«Μνημόνια» περί ΔΕΚΟ ετοιμάζει η κυβέρνηση για την τήρηση των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων που έχει επιβάλει η τρόικα, θεσπίζοντας έναν νέο ελεγκτικό μηχανισμό που θα εποπτεύει την πορεία εξυγίανσης των προβληματικών οργανισμών του Δημοσίου.Στο «μικροσκόπιο» ορκωτών λογιστών θα μπαίνουν ανά τρίμηνο τα οικονομικά στοιχεία όλων των ΔΕΚΟ, ώστε σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους των επιχειρησιακών τους σχεδίων να λαμβάνονται αμέσως έκτακτα μέτρα.
Η κυβέρνηση ετοιμάζει μνημόνιο για κάθε ΔΕΚΟ
Η κυβέρνηση, γνωρίζοντας πως δεν αρκούν τα νομοσχέδια για να διασφαλιστεί η πορεία εξυγίανσης των ΔΕΚΟ, επιχειρεί να δημιουργήσει ένα νέο πλαίσιο εποπτείας με τη συγκρότηση ενός μηχανισμού ελέγχου, μέσω του οποίου θα παρακολουθούνται τα οικονομικά στοιχεία όλων των ΔΕΚΟ. Βέβαια είναι σαφές ότι με τα τριμηνιαία τσεκάπ στα οικονομικά των οργανισμών η κυβέρνηση ανοίγει παράθυρο στο μέλλον για επιπλέον περικοπές λειτουργικών δαπανών.
Ηδη η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών έχει σχεδιάσει ένα «μίνι μνημόνιο» για τον ΟΣΕ και τις αστικές συγκοινωνίες, το οποίο θα αποτελέσει πιλότο για όλους τους οργανισμούς του Δημοσίου. Θα προβλέπει αυστηρό οικονομικό έλεγχο προκειμένου να διακόπτει κάθε λειτουργία που επιδεινώνει τα οικονομικά μεγέθη, αλλά και να προλαμβάνει φαινόμενα κακοδιαχείρισης.
Κάθε τρεις μήνες θα πραγματοποιείται από ορκωτούς λογιστές έλεγχος των στόχων του επιχειρησιακού σχεδίου, και στις περιπτώσεις εκείνες που υπάρχει απόκλιση θα υποβάλλεται αναθεωρημένο σχέδιο. Παράλληλα θα αξιολογείται η διοίκηση και σε περιπτώσεις μεγάλης αστοχίας θα παύεται. Το «μνημόνιο» αρχικά θα ισχύσει για ΟΣΕ και αστικές συγκοινωνίες και ακολούθως θα εφαρμοσθεί σε όλους τους οργανισμούς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Η διάταξη που θα συμπεριληφθεί στον νόμο για την αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών και θα ισχύσει αναδρομικά για τον ΟΣΕ περιγράφει ότι οι ρυθμίσεις που έχουν σκοπό τη διασφάλιση της τήρησης του προϋπολογισμού και του επιχειρησιακού σχεδίου των εταιρειών του ομίλου ΟΣΕ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των αστικών συγκοινωνιών προβλέπουν ότι η διοίκηση κάθε εταιρείας είναι υπεύθυνη για την παρακολούθηση της υλοποίησης του προϋπολογισμού και του σχεδίου εξυγίανσης.
Μνημονιο για καθε δεκο
Παράθυρο σε περικοπές διαρκείας
Η διοίκηση κάθε εταιρείας θα καταρτίζει τριμηνιαίους απολογισμούς, οι οποίοι θα ελέγχονται από ορκωτούς ελεγκτές/λογιστές.
Οι τριμηνιαίοι απολογισμοί μαζί με την έκθεση των ορκωτών λογιστών θα υποβάλλονται στο υπουργείο Μεταφορών με κοινοποίηση προς την Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ του υπουργείου Οικονομικών. Σε περίπτωση που κατά την έκθεση των ορκωτών λογιστών ο τριμηνιαίος απολογισμός εμφανίζει απόκλιση από τον προϋπολογισμό και το επιχειρησιακό σχέδιο μεγαλύτερη του 10% αναγομένου σε ετήσια βάση, η διοίκηση της εταιρείας υποχρεούται να καταρτίσει άμεσα αναθεωρημένο επιχειρησιακό σχέδιο, που θα υποβάλλεται προς έγκριση στη Διυπουργική Επιτροπή ΔΕΚΟ.
Το αναθεωρημένο σχέδιο θα πρέπει να παρουσιάζει όλα τα οργανωτικά, λειτουργικά και χρηματοοικονομικά μέτρα για την επαναφορά της οικονομικής κατάστασης της εταιρείας εντός των αρχικών προβλέψεων.
Πρώτα ψαλίδια
Ηδη πάντως οι βασικοί άξονες του σχεδίου εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών περιλαμβάνουν περικοπές στις δευτερεύουσες απολαβές των εργαζομένων έτσι ώστε να μην υπερβαίνουν το 8-10% των βασικών τους αποδοχών, μείωση των ζημιογόνων δρομολογίων και αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Το ψαλίδι σε υπερωρίες και επιδόματα εργαζομένων θα μειώσει τις μισθολογικές δαπάνες, ωστόσο το σχέδιο εξυγίανσης προβλέπει περαιτέρω μείωση λειτουργικού κόστους, που θα επιχειρηθεί να επιτευχθεί με τη συγχώνευση των θυγατρικών του ΟΑΣΑ.
ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
nanos@pegasus.gr
ΠΡΕΖΑ TV
9-1-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου