνθήκες συσσώρευσης πλούτου σε συγκεκριμένους ασφαλιστικούς οργανισμούς, αλλοιώνοντας ουσιαστικά τον ανταποδοτικό τους χαρακτήρα. Ως εκ τούτου, το ΙΑΒ Hellas, εκπροσωπώντας το σύνολο της αγοράς της Διαδραστικής Επικοινωνίας και Διαφήμισης, εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στη συγκεκριμένη διάταξη που πλήττει βάναυσα την ελληνική επιχειρηματικότητα στο Διαδίκτυο και θα αναλάβει περαιτέρω πρωτοβουλίες για την υγιή και απρόσκοπτη ανάπτυξη του ελληνικού "επιχειρείν" στα Νέα Μέσα».

ΠΡΕΖΑ TV
4-7-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: