Ο πιο εύκολος τρόπος για να εκνευρίσεις κάποιον υψηλόβαθμο υπάλληλο στην Google ήταν μέχρι πρότινος να του πεις κάτι για το YouTube. Η πλέον δημοφιλής υπηρεσία για τη δημοσίευση βίντεο στο Διαδίκτυο αποκτήθηκε το 2006 από την Google έναντι του θεαματικού ποσού του 1,6 δισ. δολαρίων, χωρίς όμως μέχρι και σήμερα να έχει πάρει πίσω ούτε ένα δολάριο από την επένδυσή της. Φαίνεται όμως πως το 2010 θα είναι μια εντελώς διαφορετική χρονιά.
Ηδη από τις αρχές του χρόνου που διανύουμε, αναλυτές της βρετανικής Barclays προέβλεπαν πως το YouTube θα εμφανίσει για πρώτη φορά κερδοφορία το 2010, ουδείς όμως έδωσε τότε ιδιαίτερη σημασία. Πριν από λίγες ημέρες στο θέμα επανήλθαν οι «Times» της Νέας Υόρκης, επισημαίνοντας πως τα διαφημιστικά έσοδα του YouTube διπλασιάζονται κάθε χρόνο και επαναλαμβάνοντας την εκτίμηση για στροφή στην κερδοφορία.
Ωραία, αλλά πώς έγινε αυτό; Φαίνεται πως η Google κατόρθωσε να πείσει τους μεγάλους τηλεοπτικούς σταθμούς των ΗΠΑ καθώς και τα, μέχρι πρότινος πανίσχυρα κινηματογραφικά στούντιο, πως η φράση «ό,τι δεν μπορείς να πολεμήσεις, αγάπησέ το» έχει εφαρμογή και στο ψηφιακό περιβάλλον.
Για αρκετά χρόνια, κανάλια και στούντιο κυνηγούσαν τους χρήστες του Διαδικτύου που τολμούσαν να ανεβάσουν στο YouTube αποσπάσματα μιας εκπομπής, αρχειακό υλικό, μουσικά βίντεο κτλ. Η Google έκανε εν μέρει το χατίρι των εταιρειών, δημιουργώντας ένα μηχανισμό που ελέγχει το περιεχόμενο και, εφόσον διαπιστώνεται παραβίαση των νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας, «κατεβάζει» το επίμαχο βίντεο από τη βιβλιοθήκη του YouTube. Παράλληλα, όμως, έπεισε κανάλια και στούντιο να ανέχονται αυτή τη συμπεριφορά, βάζοντάς τους συνεταίρους στην κατανομή των διαφημιστικών εσόδων.
Για παράδειγμα, έστω πως «ανεβάζουμε» στο κανάλι μας στο YouTube ένα βίντεο από μια εκπομπή της ΝΕΤ (προς Αγ. Παρασκευή: Μην αγριεύεστε, παράδειγμα είναι). Η ΕΡΤ θεωρητικά θα μπορούσε να μας στείλει τον δικηγόρο στην πόρτα, αλλά, αντί γι' αυτό, η Google τής δίνει ένα μέρος από τα έσοδα που παράγουν οι διαφημίσεις που προβάλλονται στην ίδια σελίδα με το «κλεμμένο» βίντεο. Απαντες ευχαριστημένοι, μεταξύ τους και οι δικηγόροι, που δεν θα χρειάζεται να τρέχουν στα δικαστήρια και να θυροκολλούν εξώδικα στα σπίτια του κόσμου.
Φυσικά, ένας κούκος (ή μια χρονιά στη συγκεκριμένη περίπτωση) δεν φέρνει την άνοιξη. Μπορεί το 2010 να αποδειχθεί εξαίρεση για τις οικονομικές επιδόσεις του YouTube. Το πείραμα όμως της Google για την ώρα κρίνεται επιτυχημένο και, ενδεχομένως, ανοίγει ένα νέο δρόμο στη χρηματοδότηση των διαφόρων online εγχειρημάτων
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ
ΠΡΕΖΑ TV
11-9-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου