Το μοναστήρι της Παναγιάς της Χοζοβιώτισσας στην Αμοργό, λένε πως είναι το αποτέλεσμα ενός θαύματος. Σίγουρα είναι το αποτέλεσμα του θαύματος της ανθρώπινης πίστης. Και της ανάγκης των ανθρώπων να δώσουν στο μεταφυσικό ερώτημα για την ύπαρξή τους, μια υλική, πολύ υλική απάντηση. Δεν ξέρω αν ο Θεός θέλει κάτι τέτοιο, αλλά η άνθρωποι έτσι βολεύονται.
Όπως και αν έχεις απαντήσει στο ερώτημα της δημιουργίας του κόσμου, πιστεύεις ή όχι στον Θεό, μπροστά στο μοναστήρι αυτό νιώθεις δέος. Μια αετοφωλιά, φτιαγμένη από ανθρώπους, μέσα στα βράχια. Από ανθρώπους που πίστευαν τόσο στο Θεό, ώστε να να φτιάξουν κάτι τόσο δύσκολο,που να υπονοεί την θεία παρέμβαση.
Τετρακόσια σκαλοπάτια χρειάζεται να ανέβεις για να φτάσεις ως τη βράχινη πόρτα του μοναστηριού. Πίσω σου το απέραντο γαλάζιο της Αμοργού και μπροστά και πάνω σου ο ασβεστωμένος όγκος του μοναστηριού. Επί χίλια χρόνια, άνθρωποι ανεβαίνουν αυτά τα σκαλοπάτια για να καταθέσουν την πίστη τους. Με τον ίδιο τρόπο, την ίδια αγωνία και σίγουρα τις ίδιες εγωιστικές ελπίδες. “Εμένα Θεέ μου σώσε”. Ελάχιστα όντα για λίγο, αν όχι απέναντι στον Θεό, απέναντι στην πέτρα και την θάλασσα στην οποία γατζωθήκαμε πριν από εκατομμύρια χρόνια για να ζήσουμε.
Όλα αυτά βεβαίως τα σκέφτεσαι λίγο εκ των υστέρων. Γιατί την ώρα εκείνη, ανεβαίνοντας, προσπαθείς να πάρεις ανάσα. Γύρω σου ο αέρας λυσσομανά, μαστιγώνει τα βράχια και συ δεν μπορείς να βάλεις δυο λίτρα απ αυτόν στα πνευμόνια σου για να ανασάνεις. Τετρακόσια σκαλοπάτια δεν είναι λίγα ακόμη και αν δεν καπνίζεις. Ακόμη και αν έχεις αμαρτίες που πρέπει να καταθέσεις.
Φτάσαμε στην πόρτα του μοναστηριού λίγο πριν κλείσει. Έπρεπε να σκαρφαλώσουμε τα δέκα τελευταία σκαλοπάτια. Δυο νεαροί στέκονταν στο τελευταίο. Σηκώνουν το χέρι και σταματούν μια κυρία πριν από μας
“Απαγορεύεται να μπείτε, η φούστα σας είναι κοντή”
“Μα δεν είναι κοντή”
“Είναι κοντή”
“Η κυρία πριν από μένα έχει πιο κοντή”
Οι φρουροί της πόρτας κοιτάζονται μεταξύ τους. Μάλλον συμφωνούν και της κάνουν νεύμα να περάσει. Δεν βγάζουν ωστόσο έξω, την κυρία που η φούστα της αποδεικνύεται πιο κοντή.Μεγάλη υπόθεση να είσαι ο φρουρός της σχετικότητας του σεμνού.
Ανεβαίνω το προτελευταίο σκαλοπάτι και φτάνω μπροστά από την ιερά εξέταση των βράχων.
“Δεν μπορείτε να μπείτε κύριε” μου λένε ευγενικά αλλά χαιρέκακα.
“Γιατί;”
“Φοράτε σορτς”
“Δεν είναι σορτς, είναι μια γκρι βερμούδα”
“Μόνο με παντελόνι”
“Οι γυναίκες επιτρέπονται με παντελόνι” ρωτάω
“Όχι είναι άσεμνο”
“Και γιατί ο άντρας με παντελόνι είναι σεμνό και η γυναίκα είναι άσεμνο;”
Οι φρουροί των ιερών και οσίων κοιτάχτηκαν μεταξύ τους και απάντησαν με ένα “έτσι το λένε οι πατέρες της εκκλησίας”
“Ρε ποιοι πατέρες της Εκκλησίας, αυτοί φόραγαν μανδύες, φούστες δηλαδή, δεν υπήρχαν παντελόνια τότε”
Οι μπάτσοι του Θεού έμειναν εμβρόντητοι αλλά συνήλθαν γρήγορα για να μου πετάξουν ένα “απαγορεύεται κύριε”.
Παραμέρισα και κάθισα στα βράχια κοιτάζοντας μια το μοναστήρι και μια τη θάλασσα. Το μυαλό μου πήγε πολλά χρόνια πίσω. Παιδί τότε έβλεπα τη μάνα μου να μιλάει συνωμοτικά με την γειτόνισσα που είχε περάσει να την πάρει να πάνε στην εκκλησία. Το αυτί μου έπιανε τη φράση “ είμαι βρώμικη” που έλεγε η μάνα μου πριν αποχωρήσει χωρίς καμιά αντίρρηση η γειτόνισσα. Πέρασαν αρκετά χρόνια για να καταλάβω πως η εκκλησία θεωρούσε αμαρτία τον έμμηνο κύκλο των γυναικών και τους απαγόρευε την είσοδο. Η γυναίκα στη φάση αυτή της ζωής της (που ο Θεός άλλωστε είχε δημιουργήσει) ήταν αμαρτωλή και βρώμικη. Ούτε γυναίκα ,ούτε πιστή. Θυμήθηκα και τη γιαγιά μου που πήγαινε με τσεμπέρι στην εκκλησία γιατί ο παπάς έλεγε πως είναι άσεμνο να κυκλοφορούν οι γυναίκες άσκεπες. Θυμήθηκα και στην Τεχεράνη την θρησκευτική αστυνομία να μετράει με μεζούρα τις φούστες των γυναικών και τα μαλλιά των αντρών.
Λόγοι μάλλον συγκυριακοί και συσχετισμών προφανώς, μας επέτρεψαν να μην είμαστε σήμερα Τεχεράνη. Οι δικοί μας μουλάδες προσπάθησαν αλλά για κάποιον λόγο έχασαν και υποχώρησαν (αφού ευλόγησαν πρώτα όλους τους Παττακούς και τους Παπαδόπουλους) .
Η θρησκευτική καλοσύνη είχε πάντα δίδυμη αδελφή την υποκρισία. Η καλοσύνη δεν χρειάζεται προσδιορισμούς. Ή είσαι καλός ή δεν είσαι στη ζωή σου. Σκέτο. Κοίταξα τους οσιόμπατσους στην πόρτα του μοναστηριού και ετοιμάστηκα να τους πω διάφορα. Πως αν υπάρχει Θεός με έχει δει σίγουρα γυμνό, πως και ο Χριστός μπήκε στο ναό του Σολομώντα αντισυμβατικά, πως η πίστη δεν έχει μεζούρα, πως κάτω απ τα σεμνά ράσα σε όλο τον κόσμο κρύβεται η παιδοφιλία και η παραβατικότητα… Δεν υπήρχε κανένας λόγος. Κάποτε πιστοί με μεζούρα πέταξαν στις φλόγες ανθρώπους γιατί δεν ταίριαζαν στο μετρικό τους σύστημα.
“Μπορώ να σε ρωτήσω κάτι” είπα μόνο στον ένα. “Αν έρθει σήμερα ο Εφραίμ από το Βατοπέδι θα τον αφήσετε να μπει στο μοναστήρι;”
Ο ανθρωπάκος με κοίταξε με γουρλωμένα μάτια; “Μα βέβαια και θα τον αφήσουμε”
Δεν είχα καμιά αμφιβολία.
ΥΓ.
Για όσους ενδιαφέρονται να διαβάσουν περί θρησκειών, μύθων, πίστης και υποκρισίας προτείνω το βιβλίο του Στέλιου Κανάκη “Ιερές Βλακείες”. Επειδή το φαινόμενο είναι διαχρονικό και δεν είναι εξαίρεση αλλά κανόνας. Ένας κανόνας που μας θέλει υποτακτικούς.
Κώστας Βαξεβάνης
ΠΡΕΖΑ TV
11-8-2010
8 σχόλια:
αν πας σε μια δεξίωση με βερμούδα και φανελάκι θα περιμένεις να σε βάλουν μέσα ,έτσι;
αν πας στο μουσείο της ακρόπολης και δεν φοράς μπλούζα γιατί κάνει ζέστη, θα περιμένεις πάλι να σε δεχτούν;
ή αν πας να κάνεις εκπομπή χωρίς την μπλούζα (αφού σε έχουν δει έτσι όταν κάνεις μπάνιο στην θάλασσα), πάλι δεν θα υπάρχει πρόβλημα με την εμφάνιση σου
ο σεβασμός προς αυτό που κάποιος ονομάζει ιερό ,ότι και αν είναι αυτό ,είναι ανάλογο της παιδείας που έχει ο καθένας
δεξιωση γινεται ρε μεγαλε στο μοναστηρι και απαγορευεται η βερμουδα?
ανεβα 400 σκαλια κοστουμαρισμενος εσυ αυγουστο μηνα για να σου επιτρεψουν την εισοδο.
αν θεωρεις οτι η βερμουδα, νταλα καλοκαιρι στην ελλαδα, προσβαλλει τον σεβασμο των πιστων που ενδεχομενως βρισκονται εκεινη τη στιγμη στο μοναστηρι, θα σκανδαλιστουν και θα διαταραχθει η επικοινωνια με τη πνευματικοτητα του χωρου τι να πω?
στο βατικανο ειναι μαλακες που στον αγιο πετρο μπαινουν τουριστες με βερμουδες και τουριστριες με παντελονι?
και φανερα "ασεβως" να εισαι ντυμενος αν σου χει βγει η γλωσσα εξω να ανεβεις, η στοιχειωδης ευγενεια επιβαλλει να σε αφησουν να μπεις και ας σου κανουν και μια συσταση να ξερεις για την επομενη φορα.
5:36
επειδή μου έχει τύχει εμένα να έχω κάνει ταξίδι στην πατρίδα μου την Κύπρο καλοκαίρι με 40 βαθμούς όταν βρέθηκα έξω από μια εκκλησία και πήγα να μπω μου είπαν "φοράς κοντό παντελόνι και δεν μπορείς να μπεις" ,είπα συγνώμη και έφυγα αν και μιας και μένω στο εξωτερικό μόνιμα ίσως να μην είχα την ευκαιρία να ξαναπάω
αυτό πάει να πει σεβασμός σε κάτι που θεωρείται ιερό
όπως και όταν πας σε τζαμί αν θες να μπεις φυσικά και θα βγάλεις τα παπούτσια σου γιατί κάποιοι το θεωρούν ιερό μέρος και οφείλεις να το σεβαστείς
χριστιανοταλιμπάν είναι, τι περίμενες?
ρε ταλιμπάν, για βερμούδα μιλάμε, δεν πήγε με το σώβρακομαγιό ο άνθρωπας...
Μακάρι να κάνατε έτσι και για τις ιερές τσούλες που τρώνε με χρυσά κουτάλια..
ο τζίζας πάντως με φορεματάκι και ριχτάρι κυκλοφορούσε...
@4:39 μμ
ΒΛΑΜΜΕΝΕ! Δεν πήγε να μει χωρίς μπλούζα. Με βερμούδα πήγε να μπεί.
και για να καταλάβεις γιατί το λιβάνι σε έχει χαζέψει:
ΜΠΛΟΥΖΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ:
http://images5.cpcache.com/product/168050395v3_480x480_Front_Color-Red.jpg
ΚΑΙ ΒΕΡΜΟΥΔΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ:
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/13217.jpg
@5:36
kala esy exeis to akatalogisto... eisai kyprios
Δημοσίευση σχολίου