Λουκέτα, πτωχεύσεις, αποχωρήσεις, συγχωνεύσεις και εξαγορές συνθέτουν το νέο σκηνικό που ξεκινά να διαμορφώνεται στον κλάδο των τροφίμων, είτε αφορά στο λιανεμπόριο είτε στη βιομηχανία. Αν και πολλοί ανέμεναν ότι οι εξελίξεις στην αγορά τροφίμων, συνεπεία της οικονομικής κρίσης, θα εμφανίζονταν πολύ αργότερα σε σχέση με άλλους κλάδους της παραγωγής, μιας και οι δαπάνες για τρόφιμα θεωρούνται λίγο-πολύ ανελαστικές, η πραγματικότητα δείχνει ακριβώς το αντίθετο. Η μεγάλη βαρύτητα της δαπάνης για τρόφιμα στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς καθιστά, όπως εν τέλει αποδεικνύεται, τον κλάδο εξαιρετικά ευάλωτο στις όποιες μεταβολές της καταναλωτικής συμπεριφοράς. Ετσι, τα σχέδια που αφορούσαν σε συρρίκνωση και τα οποία είχαν παγώσει το 2009, καθώς οι επιχειρηματίες ανέμεναν να ξεκαθαρίσει το οικονομικό και πολιτικό σκηνικό, μπαίνουν πλέον σε εφαρμογή.
Το τελευταίο διάστημα οι εξελίξεις ήταν αν μη τι άλλο καταιγιστικές και οι παράγοντες της αγοράς αναμένουν ακόμη περισσότερες από το φθινόπωρο κι έπειτα. Η Nutriart (πρώην Κατσέλης), συνεχίζοντας την προσπάθεια βελτίωσης της οικονομικής της θέσης και εξορθολογισμού κόστους, αποφάσισε να βάλει τέλος στην παραγωγική δραστηριότητα της μονάδας της στη Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας στις εγκαταστάσεις της στην Αθήνα την τελευταία γραμμή παραγωγής (κριτσίνι) που είχε απομείνει στο εργοστάσιο αυτό. Η ενέργεια αυτή εντάσσεται στα σχέδια εξορθολογισμού του κόστους που έχει ξεκινήσει η εταιρεία προκειμένου να βελτιώσει την οικονομική της θέση, στο πλαίσιο και της αναχρηματοδότησης του τραπεζικού της δανεισμού.
Την ίδια ώρα νέα δεδομένα στη βιομηχανία τροφίμων σηματοδοτεί η ολοκλήρωση της πώλησης της Chipita από τη Vivartia σε ομάδα επενδυτών, της οποίας ηγούνται ο Ομιλος Olayan και ο Σπ. Θεοδωρόπουλος (πρώην διευθύνων σύμβουλος της Vivartia). Η διοίκηση της Chipita προχωρεί στην κατάρτιση τριετούς επενδυτικού προγράμματος το οποίο θα εστιάζει στη γεωγραφική ανάπτυξη της εταιρείας, κυρίως στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Τα σχέδια της Chipita -για την ώρα τουλάχιστον- δεν περιλαμβάνουν επενδύσεις σε παραγωγικές μονάδες εντός Ελλάδος, καθώς το περιβάλλον κρίνεται μη ευνοϊκό.
Εξαγορές επιχειρήσεων εντός, αλλά κυρίως εκτός των εθνικών συνόρων εξετάζει και η Vivartia, η οποία μετά την πώληση της Chipita έχει ενισχύσει τη ρευστότητά της. Πρόσφατα δε υπέγραψε έξι κοινά ομολογιακά δάνεια συνολικού ύψους 555.200.000 ευρώ, με τα οποία θα αναχρηματοδοτήσει τις δανειακές της υποχρεώσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Vivartia εστιάζει το ενδιαφέρον της σε επιχειρήσεις που δεν σχετίζονται με τον κλάδο των γαλακτοκομικών, καθώς τα δύο τελευταία χρόνια η σχετική αγορά βρίσκεται σε κάμψη. Η απόσχιση πάντως των τεσσάρων κλάδων της Vivartia και η δημιουργία των θυγατρικών εταιρειών Δέλτα, Goody’s και Μπάρμπα Στάθης φαίνεται ότι ανοίγουν την όρεξη σε άλλες επιχειρήσεις. Η Νο 1 εταιρεία γαλακτοκομικών στον κόσμο, η Danone, δεν κρύβει το ενδιαφέρον της. Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην «Κ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danone κ. Φρανκ Ριμπού, ερωτηθείς για το αν υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά του κλάδου γαλακτοκομικών της Vivartia, απάντησε: «Πρόθεσή μας είναι να συνεχίσουμε να επενδύουμε και θα εξετάσουμε όποια ευκαιρία προκύπτει, δεδομένου ότι η πολιτική μας είναι να παράγουμε τα γαλακτοκομικά μας προϊόντα στη χώρα όπου καταναλώνονται».
Υπό αυτό το πρίσμα, αρκετούς πόντους φαίνεται να συγκεντρώνει η γαλακτοβιομηχανία ΔΩΔΩΝΗ, εταιρεία με ισχυρό brand name στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η διοίκηση της AΤΕbank φέρεται να επιθυμεί την απεμπλοκή της από το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας.
Πολύ πιο δραματικές είναι οι εξελίξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, μετά την απόφαση της Ατλάντικ να καταθέσει αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 και την ανακοίνωση της Aldi ότι αποχωρεί από την ελληνική αγορά. Μία ημέρα μετά, η αλυσίδα Σκλαβενίτης εγκαινίασε το νέο της υπερκατάστημα στην Καλλιθέα.
Σύμπτωση χρονική, που δείχνει όμως τις διαφορετικές ταχύτητες με τις οποίες κινείται το λιανεμπόριο τροφίμων, αλλά και τους «παίκτες» που αναμένεται να επικρατήσουν στη, δύσκολη, όπως διαμορφώνεται, ελληνική αγορά.
Σε «παιχνίδι για λίγους» εξελίσσεται το τελευταίο διάστημα το λιανεμπόριο τροφίμων στην Ελλάδα. Η Carrefour-Μαρινόπουλος, που το δεύτερο τρίμηνο του 2010 κατέγραψε μείωση του τζίρου της κατά 7,3% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα (ή κατά 11,2% εάν συγκριθεί ο τζίρος σε καταστήματα που λειτουργούσαν το 2009 και το 2010), φέρεται να ενδιαφέρεται για κάποια από τα ακίνητα της Aldi, που ως γνωστόν ανακοίνωσε ότι αποχωρεί. Η Carrefour-Μαρινόπουλος διαθέτει ήδη πολύ μεγάλο δίκτυο (909 καταστήματα), ενώ θα ενισχύσει την παρουσία του σήματός της μέσω της μετατροπής των καταστημάτων της Dia σε Carrefour-Μαρινόπουλος και Carrefour Express.
Η δεύτερη σε μερίδιο αλυσίδα, η Lidl, μετά και την αποχώρηση της Aldi, μένει πάλι η μοναδική εταιρεία στον κλάδο των hard discounters στην Ελλάδα, γεγονός που θα οδηγήσει σε αύξηση των πωλήσεών της. Η τρίτη σε μερίδιο, η ΑΒ Βασιλόπουλος, με 216 καταστήματα, εμφανίζεται να ενδιαφέρεται για καταστήματα του δικτύου της Aldi και της Ατλάντικ, καθώς -όπως τονίζουν τα στελέχη της- χρειάζονται συνολικά περί τα 400 καταστήματα για να καλύψουν την ελληνική επικράτεια.
Της Δημητρας Mανιφαβα
ΠΡΕΖΑ TV
1-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου