Απολύσεις προσωπικού και πωλήσεις ∆ΕΚΟ σε ιδιώτες περιλαµβάνουν αντίστοιχα το δεύτερο και το τρίτο σχέδιο της κυβέρνησης για τις ελλειµµατικές εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών.
Τα σχέδια θα τεθούν σε εφαρµογή εάν δεν πετύχει η προσπάθεια αναδιάρθρωσης στα µέσα µαζικής µεταφοράς της πρωτεύουσας, που αρχίζει στις αρχές του νέου χρόνου.
Στόχος του υπουργείου Υποδοµών,Μεταφορώνκαι ∆ικτύων είναι έωςτο τέλος του 2011 να έχουν µηδενιστεί – όπως και στον ΟΣΕ – τα ελλείµµατα σε όλες τις συγκοινωνιακές∆ΕΚΟ, κυρίως µέσα από συγχωνεύσεις επιχειρήσεων, δραστικές περικοπές µισθών - επιδοµάτων,µετατάξεις προσωπικού, αλλαγές των κανονισµών εργασίας, καθώς και από την αύξηση των εισιτηρίων κατά 30% έως 50%.
Οµως, εάν σε περίπου έναν χρόνο από σήµεραδεν υπάρξει το επιθυµητό αποτέλεσµα του µηδενισµού των ελλειµµάτων, τότε θα µπουν σε εφαρµογή ταεναλλακτικά σχέδια, τα οποία σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, «θα είναι ιδιαίτερα σκληρά για όλους». «Λύσεις ανάγκης»
Συγκεκριµένα, στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι παράτα µέτρα που θα εφαρµοστούνµε το αρχικό σχέδιο εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών, τα ελλείµµατα και οι ζηµιές δεν «τιθασεύονται», λένε κυβερνητικές πηγές, ο κίνδυνος των απολύσεων θα είναι πλέον ορατός. Το ίδιο θα ισχύσει και για τον ΟΣΕ, ο οποίος ήδη έχει µπει σε τροχιά αναδιάρθρωσης µετά την πρόσφατη ψήφιση του σχετικού νοµοσχεδίου. «Αν δεν υπάρξει βελτίωση των αποτελεσµάτων ούτε και µε τις απολύσεις, το τελευταίο στάδιο θα είναι η πώληση των εταιρειών σε ιδιώτες, καθώς δεν θα υπάρχει πλέον καµία άλλη επιλογή», τόνισε χαρακτηριστικά στα «ΝΕΑ» αρµόδια κυβερνητική πηγή.
Σηµειώνεται ότι σήµερα τοπαραγόµενοέλλειµµα τουΟργανισµούΑστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) ανέρχεται σε περίπου 530εκατ. ευρώ ετησίως, ποσόπου σκαρφαλώνει στα 700 εκατ. ευρώ εάν συνυπολογιστούνκαι τα τοκοχρεολύσια, ενώ τα συσσωρευµένα χρέη όλων των συγκοινωνιακών επιχειρήσεων ξεπερνούν τα 3,4 δισ. ευρώ.
Σεσυνάντησηπουείχαν τηνπερασµένηΠαρασκευή οι υπουργοί Υποδοµών, Μεταφορών και∆ικτύων, ∆ηµ.Ρέππας και Οικονοµικών Γ. Παπακωνσταντίνου, οριστικοποιήθηκαν τα πέντε επίπεδα των παράλληλων δράσεων που θα περιλαµβάνει το σχέδιο αναδιάρθρωσης των συγκοινωνιακών ∆ΕΚΟ. Μάλιστα σε δύο από αυτά θα προβλέπεται από την αρχή και η συµµετοχή ιδιωτών.
Οι παρεµβάσεις
Οπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, όλες οι ζηµιογόνες ∆ΕΚΟ θα ακολουθήσουν πλέοντο µοντέλο αναδιοργάνωσης των αστικών συγκοινωνιών τηςΑθήνας, το οποίο αναµένεται να έχει ολοκληρωθεί µέχρι τις γιορτές και να τεθεί σε άµεση εφαρµογή από τις αρχές του νέου χρόνου.
Ειδικότερα, όσον αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, τα πέντε επίπεδα παρεµβάσεων που εγκρίθηκαν θα περιλαµβάνουν:
Επίπεδο 1: Θα καθοριστούν οι οργανωτικές αλλαγές που θα γίνουν στις αστικές συγκοινωνίες.
Ο ΟΑΣΑ µετατρέπεται σε µητροπολιτικό κέντροσυγκοινωνιών της Αττικής και θα διαθέτει πλέον δύο εταιρείες: µία που θα προκύψει από τη συγχώνευση του Μετρό µε τον ηλεκτρικό σιδηρόδροµο και το τραµ, και άλλη µία που θα περιλαµβάνει τα αστικάλεωφορεία και τα τρόλεϊ. Με το σχέδιο θα καθοριστούν το συγκοινωνιακό έργο κάθε εταιρείας, η τιµολογιακή πολιτική, οι γραµµές που θα εξυπηρετεί και το προσωπικό που θα απασχολεί. Προς την κατεύθυνση αυτή θα γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες (καταργήσεις - συγχωνεύσεις γραµµών, δηµιουργία νέων γραµµών προς κοµβικούς σταθµούς του Μετρό, του ηλεκτρικού και του τραµ, δηµιουργία νέων λεωφορειοδρόµων κ.λπ.). Οσον αφορά τα εισιτήρια, η κυβέρνηση εκτιµά ότι µία αύξηση της τιµής τους κατά 30% έως 50% θα έφερνε επιπλέονέσοδα στις αστικές συγκοινωνίες έως και 110 εκατ. ευρώ.
Επίπεδο 2: Θα περιλαµβάνει όλα τα εργασιακάκαι κυρίως τους νέους κανονισµούς εργασίας, την περικοπή των δευτερευουσών αποδοχώνκαι τις µετατάξεις προσωπικού. Ειδικότερα, για τις µετατάξεις ξεκαθαρίστηκε πως όταν πρόκειται να µεταφερθεί προσωπικό από µία ∆ΕΚΟ σε άλλη, δεν θα ισχύει ο περιορισµός του 1 προς 5, ο οποίος θα αφορά µόνο τον στενόδηµόσιο τοµέα (δηλαδή, 1 πρόσληψη - µετάταξη για κάθε 5 αποχωρήσεις εργαζοµένων). Οι εργαζόµενοι που ήδη έχουν θεµελιώσει σχετικό δικαίωµα θα συνταξιοδοτηθούν, ενώ για κάθε νέα πρόσληψη θα ισχύσει νέο εργασιακό καθεστώς, το οποίο θα καθοριστεί είτε µε νοµοθετική ρύθµιση ή µε νέες συλλογικές συµβάσεις εργασίας.
Εκτιµάται ότι από τις ∆ΕΚΟ των αστικών συγκοινωνιών θααποµακρυνθούν συνολικάπερίπου 1.800 εργαζόµενοι που θεωρούνται πλεονάζοντες (περίπου 1.000
θα µεταταγούν σε άλλες υπηρεσίες και άλλοι 800 θα συνταξιοδοτηθούν). Οι νέοι µισθοί των εργαζοµένων στις ∆ΕΚΟ των αστικών συγκοινωνιών, σύµφωνα µε το σχέδιο που ετοιµάζει τουπουργείο Μεταφορών, θα περιλαµβάνουν:
τον βασικό µισθό, το χρονοεπίδοµα (τις ωριµάνσεις ανάλογα µε τα χρόνια προϋπηρεσίας), το οικογενειακό επίδοµα (παιδιών), το επίδοµα θέσης (π.χ. διευθυντή) και το επίδοµα επιστηµονικότητας - πτυχίου (όπου υπάρχει). Επί του πακέτου αυτού των κύριων αποδοχών θα µπορείνα προστεθεί ποσοστό µόλις 8%,το οποίο θα είναι υπερωριακή απασχόληση ή εργασία σε ρεπό.
Επίπεδο 3: Θα περιλαµβάνει µέτρα για την αντιµετώπιση εισιτηριοδιαφυγής, η οποία έχει εξελιχθεί σε µία από τις µεγαλύτερες πληγές για τα οικονοµικάτων αστικών συγκοινωνιών και υπολογίζεται ετησίως σε 33,7 εκατ. ευρώ. Στα λεωφορεία φτάνει στο 40%, στα τρόλεϊ στο 17,5%, ενώ ακολουθεί ο ΗΣΑΠ µε 10%, το Μετρό µε 7% και το τραµ µε6% και 7%. Η κυβέρνηση σχεδιάζει να σταµατήσει τη διαρκώς επιδεινούµενη «αιµορραγία» από τη λαθρεπιβίβαση, µε την είσοδο ιδιωτών – µέσω συµπράξεων δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα – στο σύστηµα ελέγχου των εισιτηρίων, κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ.
Επίπεδο 4: Θα περιέχει δράσεις για αύξηση των εσόδων τωνµέσων µαζικής µεταφοράς, από τις διαφηµίσεις και τις άλλες εµπορικές συνέργειες (διαφηµίσεις στα οχήµατα, στους σταθµούς, στις στάσεις, χορηγίες κ.λπ.). Και αυτό το κοµµάτι προβλέπεται να το «τρέξουν» ιδιώτες, οιοποίοι θα διαθέτουν την κατάλληλη τεχνογνωσία και εµπειρία.
Επίπεδο 5: Κατάρτιση «συµφώνων ευθύνης» για τις διοικήσεις του ΟΑΣΑ και των νέων ενοποιηµένων εταιρειών. Με τα «σύµφωνα ευθύνης» θα τεθούν συγκεκριµένοι στόχοι στις διοικήσεις των εταιρειών, οι οποίοι θα αφορούν κυρίως την αύξηση της επιβατικής κίνησης και των εσόδων, τη µείωση των λειτουργικών δαπανών, την παροχή καλύτερων υπηρεσιών προς το επιβατικό κοινό κ.λπ.). Εκτός των άλλων θα υπάρχει άµεση σύνδεσητων αποδοχών των διευθυνόντων συµβούλων των συγκοινωνιακών εταιρειών µε την απόδοση των φορέων που διοικούν. Τα αρµόδια υπουργεία θα συγκροτήσουν µηχανισµό που θα ελέγχει την πρόοδο όλων των εταιρειών κάθε τρεις µήνες. Εάν κατά τους ελέγχους διαπιστώνονται αποκλίσεις από τα επιχειρησιακά σχέδια και τους στόχους τους, θα παίρνονται επιτόπου διορθωτικά µέτρα.
ΠΡΕΖΑ TV
29-11-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου