Σάββατο, Οκτωβρίου 09, 2010

ΦΟΡΟΙ ΜΕΘΥΣΑΝ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ

Ανατιμήσεις σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, ειδικά σε είδη διατροφής πρώτης ανάγκης, όπως το γάλα, καταγράφονται από τις αρχές του χρόνου στην Ελλάδα και η χώρα μας φιγουράρει πρώτη στη λίστα της ακρίβειας ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι τιμές σε πολλά γάλατα, γαλακτοκομικά, χυμούς, απορρυπαντικά, δημητριακά, τυριά κ.ά. έτρεχαν με ρυθμούς υψηλότερους ή κοντά στον πληθωρισμό που αναρριχήθηκε στο 5,6% για τον Σεπτέμβριο, ενώ το ρεκόρ ανατιμήσεων φέτος έχουν τα αλκοολούχα ποτά, καθώς λόγω της διπλής αύξησης στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης οι τιμές τους εκτινάχθηκαν μέχρι και 44% υψηλότερα.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, καταγράφονται αξιόλογες μειώσεις σε προϊόντα-«κράχτες» που αγοράζει συχνά κανείς στα σουπερμάρκετ, με χαρακτηριστικές περιπτώσεις τα μακαρόνια, των οποίων οι τιμές μειώθηκαν μέχρι και 8%-9%, αλλά και το αλεύρι, τη μαργαρίνη, το ελαιόλαδο, τον καφέ, κ.ά.
Σε αρκετά επί μέρους προϊόντα οι μειώσεις αποδίδονται και στην προσπάθεια απορρόφησης της αύξησης του ΦΠΑ, ενώ ειδικά για τα τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά) το ΙΟΒΕ διαπιστώνει συγκράτηση ή μείωση των τιμών φέτος, σε βαθμό που να μην επηρεάζουν τελικά την αύξηση του πληθωρισμού.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών (υπηρεσία του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης) που συνέκρινε τις μεταβολές τιμών σε 355 προϊόντα τα οποία απαντούν σε όλα τα σουπερμάρκετ μεταξύ Δεκεμβρίου 2009 και Σεπτεμβρίου 2010, προκύπτει ότι το μέσο κόστος για το καλάθι της νοικοκυράς αυξήθηκε τουλάχιστον κατά 25 ευρώ μέσα στο 2010.
Συνολικά 134 προϊόντα ανατιμήθηκαν, ενώ σε άλλα 221 μειώθηκαν οι τιμές. Με βάση τον πίνακα που έδωσε στη δημοσιότητα, ο αρμόδιος για το εμπόριο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης, Ντίνος Ρόβλιας, υποστήριξε ότι οι τιμές στην αγορά έχουν αρχίσει να υποχωρούν.
Οπως προκύπτει, ωστόσο, στα περισσότερα γάλατα ευρείας κατανάλωσης καταγράφεται αύξηση τιμής μέχρι και 7,4% από την αρχή του έτους, μολονότι η Ελλάδα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία είναι ακριβότερη μέχρι και 30% σε σχέση με τον κοινοτικό μέσο όρο.
Παιδικό γάλα γνωστής ελληνικής εταιρείας πωλείται προς 1,44 ευρώ έναντι 1,34 ευρώ στο τέλος του 2009.
Συσκευασία ενός λίτρου σε πλήρες γάλα πωλείται 6% ακριβότερα από πέρυσι, ενώ βρεφικό γάλα γνωστής πολυεθνικής έχει ανατιμηθεί κατά 5,11%. Αντίθετα, στα γιαούρτια καταγράφονται μειώσεις τιμών από 1% έως 5%.

Ακριβότερα από πέρυσι πληρώνουν οι καταναλωτές και για είδη προσωπικής υγιεινής. Απορρυπαντικό γνωστής εταιρείας πωλείται προς 6,45 ευρώ έναντι 6,19 ευρώ (+4,07%), ενώ αποσκληρυντικό ρούχων προς 5,75 ευρώ από 5,56 ευρώ πέρυσι.
Κρεμοσάπουνο (ανταλλακτικό) πωλείται φέτος με αύξηση που αγγίζει το 10%. Συσκευασία με χαρτοπετσέτες γνωστής βιομηχανίας πωλείται 9% ακριβότερα (59 λεπτά έναντι 54 λεπτών), ενώ μικρές αυξήσεις έχουν περάσει σε ξυραφάκια, οδοντόβουρτσες κ.ά.
Σε άλλα είδη όπως φρυγανιές, τυρί φέτα, δημητριακά, οι τιμές στις περισσότερες περιπτώσεις είναι υψηλότερες.
Σε 19 προϊόντα δημητριακών που αναφέρονται στη σχετική λίστα, κυριαρχούν οι ανατιμήσεις, είναι ωστόσο οριακές. Η μεγαλύτερη αύξηση είναι 4,05%, ενώ υπάρχει και προϊόν με μείωση τιμής 10,3%.
Χαμηλότερες τιμές από πέρυσι καταγράφονται κυρίως στα μακαρόνια, τα αναψυκτικά, τα επιδόρπια γιαουρτιού, τις πάνες (οι οποίες στην Ελλάδα πωλούνται πολύ πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο), τις φρυγανιές αλλά και το ψωμί του τοστ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι τιμές πολλών προϊόντων που εμφανίζονται μειωμένες, εμπεριέχουν προσφορές και «δώρα», που αλλοιώνουν την πραγματική εικόνα.

Του ΒΑΣΙΛΗ ΓΕΩΡΓΑ

ΠΡΕΖΑ TV
9-10-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: