Στα μέσα Ιουλίου ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, κ. Στέλιος Αγγελούδης, ταξίδεψε στα Σκόπια, σε μια από τις ελάχιστες -ίσως να είναι και η μοναδική- τα τελευταία χρόνια επισκέψεις υψηλόβαθμου κρατικού αξιωματούχου στην ΠΓΔΜ. Το κλίμα στις σχέσεις των δύο χωρών κάθε άλλο παρά εύκρατο είναι μετά τη σύνοδο του Βουκουρεστίου όπου η Ελλάδα μπλόκαρε την ένταξη της γείτονος στο ΝΑΤΟ. Τις δύο χώρες όμως «δένει» ένας πολύ ισχυρός κρίκος, που αν δεν τις φέρνει πιο κοντά, δεν επιτρέπει και την απομάκρυνσή τους.
Αυτός δεν είναι άλλος από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο κ. Αγγελούδης πήγε στα Σκόπια προκειμένου να ενημερώσει τον καλύτερο πελάτη του Οργανισμού που διοικεί, γύρω από τα νέα επενδυτικά του σχέδια. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, επί συνόλου 4.500.000 τόνων συμβατικών φορτίων, που διακινήθηκαν φέτος μέσω του ΟΛΘ, την πρώτη θέση, με 1.000.000 τόνους, κατέχουν τα Σκόπια, εμφανίζοντας αύξηση 30%.
Σε αυτούς, βεβαίως, δεν προσμετρούνται τα εκατομμύρια τόνων υγρών καυσίμων που διακινούνται μέσω του λιμανιού, στις πετρελαϊκές εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ και άλλων ιδιωτικών εταιρειών, πλάι σ’ εκείνες του ΟΛΘ. «Στα Σκόπια παρουσιάσαμε στον επιχειρηματικό κόσμο και στους κρατικούς παράγοντες όλη την επενδυτική προοπτική, που περιλαμβάνει μέιωση τιμολογίων φορτοεκφόρτωσης και αποθήκευσης, ηλεκτρονικό εκσυγχρονισμό των συναλλαγών κ.ά. για να γίνει πιο ελκυστικό το λιμάνι», λέει ο κ. Αγγελούδης και προσθέτει:
«Για να αποκτήσει και πάλι τον στρατηγικό χαρακτήρα που είχε επί χιλιάδες χρόνια, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης χρειάζονται επενδύσεις σε υποδομές στρατηγικού επιπέδου. Το «υπ’ αριθμόν ένα» θέμα επ’ αυτού είναι η ολοκλήρωση του έκτου προβλήτα με επέκτασή του κατά πεντακόσια μέτρα στη θάλασσα και το βάθεμα του κρηπιδώματος κατά πέντε, έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η προσέγγιση των μεγάλων πλοίων μεταφοράς κοντέινερ. Ηδη διακινούνται 300.000 κοντέινερ τον χρόνο από το λιμάνι μας και φιλοδοξούμε ότι ο αριθμός θα είναι διπλάσιος το 2015».
Τα Σκόπια έχουν δέσει την τύχη τους με το μεγάλο λιμάνι του Θερμαϊκού, γιατί, μέσω αυτού, η διακίνηση των εμπορευμάτων είναι συμφέρουσα για τους γείτονες λόγω απόστασης, οδικών υποδομών, τιμολογιακής πολιτικής κ.ά. ενώ η ελληνική πλευρά επενδύει στην προοπτική της επικερδούς συνεργασίας. Μακροπρόθεσμα, ωστόσο, κανείς δεν πρέπει να θεωρεί κανέναν ως δεδομένο. Ο οδικός χάρτης στις μεταφορές αλλάζει ταχύτατα στα Βαλκάνια και ο κίνδυνος να χάσουμε το «τρένο» διαγράφεται μεγάλος, εάν δεν προχωρήσουμε σε επενδύσεις στις υποδομές μας και δεν συμβάλουμε στη διαμόρφωση ατμόσφαιρας συνεργασίας και σταθερότητας στην ενδοχώρα μας, όπου αναζητούμε πελατεία.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης χρησιμοποιήθηκε, από την πλευρά μας, στην περίοδο της κορύφωσης της κρίσης, στη δεκαετία του ’90, ως μέσο πίεσης προς τα Σκόπια, με αφορμή τη διαμάχη για το όνομα. Σήμερα, τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Ηδη, το λιμάνι του Δυρραχίου προβάλλει ως εναλλακτική λύση μέσω του προσφάτως κατασκευασθέντος αλβανικού «δρόμου του έθνους», που συνδέει την Αδριατική με την Πρίστινα, από την οποία τα Σκόπια απέχουν λιγότερο από μία ώρα.
Ακόμα και οι Σέρβοι σχεδιάζουν να συνδεθούν μέσω Κοσόβου με τον αυτοκινητόδρομο των μισητών τους Αλβανών, για να καλύπτουν τις μεταφορικές τους ανάγκες στις νότιες περιοχές της χώρας τους. Για να μη χαθούν λοιπόν οι από Βορράν πελάτες του ΟΛΘ, δεν απαιτείται μόνο η επιτάχυνση των επενδυτικών σχεδιασμών, αλλά και η διατήρηση και βελτίωση των σχέσεων καλής γειτονίας, που στην περίπτωση των Σκοπίων περνούν μέσα από τη διευθέτηση της γνωστής εκκρεμότητας.
Του Σταυρου Tζιμα
ΠΡΕΖΑ TV
19-9-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου