Νέα δεδομένα στο χώρο της Παιδείας φέρνουν οι μεταρρυθμίσεις, που δρομολογεί το Υπουργείο Παιδείας και αφορούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Οι αλλαγές στο σύστημα των Πανελληνίων Εξετάσεων, η λειτουργία ολοήμερων σχολείων και η προώθηση των διαδικτυακών φροντιστηρίων είναι ορισμένες από τις παραμέτρους που συνθέτουν το παζλ των μεταρρυθμίσεων.
Από τις πιο σημαντικές καινοτομίες της φετινής χρονιάς στον χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, είναι η λειτουργία των 800 ολοήμερων σχολείων. Αν και το νέο μοντέλο των συγκεκριμένων δημοτικών σχολείων, θεωρείται πιλοτικό, φαίνεται πως πρόθεση του υπουργείου είναι από τον επόμενο χρόνο να επεκταθεί ως θεσμός σε όλα τα δημοτικά σχολεία.
Οι βασικές καινοτομίες είναι η εισαγωγή της διδασκαλίας των Αγγλικών από την πρώτη τάξη, η αύξηση των ωρών υποχρεωτικής παραμονής στο σχολείο, η αύξηση των ωρών διδασκαλίας στη γλώσσα και τις νέες τεχνολογίες και η εισαγωγή μαθημάτων θεατρικής αγωγής και λογοτεχνίας.
Πιο αναλυτικά, το υποχρεωτικό πρόγραμμα αρχίζει στις 08.10 και λήγει στις 14.00 για όλες τις τάξεις. Το μάθημα της γλώσσας αυξάνεται κατά μία ώρα στην πρώτη και δευτέρα τάξη και η επιπλέον ώρα διατίθεται στην ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων. Αυξάνεται, επίσης, κατά μία ώρα το μάθημα των μαθηματικών στην πρώτη και δευτέρα τάξη, ενώ σε κάθε τάξη διδάσκεται και το μάθημα της θεατρικής αγωγής.
Κατά δύο ώρες αυξάνεται η διδασκαλία της φυσικής αγωγής στις τάξεις πρώτη, δευτέρα, τρίτη και τετάρτη, ενώ το μάθημα των αγγλικών προστίθεται για δύο ώρες στην πρώτη και δευτέρα τάξη και αυξάνεται κατά μία ώρα στις υπόλοιπες.
Το μάθημα της τεχνολογίας - πληροφορικής προστίθεται για δύο ώρες σε όλες τις τάξεις. Στην ευέλικτη ζώνη περιλαμβάνονται ωριαία μαθήματα αγωγής υγείας, διατροφικών συνηθειών, κυκλοφοριακής αγωγής και περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Σημειώνεται ότι τα γνωστικά αντικείμενα του ολοήμερου προγράμματος ορίζονται με αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων, που λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες του σχολείου, δηλαδή τα ενδιαφέροντα των μαθητών, το μαθησιακό τους επίπεδο, τις απόψεις των γονέων, τις διαθέσιμες ώρες, την υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου κ.λπ.
Δηλαδή, το απόγευμα από τις 14.00 ως τις 16.15 το πρόγραμμα είναι προαιρετικό και περιλαμβάνει αθλητισμό, θεατρική αγωγή, μουσική, εικαστικά, δεύτερη ξένη γλώσσα κ.λπ.
Αν οι γονείς δεν επιθυμούν να παραμείνει το παιδί τους ως τις 16.15, που λήγει το πρόγραμμα, μπορούν ύστερα από υποβολή υπεύθυνης δήλωσης να το παραλαμβάνουν νωρίτερα.
Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Βασικές καινοτομίες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι η μείωση της εξεταστέας ύλης και η εισαγωγή μαθημάτων, μέσω Ιντερνετ. Η κυριότερη αλλαγή, που αφορά τους μαθητές, οι οποίοι φοιτούν φέτος στην τρίτη τάξη λυκείου και του χρόνου θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις, είναι ο χρόνος κατάθεσης των μηχανογραφικών στοιχείων. Η ηγεσία του υπουργείου εξετάζει το ενδεχόμενο η κατάθεση να γίνει τον Μάρτιο, και όχι τον Ιούλιο μετά τις εξετάσεις.
Αν τελικά το Υπουργείο Παιδείας προχωρήσει σε αυτή την αλλαγή, όπως έχουν δηλώσει ήδη στον Τύπο, τόσο η υπουργός, όσο και ο υφυπουργός Παιδείας, οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων τον Μάιο του 2011 θα πρέπει από τώρα να μελετούν την κατεύθυνση και τις σπουδές, που θα ακολουθήσουν, διότι θα κληθούν να δηλώσουν τμήματα και σχολές τις τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, χωρίς να γνωρίζουν τις επιδόσεις τους στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Θετικά αποτιμούν τη συγκεκριμένη αλλαγή αρκετοί εκπαιδευτικοί, καθώς, όπως επισημαίνεουν, με τον τρόπο αυτό οι υποψήφιοι είναι ανεπηρέαστοι στην προτίμηση των Σχολών τους. Από την άλλη πλευρά, στο υπουργείο Παιδείας θα αποσυμφορηθούν οι διαδικασίες που συγκεντρώνονται όλες μέσα στον Ιούλιο, αφού η διαδικασία υποβολής μηχανογραφικών θα μεταφερθεί από τον Ιούλιο στον Μάρτιο.
Στις προθέσεις του υπουργείου είναι να μειωθεί ο χρόνος των διαδικασιών, που αφορούν τις πανελλήνιες εξετάσεις. Να σημειωθεί ότι η όλη διαδικασία αρχίζει ουσιαστικά από τον Μάιο και λήγει τον Αύγουστο με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.
Διαδικτυακό φροντιστήριο
Από φέτος θα εφαρμοστεί και το «φροντιστήριο, μέσω Ιντερνετ», που αποτελεί τη μετεξέλιξη της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης (ΠΔΣ).
Σημειώνεται ότι η ΠΔΣ ήταν θεσμός που έγινε θερμά δεκτός, όταν εξαγγέλθηκε πριν από πολλά χρόνια, αλλά στην πορεία ατόνησε. Η κ. Διαμαντοπούλου, δήλωσε ότι ο θεσμός θα διατηρηθεί ως είχε, σε σχολεία που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, ή έχουν μικρό αριθμό μαθητών. Ωστόσο, στην πλειονότητά τους τα σχολεία θα υιοθετήσουν τα μαθήματα, μέσω του ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η ύλη περνάει μέσα στους υπολογιστές, ο καθηγητής ζωντανά θα «συνομιλεί» με τον μαθητή, ο οποίος θα του κάνει ερωτήσεις και θα παίρνει απαντήσεις.
Σημειώνεται ότι και τα μαθήματα τάξεων του δημοτικού θα «περνούν» στο διαδίκτυο, έτσι ώστε ένας μαθητής να έχει τη δυνατότητα, π.χ. στο μάθημα της Φυσικής, να κάνει ακόμη και μόνος του το πείραμα στο σπίτι του.
Φέτος, ανακοινώθηκε και η εξεταστέα ύλη, η οποία είναι σαφώς μειωμένη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, καθώς το υπουργείο Παιδείας δρομολογεί συρρίκνωση της ύλης και αφαίρεση μαθημάτων.
Παράλληλα, από τον επόμενο χρόνο, για τα παιδιά που θα φοιτούν στην πρώτη τάξη λυκείου, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, θα υπάρχουν τέσσερα υποχρεωτικά μαθήματα, για τα οποία θα διπλασιαστεί ο χρόνος διδασκαλίας. Επιπλέον, θα υπάρχουν λίγα μαθήματα επιλογής και τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να εργάζονται και να αξιολογούνται μέσα από εργασίες ατομικές, ή ομαδικές.
Σημαντική κρίνεται ακόμη η θέσπιση εσωτερικών εξετάσεων στα σχολεία με κοινά μαθήματα. Ο βαθμός, που θα παίρνουν στο λύκειο, θα συνδέεται με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Πολλές θα είναι οι ανατροπές και στο νέο σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ Πιο συγκεκριμένα, τα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι, θα είναι, κατά πάσα πιθανότητα, τέσσερα. Τα ίδια τα Πανεπιστήμια θα έχουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή των φοιτητών τους, αφού θα βάζουν συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα, που επιθυμούν. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα. Το «ξεκαθάρισμα» θα γίνεται μετά το πρώτο έτος στο Πανεπιστήμιο. Θα υπάρχουν, στις σχολές πλέον, εξετάσεις και ανάλογα με τις επιδόσεις του ο φοιτητής θα εγγράφεται στο τμήμα που επιθυμεί.
Για να εφαρμοστεί αυτό το σύστημα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αλλαγή του χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πολλοί χαρακτήρισαν το εγχείρημα «Καλλικράτη» της Παιδείας, καθώς περιλαμβάνει συγχωνεύσεις τμημάτων, μετονομασίες, αλλαγές, ακόμη και καταργήσεις.
Τις διαδικασίες επίσπευσης αυτών των αλλαγών έδωσαν και οι χαμηλές επιδόσεις εισαγομένων σε τμήματα των ΤΕΙ υποψηφίων των πανελληνίων εξετάσεων, τον Αύγουστο. Κατά το σχεδιασμό του νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα ληφθεί ακόμη υπόψη και το γεγονός ότι υπάρχουν τμήματα με ειδικότητες, που αλληλεπικαλύπτονται.
ΠΡΕΖΑ TV
23-9-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου