Πάρτι αισχροκέρδειας στις πλάτες των Ελλήνων καταναλωτών συνεχίζουν να κάνουν οι ξένες πολυεθνικές στη χώρα μας.
Οι θυγατρικές τους στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον υπουργό Περιφερειακής Ανάπτυξης, πουλάνε περίπου 100 προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στο «καλάθι της νοικοκυράς» τουλάχιστον 30% ακριβότερα απ' ό,τι σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για προϊόντα όπως απορρυπαντικά, μπίρες, οδοντόκρεμες, γάλατα, χημικά, κρέμες, σαμπουάν, παιδικές πάνες, αναψυκτικά κ.ά., τα οποία στην Ελλάδα πωλούνται μέχρι και σε διπλάσιες τιμές.
Σε πρόσφατη έρευνα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, βρέθηκε ότι οι τιμές αναψυκτικών στην Ελλάδα ήταν υψηλότερες κατά 30% σε σχέση με τις αντίστοιχες στη Γαλλία, προϊόντα αλεύρων πωλούνταν σε διπλάσια τιμή απ' ό,τι τα αντίστοιχα στη Γερμανία, ενώ παιδικά γάλατα σε σκόνη βρέθηκε ότι τιμολογούνταν μέχρι και 83% υψηλότερα απ' ό,τι στην Ισπανία.
Σύμφωνα με τον Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, οι αποκλίσεις των τιμών είναι αδικαιολόγητες καθώς, κατά την εκτίμησή του, η χώρα μας δεν έχει ούτε υψηλό εργατικό κόστος ούτε ακριβά ενοίκια ούτε διακρίνεται από γραφειοκρατία. Παρά ταύτα, όπως είπε, «ακόμη δεν μας έχει απαντήσει κανείς στο ερώτημα γιατί συγκεκριμένα προϊόντα πωλούνται με τόσο μεγάλη διαφορά και ούτε ξέρω αν υπάρχει απάντηση».
Το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης δεν σκοπεύει πάντως να παρέμβει στην αγορά με περιοριστικά μέτρα για να μειωθούν οι τιμές, αλλά σύμφωνα με τον αρμόδιο υφυπουργό για το Εμπόριο, Ντίνο Ρόβλια, δεν έχει καμία πρόθεση να επιδείξει ανοχή στη μη τήρηση των νόμων για τον ανταγωνισμό.
Υπό το πρίσμα αυτό βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη έρευνες τόσο από την Επιτροπή Ανταγωνισμού όσο και από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ενώ στο επόμενο διάστημα θα ανοίξει διάλογος μεταξύ του υπουργείου και των διοικήσεων πολυεθνικών εταιρειών, με στόχο τη μείωση των τιμών.
Η ρίζα του προβλήματος εντοπίζεται στις ενδο-ομιλικές υπερτιμολογήσεις που κάνουν οι πολυεθνικές κατά τις εισαγωγές προϊόντων. Η πολυεθνική αγοράζει ένα προϊόν από τη χώρα παραγωγής και το πουλάει στη θυγατρική της που είναι εγκατεστημένη σε χώρα με χαμηλούς φορολογικούς συντελεστές.
Από εκεί το προϊόν εισάγεται υπερτιμολογημένο στην ελληνική θυγατρική. Το «χοντρό» κέρδος μένει στο εξωτερικό και φορολογείται λιγότερο, ενώ η ελληνική θυγατρική, παρότι πουλά ακριβότερα, εμφανίζεται να κερδίζει λιγότερα λόγω κόστους και πληρώνει μικρό φόρο.
Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ
ΠΡΕΖΑ TV
1-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου