Τρίτη, Ιανουαρίου 04, 2011

1 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ Η ΑΥΞΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΟΑΣΘ

Βαρύ θα είναι το κόστος των μετακινήσεων με αστικά λεωφορεία για τους Θεσσαλονικείς από τον επόμενο μήνα, καθώς μπαίνει σε εφαρμογή η νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ, που προβλέπει αυξήσεις μέχρι 50% στις τιμές των εισιτηρίων.
Η ανακοίνωση των αυξήσεων έχει προκαλέσει τις αντιδράσεις ομάδων πολιτών που θεωρούν απαράδεκτο το γεγονός της αναπροσαρμογής των τιμών, τη στιγμή που ο ΟΑΣΘ θα λάβει από το κράτος περίπου 105 εκατ. ευρώ ως επιδότηση εισιτήριων, προκειμένου να διατηρήσουν οι μέτοχοι το ποσοστό των κερδών τους.
Οι αυξημένες τιμές επρόκειτο να ισχύσουν από την Πρωτοχρονιά, αλλά ο οργανισμός δεν έχει παραλάβει ακόμη τα νέα εισιτήρια και η εφαρμογή της σχετικής υπουργικής απόφασης μετατέθηκε για τη 1 Φεβρουαρίου.
Έτσι, από τον άλλο μήνα το βασικό εισιτήριο μίας μετακίνησης αυξάνεται σε 0,80 ευρώ από 0,60 ευρώ που είναι σήμερα (συν 33,3%), ενώ το εισιτήριο για δύο μετακινήσεις προς την ίδια κατεύθυνση (μετεπιβίβαση) θα κοστίζει 0,90 ευρώ με διάρκεια μιάμισης ώρας. Αν υπολογιστεί ότι με το σημερινό απλό εισιτήριο των 60 λεπτών ο επιβάτης μπορεί να μετεπιβιβαστεί σε δεύτερο λεωφορείο, γίνεται αντιληπτό ότι ουσιαστικά η αύξηση του εισιτηρίου είναι 50%. Το εισιτήριο 24 ωρών αυξάνεται στα 4 ευρώ από 3 ευρώ. Η μηνιαία κάρτα απεριορίστων διαδρομών ανεβαίνει στα 30 ευρώ (από 24 ευρώ), η τριμηνιαία στα 86 ευρώ (από 65 ευρώ), η ετήσια κάρτα στα 320 ευρώ (από 230 ευρώ). Όλοι οι δικαιούχοι μειωμένου εισιτηρίου διατηρούν το δικαίωμά τους.

Μείωση της επιχορήγησης
Η αύξηση των κομίστρων ήρθε ως συνέπεια της μείωσης της κρατικής επιδότησης εισιτηρίου στα 105 εκατ. ευρώ, από 126 εκατ. ευρώ που είχαν προγραμματιστεί. Μέρος της διαφοράς θα 1 Φεβρουαρίου η αύξηση στα εισιτήρια του ΟΑΣΘκαλυφθεί από τον ΟΑΣΘ με μείωση των δαπανών, αλλά το μεγαλύτερο μέρος θα συμπληρωθεί από την αύξηση της τιμής των εισιτηρίων.
Παρά τη μείωση της επιχορήγησης, τα κέρδη των 1.600 μετόχων υπολογίζεται να διατηρηθούν στα 16 εκατ. ευρώ. Ομάδες πολιτών αντιδρούν σε αυτήν την πολιτική, υποστηρίζοντας ότι σε περίοδο οικονομικής κρίσης θα μπορούσαν οι μέτοχοι να μειώσουν το κέρδος τους, προκειμένου να διατηρηθούν σταθερές οι τιμές των εισιτηρίων.
Το τελευταίο διάστημα, εξάλλου, έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός του επιβατικού κοινού του ΟΑΣΘ, κατά συνέπεια έχουν αυξηθεί και τα έσοδά του.
Οι Θεσσαλονικείς, λόγω της οικονομικής κρίσης και της ανόδου των τιμών των καυσίμων, έχουν στραφεί σε μεγάλο βαθμό στις αστικές συγκοινωνίας. Το πρώτο οκτάμηνο του 2010 η επιβατική κίνηση στα αστικά λεωφορεία αυξήθηκε πάνω από 35%. Ωστόσο, ο οργανισμός εμφανίζει συμβατικά έσοδα περίπου 64 εκατ. ευρώ, από περίπου 51 εκατ. ευρώ το 2009, δηλαδή αυξημένα μόνο κατά 25%.
Ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών υποστηρίζει ότι τα κόμιστρα εξακολουθούν να παραμένουν σε σημαντικό ποσοστό χαμηλότερα από τα κόμιστρα των Αθηνών και όλων των άλλων πόλεων της χώρας, ενώ “η νέα πολιτική κομίστρου γίνεται δικαιότερη έναντι της προϊσχύουσας, αφού το κόστος μετακίνησης κατανέμεται αναλογικότερα, με βάση την απόσταση μετακίνησης και τις χρήσεις”.

“Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω”
Χρήστες των αστικών συγκοινωνιών ζητούν να μην υλοποιηθεί η απόφαση για την αύξηση των κομίστρων, ενώ έντονη είναι το τελευταίο διάστημα η συζήτηση για την αναγκαιότητα διακοπής της κρατικής επιχορήγησης προς τον ΟΑΣΘ και απελευθέρωσης των συγκοινωνιών, ώστε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός στην εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Ωστόσο, ο ΟΑΣΘ έχει σύμβαση με το ελληνικό δημόσιο, κυρωμένη από τη βουλή, η οποία ισχύει μέχρι το 2017, επομένως μέχρι τότε θα εξακολουθεί να επιδοτείται, εκτός αν υπάρξει νέο νομοθέτημα, με το οποίο θα ακυρώνεται η υπάρχουσα σύμβαση χωρίς κόστος για το δημόσιο. Η απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών δεν αναμένεται πριν από το 2019, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Οι επιτροπές “Ακρίβεια στοπ” ξεκίνησαν σειρά εκδηλώσεων διαμαρτυρίας στη νέα τιμολογιακή πολιτική του ΟΑΣΘ. Την περασμένη Πέμπτη μέλη της ομάδας μετακινήθηκαν δωρεάν με αστικά λεωφορεία υψώνοντας πανό με συνθήματα εντός των λεωφορείων. Αύριο Τετάρτη διοργανώνουν συγκέντρωση στο Εργατικό Κέντρο Θεσσαλονίκης στις 6.30 μ.μ. “Το πρώτο βήμα θα είναι ο συντονισμός των φορέων και των συλλογικοτήτων της πόλης, το δεύτερο η ευρεία ενημέρωση των πολιτών και η κορύφωση θα είναι η μεγάλη συγκέντρωση έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ, ενώ από τις προτάσεις μας δεν θα λείπει και το στοιχείο του ‘δεν πληρώνω’”, ανέφερε ο κ. Κώστας Κωστόπουλος, εκπρόσωπος των επιτροπών, αφήνοντας να εννοηθεί ότι ενδεχομένως θα ακολουθηθούν πρακτικές ακτιβισμού, όπως και στην περίπτωση των διοδίων.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

ΠΡΕΖΑ TV
4-1-2011

2 σχόλια:

olathapanekala είπε...

siggnwmi alla i karta aperioristwn diadromwn gia ton mina ianouario anevike kanonika kai ipoxrewthika egw ws foititis na tin agorasw me 15 evrw enw mexri twra itan me 12 opote gia afto to mina kala ta kataferan kai mas eklepsan
sigxaritiria!!!!!

NewNeuromancer είπε...

Πάρτε πίσω τις αυξήσεις των εισιτηρίων του ΟΑΣΘ (σημ.: και του ΟΣΕ)!!!

Ό,τι γράψαμε τότε (1η Μαΐου 2009) ισχύει και σήμερα! (κλικ "1η του Μάι; Καλά πλάκα με κάνεις ρε Ρέππα;")

Πίσω από τις πολιτικές υπάρχουν πρόσωπα: ο πρωθυπουργός (ΓΑΠ) και ο υπουργός του (ΔΗΡΕ = ΔΗμήτρης ΡΕππας).