Εν μέσω οικονομικής κρίσης, το υπουργείο Παιδείας θα αρχίσει τον διάλογο για ένα από τα πλέον μεγαλόπνοα σχέδια μεταρρύθμισης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης των τελευταίων ετών. Οι αλλαγές θα περιλαμβάνουν τη διοίκηση, τα προγράμματα σπουδών, τη χρηματοδότηση, το νέο σύστημα εισαγωγής των αποφοίτων λυκείου και τη διεθνοποίηση των ιδρυμάτων.
Οι αλλαγές στις οποίες προσανατολίζεται το υπουργείο Παιδείας δεν αποκλείεται όμως να φέρουν μια νέα περίοδο σύγκρουσης με μερίδα φοιτητών ακόμη και της ΠΑΣΠ.
Στις 3 και 5 Σεπτεμβρίου προγραμματιζόταν ευρεία σύσκεψη επιστημόνων από την Ελλάδα και το εξωτερικό στους Δελφούς, που θα κατέληγε σε κείμενο δημόσιας διαβούλευσης που θα περιελάμβανε τις προτεινόμενες αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η σύσκεψη αυτή όμως αναβλήθηκε για αργότερα, λόγω των κομματικών διαδικασιών του ΠΑΣΟΚ σχετικά με τους περιφερειάρχες και τους δημάρχους.
Βασικό εργαλείο για την αναμόρφωση των ιδρυμάτων θα είναι η πρόσφατη εμπειρία των αλλαγών στα πανεπιστήμια Πορτογαλίας, Αυστρίας και Δανίας, που εκπρόσωποί τους θα κληθούν να δώσουν τα φώτα τους για την αναβάθμιση των ελληνικών πανεπιστημίων.
Πάντως, η Α. Διαμαντοπούλου δηλώνει αποφασισμένη να προχωρήσει και να δώσει μεγαλύτερες δυνατότητες αυτοδιοίκησης και αυτοτέλειας στα πανεπιστήμια, αλλά με λογοδοσία. Οι οικονομικοί προγραμματισμοί βάσει των οποίων γίνεται τώρα η χρηματοδότηση μπορεί να μετατραπούν σε τριετείς ή πενταετείς, αλλά η η ροή των κονδυλίων θα εξαρτάται από την αξιολόγηση του έργου τους.
Οπως επισημαίνει στέλεχος του υπουργείου, «αν κάποιο πανεπιστήμιο δεν πιάσει τους στόχους της αξιολόγησης, δεν σημαίνει ότι θα κλείνει αλλά ότι θα χρηματοδοτείται μόνο για τις βασικές λειτουργίες του. Αν, από την άλλη πλευρά, επιδείξει ιδιαίτερο έργο, θα επιβραβεύεται με επιπλέον πιστώσεις 5%-10%». Ενα από τα κριτήρια του ύψους της χρηματοδότησης θα είναι και οι αριθμοί των φοιτητών που παίρνουν πτυχίο και όχι όσων εισάγονται.
Οι καθηγητές ζητούν να αλλάξει ο τρόπος διοίκησης των ιδρυμάτων. Οπως επισημαίνει στην «Κ.Ε.» ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ, Ν. Σταυρακάκης, «πρέπει τα στελέχη της διοίκησης να διακρίνονται για τον έντονο επαγγελματισμό τους και για τη δυνατότητά τους να εφαρμόσουν τις διεθνώς γνωστές αρχές της επιστήμης της διοίκησης. Τα μεγάλα πανεπιστήμια στο εξωτερικό έχουν ειδικούς διαχείρισης των οικονομικών τους. Τα πανεπιστήμια-μοναστήρια του 17ου αιώνα δεν υπάρχουν πλέον. Τώρα έχουν γίνει σύγχρονοι και σύνθετοι οργανισμοί έρευνας και εκπαίδευσης».
Αν θα υπάρχουν «managers» στις διοικήσεις θα εξαρτηθεί από τη συζήτηση στους Δελφούς, αλλά ήδη και μόνον η σκέψη αποτελεί «casus belli» για ορισμένες φοιτητικές παρατάξεις, που διατυπώνουν φόβους ότι θα μπουν στα ελληνικά πανεπιστήμια ιδιώτες-χορηγοί εμπορευματοποιώντας τη γνώση.
Οπως επισημαίνει, επίσης, στέλεχος του υπουργείου, «πολλή συζήτηση αναμένουμε να γίνει για το θέμα του ακαδημαϊκού ασύλου. Οπωσδήποτε πρέπει να υπάρχει ελεύθερη διακίνηση ιδεών στα ιδρύματα, χωρίς όμως να γίνεται καταστρατήγηση αυτού του στόχου».
Οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών που θα γίνουν συνδέονται με το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, που όπως φαίνεται θα είναι κατόπιν πανελλήνιων εξετάσεων σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων και εισαγωγή των υποψηφίων σε σχολή και όχι σε τμήμα. Το «ξεκαθάρισμά» τους όμως θα γίνεται στο τέλος του πρώτου έτους, πριν δηλαδή ο φοιτητής εγγραφεί σε τμήμα και κατόπιν αυστηρών εξετάσεων. Πριν από την εφαρμογή του νέου συστήματος, κατά πάσαν πιθανότητα το 2013, θα έχουν γίνει αλλαγές στα λύκεια αλλά, κυρίως, στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με καταργήσεις, συγχωνεύσεις τμημάτων, αλλαγές ονομασιών ακόμη και γνωστικών αντικειμένων.
Η Α. Διαμαντοπούλου είπε στην «Κ.Ε.» ότι: «Στις προθέσεις μας είναι η αλλαγή του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο και την ποιότητα και την αριστεία παντού. Οι συγχωνεύσεις και οι αλλαγές θα γίνουν με κριτήρια και βάσει μελέτης. Το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα προκύψει και με βάση αυτές τις αλλαγές, αφού οι φοιτητές δεν θα εισάγονται σε τμήματα αλλά σε σχολές».
Η διεθνοποίηση του ελληνικού πανεπιστημίου είναι ο επόμενος μεγάλος στόχος, αν βέβαια ξεπεραστεί ο σκόπελος των πιστώσεων που απαιτούνται για την υλοποίηση του νέου μοντέλου. Η υπουργός φιλοδοξεί να προσελκύσουν τα πανεπιστήμιά μας φοιτητές από άλλες χώρες, κυρίως των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής, με προγράμματα σπουδών, κυρίως μεταπτυχιακών, σε ξένη γλώσσα. Πιλότος αυτής της προσπάθειας θα είναι το Πανεπιστήμιο της Λισαβόνας, που καθιέρωσε πρόσφατα μεταπτυχιακό τμήμα ναυπηγικής στα αγγλικά και κατακλύζεται από φοιτητές των βαλκανικών χωρών.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΠΑΠΟΥΤΣΑΚΗ
ΠΡΕΖΑ TV
22-8-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου