Πρωταθλήτρια Ευρώπης είναι πλέον η Ελλάδα στα καύσιµα, και συγκεκριµένα στην αµόλυβδη βενζίνη, σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Με µέση τιµή τα 1,575 ευρώ το λίτρο, η Ελλάδα κατέχει την πρωτιά ανάµεσα σε 27 χώρες, ακολουθούµενη στη δεύτερη θέση από την Ολλανδία (µε 1,564 ευρώ) και στην τρίτη τη ∆ανία (µε 1,504 ευρώ τολίτρο), χώρες που όπως και πάρα πολλές άλλες της συγκεκριµένης λίστας έχουν πολύ µεγαλύτερο κατά κεφαλήν εισόδηµα από το δικό µας. Αλλά και στο ντίζελ κίνησης, η χώρα κατέχει την τρίτη υψηλότερη θέση, µε τιµή 1,368 ευρώ, πίσω µόνο από τη Βρετανία και τη Σουηδία.
Αιτία της κατάστασης αυτής είναι κυρίως τα απανωτά κύµατα αυξήσεων στους φόρους, χωρίς αυτό να σηµαίνει ότιλείπει η εγχώρια κερδοσκοπία. Από τον Φεβρουάριο οι τιµές διυλιστηρίου στη βενζίνη έχουν αυξηθεί κατά 24,5%, όταν η αύξηση στουςφόρους(ΕΦΚ, ΦΠΑ, εισφορές) είναι «πολλαπλάσια» και φτάνει το 62,5%, µεαποτέλεσµα οι τιµές αντλίας στην αµόλυβδη βενζίνη ναέχουν αυξηθεί κατά 44%. Από 1,1 ευρώ, η αµόλυβδη έχει φτάσει 1,58 ευρώ το λίτρο. Απ’ αυτά τα 50,38 λεπτά είναι η τιµή διυλιστηρίου και... τα 97,27 λεπτά οι φόροι. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που έχει φουντώσει το λαθρεµπόριο, αφού το κίνητρο για τα παράνοµα κυκλώµατα είναι σχεδόν 1 ευρώ για κάθε λίτρο βενζίνης που διακινούν.
Βλέπουν νέα άνοδο
Αναπόφευκτη µάλιστα θεωρούν οι πρατηριούχοικαι νέα άνοδο στις τιµέςτων υγρώνκαυσίµων, λόγω των αυξητικών τάσεων στις διεθνείς αγορέςπετρελαίου (στα 94 δολάριατο βαρέλιχθες στην Ευρώπη).
Και εκφράζουν την εκτίµηση ότι ηβενζίνη θα φτάσεινα πωλείται έως και... 1,70 ευρώ το λίτρο. «Σήµερα η τιµήδιυλιστηρίου είναι 1,20 ευρώ και πάνω σε αυτήν πρέπει να προστεθεί το περιθώριο της εταιρείας εµπορίαςκαι τα µεταφορικά.Είµαστε ήδηστο 1,50 ευρώ για τον Νοµό Αττικής καιθα διαµορφωθούνοι τιµές και πιο ψηλά από τις σηµερινές τιµές, στο 1,65και 1,70, µετάκαι την αύξηση των τιµών τουπετρελαίου», σηµείωσε χαρακτηριστικά χθες ο πρόεδρος του Συνδέσµου Εµπόρων ΠρατηριούχωνΑττικής Γ. ΑΣµάτογλου.
Ανοδικά εξακολουθούν να κινούνται στη χώρα µας οι τιµές των καυσίµων, σύµφωνα και µε έρευνα της ΕΛΠΑ για τις τιµές ντίζελ καιβενζίνης στην Ευρώπη τον ∆εκέµβριο. Για τη βενζίνη95 οκτανίων ητιµή της στη χώρα µας διαµορφώνεται στο 1,573 ευρώ / λίτρο καιγια το ντίζελ σε 1,364 ευρώ / λίτρο. Η έρευνα της ΕΛΠΑ κατατάσσει πρωταθλήτρια Ευρώπης την Ελλάδα και στο ντίζελ,ακολουθούµενη από την Ιρλανδία (1,329 ευρώ), την Ολλανδία (1,301 ευρώ), το Βέλγιο (1,298 ευρώ), τη Γερµανία (1,284 ευρώ), τη Γαλλία (1,233 ευρώ) κ.ο.κ.
Οι οδηγοί δεν µπορούν να εξακριβώσουν την κλοπή
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Πέτρος Πιτσίνης
ΚΑΝΕΝΑΣ Ο∆ΗΓΟΣ δεν είναι σε θέση να διαπιστώσει την κλοπή βενζίνης η οποία γίνεται σε ορισµένα πρατήρια όταν το ποσοστό απόκλισης κυµαίνεται στο 5%. Το συγκεκριµένο ποσοστό είναι πολύ µικρό για να βάλει τον οδηγό σε υποψίες, πολύ περισσότερο που η κατανάλωση της βενζίνης δεν είναι σταθερά η ίδια, αφού επηρεάζεται από διάφορες παραµέτρους (στυλ οδήγησης, εντός ή εκτός πόλης, ανηφόρες, συχνά στοπ, σύντοµες διαδροµές µε κρύο κινητήρα κ.λπ.).
Οι ενδείξεις των ειδικών οργάνων (οικονοµόµετρων) δεν είναι απολύτως ακριβείς και η έστω µικρή διαφοροποίησή τους από τις τιµές της πραγµατικής κατανάλωσης κάνει ανέφικτη τη διαπίστωση της απάτης. Σε δοκιµές των συγκεκριµένων οργάνων διαπιστώθηκαν σηµαντικές αποκλίσεις, που ξεπερνούσαν σε ορισµένες περιπτώσεις ακόµη και το 10%, οπότε το οικονοµόµετρο δεν µπορεί να χρησιµεύσει ως αξιόπιστο αποδεικτικό στοιχείο.
Ο υπολογισµός
Τα περισσότερα οικονοµόµετρα µάς δείχνουν επίσης πόσα χιλιόµετρα µπορούµε να διανύσουµε µε βάση τη βενζίνη στο ρεζερβουάρ µας. Κάποιοι θα σκεφτούν ότι βάζοντας, για παράδειγµα, 20 λίτρα βενζίνη θα πρέπει να αυξηθεί ανάλογα και ο αριθµός των χιλιοµέτρων που θα διανύσουν. Ούτε αυτό το στοιχείο όµως µπορεί να αποτελέσει σηµείο αναφοράς, καθώς τα εναποµείναντα χιλιόµετρα υπολογίζονται από τον εγκέφαλο του κινητήρα ανάλογα µε τον τρόπο και τις συνθήκες που οδηγούµε κάθε στιγµή. Γι’ αυτό και ορισµένες φορές βλέπουµε στο ταµπλό να αυξάνονται αντί να µειώνονται τα χιλιόµετρα που µπορεί να διανύσει το Ι.Χ. µας αν και καταναλώσαµε βενζίνη. ∆εν πρόκειται βέβαια για κάποιο µαγικό κόλπο, απλώς µπορεί να επιλέξαµε έναν οικονοµικότερο τρόπο οδήγησης ή µπορεί να κινούµαστε σε ανοιχτό δρόµο µε σταθερή ταχύτητα και όχι στο κέντρο της πόλης µε συχνές στάσεις.
ΠΡΕΖΑ TV
28-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου