Τετάρτη, Αυγούστου 11, 2010

ΕΦΕΤ: «ΑΠΟ ΤΙΣ 12.000 ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΘΕΙ ΟΙ 9.000»

Μία κατσαρίδα που τρέχει ανάμεσα στα αναψυκτικά, ένα τυρί με «εσάνς» μούχλας και ανάλογο χρώμα, ένα κουτί γάλα με ημερομηνία λήξης δύο εβδομάδες πριν, παρότι αγοράστηκε μόλις χθες... Και το δίλημμα είναι: καταγγέλλω το κατάστημα απ' όπου έκανα την αγορά ή απλώς πετάω το ακατάλληλο προϊόν και δεν μπαίνω καν στη διαδικασία;

Γιατί πολλοί είναι οι καταναλωτές που θα προτιμήσουν τη δεύτερη λύση, αφού οποιαδήποτε καταγγελία στον ΕΦΕΤ (Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων) -ο οποίος ασχολείται με αλλοιωμένα-ληγμένα τρόφιμα, αλλά και με ανθυγιεινές συνθήκες κυρίως σε σουπερμάρκετ αλλά και σε εστιατόρια- εμπίπτει στον Ποινικό Κώδικα. Σχηματίζεται, δηλαδή, δικογραφία και καταλήγει στη Δικαιοσύνη.

Αλλά και οι «ατρόμητοι» που θα καταγγείλουν μία -κατ' αυτούς- παρατυπία, δεν είναι απαραίτητο ότι θα δικαιωθούν. Αυτό συνέβη και στην περίπτωση καταστήματος μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ, για το οποίο οκτώ πολίτες κατήγγειλαν σωρεία παραβάσεων, τόσο σχετικές με «χαλασμένα» τρόφιμα όσο και για τις συνθήκες συντήρησης ορισμένων προϊόντων. Το Ζ' Μονομελές Πρωτοδικείο Αθήνας καταδίκασε ένα μέλος του διοικητικού συμβουλίου και τον υπεύθυνο του καταστήματος σε εξαγοράσιμη ποινή φυλάκισης πέντε μηνών ο καθένας, με αναστολή στην έφεση. Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ότι κρίθηκαν ένοχοι για τις μισές καταγγελίες, καθώς για τις υπόλοιπες το δικαστήριο αποφάσισε ότι δεν υπήρχαν στοιχεία. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές δεν είχαν στείλει στον ΕΦΕΤ τα δείγματα για τα οποία αναφέρονταν στις καταγγελίες τους.

Τι πρέπει, λοιπόν, να προσέχουν οι πολίτες; Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, Γ. Νύχας, εξετάζονται όλες οι καταγγελίες, επώνυμες και ανώνυμες. «Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουμε δεχτεί περίπου 12.000, από τις οποίες έχουν διεκπεραιωθεί οι εννέα χιλιάδες. Ο ΕΦΕΤ πηγαίνει στο κατάστημα, όπου πραγματοποιεί δειγματοληπτικούς ελέγχους, και στη συνέχεια προωθεί την υπόθεση στον αρμόδιο εισαγγελέα», υποστηρίζει και προσθέτει ότι αυτό που θα πρέπει να προσέχουν οι πολίτες είναι μαζί με τη γραπτή καταγγελία να καταθέτουν και το προϊόν στο οποίο αναφέρονται.

Και αυτό γιατί δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο ο ΕΦΕΤ να δέχεται αναφορές καταναλωτών για ζητήματα που δεν εμπίπτουν καν στον νόμο. Προφανώς, λίγοι γνωρίζουν ότι σε γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως το γιαούρτι και το παγωτό, η κατασκευάστρια εταιρεία δεν υποχρεούται να αναγράψει το έτος στην ημερομηνία λήξης. Ή ότι, σύμφωνα με τον κώδικα τροφίμων, δεν αναγράφεται καθόλου η ημερομηνία λήξης σε αγαθά, όπως το αλάτι, το ξίδι, τα παγωτά σε ατομικές συσκευασίες και στις συσκευασίες αναψυκτικών των 5 λίτρων.

Παράλληλα, ο ΕΦΕΤ διευκρινίζει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει με τη σειρά τους να προσέχουν την κατάσταση των προϊόντων πριν φτάσουν στο ταμείο, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο τα συντηρούν στο σπίτι τους. «Το να κάνει παρατήρηση στο κατάστημα αποτελεί συχνά καλύτερη συμμόρφωση από μία δικαστική διένεξη. Αλλωστε, η παρέμβαση του πολίτη είναι και ο μόνος τρόπος οι καταστηματάρχες να γίνουν επαγγελματίες», λέει ο κ. Νύχας.

Της ΑΝΤΩΝΙΑΣ ΞΥΝΟΥ

ΠΡΕΖΑ TV
11-8-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: