Κυριακή, Ιανουαρίου 16, 2011

ΚΑΘΕ ΥΠΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΑΡΘΡΟ 99 ΦΕΡΝΕΙ ΤΕΣΣΕΡΑ ΝΕΑ ΛΟΥΚΕΤΑ

Για κάθε μία επιχείρηση που κινδυνεύει με πτώχευση, άλλες τέσσερις -κυρίως οι προμηθευτές τους- βάζουν επίσης λουκέτο.

Αυτό είναι μόλις ένα από τα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν οι επιχειρήσεις που αναγκάζονται να κλείσουν, οι οποίες το 2010 έφτασαν τις 43.000.Την ίδια ώρα, άλλες 11.000 βρίσκονται στο «κόκκινο» και από αυτές κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του Φλεβάρη, που λήγει επίσημα η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, θα έχουν κλείσει οι 7.000.

«Αν σκιαγραφούσε κάποιος το πορτρέτο των επιχειρήσεων που βάζουν λουκέτο, θα έβλεπε αρκετά κοινά χαρακτηριστικά», τονίζει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ).

«Γνωρίσματα, που έχουν να κάνουν τόσο με τους ίδιους τους επιχειρηματίες και τις κινήσεις τους όσο και με εξωγενείς παράγοντες».

Nτόμινο
Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη έχει επιβεβαιωθεί ότι μόνο η υπαγωγή μίας εταιρείας στο άρθρο 99, περί πτώχευσης, έχει πολλαπλασιαστικές αρνητικές συνέπειες για την οικονομία. Δεν είναι τυχαίο ότι μόλις 12 εισηγμένες επιχειρήσεις παρέσυραν σε δεινή οικονομική κατάσταση 200 άλλες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που ήταν οι προμηθευτές τους και από αυτές, οι 50 τελικά έβαλαν λουκέτο.

Βασικό ρόλο φαίνεται να παίζουν τα υψηλά ενοίκια στους εμπορικούς χώρους. Βέβαια, πολλοί ιδιοκτήτες, ιδιώτες, έχουν προβεί σταδιακά τα τελευταία χρόνια σε μείωση των ενοικίων, διευκολύνοντας έτσι τους εμπόρους-ενοικιαστές τους. Ωστόσο, πολλοί εμπορικοί χώροι ανήκουν σε ιδρύματα και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, περιπτώσεις που δεν γίνεται μείωση στο ύψος του μισθώματος. Ενδεικτικά, μόνο στο Λεκανοπέδιο Αττικής σε ιδρύματα και ΝΠΔΔ ανήκει το 40% των εμπορικών χώρων.

Κοινό σημείο αναφοράς των επιχειρήσεων που βάζουν λουκέτο είναι ο υπερδανεισμός τους, ο οποίος ξεπερνά το 50% του ετήσιου τζίρου τους, ο οποίος σε συνδυασμό με τις μειωμένες χορηγήσεις έχει λιγοστέψει αισθητά τα τελευταία δύο χρόνια.

Χωρίς πλάνο
Τέλος, η άναρχη δημιουργία και εγκατάσταση εμπορικών επιχειρήσεων χωρίς προηγούμενη έρευνα αγοράς οδηγεί σε πρόωρα λουκέτα.

Πολλοί επιχειρηματίες δεν μελετούν εκ των προτέρων αν είναι κορεσμένη ή μη μια περιοχή, ούτε εξετάζουν αν υπάρχει πληθώρα καταστημάτων που πωλούν τα ίδια ή παρεμφερή προϊόντα με αυτούς. Και έτσι, παρατηρείται το φαινόμενο να κλείνουν συνεχώς οι σχετικά νέες επιχειρήσεις που λειτουργούν μόλις 3 με 5 χρόνια και όχι τόσο οι παραδοσιακές.

Μάλιστα, η ΕΣΕΕ συνεργάζεται ήδη με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο προκειμένου να δημιουργήσουν μια γεωγραφική απεικόνιση του ελληνικού εμπορίου, σε όλη τη χώρα.

Με την ολοκλήρωση αυτής της καταγραφής, που εκτιμάται στο τέλος του Ιουνίου, οποιοσδήποτε υποψήφιος επιχειρηματίας ή και απλός ενδιαφερόμενος θα μπορεί να βλέπει ανά περιοχή πόσα μαγαζιά υπάρχουν, τι είδη πωλούν, πώς είναι το εμπόριο, αλλά και πώς θα έπρεπε να είναι (θα τονίζονται και οι ελλείψεις που θα παρατηρηθούν).

ΑΝΕΡΓΙΑ
Χωρίς δουλειά ένας στους τρεις νέους

Ανεργος είναι πλέον ένας στους τρεις νέους στην Ελλάδα, μετά την «εκτόξευση» της ανεργίας στο 13,5% τον περασμένο Οκτώβριο, έναντι 9,8% τον Οκτώβριο του 2009 και 12,6% τον Σεπτέμβριο του 2010.

Μέσα σε έναν μόλις χρόνο οι άνεργοι αυξήθηκαν κατά 192.908 άτομα φθάνοντας πλέον τους 684.047. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, το σύνολο των απασχολουμένων ανέρχεται στους 4.369.543 ανθρώπους -μειωμένους κατά 135.557 άτομα- και ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός σε 4.263.751 άτομα, μειωμένα κατά 19.000.

Η ανεργία στις γυναίκες (17,6% τον Οκτώβριο 2010, από 13,7% τον Οκτώβριο 2009) συνεχίζει να είναι κατά πολύ υψηλότερη εκείνης των ανδρών (10,6% τον Οκτώβριο 2010, από 7,1% τον Οκτώβριο 2009).

    * 18,3% από 12,6% Στις ηλικίες 25-34 ετών, το ποσοστό ανεργίας είναι 18,3% (από 12,6% τον Οκτώβριο 2009), στις ηλικίες 35-44 ανέρχεται σε 11,5% (από 8% τον Οκτώβριο 2009) και ένας στους τρεις νέους ηλικίας 15-24 ετών είναι άνεργος (το ποσοστό ανεργίας ανέβηκε στο 34,6% από 27,5% τον Οκτώβριο του 2009). Σε επίπεδο περιφερειών της χώρας, η υψηλότερη ανεργία καταγράφεται στις περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας (17,2% τον Οκτώβριο 2010 από 9,3% τον Οκτώβριο 2009), Ανατολικής Μακεδονίας- Θράκης (15,4% από 9,8%), Κεντρικής Μακεδονίας (14,8% από 10,1%), Νοτίου Αιγαίου (14,5% από 9,1%) και Αττικής (14,4% από 10,4%).

Ν. ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
nellypap@pegasus.gr



ΠΡΕΖΑ TV
16-1-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: