Η εγκατάσταση ενός τραπεζικού κολοσσού, της China Development Βank, στην Αθήνα περιλαµβάνεται στο πακέτο προτάσεων της ελληνικής κυβέρνησης προς τον κινέζο Πρωθυπουργό µε στόχο την προώθηση επενδύσεων στη χώρα µας.
Η πρόταση για εγκατάσταση της China Development Βank (CDΒ) σύµφωνα µε πληροφορίες εξετάζεται θετικά από την κινεζική πλευρά ειδικά µετά το ξεµπλοκάρισµα του έργου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ για το Θριάσιο που επιτρέπει και σε τράπεζες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης να συµµετάσχουν στον διαγωνισµό. Κυβερνητικές πηγές αναφέρουν ότι η εµφάνιση της CDΒ στην Ελλάδα δυνητικά θα µπορούσε να αλλάξει τους όρους του παιχνιδιού για τις επενδύσεις στη χώρα µας καθώς, όπως εξηγούσαν, ο κινεζικός όµιλος (µε πολλά κεφάλαια) θα µπορούσε να χρησιµοποιήσει ως έδρα του την Αθήνα για δραστηριότητες που αφορούν την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Στο φυλλάδιο µε τις προτάσεις της χώρας µας προς την Κίνα που ετοίµασε ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παµπούκης, εµπεριέχονται ακόµη προτάσεις για επενδύσεις ενδεχοµένως στον Οργανισµό Λιµένος Θεσσαλονίκης, ένα λιµάνι στη Θράκη, τη διάθεση γης για αναπτυξιακά έργα στον τοµέα της ενέργειας, των υποδοµών και του τουρισµού.
Η ελληνική κυβέρνηση εµφανιζόταν χθες ιδιαίτερα ικανοποιηµένη από τα αποτελέσµατα της επίσκεψης της κινεζικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα επαναλαµβάνοντας ότι η χώρα µας επενδύει στη στρατηγική συµµαχία µε την Κίνα. «Οι Κινέζοι παίζουν το χαρτί Ελλάδα και αυτό επηρεάζει πολύ τις διεθνείς αγορές», ανέφεραν κυβερνητικοί αξιωµατούχοι τονίζοντας ότι η δηµόσια δήλωση του Γουέν Τζιαµπάο για αγορά ελληνικών οµολόγων είναι πολύ σηµαντική, έλεγαν οι ίδιοι παράγοντες. Σύµφωνα µε πληροφορίες, σήµερα η Κίνα έχει στην κατοχή της ελληνικά οµόλογα ύψους 12 δισ. ευρώ.
Βεβαίως, για να πάνε όλα καλά κατά τη διήµερη επίσκεψη της κινεζικής αντιπροσωπείας στην Αθήνα υπήρξε µεγάλη περίοδος προετοιµασίας.
Είχαν προηγηθεί αλλεπάλληλες επισκέψεις ελλήνων αξιωµατούχων στο Πεκίνο και τη Σαγκάη (Θ. Πάγκαλος, Λ. Κατσέλη, Π. Γερουλάνος) όπως επίσης και εντατικές συνοµιλίες του υπουργού Επικρατείας Χάρη Παµπούκη µε τον κινέζο αντιπρόεδρο αλλά και τον επικεφαλής της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού. Τα «αγκάθια» όµως λίγες ηµέρες πριν από τον ερχοµό του κινέζου Πρωθυπουργού ήταν πολλά. Για την ακρίβεια, σύµφωνα µε πληροφορίες την περασµένη Δευτέρα η κυβέρνηση βρισκόταν στα πρόθυρα της νευρικής κρίσης καθώς τα προβλήµατα που σχετίζονταν µε την Cosco και τη µη επιστροφή ΦΠΑ αλλά και µε το Θριάσιο, παρέµεναν άλυτα. Χρειάστηκαν παρεµβάσεις του κ. Παµπούκη προς το υπουργείο Οικονοµικών για να ξεπεραστεί ο σκόπελος του ΦΠΑ, κάτι που επιτεύχθηκε µόλις την Πέµπτη αλλά και συνεννοήσεις του υπουργού Επικρατείας µε τον κ. Ρέππα ούτως ώστε να τροποποιηθούν οι όροι του διαγωνισµού για το Θριάσιο που δεν επέτρεπαν τη συµµετοχή τραπεζών εκτός Ε.Ε.
Η κυβέρνηση σκοπεύει να «κεφαλαιοποιήσει» τα κέδρη της κινεζικής επίσκεψης στην Αθήνα µε ταξίδι του υπουργού Επικρατείας στο Πεκίνο επικεφαλής αντιπροσωπείας ελλήνων επιχειρηµατιών τον ερχόµενο Φεβρουάριο ή Μάρτιο.
...
Σε νέα εποχή µπαίνουν οι οικονοµικές και επιχειρηµατικές σχέσεις ανάµεσα στην Ελλάδα και την Κίνα, µετά την επίσκεψη του κινέζου Πρωθυπουργού. Αιχµή του δόρατος της επιχειρηµατικής συνεργασίας ανάµεσα στις δύο χώρες είναι, µέχρι να ωριµάσουν κάποια νέα ντιλ, o εµπορευµατικός σταθµός του λιµανιού του Πειραιά, το εµπορευµατικό κέντρο του Θριάσιου Πεδίου και φυσικά η διεύρυνση των παραγγελιών για ναυπηγήσεις νέων πλοίων στα κινεζικά ναυπηγεία από τους έλληνες εφοπλιστές.
Για να ξεπεράσουν οι έλληνες εφοπλιστές τα εµπόδια χρηµατοδότησης νέων παραγγελιών πλοίων που υπάρχουν σήµερα, ο κινέζος πρωθυπουργός ανακοίνωσε τη δηµιουργία Ελληνοκινεζικού Αναπτυξιακού Ταµείου ύψους 5 δισ. δολαρίων, το οποίο θα δίνει µε σχετικά χαµηλότοκα επιτόκια, δάνεια σε ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Μόνο στον ΟΛΠ και στο Θριάσιο Πεδίο, οι κινεζικές επενδύσεις υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν στα επόµενα πέντε χρόνια τα 500 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα µια σειρά από άλλα µικρά και µεγάλα επιχειρηµατικά deals µπήκαν στην ατζέντα των ελληνοκινεζικών επιχειρηµατικών επαφών.
Στον Πειραιά
Αναφερόµενος στα επενδυτικά σχέδια της υπό κρατικό έλεγχο Cosco, o κινέζος Πρωθυπουργός είπε ότι θα γίνει αύξηση των επενδύσεων µε στόχο να καταστεί ο ΣΕΜΠΟ το κέντρο διανοµής των κινεζικών εµπορευµάτων προς την Ευρώπη και από 800.000 εµπορευµατοκιβώτια που διακινούνται σήµερα, να φθάσουν το 2015 στα 3,7 εκατοµµύρια. Αλλωστε και ο επικεφαλής της Cosco Γουέι Τζιαφού είχε καταστήσει σαφές στην προηγούµενη επίσκεψή του ότι ο Πειραιάς θα αναδειχθεί σε «ηγετικό λιµάνι» της Cosco στην Ευρώπη.
Στο Θριάσιο
Η συµφωνία Cosco και ΟΛΠ για από κοινού κάθοδο στον διαγωνισµό έχει κλείσει, όπως διαβεβαιώνει ανώτατο στέλεχος του ΟΛΠ, επισηµαίνοντας παράλληλα ότι στο αµέσως προσεχές διάστηµα οι δύο πλευρές θα αναζητήσουν και τον τρίτο εταίρο που κατά πάσα πιθανότητα θα είναι µεγάλη κατασκευαστική εταιρεία.
Αλλωστε µέχρι τις 22 Νοεµβρίου που θα κατατεθούν οι σχετικές προσφορές για τη διεκδίκηση του έργου εκτιµάται ότι υπάρχει αρκετός χρόνος για επίσηµες ανακοινώσεις. Είναι σαφές ότι την πλειοψηφία των µετοχών στο κοινοπρακτικό σχήµα που θα διεκδικήσει το Θριάσιο Πεδίο θα την έχει η Cosco, µε τον ΟΛΠ να περιορίζει τη συµµετοχή του περίπου στο 15%. Η επένδυση για το εµπορευµατικό κέντρο θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ χωρίς στο ποσό αυτό να υπολογίζεται η αξία γης.
Οι έλληνες εφοπλιστές
Δεκάδες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συµφερόντων έχουν δώσει παραγγελίες στα κινεζικά ναυπηγεία για περισσότερα από 300 πλοία, τα οποία υπολογίζεται να είναι έτοιµα έως το 2013. Ο αριθµός αυτός αντιστοιχεί στο µισό σχεδόν των συνολικών παραγγελιών από έλληνες εφοπλιστές που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο. Μεταξύ των ελλήνων εφοπλιστών που είναι πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων είναι και η Golden Union του Θεόδωρου Βενιάµη, η Dynacom Τankers του Γιώργου Προκοπίου και η Centrofin του αδερφού του Δηµήτρη Προκοπίου, η Αegean Μarine Ρetroleum του Δηµήτρη Μελισσανίδη, η Τransmed Shipping του Χαράλαµπου Μυλωνά και άλλοι.
Θα πρέπει να σηµειωθεί ότι αρκετοί έλληνες εφοπλιστές έγιναν δισεκατοµµυριούχοι µετά το 2004, χάρη στο «κινεζικό εµπόριο»: υπολογίζεται ότι ελληνικά πλοία µεταφέρουν περίπου το 60% των κινεζικών εισαγωγών σε πρώτες ύλες. Το Σάββατο στο Μέγαρο Μαξίµου υπογράφηκαν συµφωνίες για χρηµατοδότηση ναυπηγήσεων. Ειδικότερα η κινεζική Chinese Εxport Ιmport Βank και η τράπεζα DΝΒ ανέλαβαν τη χρηµατοδότηση του Οµίλου Αγγελικούση για την απόκτηση τριών mini capes συνολικής αξίας 11 εκατ. δολαρίων. Οι δύο τράπεζες υπέγραψαν επίσης συµφωνία για να χρηµατοδοτήσουν την απόκτηση δύο capes χωρητικότητας 206.000 τόνων για λογαριασµό της Diana Shipping του Συµεών Παληού µε παράδοση το 2012 αξίας 82,6 εκατ. δολαρίων. Στο µεταξύ, ο Γιώργος Οικονόµου έγινε ο πρώτος έλληνας εφοπλιστής που θα αποκτήσει πλοίο µε χρηµατοδότηση εξ ολοκλήρου από κινεζική τράπεζα. Ειδικότερα η China Development Βank θα χρηµατοδοτήσει τη ναυπήγηση ενός δεξαµενόπλοιου VLCC, που θα παραδοθεί στα µέσα του 2011 για λογαριασµό της Cardiff Μaritime.
Για τον ΟΣΕ
Οι Κινέζοι αναµένουν την ψήφιση του νοµοσχεδίου για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, προκειµένου να οριστικοποιήσουν το σχέδιό τους για την παρουσία τους στους ελληνικούς σιδηροδρόµους. Αν και δεν αποκλείουν τη συµµετοχή τους στον διαγωνισµό για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των επιβατικών µεταφορών, προσανατολίζονται κυρίως στο εµπορευµατικό κοµµάτι (το οποίο είναι ήδη απελευθερωµένο).
ΠΡΕΖΑ TV
4-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου