Κυριακή, Αυγούστου 22, 2010

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΦΡΑΓΜΑ ΤΩΝ 10 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ...

ΟΡΙΑΚΟ για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού και οδυνηρό για την εθνική οικονομία αποδεικνύεται το φετινό καλοκαίρι, καθώς οι τουριστικές εισπράξεις εκτιμάται ότι θα είναι φέτος μειωμένες κατά ένα δισ. ευρώ, σε σχέση με πέρυσι.

Αν συνυπολογιστούν τα έσοδα 1,26 δισ. ευρώ που χάθηκαν πέρυσι, οι απώλειες της θεωρούμενης ως «ατμομηχανής» της ελληνικής οικονομίας φθάνουν τα 2,3 δισ. ευρώ την τελευταία διετία (σχεδόν όσο 1% του ΑΕΠ).

Φρούδες ελπίδες

Το «καμπανάκι» για το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης ήχησε εκκωφαντικά την περασμένη εβδομάδα, καθώς τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος κατέγραψαν μείωση 15,7% τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού (Ιούνιο), με τη μείωση εσόδων στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς να τρέχει με 11,9%. Η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού ευελπιστεί ότι η μείωση εσόδων θα περιοριστεί τελικά σε μονοψήφιο ποσοστό (7%-9%), καθώς εκτιμά ότι βελτιώθηκε η εικόνα το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου και εκφράζεται η ελπίδα ότι θα κλείσει κι άλλο η ψαλίδα τον Σεπτέμβριο.

Σε κάθε περίπτωση, οι εισπράξεις της χώρας από τον τουρισμό αναμένεται να πέσουν μετά από χρόνια κάτω από το ψυχολογικό «φράγμα» των 10 δισ. ευρώ. Οσα δηλαδή ήταν τα έσοδα από τον τουρισμό το 2002.

Τα στοιχεία αυτά μεταφράζονται σε απώλειες εσόδων των τουριστικών επιχειρήσεων από 15% έως και 50%, ανάλογα με την επιχείρηση. Υπολογίζεται ότι κάθε μία από τις εταιρείες του κλάδου έχει χάσει την τελευταία διετία κατά μέσον όρο το 30% του τζίρου της. Χιλιάδες επιχειρήσεις επιβιώνουν οριακά, καθώς υπολογίζεται ότι το 60% των ξενοδοχειακών μονάδων βρίσκονται ήδη στο «κόκκινο» και τα περισσότερα από αυτά, αν αντιμετωπίσουν και τρίτη κακή χρονιά, θα απειληθούν με λουκέτο, αφήνοντας στον αέρα χιλιάδες θέσεις απασχόλησης.

Ελληνικό φαινόμενο χαρακτηρίζουν τη βουτιά στα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού οι επιχειρηματίες του χώρου, καθώς όλες οι ανταγωνίστριες χώρες διατήρησαν τις δυνάμεις τους, σε αντίθεση με την Ελλάδα. Η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου προχωρεί κατεπειγόντως σε σειρά επαφών με τους μεγάλους τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει αυξημένη τουριστική κίνηση την επόμενη χρονιά, η οποία χαρακτηρίζεται από τους επιχειρηματίες «έτος μηδέν»: αν ο αριθμός των τουριστών και κυρίως τα έσοδα δεν αυξηθούν, σύσσωμος ο χώρος του τουρισμού θα βρεθεί στη δίνη του κυκλώνα, με απρόβλεπτες συνέπειες για επιχειρήσεις και εργαζόμενους.

Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων του ΕΣΠΑ, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για να επιδοτηθούν (μέσω προγραμμάτων συνδιαφήμισης) μεγάλοι τουρ οπερέιτορ, ώστε να αυξήσουν το 2011 τους τουρίστες που θα στείλουν στην Ελλάδα. Οι συζητήσεις διεξάγονται αυτή την περίοδο και ο στόχος είναι να «κλειδώσουν» σχετικές συμφωνίες εντός του Σεπτεμβρίου έως τις αρχές Οκτωβρίου, ώστε τουρ οπερέιτορ και αεροπορικές εταιρείες να συμπεριλάβουν αυξημένο αριθμό δρομολογίων και προορισμών στην Ελλάδα για την επόμενη χρονιά στα προγράμματά τους, τα οποία οριστικοποιούνται τις επόμενες εβδομάδες.

Οι επιχειρηματίες από την πλευρά τους θεωρούν ότι πρέπει να υλοποιηθεί άμεσα ένα σχέδιο που θα «τρέξει» την επόμενη πενταετία, ώστε να δημιουργηθούν σοβαρές προϋποθέσεις για σταθερή ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια.

Οπως προκύπτει από τα διαχρονικά στατιστικά στοιχεία, ο ελληνικός τουρισμός ζει ουσιαστικά από το 1950 μέχρι και σήμερα από την πελατεία που προσελκύει το τρίμηνο του καλοκαιριού. Αυτό οδήγησε να διαμορφωθεί η εντύπωση στους περισσότερους επιχειρηματίες ότι μπορούν δουλεύοντας τρεις μήνες να εξασφαλίζουν υψηλά έσοδα για όλο τον χρόνο. Ετσι, τώρα που εντάθηκε ο διεθνής ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες (Τουρκία, Αίγυπτος, Κροατία), οι περισσότεροι βρέθηκαν απροετοίμαστοι.

Οπως εξηγούν στελέχη της αγοράς, τώρα πρέπει να συγκροτηθεί ένα μοντέρνο στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ, ώστε ο ελληνικός τουρισμός να προσελκύσει νέους δυναμικούς πελάτες κατ' αρχάς τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο. Κορυφαίος παράγοντας του χώρου εξηγούσε χαρακτηριστικά ότι οι 740.000 κλίνες (χωρίς να υπολογίζει κανείς επιπλέον 500.000 κλίνες σε ενοικιαζόμενα δωμάτια), που υπάρχουν σε ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα, θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν τους τρεις αυτούς μήνες επιπλέον 6 εκατ. τουρίστες. «Αν καταφέρναμε να αυξήσουμε τους πελάτες μας, όχι κατά έξι αλλά κατά ένα εκατ. συνολικά αυτούς τους τρεις μήνες, η χώρα θα εισέπραττε επιπλέον ένα δισ. ευρώ».

Ομως, εξηγούν, για να γίνει αυτό, πρέπει να προσεγγίσει η Ελλάδα νέους πελάτες, όπως οι ευρωπαίοι συνταξιούχοι, που υπολογίζονται σε 100 εκατομμύρια.

Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Δ. ΥΦΑΝΤΗ

ΠΡΕΖΑ TV
22-8-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: