Κυριακή, Δεκεμβρίου 19, 2010

ΜΕ ΟΡΟΥΣ ΤΩΝ ΙΔΙΩΤΩΝ Η ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΣΤΟ ΘΡΙΑΣΙΟ

ΣΕ εκτεταμένες αλλαγές στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση σε ιδιώτες του εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο οδηγείται η κυβέρνηση.

Αιτία, οι συντονισμένες πιέσεις που ασκούν οι υποψήφιοι «μνηστήρες». Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές υποστηρίζουν πως, με βάση την κακή οικονομική συγκυρία, οι όροι προκήρυξης του διαγωνισμού καθιστούν την επένδυση «μη ελκυστική». Λέγεται, μάλιστα, πως οι ενδιαφερόμενοι όμιλοι διατηρούν ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας και συντονίζουν τις κινήσεις τους, ώστε να πετύχουν την αλλαγή των όρων του διαγωνισμού που θεωρούν «αγκάθια».

Στο οικονομικό επιτελείο είναι γνωστοί οι όροι, τους οποίους οι μνηστήρες επιδιώκουν να αλλάξουν. Καλά ενημερωμένες πηγές, μάλιστα, υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση προσανατολίζεται ήδη σε αλλαγές που θα καλύπτουν τις απαιτήσεις των υποψηφίων και για το σκοπό αυτόν έχει ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους. Σημείο-κλειδί είναι το εάν θα μετέχει το Δημόσιο στην εταιρεία που θα έχει τη διαχείριση του Θριασίου. Το αρχικό σχέδιο προβλέπει το κράτος να έχει το 15%, αλλά αυτό αποτελεί «κόκκινο πανί» για τους επενδυτές. Ενα επιμέρους θέμα εγείρουν οι Κινέζοι, καθώς θέλουν να παίζουν ρόλο και οι τράπεζές τους. Το «πακέτο των αντιδράσεων» συμπληρώνει η απαίτηση των επενδυτών να υλοποιήσουν τα έργα με αργότερο ρυθμό ή να μη δεσμεύονται για την πλήρη ολοκλήρωσή τους.

Το μεγάλο στοίχημα

Η δημιουργία του εμπορευματικού κέντρου του ΟΣΕ στο Θριάσιο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα του οικονομικού επιτελείου, καθώς φιλοδοξεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών ισχυρών ξένων ομίλων. Πρόκειται για μία στρατηγικής σημασίας επένδυση ύψους 220 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την προκήρυξη, προβλέπεται η κατασκευή σε δύο φάσεις αποθηκευτικών χώρων και εγκαταστάσεων διακίνησης φορτίων συνολικής έκτασης 220 χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Θα πρόκειται για το μεγαλύτερο διαμετακομιστικό έργο στα Βαλκάνια, ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Η λειτουργία του, δε, θεωρείται πως θα αναβαθμίσει σημαντικά την κίνηση εμπορευμάτων στο λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ) και το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», με τα οποία θα συνδεθεί σιδηροδρομικά.

Ωστόσο, το δέλεαρ που ελκύει περισσότερους από δέκα ισχυρούς επιχερηματικούς ομίλους δεν περιορίζεται απλά στο... ξεφόρτωμα εμπορευματοκιβωτίων. Σχετίζεται άμεσα με ένα ολόκληρο πλέγμα εργασιών (από μεταφορά και ασφάλιση μέχρι την παροχή καυσίμων), η αξία των οποίων υπολογίζεται πως προσεγγίζει τα δύο δισ. ευρώ ετησίως. Είναι χαρακτηριστικό πως, σύμφωνα με ισχυρό επιχειρηματία του κλάδου, για κάθε εμπορευματοκιβώτιο (container) που διακινείται «παράγεται» επιπλέον τζίρος 500 ευρώ από την παροχή συμπληρωματικών υπηρεσιών.

Πρακτικά, η κυβέρνηση κινδύνευσε να βρεθεί χωρίς αξιόπιστους υποψήφιους για την πολυδιαφημισμένη επένδυση, καθώς οι επιχειρηματικοί όμιλοι άρχισαν ο ένας μετά τον άλλο να εγείρουν ενστάσεις και να ζητούν ευθέως αλλαγή συγκεκριμένων όρων του διαγωνισμού προκειμένου να συμμετάσχουν.

Στο διαγωνισμό αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον η κινεζική Cosco, που προτίθεται να μετάσχει σε κοινό σχήμα με τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς και την ΕΛΓΕΚΑ. Κοντά στη δημιουργία ενός δεύτερου σχήματος βρίσκονταν ο Ελλάκτωρ με τους ομίλους Συγγελίδη και Θεοχαράκη, ενώ ανοιχτό παρέμενε το ενδεχόμενο συμμετοχής της Goldair Cargo. Στους υποψήφιους συγκαταλέγεται ο όμιλος J&Ρ Αβαξ, που βρίσκεται σε αναζήτηση συμμάχου, ο οποίος θα λειτουργεί ως διαχειριστής (operator). Σημειωτέον πως η J&Ρ Αβαξ έμεινε «ορφανή» από διαχειριστή, όταν δύο χρόνια νωρίτερα απέσυρε το ενδιαφέρον του ο αμερικανικός κολοσσός Prologis, παρότι το σχήμα είχε προκριθεί στην τελική φάση του τότε διαγωνισμού. Τα τεύχη του διαγωνισμού έχει παραλάβει και η SarMed του ομίλου Σαραντίτη.

Η Cosco φέρεται να έχει αποστείλει στη ΓΑΙΑΟΣΕ, που προκήρυξε το διαγωνισμό για λογαριασμό του ελληνικού Δημοσίου, δεκάλογο με θέματα για τα οποία ζητά είτε να διευκρινισθούν είτε να αλλάξουν. Ανάλογα... αιτήματα έχουν τεθεί και από άλλους ενδιαφερόμενους.

Των Π. Δ. ΥΦΑΝΤΗ pdifandis@enet.gr ΜΙΧ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ gel@enet.gr   -  ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

ΠΡΕΖΑ TV
19-12-2010

Δεν υπάρχουν σχόλια: