Φρένο στην ανεξέλεγκτη συρροή προσωπικών πληροφοριών και ευαίσθητων δεδομένων των χρηστών φαίνεται πως αποφάσισαν να βάλουν Facebook, Google και Yahoo. Οπως ανακοίνωσαν πρόσφατα οι υπηρεσίες, τα δεδομένα που συλλέγουν παραμένουν πια λιγότερο χρονικό διάστημα στα «κιτάπια» τους.
Παράλληλα, οι χρήστες μπορούν να έχουν ένα στοιχειώδη έλεγχο «σβήνοντας» διαδικτυακές κινήσεις που έκαναν και επιλέγοντας ποιες ακριβώς πληροφορίες θα αφήσουν σε κοινή θέα, ποιες θα «κρύψουν» για τα μάτια λίγων και ποιες από αυτές θέλουν να «κρατά» η υπηρεσία.
Τουλάχιστον αυτή είναι η επίσημη γραμμή των περισσοτέρων υπηρεσιών, με την Google πρώτη και καλύτερη, σε μια προσπάθεια να καθησυχαστούν οι χρήστες ότι είναι απολύτως ασφαλείς όταν λειτουργούν τα e-mails τους, όταν ψάχνουν κάτι σε μηχανές αναζήτησης, όταν σερφάρουν σε online χάρτες ή όταν διαμορφώνουν το προφίλ τους για να τους βρίσκουν ευκολότερα οι φίλοι τους.
Στην πραγματικότητα, είναι αμφίβολο αν μπορεί να υπάρξει οποιαδήποτε μορφή διαφάνειας στον Ιστό, αφού σχεδόν τα πάντα αποθηκεύονται (είτε οι υπηρεσίες το παραδέχονται δημόσια είτε όχι) και ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι οι κινήσεις του δεν παρακολουθούνται από κάποιον αόρατο διαδικτυακό μεγάλο αδελφό.
Για παράδειγμα: Την επόμενη φορά που θα ανοίξετε κάποιο e-mail λογαριασμό που έχετε στην Google ή στη Yahoo (με τις γνωστές καταλήξεις .gmail και .hotmail), ρίξτε μια προσεκτική ματιά στις διαφημίσεις που «προβάλλουν» λίγο παραδίπλα στα εισερχόμενά σας. Θα διαπιστώσετε αμέσως πως τα περισσότερα προβαλλόμενα προϊόντα και υπηρεσίες το πιθανότερο είναι να σας ενδιαφέρουν από αρκετά ώς πολύ. Αν δε κλικάρετε κατά καιρούς πάνω σε κάποιες από αυτές τις διαφημίσεις, θα βοηθήσετε τους ειδικούς της υπηρεσίας να οριοθετήσουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα γούστα σας, ώστε οι επόμενες διαφημίσεις να είναι ακόμα πιο κοντά σε αυτά που σας ενδιαφέρουν.
Το παραπάνω παράδειγμα είναι σαφώς το πιο αθώο, αλλά δεν παύει να είναι χαρακτηριστικό: Πώς οι προτιμήσεις σας λειτουργούν ως δούρειος ίππος για να φτάσουν σε σας διαφημίσεις συγκεκριμένων προϊόντων; Πανεύκολα, αφού οι περισσότερες εταιρείες που προσφέρουν δωρεάν e-mail και άλλες υπηρεσίες, τελικά παίρνουν πάντα κάτι από εμάς. Και αυτό το κάτι μπορεί να μοιάζει ανούσιο και χωρίς κόστος, αν το καλοσκεφτείτε όμως θα διαπιστώσετε πως αυτό που μας «παίρνουν» είναι ουσιαστικά κομμάτια της προσωπικής μας ζωής. Αρκεί να βάλετε με το νου σας πως κάθε «ψάξιμο» που κάνετε, κάθε αλλαγή στο προφίλ σας, κάθε mail που στέλνετε, κ.λπ. «σκανάρεται», αποθηκεύεται και χρησιμοποιείται στην πορεία για να σας δελεάσει, να σας τσεκάρει, και -σε κάποιες περιπτώσεις- να σας στιγματίσει. Και αν το τελευταίο μοιάζει δυσοίωνη υπερβολή, αξίζει να σημειώσουμε πως στο εξωτερικό, δεν είναι και λίγες οι περιπτώσεις εταιρειών που κατά τη διάρκεια συνέντευξης υποψηφίων για κάποια θέση, ζητούν να δουν τις σελίδες που διατηρούν οι υποψήφιοι σε υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (!).
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι πως οι περισσότερες εταιρείες, τις υπηρεσίες των οποίων χρησιμοποιείτε καθημερινά, έχουν παραδεχτεί επανειλημμένως ότι χρησιμοποιούν κάποια από τα στοιχεία των χρηστών τα οποία προωθούν σε διαφημιστικές, σε στατιστικές υπηρεσίες κ.λπ., και μάλιστα με τη δική σας άδεια. Μια άδεια που πήραν εύκολα όταν τσεκάρατε χωρίς δεύτερη σκέψη το κουτάκι «αποδέχομαι τους όρους και τις προϋποθέσεις» (και φυσικά χωρίς να έχετε διαβάσει τα μακροσκελή και με μικρά γράμματα συμφωνητικά των υπηρεσιών) προτού ανοίξετε λογαριασμό e-mail, κατεβάσετε κάποιο πρόγραμμα ή δημιουργήσετε προφίλ.
Της ΜΑΡΙΑΣ ΜΥΣΤΑΚΙΔΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
6-11-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου