Ορους για τη διεξαγωγή διαλόγου με το υπουργείο Υποδομών θέτουν οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες οι οποίοι, τελικώς, δεν προχωρούν σε πλήρη αναστολή των κινητοποιήσεών τους, ακυρώνοντας το αρχικό κλίμα αισιοδοξίας. Ηδη, εξαγγέλθηκαν στάσεις εργασίας για τη Δευτέρα, την Τετάρτη και την Πέμπτη (11. π. μ. - 15.30 μ. μ.) σε λεωφορεία και τρόλεϊ, ενώ οι εργαζόμενοι στους ΗΣΑΠ πρόκειται να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους αυτήν την εβδομάδα. Αδιευκρίνιστη παραμένει ακόμη η στάση των εργαζομένων στο μετρό. Η κυβέρνηση ήλπιζε ότι η πρόσκληση σε διάλογο θα σήμαινε και την αναστολή των κινητοποιήσεων όπως άλλωστε είχαν δηλώσει οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, ωστόσο οι διαφωνίες μεταξύ των σωματείων κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του συντονιστικού οργάνου οδήγησαν προς άλλη -απρόβλεπτη- κατεύθυνση.
Διάλογο από μηδενική βάση, χωρίς η διαπραγμάτευση να γίνει «επί του νομοσχεδίου» για την εξυγίανση των αστικών συγκοινωνιών που παρουσιάστηκε, ζητούν τώρα οι εργαζόμενοι. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών από την πλευρά τους σημειώνουν ότι «η συνέχιση των κινητοποιήσεων είναι απόδειξη ότι το αίτημα για διάλογο ήταν προσχηματικό», τονίζοντας πως «δεν θα προχωρήσουν σε διάλογο με όσους συνεχίσουν να κρατούν ομήρους τους πολίτες».
Οι συνδικαλιστές δηλώνουν ότι απορρίπτουν πλήρως το νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΑΣΑ που παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα και δέχονται να ξεκινήσουν συνομιλίες με την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών μόνο από μηδενική βάση. Οι όροι που θέτουν και η συνέχιση των κινητοποιήσεων ουσιαστικά «κλείνουν» την πόρτα του υπουργείου Υποδομών. «Απορρίπτουμε το νομοσχέδιο ως βάση διαλόγου και θέλουμε να συζητήσουμε σε μηδενική βάση την εξέλιξη των αστικών συγκοινωνιών» δήλωσε στην «Κ» ο πρόεδρος των εργαζομένων στους ΗΣΑΠ, Ν. Σιαπάτης.
Υστερα και από την τελευταία επίδειξη δύναμης στην οποία προχώρησαν την περασμένη Πέμπτη, οπότε και πραγματοποίησαν τις 24ωρες απεργίες που είχαν εξαγγείλει, παρά το γεγονός ότι αυτές κηρύχθηκαν παράνομες από τη Δικαιοσύνη, τα προεδρεία των σωματείων πέτυχαν να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους στα μάτια της βάσης των εργαζομένων. Ωστόσο, δεν αρκούσε αυτό για να εξασφαλίσουν γενικότερη συναίνεση (σημειωτέον ότι έχουν δεχτεί μεγάλη πίεση από ορισμένα μέλη τους για συνέχιση των κινητοποιήσεων). Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών, ωστόσο, εκτιμούν ότι οι διαφωνίες μεταξύ των συνδικαλιστικών παρατάξεων θα λήξουν σύντομα και ότι τελικώς θα προσέλθουν στον διάλογο.
Δεσμεύσεις και εγγυήσεις
Σε περίπτωση που ο διάλογος ξεκινήσει, το υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται διατεθειμένο να δεσμευτεί με ορισμένες εγγυήσεις και διαβεβαιώσεις στους εργαζομένους, ενώ κύκλοι του δηλώνουν ότι θα προχωρήσουν σε βελτιώσεις του νομοσχεδίου, σε μια προσπάθεια να καλλιεργήσουν κλίμα εμπιστοσύνης ενόψει του διαλόγου. Καθίσταται σαφές ότι οι τροποποιήσεις δεν θα αφορούν την ουσία των ρυθμίσεων του νομοσχεδίου, ενώ η αρχική αντίρρηση των εργαζομένων που επικεντρώνεται στην κατάργηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας και κατάρτιση νέων, επιχειρησιακών συμβάσεων, δεν πρόκειται να ικανοποιηθεί. Η περιστολή των μισθολογικών δαπανών, άλλωστε, αποτελεί και τον βασικό άξονα στον οποίο κινείται το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΑΣΑ, καθώς το 2010 αντιστοιχούσαν στο 78% του λειτουργικού κόστους των συγκοινωνιακών εταιρειών. Οι νέοι κανονισμοί εργασίας του προσωπικού και οι όροι οργάνωσης των καινούργιων εταιρειών θα αποτελέσουν, άλλωστε, αντικείμενο συζήτησης μεταξύ εργαζομένων και διοικήσεων και όχι του υπουργείου Υποδομών, μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου από τη Βουλή.
Οι πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν πως το υπουργείο Υποδομών θα υποστηρίξει στους εργαζομένους ότι δεν θα θιγούν οι βασικές τους αποδοχές οι οποίες θα διατηρηθούν στα επίπεδα μισθοδοσίας που θα λάβουν στις 31 Ιανουαρίου του 2011. Παράλληλα η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να διαβεβαιώσει όσους προσέλθουν στον διάλογο ότι από τις περίπου 1.500 σχεδιαζόμενες μετατάξεις δεν θα θιγεί το παραγωγικό προσωπικό των εταιρειών.
Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών εξηγούν ότι πρόκειται να δεσμευτούν για τη διασφάλιση της αξιόπιστης χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, η οποία θα καλύπτει έως και το 40% των λειτουργικών δαπανών. Οι εργαζόμενοι έχουν εκφράσει ανησυχία ότι ενδέχεται η εταιρεία των μέσων σταθερής τροχιάς να λαμβάνει αυξημένη χρηματοδότηση σε σχέση με αυτήν των οδικών μέσων.
34 εκατ. κοστίζουν οι τζαμπατζήδες
Με όχημα τις νέες τεχνολογίες, αλλά και ενιαίο σώμα ελεγκτών, φιλοδοξεί το υπουργείο Υποδομών να καταπολεμήσει τη μάστιγα της εισιτηριοδιαφυγής η οποία έχει λάβει τεράστιες διαστάσεις τα τελευταία χρόνια. Από τον περιορισμό της λαθρεπιβίβασης εκτιμάται, στο νομοσχέδιο για την εξυγίανση του ΟΑΣΑ, ότι θα ενισχυθούν τα έσοδα κατά 5 εκατ. φέτος, 10 εκατ. το 2012 και 15 εκατ. το 2013. Την ίδια στιγμή, η αύξηση της τιμής του εισιτηρίου κατά 20% - 40% εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε εισπράξεις από εισιτήρια και μαζικά προϊόντα (μηνιαίες και ετήσιες κάρτες απεριορίστων διαδρομών) που θα ξεπεράσουν τα 350 εκατ. ευρώ, έναντι περίπου 270 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν το 2010. Η εισιτηριοδιαφυγή «κοστίζει» ετησίως περί τα 33,7 εκατ. ευρώ, καθώς στα λεωφορεία αγγίζει το 40%, στα τρόλεϊ το 17,5%, ενώ ακολουθούν ο ΗΣΑΠ με 10%, το Μετρό με 7% και το τραμ με 7%. Για την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής, το υπουργείο σχεδιάζει την εγκατάσταση τηλεματικής και του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (έξυπνο εισιτήριο). Ωστόσο, το έξυπνο εισιτήριο έχει ήδη προκηρυχθεί στο παρελθόν άλλες δύο φορές, αλλά ποτέ δεν προχώρησε. Θεωρείται βέβαιο όπλο κατά της λαθρεπιβίβασης, όμως παρουσιάζει δυσκολίες εγκατάστασης στα επίγεια μέσα όπου δεν υπάρχουν κλειστοί σταθμοί, αλλά υπαίθριες στάσεις, ενώ συνυπολογίζεται ότι πρόκειται για ένα αρκετά ακριβό έργο.
Της Αλεξανδρας Kασσιμη
ΠΡΕΖΑ TV
16-1-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου