Το οριστικό κλείσιμο περίπου 320 πρατηρίων καυσίμων σε όλη τη χώρα και το προσωρινό λουκέτο σε άλλα 500 λόγω ανεξόφλητων χρεών από την αρχή του χρόνου έχει προκαλέσει η μείωση της κατανάλωσης βενζινών και ντίζελ.
Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι βενζινοπώλες και οι εταιρείες εμπορίας, από τον Ιανουάριο ως το τέλος Σεπτεμβρίου η κατανάλωση καυσίμων έχει υποχωρήσει 12%-13% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό εννεάμηνο. Το άσχημο είναι ότι και τον Οκτώβριο παρουσιάζεται περίπου η ίδια εικόνα όσον αφορά τη ζήτηση. Σημαντική ζημιά στην κατανάλωση έχει προκαλέσει και η αύξηση των τιμών, η οποία οφείλεται αποκλειστικά στη μεγάλη φορολογική επιβάρυνση που σημειώθηκε εφέτος. Το 2009 είχαν πουληθεί περίπου 2 εκατ. τόνοι ντίζελ κίνησης και 2.800.000 τόνοι αμόλυβδη βενζίνη, ενώ το 2008 οι συνολικές πωλήσεις ήταν 2,5 εκατ. τόνοι ντίζελ κίνησης και 3 εκατ. τόνοι αμόλυβδη, δηλαδή σαφώς περισσότεροι από το 2009.
Οι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι ολόκληρο το 2010 οι μεν πωλήσεις του ντίζελ κίνησης θα φθάσουν το πολύ σε 1.800.000 τόνους και της αμόλυβδης θα φθάσουν κατά το μέγιστον στα 2,5 εκατομμύρια τόνους. Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι καιρικές συνθήκες τον Δεκέμβριο που μπορεί να επηρεάσουν την έξοδο των Χριστουγέννων και να αυξομειώσουν το τελικό αποτέλεσμα.
Οι ίδιοι παράγοντες διευκρινίζουν πάντως ότι η συνολική κατανάλωση ντίζελ στην κίνηση αυτοκινήτων είναι πάντοτε σαφώς υψηλότερη από τους επίσημους αριθμούς, αφού χιλιάδες τόνοι ντίζελ θέρμανσης περνούν μέσω λαθρεμπορίου στην κίνηση όπου και χρησιμοποιούνται. Από την άποψη αυτή και λόγω της κρίσης στην αγορά, οι άνθρωποι των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων πιστεύουν ότι εφέτος θα παρατηρηθεί τελικά πλασματική μείωση στο ντίζελ κίνησης, αφού θα χρησιμοποιηθεί στην κίνηση φορτηγών μεγαλύτερη ποσότητα ντίζελ θέρμανσης μέσω των γνωστών παράνομων κυκλωμάτων που συνεχίζουν το έργο τους.
Σύμφωνα με στοιχεία που είχε δημοσιοποιήσει πρόσφατα η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων, στην Ελλάδα αναλογούν μόλις 481 αυτοκίνητα ανά πρατήριο έναντι 1.063 στην Ιρλανδία, 1.461 στην Αυστρία, 2.264 στη Πορτογαλία, και 2.994 στη Γερμανία.
Αν υπολογισθεί ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 6.500.000 οχήματα κάθε τύπου και η αναλογία στον ευρωπαϊκό Νότο είναι ένα πρατήριο ανά 1.000 αυτοκίνητα, ο λογικός εξορθολογισμός των πρατηρίων στη χώρα μας θα είναι να μείνουν 6.500 ή το πολύ 7.000 πρατήρια από τα περίπου 8.500 που υπάρχουν σήμερα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τη διετία 2010-2011 θα κλείσουν οριστικά περίπου 1.500 πρατήρια κυρίως στην Κρήτη, στη Δυτική Μακεδονία, στην Ηπειρο και στη Θράκη όπου η σχέση πρατηρίων και κατανάλωσης καυσίμων θεωρείται δυσανάλογη και η πιστωτική πολιτική των εταιρειών εμπορίας εκ των πραγμάτων έχει γίνει δυσμενέστερη για τους πρατηριούχους.
Σημαντικές ανακατατάξεις, τέλος, θα φέρει στη «γεωγραφία των πρατηρίων» το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών που κατατέθηκε πρόσφατα στη Βουλή και προβλέπει την κατάργηση της ελάχιστης απόστασης των 250 μέτρων ανάμεσα σε δύο πρατήρια.
ΠΡΕΖΑ TV
28-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου