Να ξεχάσει το επιβατικό κοινό τις συγκοινωνίες όπως τις ήξερε μέχρι σήμερα, είναι το μήνυμα του νομοσχεδίου που εγκρίθηκε χθες από το υπουργικό συμβούλιο.
Οι πέντε εταιρείες συγχωνεύονται σε δύο και κανείς δεν ξέρει τι θα μείνει όρθιο, ποια δρομολόγια θα καταργηθούν και ποια θα επεκταθούν. Την ίδια στιγμή, ανατρέπονται πλήρως οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων στις συγκοινωνίες, οι οποίοι απαντούν σήμερα με 24ωρο χειρόφρενο παρ' όλο που η Δικαιοσύνη έκρινε τις κινητοποιήσεις παράνομες.
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η κατάργηση όλων των συμβάσεων εργασίας -συλλογικών ή ατομικών- οπότε τα μισθολογικά θα συζητηθούν από μηδενική βάση μεταξύ εργαζομένων και διοικήσεων των φορέων. Αν δεν υπάρξει συμφωνία όλα θα καθοριστούν διά νόμου. Μάλιστα, στο άρθρο 8, το υπουργείο Μεταφορών επικαλείται «εξαιρετικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος» για να προχωρήσει σ' αυτές τις αλλαγές.
Παράλληλα, τα χρέη των συγκοινωνιακών εταιρειών που ανέρχονται σε 3,8 δισ. διαγράφονται και περνάνε στον προϋπολογισμό του κράτους. Με άλλα λόγια, το αποτέλεσμα κακοδιαχείρισης και κακοδιοίκησης δεκαετιών μετακυλίεται για άλλη μια φορά στους Ελληνες πολίτες.
* Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η ηγεσία του υπουργείου επιβεβαιώθηκαν και επισήμως οι αυξήσεις στα εισιτήρια. Ετσι, όπως είχε προαναγγελθεί, καταργείται ουσιαστικά το ενιαίο εισιτήριο όπως το ξέραμε μέχρι σήμερα και καθιερώνονται δύο τύποι. Αυτό της απλής διαδρομής που θα κοστίζει 1,20 και το πολλαπλών διαδρομών με διάρκεια 90 λεπτά που θα κοστίζει 1,40.
Με συνταγή ΟΣΕ λοιπόν το σχέδιο νόμου, το οποίο προβλέπει και τη μετάταξη 1.500 εργαζομένων. Κάποιοι από αυτούς είναι κοντά στη σύνταξη και άλλοι ενδέχεται σε πρώτη φάση να μεταφερθούν σε έναν από τους δύο φορείς που θα προκύψουν από την προβλεπόμενη στο νομοσχέδιο συγχώνευση των πέντε που υπάρχουν σήμερα.
Πρόκειται για την «Οδικές Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία» (ΟΣΥ), που θα προκύψει από την απορρόφηση της ΗΛΠΑΠ από την ΕΘΕΛ, και τη «Σταθερές Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία» (ΣΤΑΣΥ) που δημιουργείται από τη συγχώνευση ΗΣΑΠ, ΤΡΑΜ και ΑΜΕΛ. Εάν το προσωπικό εξακολουθεί να... περισσεύει, θα γίνουν εκ νέου μετατάξεις, ακόμα και σε φορείς εκτός συγκοινωνιών. Τα κενά που υπάρχουν δεν έχουν μέχρι στιγμής καθοριστεί. Πάντως, ο ΟΑΣΑ, μητροπολιτικός φορέας συγκοινωνιών πλέον, θα εξακολουθήσει να είναι ο αποκλειστικός μέτοχος και των δύο εταιρειών.
Προβλέπεται επίσης και η εισήγηση από τον ΟΑΣΑ τροποποίησης του σχεδιασμού του έργου που παρέχεται από τους συγκοινωνιακούς φορείς των δήμων με σκοπό τον καλύτερο συντονισμό, καθώς και η συνεργασία με άλλους φορείς όπως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα ΚΤΕΛ.
Σύμφωνα με τις νέες διατάξεις, η επιδότηση του κράτους στις αστικές συγκοινωνίες μειώνεται στο 40% από 70% που είναι σήμερα. Ο ΟΑΣΑ θα κατανέμει την επιδότηση στις εταιρείες του ομίλου ανάλογα με τις ανάγκες και τα λειτουργικά ελλείμματά τους. Σε περίπτωση που οποιοσδήποτε από τους ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ εμφανίσει απολογιστικά σε μια χρήση πλεόνασμα, τότε θα υποχρεούται σε διανομή αυτού, προκειμένου να συναθροιστεί με το τυχόν έλλειμμα άλλου φορέα.
Στο πλαίσιο αυτό καθιερώνεται και Σύμφωνο Ευθύνης, σύμφωνα με το οποίο κάθε εταιρεία του ομίλου είναι υποχρεωμένη να υποβάλλει ετήσιο προϋπολογισμό. Συστήνεται δε Ειδική Μονάδα Παρακολούθησης της υλοποίησης των επιχειρησιακών σχεδίων σε κάθε εταιρεία, η οποία θα ελέγχει σε τριμηνιαία βάση το οικονομικό αποτέλεσμα. Σε περίπτωση απόκλισης μεγαλύτερης του 10% σε ετήσια βάση, οι εταιρείες θα υποχρεώνονται να καταρτίζουν αναμορφωμένο επιχειρησιακό σχέδιο και να το υποβάλλουν προς έγκριση στη διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ.
Στόχος του σχεδίου νόμου σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, είναι ο περιορισμός του λειτουργικού ελλείμματος -το οποίο διαμορφώθηκε το 2010 σε 390 εκατ. ευρώ- σε 155 εκατομμύρια για το 2011. Οπως είπε χαρακτηριστικά ο Δημήτρης Ρέππας, επιδιώκεται, εκτός από την εξυγίανση, «η διασφάλιση του δημόσιου χαρακτήρα των συγκοινωνιών και η περιφρούρηση του δικαιώματος εργασίας του συνόλου των εργαζομένων». Ο υπουργός παραδέχτηκε ότι ακολουθείται το μοντέλο του ΟΣΕ λέγοντας ταυτόχρονα ότι οι εργαζόμενοι «δεν θα το δεχτούν με ευχαρίστηση, διότι ξεβολεύονται και αισθάνονται ότι θίγονται».
Στο νομοσχέδιο προβλέπεται για πολλοστή φορά (είχε προταθεί για πρώτη φορά το 1999) και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, με στόχο να καταπολεμηθεί η λαθρεπιβίβαση και τα πλαστά εισιτήρια. Σύμφωνα με τον υπουργό, η απώλεια εσόδων από αυτά τα δύο αγγίζει το ποσοστό του 40% στα λεωφορεία, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 7%. Παράλληλα, δημιουργείται σώμα Επιθεωρητών στο οποίο θα συμμετέχουν και εργαζόμενοι του ΟΑΣΑ. Ο διαγωνισμός για το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα γίνει μέσα στον επόμενο μήνα και το υπουργείο ευελπιστεί να έχει βρεθεί ο ανάδοχος μέχρι το τέλος του έτους.
Της ΛΙΑΝΑΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
14-1-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου