Ευελιξία και φαντασία επιστρατεύουν και οι μικρές επιχειρήσεις της γειτονιάς προκειμένου να αντισταθούν στην κρίση, να διαφημιστούν, να προσελκύσουν πελάτες, δηλαδή να επιβιώσουν. Καταστήματα εστίασης αναρτούν προσφορές τιμών για φθηνό καφέ, πρωινό, πλήρες γεύμα με 5 ευρώ και διοργανώνουν ακόμη και λοταρίες με ευκαιρίες σε... παραδίπλα μαγαζιά.
Στη Θεσσαλονίκη για παράδειγμα, η καθημερινή προσφορά αρτοποιείου στην Κάτω Τούμπα είναι πλέον διαδεδομένη, καθώς πολλά μαγαζιά πώλησης καφέ και μπουγάτσας την έχουν αντιγράψει: «Καφές+νερό (μπουκάλι) +τυρόπιτα=1,5 ευρώ.
«Οι καιροί είναι δύσκολοι, ο κόσμος περιορίζει δραματικά τα έξοδά του» λέει στην «Κ» η κ. Χρύσα Δεμερτζή, ιδιοκτήτρια του συγκεκριμένου φούρνου ακριβώς δίπλα από το «Τενεκεδένιο σχολείο» που υπήρξε σημείο αναφοράς της φτωχής προσφυγικής συνοικίας πριν από τη δεκαετία του ’60.
Οπως τονίζει, περίπου 50 άτομα κάθε πρωί «από όλες τις τάξεις» αλλά και σημαντικός αριθμός τις υπόλοιπες ώρες επωφελούνται της προσφοράς που συμπεριλαμβάνει και κουλουράκια αντί της τυρόπιτας.
Οι τιμές συγκριτικά με τον μέσο όρο, είναι 50%-120% φθηνότερα.
«Αυτή η τιμή του φραπέ (0,40-0,50 ευρώ)», τον οποίο οι Ελληνες σε όλη σχεδόν την επικράτεια χρυσοπληρώνουν, και της τυρόπιτας των 70 λεπτών «είναι δέλεαρ» λένε οι πελάτες. Ειδικά για τον καφέ, θεωρούν ότι ανταποκρίνεται στην πραγματική του αξία.
Οι άδειες τσέπες των καταναλωτών είναι ο βασικός λόγος που ώθησε τους μαγαζάτορες σε τόσο γενναίες προσφορές. Ακόμα και στις στήλες τοπικών εφημερίδων διαβάζεις για τυροπιτάκια με 0,20 ευρώ, χωριάτικες με 0,40 ευρώ, ελληνικό στη χόβολη με 1 ευρώ ή για φρεσκομαγειρεμένο πιάτο ημέρας με σαλάτα, γλυκό ή φρούτο και ψωμί με 5 ευρώ.
«Μέσα σε λίγους μήνες ήρθαν τα πάνω κάτω» λέει η κ. Μαρία Νικόλοβα, ιδιοκτήτρια καταστήματος στα όρια Κορδελιού-Ευόσμου, η οποία διοργάνωνε λοταρία για αγορές ψιλικών-γλυκισμάτων άνω των 3 κι άνω των 6 ευρώ. Στη μικρή (3 ευρώ) οι πελάτες κέρδιζαν μολύβια, στυλό, κ. λπ., ενώ στη μεγαλύτερη συμμετείχαν με προσφορές γειτονικών καταστημάτων (δωρεάν κούρεμα, συντήρηση κλιματιστικού, δωροεπιταγές κι εκπτώσεις για παιδικά ρούχα, πρατήριο υγρών καυσίμων, αναλώσιμα, ρολόγια τοίχου). Υπήρξε μεγάλη ανταπόκριση, αλλά παρά την αύξηση του τζίρου κατά 30%, η κ. Νικόλοβα πριν από λίγες ημέρες αναγκάστηκε να το κλείσει, «επειδή ο ιδιοκτήτης απαιτούσε ενοίκιο για 32 τ. μ. με λογική προ ΔΝΤ».
Βομβαρδισμός μηνυμάτων
Και βέβαια, σταθερός σύμμαχος των επιχειρηματιών είναι η τεχνολογία, καθώς ανακοινώσεις για προσφορές κατακλύζουν τα email, ενώ τα κινητά βομβαρδίζονται από μηνύματα. «Τις τελευταίες τρεις εβδομάδες λαμβάνω μηνύματα από μεγάλο κατάστημα καλλυντικών της Αθήνας για εκπτώσεις. Χθες έλαβα δύο με διαφορά μισής ώρας» λέει στην «Κ» η 32χρονη ιδιωτική υπάλληλος, Ευγενία Ματσακλή, δείχνοντας την οθόνη της συσκευής της: «Σας ενημερώνουμε ότι για λίγες ημέρες έχουμε έκπτωση 25%. Σας ευχαριστούμε» αναφέρει το ένα και με μικρή παραλλαγή το δεύτερο «από κατάστημα τάδε στο τάδε σημείο, τάδε εταιρεία, σας ενημερώνουμε ότι έχουμε έκπτωση 25% σε όλα μας τα προϊόντα».
«Ολο τον Νοέμβριο, κάθε Σάββατο λάμβανα στο mail μου μηνύματα για προσφορές από αλυσίδα ηλεκτρονικών ειδών. Μάλιστα, μοιάζει σαν να μου απευθύνονται προσωπικά, αφού το μήνυμα ξεκινά “Δημήτρη, αγόρασε τώρα ό, τι χρειάζεσαι για την αποθήκευση των αρχείων σου” -προσφορά μικρό σκληρό δίσκο με 65 από 75 ευρώ», λέει ο 25χρονος φοιτητής Δημήτρης Καραγιάννης, ο οποίος λαμβάνει υπόψη του κι αυτό που άκουσε στα ερτζιανά:
«Με κάθε αγορά ενός παντελονιού, δώρο ένα πουκάμισο»...
Tων Θαναση Tσιγγανα και Ιφιγενειας Διαμαντη
ΠΡΕΖΑ TV
5-12-2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου