«Το παιδί έρχεται καθημερινά κουρασμένο, κακοδιάθετο και χωρίς όρεξη να διαβάσει τα μαθήματά του. Πίστευα ότι φέτος θα ήταν καλύτερα, αλλά ο μικρός κουράζεται το ίδιο με το ολοήμερο, που ήταν δύο ώρες παραπάνω», αναφέρει η Βάσω Αγκαθίδου, μητέρα μαθητή της β’ τάξης του 2ου δημοτικού νέου τύπου Συκεών.Εξάντληση αισθάνεται η πλειονότητα των λιλιπούτειων μαθητών (α' και β' τάξη) των 800 σχολείων ενιαίου αναμορφωμένου προγράμματος, η λειτουργία των οποίων εγκαινιάστηκε φέτος. Οι επτά ώρες ημερησίως μάθημα (σ.σ. 35 ώρες εβδομαδιαίως), όπως αποδείχθηκε από το πρώτο διάστημα εφαρμογής του αναμορφωμένου προγράμματος, κουράζουν πολύ τα πρωτάκια και τα δευτεράκια, τα οποία τελικώς καταλήγουν να είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι Έλληνες.
«Οι μικροί μαθητές φεύγουν από το σχολείο τσακισμένοι. Το επτάωρο είναι δύσκολη υπόθεση. Να φανταστείτε ότι το αίτημα του συνδικαλιστικού κινήματος για 35 ώρες εργασία την εβδομάδα αφορούσε ενήλικες», σχολίασε ο Ντίνος Παντελίδης, μέλος του δ.σ. της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), και επισήμανε ακόμη μία αρνητική παράμετρο αυτής της καινούργιας εκπαιδευτικής διαδικασίας, την εναλλαγή πολλών προσώπων-δασκάλων μέσα στην τάξη. Σε αυτό το σημείο στάθηκε ιδιαίτερα και η κ. Αγκαθίδου. «Τα παιδιά χρειάζονται σε αυτές τις ηλικίες ένα πρόσωπο αναφοράς. Δεν μπορούν με αυτόν τον τρόπο να αναπτύξουν τις παραδοσιακές σχέσεις μαθητή-δασκάλου. Αμφιβάλλω ακόμη και για το αν οι εκπαιδευτικοί προλαβαίνουν να μάθουν τόσα πολλά παιδιά, από τη στιγμή που μπαινοβγαίνουν σε διάφορες τάξεις», ανέφερε η μητέρα του μαθητή του 2ου δημοτικού Συκεών.
Κατά τους εκπαιδευτικούς ο νέος τύπος σχολείου είναι φοβερά εξοντωτικός για τους μαθητές όλων των τάξεων, ιδιαίτερα όμως των πρώτων δύο. Όπως υποστηρίζουν, αν το επτάωρο για δύο ημέρες στην ε' και τη στ' έβγαινε με το ζόρι, το καθημερινό επτάωρο για όλες τις τάξεις και κυρίως για τα παιδιά της α' και της β' δημοτικού είναι εγκληματικά αντιπαιδαγωγικό. Κυρίως όταν η αύξηση των ωρών γίνεται με προσθήκη γνωστικών αντικειμένων και όχι ευχάριστων δραστηριοτήτων. Το θέμα προτίθεται να διερευνήσει επισταμένως ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ Γιώργος Γρόλιος, ο οποίος έλαβε ανάλογα μηνύματα από διάφορες κατευθύνσεις. «Πρόκειται για θέμα κοινής λογικής. Επτά ώρες κάνουν μάθημα οι μαθητές της γ' λυκείου και κουράζονται. Δεν χρειάζεται να αποδείξεις επιστημονικά ότι είναι εξαντλητικό για τους μικρούς μαθητές. Είναι γνωστό ότι τα παιδιά μετά τις πέντε-έξι ώρες δεν παρακολουθούν μάθημα», τόνισε στη «Θ» ο κ. Γρόλιος.
Οι αλλαγές και η έλλειψη επιμόρφωσης
Στο αναμορφωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα των 800 ολοήμερων νέου τύπου αυξήθηκε κατά μία ώρα το γλωσσικό μάθημα στην α' και τη β' τάξη. Η επιπλέον ώρα διατίθεται για ανάγνωση λογοτεχνικών κειμένων (φιλαναγνωσία). Τα πρωτάκια και τα δευτεράκια κάνουν επιπλέον μία ώρα μαθηματικά και μουσική, ενώ η θεατρική αγωγή διδάσκεται μία ώρα για κάθε τάξη και εισάγεται ως υποχρεωτικό διδακτικό αντικείμενο του ωρολογίου προγράμματος. Οι ώρες της φυσικής αγωγής αυξήθηκαν κατά δύο για τις α', β', γ' και δ' τάξεις. Επίσης προστέθηκαν τα αγγλικά (δύο ώρες) στην α' και τη β' τάξη και αυξήθηκαν κατά μία ώρα στις υπόλοιπες, καθώς και η πληροφορική (δύο ώρες εβδομαδιαίως) σε όλες τις τάξεις. Βέβαια το πρόγραμμα εκμάθησης της αγγλικής σε πρώιμη ηλικία προβληματίζει αρκετά τους εκπαιδευτικούς, κυρίως γιατί πολλοί από αυτούς προέρχονται από τη δευτεροβάθμια και δεν γνωρίζουν το νέο αντικείμενό τους. Πώς άλλωστε, αφού μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει κανενός είδους επιμόρφωση, η οποία προβλέπεται να αρχίσει γύρω στα τέλη του μήνα. Πάντως σύμφωνα με τους συντάκτες του νέου προγράμματος, που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, πριν να αρχίσουν τα μαθήματα των πρώτων δύο τάξεων του δημοτικού, επρόκειτο να δοθούν στους καθηγητές δραστηριότητες-προτάσεις για εκπαιδευτικές διαδικασίες, μέσω των οποίων οι μαθητές θα προσεγγίσουν την ξένη γλώσσα (σ.σ. το πεντασέλιδο φυλλάδιο, όπως υποστηρίζουν οι εκπαιδευτικοί, έφτασε τελικά, αφού άνοιξαν τα σχολεία), ενώ σε όλη τη διάρκεια του έτους θα παρέχονται προτάσεις για την εφαρμογή του προγράμματος.
Το υποχρεωτικό πρόγραμμα στα παραπάνω σχολεία αρχίζει στις 8.10 π.μ. και λήγει στις 2 μ.μ. για όλες τις τάξεις. Η αποχώρηση των μαθητών του ολοήμερου προγράμματος γίνεται είτε με τη λήξη του ολοήμερου προγράμματος (16.15) είτε με τη λήξη των μαθημάτων.
Φεύγουν για σύνταξη, αναζητούν χρήματα για θέρμανση
Μπορεί τα διδακτικά κενά φαινομενικά να έχουν εξαλειφθεί, αλλά οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για μία εικονική πραγματικότητα. Από τη μια γιατί οι περισσότεροι θα συνταξιοδοτηθούν στις 10 Οκτωβρίου και από την άλλη γιατί οι ανάγκες σε προσωπικό προσδιορίστηκαν με βάση τις ώρες και όχι τις ειδικότητες (π.χ. σε κάποια δωδεκαθέσια δημοτικά δεν υπάρχουν κατ' ανάγκη δώδεκα δάσκαλοι αλλά λιγότεροι. Εκεί συμπληρώνεται το ωράριο από τους υπόλοιπους). Επίσης σύμφωνα με το μέλος του δ.σ. της ΟΛΜΕ Θέμη Κοτσιφάκη υπάρχουν 368 τμήματα σε 260 γυμνάσια-λύκεια όλης της χώρας, τα οποία λειτουργούν με 28-30 μαθητές, ενώ αρκετοί τίτλοι βιβλίων -ακόμη και κατευθύνσεων- λείπουν (σ.σ. εκτιμάται ότι οι ελλείψεις αγγίζουν το 20% στη δευτεροβάθμια). Σήμερα εξάλλου η ΟΛΜΕ διοργανώνει παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Παιδείας, με το αίτημα να μην καταστρατηγείται το ωράριο των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας που διατίθενται στην πρωτοβάθμια.
Την ίδια ώρα εκπαιδευτικοί και γονείς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιχορηγήσεις των σχολικών επιτροπών. Οι πρώτες δύο δόσεις ήταν μειωμένες περίπου κατά 50%, ενώ τα μηνύματα για τις έκτακτες επιχορηγήσεις δεν είναι ευοίωνα. «Τα σχολεία βρίσκονται σε αδιέξοδο. Δεν μπορούμε να πορευτούμε έτσι, τη στιγμή που οι τιμές των καυσίμων έχουν ανέβει αρκετά», σημείωσε το μέλος του δ.σ. του συλλόγου δασκάλων της υπαίθρου Θεσσαλονίκης Αλέκος Καπακτσής, προσθέτοντας ότι υπάρχει κίνδυνος ορισμένοι διευθυντές να καταφύγουν στη δοκιμασμένη λύση της αναζήτησης χρημάτων από τους γονείς.
Της Φιλομήλας Δημολαΐδου
ΠΡΕΖΑ TV
4-10-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου