Προσεισμικές δονήσεις σημειώνονται στο πεδίο της εξυπηρέτησης λογαριασμών υπηρεσιών τηλεφωνίας, ρεύματος και ύδρευσης, καθώς πληθαίνουν οι καταναλωτές οι οποίοι είτε καθυστερούν να πληρώσουν είτε διακόπτουν είτε αναζητούν φθηνότερα τιμολόγια - προγράμματα είτε αφήνουν χρέη. Η τάση αυτή –αν και ομολογείται από όλους τους εμπλεκομένους– δεν ανακοινώνεται με επίσημα στοιχεία, καθώς θα μπορούσε να δημιουργήσει «ντόμινο» από πλευράς καταναλωτών, με συσσώρευση «καθυστερημένων» και «απλήρωτων» λογαριασμών.
«Εμφανίζονται σαφώς περισσότεροι καταναλωτές οι οποίοι, καθώς είναι καταχρεωμένοι, δεν μπορούν να εξοφλήσουν ούτε τους λογαριασμούς κοινής ωφελείας. Πρόκειται για φαινόμενο ολοένα και πιο συχνό», λέει στην «Κ» η κυρία Παναγιώτα Καλαποθαράκου, αντιπρόεδρος της Eνωσης Καταναλωτών για την Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ). Και στη Θεσσαλονίκη εμφανίζεται το αντίστοιχο φαινόμενο, όπως είπε στην «Κ» ο κ. Νικόλαος Τσεμπερλίδης, πρόεδρος του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών, όπου καταγράφεται αύξηση του αριθμού καταναλωτών που καθυστερούν επί μακρόν να εξοφλήσουν λογαριασμούς.
Ο 35χρονος Αντώνης έχει αρκετούς μήνες στην ανεργία, ύστερα από την απόλυσή του από το τουριστικό γραφείο όπου εργαζόταν. «Κόβουμε ό, τι μπορούμε. Σκέφτομαι να καταργήσω και το σταθερό τηλέφωνο και να μείνω μόνο με το καρτοκινητό. Τον τελευταίο λογαριασμό της ΔΕΗ καθυστέρησα πολύ να τον πληρώσω. Σε λίγο δεν ξέρω εάν θα μπορώ να ανταποκριθώ», λέει στην «Κ».
Aλλοι έχουν προχωρήσει σε αναγκαστική «στάση πληρωμών». Οι λογαριασμοί της ΔΕΗ είναι συνήθως οι πιο «τσουχτεροί». Γι’ αυτό έχουν αυξηθεί οι καθυστερήσεις, αλλά και οι αιτήσεις διακανονισμού της αποπληρωμής. Και ίσως γι’ αυτό η εταιρεία στέλνει τους λογαριασμούς νωρίτερα σε σχέση με παλαιότερα. «Προφανώς η ΔΕΗ χρειάζεται τη ρευστότητα της εξόφλησης των λογαριασμών για να μπορεί να αγοράσει το ρεύμα. Παρ’ όλα αυτά, κάνουμε προσπάθεια να μην κόβουμε τη σύνδεση. Διευκολύνουμε καταναλωτές να εξοφλήσουν τους λογαριασμούς τους μαζί με τους επόμενους», είπε στην «Κ» στέλεχος της Eπιχείρησης. Eνα αυξανόμενο πρόβλημα, πάντως, για τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία είναι οι εμπορικές χρήσεις που διακόπτουν τη λειτουργία τους και την «φεσώνουν». «Βάζουν λουκέτο και ταυτόχρονα αγνοούν τους απλήρωτους λογαριασμούς. Το χρέος αυτό θα μεταφερθεί στο επόμενο μαγαζί που θα ανοίξουν», λέει ο ίδιος.
Στην τηλεφωνία καταγράφονται, επίσης, καθυστερήσεις, ενώ αξιοσημείωτη είναι η τάση εγκατάλειψης του σταθερού τηλεφώνου, κατ’ αρχήν σε συνδέσεις δεύτερης κατοικίας. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ΟΤΕ έχει υιοθετήσει πρόγραμμα με το οποίο απαλλάσσει το τηλέφωνο του εξοχικού από το μισό πάγιο για το οκτάμηνο (Οκτώβριος - Μάιος). Πάντως, εκπρόσωποι του Οργανισμού δεν παραδέχονται επισήμως ότι καταγράφεται τάση μη πληρωμής και μιλούν απλά για... «ξεχασιάρηδες».
Αλλά και στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αυξηθεί οι καθυστερήσεις στην αποπληρωμή λογαριασμών, ενώ πολλοί συνδρομητές επιλέγουν τα οικονομικότερα πακέτα σύνδεσης. Οι εκπρόσωποι των εταιρειών κινητής ισχυρίζονται ότι ο κλάδος δεν έχει πληγεί ιδιαίτερα από την κρίση, καθώς «η επικοινωνία είναι μια βασική ανάγκη στη σύγχρονη εποχή». Διαφορετική εικόνα σχηματίζεται, ωστόσο, από μαρτυρίες πολιτών, οι οποίοι αναφέρουν ότι οι δαπάνες για κινητά τηλέφωνα βρίσκονται στις πρώτες θέσεις της «λίστας» με τις περικοπές εξόδων. «Το ένα κινητό μου είναι με κάρτα και κρατάω το δεύτερο μόνο για να μιλάω με τη γυναίκα μου δωρεάν. Δεν έχω διακόψει το σταθερό μόνο επειδή αυτό είναι συνδεδεμένο με τον συναγερμό», λέει στην «Κ» ο 35χρονος Γιάννης Κατσαούνης. «Ακύρωσα το συμβόλαιο για το κινητό και πήρα καρτοκινητή. Δυσκολευόμουν να καλύπτω τους λογαριασμούς, που ήταν γύρω στα 40 ευρώ τον μήνα», λέει ο Νίκος Αγγέλου, άνεργος.
Ακόμα και στους λογαριασμούς ύδρευσης καταγράφονται μεγάλες καθυστερήσεις. Ωστόσο, «γενικώς, δεν υπάρχει φαινόμενο μη πληρωμής, καθώς οι λογαριασμοί μας είναι μικροί», είπαν στην «Κ» αρμόδιοι της ΕΥΔΑΠ.
Ποια είναι η ακολουθούμενη πολιτική των οργανισμών στις περιπτώσεις ανεξόφλητων λογαριασμών;
– ΟΤΕ: Εάν δεν έχει εξοφληθεί ένας λογαριασμός 15 ημέρες από την ημερομηνία λήξης πληρωμής του, γίνεται προσωρινή διακοπή, η οποία αφορά μόνο στην εξερχόμενη επικοινωνία. Διατηρείται, επίσης, η δυνατότητα για τηλεφωνήματα έκτακτης ανάγκης. Επτά ημέρες μετά την ημερομηνία λήξης του τιμολογίου, υπάρχει τηλεφωνική ενημέρωση των πελατών μέσω αυτόματης κλήσης (autodialer), με την οποία καλούνται να επικοινωνήσουν με το «1305» Κέντρο Τηλεφωνικής Ενημέρωσης Πελατών.
Εάν ύστερα από αλλεπάλληλες τηλεφωνικές υπενθυμίσεις παραμένει η οφειλή, περίπου τρεις μήνες μετά την πρώτη ειδοποίηση, αποστέλλεται ενημερωτική επιστολή. Εάν μετά πάροδο έξι μηνών δεν υπάρχει αποπληρωμή, ο ΟΤΕ καταγγέλλει τη σύμβαση, διακόπτει τη σύνδεση.
– ΔΕΗ: Σύμφωνα με τον Κώδικα Διαχείρισης Πελατών, η ΔΕΗ στέλνει επιστολή στον καταναλωτή που δεν πλήρωσε ένα μήνα μετά την ημερομηνία εξόφλησης. Εάν δεν υπάρχει ανταπόκριση, μετά 14 επιπλέον ημέρες, η εταιρεία μπορεί να κόψει το ρεύμα. «Παρ’ όλα αυτά εξαντλούμε τον κοινωνικό μας ρόλο, επιδιώκοντας διακανονισμό», σημειώνουν στην «Κ» αρμόδιοι επί του θέματος.
– ΕΥΔΑΠ: Στην περίπτωση της ΕΥΔΑΠ απαιτείται μεγάλος μηχανισμός και αυξημένο προσωπικό για να γίνει το σφράγισμα του ρολογιού και να κοπεί το νερό. Ετσι, μεσολαβεί αρκετό διάστημα από τη μη εξόφληση κάποιου λογαριασμού.
Των Γιαννη Eλαφρου – Kωστα Oνισενκο
ΠΡΕΖΑ TV
3-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου