Οι πυκνοί καπνοί σκέπασαν τον ουρανό. Οι φλόγες πλησίαζαν απειλητικά τα κοντινά σπίτια. Ο πύρινος εφιάλτης είχε χτυπήσει την πόρτα της Θεσσαλονίκης. Ο μοναδικός πνεύμονας πρασίνου της πόλης, το Σέιχ Σου, καιγόταν. Στις 7 Ιουλίου του 1997 αποτεφρώθηκε το 55% του δάσους. Σήμερα, 13 χρόνια μετά, υπάρχουν ακόμη ζητήματα ανοικτά, τα οποία στην πλειονότητά τους αφορούν την προστασία του.Για καιρό συναντιόταν στις βόλτες που έκαναν μέσα στο δάσος. Σιγά, σιγά άρχισαν να ανταλλάσσουν μερικές κουβέντες, βρίσκοντας κοινό σημείο αναφοράς, την αγάπη τους για το περιβάλλον. Το επόμενο βήμα για αυτούς, όπως αποδείχτηκε, ήταν εύκολη υπόθεση. Δημιούργησαν την επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου, η οποία εδώ και δύο χρόνια πρωτοστατεί σε συνεργασία και με άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις στους αγώνες για τη διατήρηση του Σέιχ Σου ως… δάσους. Η Λευκή Βυζέλη και ο Τώνης Σαλτιέλ είναι δύο από τα περίπου 150 ενεργά μέλη της επιτροπής, που «παλεύουν» σχεδόν καθημερινά για τον ίδιο σκοπό. Ο δρόμος που επέλεξαν δεν είναι εύκολος, ωστόσο τους ικανοποιεί, όταν έχουν αποτέλεσμα. Όπως συνέβη σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις. Η μία αφορούσε την έκδοση προσωρινής διαταγής και απόφασης, με την οποία το ε’ τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας διέταξε την παύση κάθε εργασίας οδοστρωσίας στο υπό κατασκευή οδικό δίκτυο του περιαστικού δάσους της Θεσσαλονίκης. Τον Οκτώβριο μάλιστα αναμένεται να ληφθεί απόφαση για την αίτηση ακύρωσης του σχετικού έργου της διεύθυνσης Δασών της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που κατέθεσαν πολίτες, σύλλογοι και κινήσεις της Θεσσαλονίκης. «Η μελέτη του έργου αναφέρει ότι υπάρχουν μέσα στο Σέιχ Σου δρόμοι 107 χλμ. και αντιπυρικές λωρίδες τουλάχιστον 40 χλμ. Δηλαδή έχει πιο πολλούς δρόμους από τη Θεσσαλονίκη. Δεν καταλαβαίνουμε για ποιον λόγο χρειάζονται και άλλοι. Ειδικότερα, αφού είναι γνωστό πως, όταν προσελκύεις περισσότερα αυτοκίνητα στο δάσος, τότε αυξάνεις τον κίνδυνο πυρκαγιάς», σχολίασαν τα μέλη της επιτροπής.
Για τη δεύτερη περίπτωση αναμένουν νεότερα από μέρα σε μέρα, ευελπιστώντας ότι η προσωρινή διαταγή θα είναι θετική για αυτούς. Έχουν καταθέσει -μαζί με άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις- αίτηση αναστολής και ακύρωσης της απόφασης της πρωτοβάθμιας δασικής επιτροπής Θεσσαλονίκης, η οποία διατάσσει την άρση της αναδάσωσης σε ιδιωτική έκταση, 2.000 τ.μ., στο Πανόραμα, που αποτεφρώθηκε στην καταστροφική πυρκαγιά του 1997. «Ασκούνται πολλές πιέσεις για οικιστική ανάπτυξη. Σήμερα διεκδικούνται από ιδιώτες περίπου 15.000 στρέμματα από τα 30.000 του δάσους. Αν γίνει δεκτή η άρση αναδάσωσης, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου», αναφέρουν η κ. Βυζέλη και ο κ. Σαλτιέλ. Στη συνέχεια μάλλον θα ασχοληθούν και με την εξωτερική περιφερειακή οδό, η οποία αναμένεται να εισχωρήσει αρκετά μέσα στο δάσος. Ήδη το πρώτο πλήγμα σε αυτόν τον τομέα υπήρξε το 1985, όταν κατασκευάστηκε η εσωτερική περιφερειακή οδός, η οποία χώρισε στα δύο το Σέιχ Σου.
Διασπορά
Κυρίαρχη άποψη των περιβαλλοντικών οργανώσεων είναι ότι όλοι οι αρμόδιοι φορείς (σ.σ. υπάρχει διασπορά αρμοδιοτήτων, που μόνον προβλήματα προκαλεί μερικές φορές) πρέπει να στοχεύσουν στην πρόληψη και την προστασία του δάσους. «Εμείς θα περιμέναμε να ενισχυθεί η προστασία του Σέιχ Σου. Παραδείγματος χάριν να υπάρχουν απαγόρευση της εισόδου των αυτοκινήτων με μπάρες, πιο συχνές περιπολίες το καλοκαίρι. Αντιθέτως οι αντιπυρικές ζώνες είναι πνιγμένες στο χορτάρι και τα περισσότερα πυροφυλάκια είναι άδεια», υποστήριξαν τα μέλη της επιτροπής. Αξίζει να σημειωθεί ότι η οικολογική αξία του δάσους είναι σημαντική, καθώς εκτός από πεύκα, κουκουναριές, κυπαρίσσια και κέδρους εντοπίζονται 207 είδη φυτών, πάνω από 80 είδη πτηνών, πολλά από τα οποία προστατεύονται από διεθνείς συνθήκες, αλλά και θηλαστικά.
Πριν από λίγους μήνες η επιτροπή Προστασίας του Σέιχ Σου έστειλε στην υπουργό Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη επιστολή, στην οποία της εξέθεσε τη σημερινή κατάσταση του δάσους ζητώντας να αναλάβει σειρά πρωτοβουλιών, μεταξύ των οποίων και οι εξής:
1. Να υπαχθεί στην άμεση εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος.
2. Να κηρυχθεί το δάσος ως ζώνη απολύτου προστασίας και να περιφραχθεί περιμετρικά σε όλη την έκταση των 30.000 στρεμμάτων προς αποφυγή καταπατήσεων και ρίψης παντός είδους απορριμμάτων.
3. Να επαναχαρακτηριστεί ως «καταφύγιο άγριας ζωής».
4. Να διαταχθούν οι αρμόδιες δασικές υπηρεσίες για τη σύνταξη πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής σε περιπτώσεις αυθαίρετων καταλήψεων (περιφράξεις και οικοδομικές εργασίες εντός των αναδασωτέων εκτάσεων).
5. Να τοποθετηθούν απαγορευτικές μπάρες στις εισόδους-εξόδους όλων των δασικών δρόμων και να τοποθετηθούν σήματα που θα απαγορεύουν τη διέλευση αυτοκινήτων μέσα από το δάσος πέραν των πυροσβεστικών και της δασικής υπηρεσίας.
6. Να ματαιωθεί (αποσυρθεί ή ανακληθεί) κάθε σχέδιο ή απόφαση που επιτρέπει άμεσα (εξωτερική περιφερειακή) ή έμμεσα (διαπλατύνσεις, ασφαλτόστρωση δασικών δρόμων) τη διέλευση μέσα από το δάσος αυτοκινητοδρόμων.
Της Φιλομήλας Δημολαΐδου
ΠΡΕΖΑ TV
2-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου