Ούτε οι εργαζόμενοι του δήμου Θεσσαλονίκης βρίσκονται σε απεργία διαρκείας ούτε οι κάτοικοι της Ασσήρου έχουν αποκλείσει το ΧΥΤΑ της Μαυροράχης. Τα σκουπίδια κατέκλυσαν τα πεζοδρόμια και τους δρόμους της πόλης, γιατί έχουν χαλάσει τα περισσότερα απορριμματοφόρα του δήμου, ακόμη μία απόδειξη της κατάρρευσης και της αποχώρησης του συστήματος Βασίλη Παπαγεωργόπουλου.Έπειτα από πολυήμερη πολιορκία της πόλης από τα σκουπίδια από την Παρασκευή η κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σχετική βελτίωση, καθώς στη μάχη της αποκομιδής συμμετέχουν, κάτω από εντελώς αδιευκρίνιστες συνθήκες, τέσσερα με πέντε ιδιωτικά απορριμματοφόρα. Ο Βασίλης Παπαγεωργόπουλος και οι συνεργάτες του κατέληξαν στη λύση της «επιστράτευσης» των ιδιωτικών απορριμματοφόρων έπειτα από πολύ έντονες πιέσεις του Κώστα Γκιουλέκα, που δεν θέλει να πραγματοποιηθούν οι δημοτικές εκλογές με φόντο τα σκουπίδια. Σύμβαση με την ιδιωτική εταιρεία δεν υπάρχει και από το δήμο Θεσσαλονίκης λένε ότι ο ιδιώτης έχει παραχωρήσει «δωρεάν», χωρίς μίσθωση, τα οχήματά του για το καλό της πόλης… Στα ιδιωτικά απορριμματοφόρα έχουν τοποθετηθεί πληρώματα -πλην των οδηγών- από το προσωπικό του δήμου. Ένα από αυτά αδειάζει στο ΧΥΤΑ Μαυροράχης με βεβαίωση του προϊσταμένου καθαριότητας του δήμου Θεσσαλονίκης, την οποία παρουσιάζει η «Θ», και τα υπόλοιπα στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων στην Πυλαία.
Τα πρώτα προβλήματα σε μεγάλο αριθμό οχημάτων του στόλου της υπηρεσίας καθαριότητας του κεντρικού δήμου της πόλης εμφανίστηκαν πριν από εννέα μήνες, στις αρχές του 2010. Η δημοτική αρχή αντιμετώπισε το θέμα με στωικότητα και μόνο χάρη στον πατριωτισμό των εργαζομένων στο μηχανουργείο του δήμου η κατάσταση σώθηκε με ανταλλακτικά που ήταν στοκαρισμένα σε αποθήκες ή βρέθηκαν αριστερά και δεξιά, όπως και με πατέντες, ώστε όσο το δυνατόν περισσότερα απορριμματοφόρα να βγαίνουν κάθε μέρα -και στις τρεις βάρδιες της υπηρεσίας καθαριότητας- στους δρόμους. Εβδομάδα με την εβδομάδα τα προβλήματα στα οχήματα πολλαπλασιάζονταν και στις αρχές του καλοκαιριού οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα κατάλαβαν πως ήταν θέμα ημερών η κατάρρευση του συστήματος της αποκομιδής των απορριμμάτων. Τότε η κατάσταση σώθηκε, για δεύτερη φορά, εξαιτίας των καλοκαιρινών διακοπών των κατοίκων, μιας και η καθημερινή παραγωγή απορριμμάτων πέφτει κατά το ένα τρίτο -περισσότεροι από 200 τόνοι- στον κεντρικό δήμο από τις αρχές Ιουλίου έως τα τέλη Αυγούστου. Καθώς όμως ο στόλος του δήμου δεν μπορούσε να μαζέψει ούτε καν την καλοκαιρινή «παραγωγή», η δημοτική αρχή αναγκάστηκε να παραδεχτεί πως η κατάσταση πήγαινε από το κακό στο χειρότερο και να αναζητήσει δικαιολογίες -για διεθνείς διαγωνισμούς και τυπικές εμπλοκές- για τα απορριμματοφόρα που ήταν σαράβαλα και τα ανταλλακτικά που δεν υπήρχαν. Από τις πρώτες ημέρες του Σεπτέμβρη, και αφού η παραγωγή των σκουπιδιών επέστρεψε στα επίπεδα άνω των 630 τόνων καθημερινά, η κρίση στην αποκομιδή των απορριμμάτων άρχισε να εντείνεται. Η δημοτική αρχή, πιστή στο -γνωστό σε όλους τους εργαζόμενους στην καθαριότητα- δόγμα του Βασίλη Παπαγεωργόπουλου «Πάση θυσία κρατάμε καθαρή την Τσιμισκή και τη Μητροπόλεως κι όλη η άλλη πόλη να πνιγεί στα σκουπίδια», αναζήτησε νέες δικαιολογίες και επέρριψε τις ευθύνες για την πολύ κακή κατάσταση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης στην απεργία των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης, που είχε εγκλωβίσει τα ανταλλακτικά για τα απορριμματοφόρα στα λιμάνια. Την ίδια στιγμή που η δημοτική αρχή έδινε ρεσιτάλ δικαιολογιών, στις γειτονιές της Τούμπας, στη Χαριλάου, στην Κηφισιά, στον Άγιο Ελευθέριο, στα στενά πάνω από την Κασσάνδρου, στους περισσότερους δρόμους της Άνω Πόλης και σχεδόν σε ολόκληρο το δεύτερο δημοτικό διαμέρισμα τα σκουπίδια σχημάτιζαν λόφους, καθώς η καθημερινή αποκομιδή τους είχε εξελιχθεί σε σύντομο ανέκδοτο και τα απορριμματοφόρα περνούσαν στην καλύτερη περίπτωση μία φορά ανά τρεις ημέρες. Από τις πρώτες ημέρες του Οκτώβρη, κι ενώ έχει αρχίσει η αντίστροφη μέτρηση για τις δημοτικές εκλογές της 7ης Νοεμβρίου, η κατάσταση επιδεινώθηκε και άλλο. Στην πρωινή βάρδια θα έπρεπε να βγαίνουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης 38 απορριμματοφόρα. Βγαίνουν οκτώ με εννέα μεγάλα και τρία με τέσσερα μικρά. Στη μεσημεριανή βάρδια θα έπρεπε να βρίσκονται στους δρόμους δεκαεπτά οχήματα. Βρίσκονται μόνο όσα είναι σε κατάσταση να κυκλοφορήσουν μετά την πρωινή βράδια. Στη βραδινή θα έπρεπε να βγαίνουν στους δρόμους 32 οχήματα και σήμερα είναι ζήτημα αν θα μπορέσουν να βγουν τα οκτώ με εννέα που κυκλοφορούν το πρωί. Αυτό σημαίνει πως στην καλύτερη περίπτωση -μέχρι την Παρασκευή και την περίεργη εμπλοκή της ιδιωτικής εταιρείας- μαζεύονταν λιγότεροι από 260 τόνοι απορριμμάτων από τους 650 που παράγει καθημερινά ο κεντρικός δήμος και ότι οι υπόλοιποι έμεναν στους δρόμους. Από χθες το βράδυ σε πολλά σημεία, κυρίως περιφερειακά του κέντρου, είχαν αρχίσει να σχηματίζονται και πάλι λόφοι από σκουπίδια. Τι θα συμβεί αυτήν την εβδομάδα; Θα συνεχίσει ο ιδιώτης να προσφέρει «δωρεάν» τα απορριμματοφόρα του; Θα το δούμε στους δρόμους της πόλης.
«Εγώ σε αυτό το σαράβαλο δεν ανεβαίνω»
Αυτό που δεν μπορούν να δουν οι κάτοικοι του δήμου Θεσσαλονίκης, που πληρώνουν από τα υψηλότερα ανταποδοτικά τέλη για την καθαριότητα σε όλη την Ελλάδα, είναι η κατάσταση που επικρατεί στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) του δήμου Θεσσαλονίκης στην Πυλαία, πάνω ακριβώς από το νοσοκομείο «Άγιος Παύλος». Η λειτουργία του ΣΜΑ αρχίζει εκεί όπου σταματά η λογική: Η άδεια λειτουργίας του ανακλήθηκε πριν από έναν χρόνο για σωρεία περιβαλλοντικών παραβάσεων, αλλά μόλις πριν από λίγες ημέρες το νομαρχιακό συμβούλιο κατά πλειοψηφία αποφάσισε την επέκταση των εγκαταστάσεων… Βρεθήκαμε εκεί, κι αν λέγαμε ότι η κατάσταση είναι τριτοκοσμική, αυτό θα ήταν προσβολή για τον Τρίτο κόσμο. Τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Η σημερινή εικόνα του ΣΜΑ είναι αντίστοιχη με αυτήν του παλιού μηχανουργείου του δήμου κάτω από το Καυτατζόγλειο πριν από μία δεκαετία. Οι συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας μόνον ως ανέκδοτο μπορούν να περιγραφούν, υπάρχουν σημεία όπου η βρόμα είναι τόση που δεν μπορείς να σταθείς ούτε για μισό λεπτό -ούτε καν οι συνηθισμένοι σε αυτές τις πολύ δύσκολες καταστάσεις εργαζόμενοι του δήμου- και σε όλη την κάτω πλευρά του ΣΜΑ, προς το νοσοκομείο, τρέχουν από παντού μαύρα νερά(;) που έχουν ξεράνει τα δέντρα που φυτεύτηκαν πριν από μερικά χρόνια. Όσον αφορά την κρίση των τελευταίων μηνών, ο ΣΜΑ έχει μετατραπεί σε πραγματικό νεκροταφείο απορριμματοφόρων και άλλων οχημάτων του δήμου. Σχεδόν τα πάντα είναι διαλυμένα, κι ακόμη κι αν κάποτε φτάσουν τα περιβόητα ανταλλακτικά, δεν είναι καθόλου σίγουρο, αν αυτά τα οχήματα θα μπορέσουν να πάρουν μπρος και να βγουν στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Στο ΣΜΑ βρεθήκαμε την ώρα που επέστρεφε η πρωινή βάρδια και ετοιμαζόταν να βγει στη δουλειά η μεσημεριανή. Λογικά η κίνηση θα έπρεπε να είναι μεγάλη, όμως η μέρα θύμιζε αργία. Στο σταθμό συμπίεσης των απορριμμάτων -εκεί όπου αδειάζουν τα απορριμματοφόρα- από τις τρεις πρέσες εδώ και πολλές εβδομάδες λειτουργεί μόνον η μία και ελάχιστα είναι τα δρομολόγια που κάνουν οι τράκτορες -τα μεγάλα φορτηγά- μεταφέροντας τα κοντέινερ με τα συμπιεσμένα σκουπίδια στη Μαυροράχη. Στους χώρους του ΣΜΑ που δεν έχουν καταληφθεί από τα διαλυμένα οχήματα έχουν συγκεντρωθεί τόνοι από ογκώδη απορρίμματα και η δημοτική αρχή αναζητά τις τελευταίες ημέρες -έχει προκηρύξει διαγωνισμό- ιδιωτικά φορτηγά, για να αναλάβουν την απομάκρυνσή τους από εκεί. Οι εργαζόμενοι στο μηχανουργείο παλεύουν, για να επιδιορθώσουν κάποια απορριμματοφόρα είτε με μεταχειρισμένα ανταλλακτικά είτε με εξαρτήματα που αποσπούν από παροπλισμένα οχήματα, σκηνές που στους κινηματογραφόφιλους θα θύμιζαν το Μαντ Μαξ 2. Οι οδηγοί, κυρίως οι μόνιμοι, συχνά αρνούνται να ανέβουν πάνω σε σαράβαλα, που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, χωρίς αμορτισέρ, με λαμαρίνες έτοιμες να φύγουν, με σπασμένα παρμπρίζ, χωρίς στοπ και φώτα, και που είναι άγνωστο αν θα βγάλουν τη βάρδια ή θα μείνουν από μηχανική βλάβη στο δρόμο.
«Στα σκουπίδια υπάρχουν πολλά λεφτά»
Για το πώς έφτασαν τα πράγματα σε αυτό το σημείο οι γνώμες των παροικούντων την Ιερουσαλήμ συγκλίνουν στο ότι φταίει η κατάρρευση του συστήματος Παπαγεωργόπουλου. Ακριβώς τα ίδια είχαν συμβεί και πριν από δώδεκα χρόνια, όταν κατέρρεε το σύστημα Κοσμόπουλου και η Θεσσαλονίκη είχε πνιγεί -και τότε- από τα σκουπίδια, με σχεδόν το σύνολο του στόλου των απορριμματοφόρων να έχει χαλάσει και ανταλλακτικά να μην υπάρχουν. Η ιστορία φαίνεται πως επαναλαμβάνεται, με άλλους πρωταγωνιστές αυτή τη φορά, αν και από την ίδια παράταξη. Στα δώδεκα χρόνια που πέρασαν από τότε όχι μόνο δεν άλλαξαν αντιλήψεις και λειτουργίες στο δήμο, αλλά εμφανίστηκαν χειρότερες συμπεριφορές, καθώς ακόμη και τα λεφτά που υπήρχαν για τα καύσιμα και τα λάδια των απορριμματοφόρων φαίνεται πως θυσιάστηκαν στο βωμό της μετακόμισης στο νέο δημαρχιακό μέγαρο! Αν αυτό ακούγεται σε κάποιους κάπως λαϊκίστικο, τότε πώς τους φαίνονται οι λόφοι από τα σκουπίδια ακριβώς πίσω από το νέο δημαρχείο; Πάντως πέρα από τις απαντήσεις, που βρίσκονται στην κατάρρευση του συστήματος Παπαγεωργόπουλου, οι ρίζες του προβλήματος εντοπίζονται μάλλον πριν από τις δημοτικές εκλογές του 2006, καθώς μετά το 2005 δεν υπήρξαν μελέτες και προγραμματισμός για την παραγγελία νέων οχημάτων. Η ανανέωση του στόλου ολοκληρώθηκε το 2007 με την παραλαβή παραγγελιών που είχαν γίνει πριν από το 2005. Από τότε κανένα νέο όχημα δεν βγήκε στο δρόμο, ενώ όλα τα παλιότερα -κυρίως αυτά που παρέλαβε ο δήμος μέχρι το 2004- παρουσίασαν μεγάλες φθορές και σοβαρές καταπονήσεις. Στο γιατί δεν υπήρξαν νέες παραγγελίες κάποιοι πιστεύουν πως εδώ και χρόνια σχεδιάζεται η είσοδος ιδιωτών και στην αποκομιδή των αστικών απορριμμάτων. Μεταξύ αυτών που το πιστεύουν είναι και ο Σάββας Τσακμακίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Σωματείου των Εργαζομένων στο δήμο Θεσσαλονίκης και ένας από τους πλέον έμπειρους συνδικαλιστές στο χώρο των ΟΤΑ. «Στα σκουπίδια υπάρχουν πολλά λεφτά», τονίζει και υποστηρίζει πως μεγάλοι επιχειρηματικοί όμιλοι είναι έτοιμοι, μετά και τη δραστηριοποίησή τους στο χώρο της ανακύκλωσης, να βγάλουν ιδιωτικά απορριμματοφόρα στους δρόμους των μεγάλων δήμων. Ο «Καλλικράτης», όπως σημειώνει, ανοίγει διάπλατα το δρόμο για ένα μεικτό, με τη συμμετοχή και ιδιωτών, σύστημα αποκομιδής των απορριμμάτων, που θα σημάνει νέες αυξήσεις στα ανταποδοτικά τέλη για την καθαριότητα, υπηρεσία που οι πολίτες ήδη πληρώνουν πολύ ακριβά και οι δήμοι θα έπρεπε να την παρέχουν με τα δικά τους δημόσια μέσα και υπηρεσίες.
Του Θεόφιλου Σιχλετίδη
ΠΡΕΖΑ TV
11-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου