ΤΙΣ κινήσεις τους για το εξαιρετικά πιθανό, πλέον, ενδεχόμενο απόρριψης από την Ε.Ε. του αιτήματος συγχώνευσης των αεροπορικών εταιρειών Olympic Air και Aegean Airlines, προετοιμάζουν, ήδη, τα επιτελεία των δύο εταιρειών.
Σύμφωνα με πηγή από την έδρα της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, το θέμα της συνένωσης των δυο ελληνικών εταιρειών έχει συμπερληφθεί τέταρτο κατά σειρά και με ένδειξη «αρνητικής εισήγησης», στην ατζέντα της συνόδου των επιτρόπων της Τετάρτης 26 Ιανουαρίου. Παραμένει ανοιχτό, ωστόσο, αν η Ε.Ε. θα απορρίψει με κατηγορηματικό τρόπο το αίτημα των δύο εταιρειών ή θα τους δώσει μια επιπλέον ευκαιρία, καθώς από την έδρα της Ε.Ε. διοχετεύονταν πληροφορίες ότι η Κομισιόν ενδέχεται να ζητά από τους δύο ομίλους να προχωρήσουν σε μεγάλες παραχωρήσεις προκειμένου να εγκρίνει το αίτημά τους.
Μέχρι σήμερα, πάντως, δεν υπάρχει προηγούμενο να προωθηθεί υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με αρνητική εισήγηση στη σύνοδο των επιτρόπων, η οποία να ανατράπηκε στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος. Ας σημειωθεί ότι από το 1992 που συστάθηκε η διεύθυνση ανταγωνισμού της Ε.Ε. μέχρι τον περασμένο Αύγουστο υπολογίζεται ότι είχαν παραπεμφθεί σ' αυτήν 4.300 υποθέσεις. Από αυτές, οι 191 εξετάστηκαν σε βάθος (όπως η υπόθεση συγχώνευσης Aegean - Olympic Air), για να απορριφθούν τελικά 110 υποθέσεις συγχωνεύσεων, οι 45 εγκρίθηκαν ως είχαν, ενώ οι υπόλοιπες εγκρίθηκαν μεν, αλλά με πολύ αυστηρούς όρους.
Πηγές από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι οι απαντήσεις που έδωσαν οι δύο εταιρείες για κρίσιμα θέματα, όπως της πιθανής κυριαρχίας την οποία θα έχει η νέα ενιαία εταιρεία στις γραμμές εσωτερικού, τις άγονες γραμμές αλλά και τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης, δεν κρίθηκαν επαρκείς από τους τεχνοκράτες της διεύθυνσης ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να είναι αρνητική η εισήγησή τους προς τον αρμόδιο επίτροπο Χοακίν Αλμούνια.
Νομικοί κύκλοι στην Αθήνα, οι οποίοι έχουν εμπλακεί στο παρελθόν σε υποθέσεις της παλιάς Ολυμπιακής που παραπέμφθηκαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ανέφεραν ότι η Ε.Ε. δεν θα μπορούσε να είναι υποχωρητική απέναντι στις δύο ελληνικές εταιρείες, καθώς είχε προηγηθεί το 2007 η απόρριψη του ατήματος της συγχώνευσης των ιρλανδικών εταρειών Aer Lingus και Ryanair.
Τι οδήγησε, όμως, στην αρνητική εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών; Οι ίδιες πηγές από την έδρα της Ε.Ε. την αποδίδουν στη διαπραγματευτική τακτική των δύο εταιρειών με την οποία προσπάθησαν, όπως υποστηρίζουν, να μην παραχωρήσουν σχεδόν τίποτα. Ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται πως το ερμήνευσαν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.
Καθοριστική, όμως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ήταν μια... «σφήνα» από την Αθήνα. Οπως αναφέρουν, πρόκειται για την παρέμβαση που έκανε στις διαπραγματεύσεις της Ε.Ε. με τις Olympic Air και Aegean Airlines, η Ενωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ), δηλαδή των πιλότων της παλιάς Ολυμπιακής! Νομικές πηγές από τις Βρυξέλλες υποστηρίζουν πως αν τελικά επιβεβαιωθεί η απόρριψη της συγχώνευσης ΟΑ/Aegean, η υπόθεση θα ισοδυναμεί με μια μίνι ήττα των θεωρούμενων ως πανίσχυρων νομικών «λόμπι» που δρουν πέριξ της Κομισιόν.
Αν επιβεβαιωθούν, μάλιστα, άλλες πληροφορίες, τότε είναι πιθανό να αποδειχθεί ότι με μόλις 30.000 ευρώ οι πιλότοι της παλιάς Ο.Α. κατάφεραν να μπλοκάρουν μια από τις πιο πολυσυζητημένες συγχωνεύσεις εταιρειών που επιχειρήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα.
Ο πρόεδρος των πιλότων της ΕΧΠΑ Γρ. Κωνσταντέλλος στον οποίο απευθύνθηκε η «Οικονομία», επιβεβαίωσε την παρέμβαση της ένωσης στη διαδικασία, επιβεβαιώνοντας ότι «κόστισε σχετικά λίγα χρήματα». Αρνήθηκε, ωστόσο, να διευκρινίσει οτιδήποτε για την τακτική που υιοθέτησε αλλά και τις θέσεις που υποστήριξε, επικαλούμενος την εμπιστευτικότητα της διαδικασίας και τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ΕΧΠΑ.
Η παρέμβαση της ΕΧΠΑ αποδείχθηκε καθοριστική καθώς Aegean και Olympic Air αισιοδοξούσαν ότι θα εξασφαλίσουν μια κατ' αρχήν προέγκριση της Ε.Ε. για τη συγχώνευσή τους μέχρι το τέλος του περασμένου Ιουλίου. Κι αυτό καθώς «έγραφαν» συνεχώς ζημιές εξαιτίας της μείωσης της επιβατικής κίνησης αλλά και του μεταξύ τους ανταγωνισμού.
Οπως προκύπτει από έγγραφα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όμως, στις 9 Ιουλίου 2010 οι πιλότοι (ΕΧΠΑ) απέστειλαν υπόμνημα 85 σελίδων, στο οποίο προσδιόριζαν 125 θέματα-αγκάθια. Οι τεχνοκράτες πέρασαν από μια πεντάωρη συνέντευξη τους εκπροσώπους της ΕΧΠΑ στις Βρυξέλλες και αμέσως μετά (29 Ιουλίου) η πλευρά Aegean-Olympic δέχθηκε το πρώτο πλήγμα.
Ηταν η απόφαση του αρμόδιου επιτρόπου Ανταγωνισμού Χ. Αλμούνια να εξετάσει την υπόθεση σε βάθος ώς τις 9 Δεκεμβρίου.
Υστερα από δυόμισι μήνες ανταλλαγής ερωτημάτων και διευκρινίσεων μεταξύ Ε.Ε. και των δύο εταιρειών, στις 17 Οκτωβρίου 2010 η Επιτροπή απέστειλε την...«απανταχούσα» στις Aegean-OlympicAir. Ηταν ένα κείμενο αντιρρήσεων (statement of objections), το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ περιελάμβανε 72 σημεία και αναλύονταν σε περισσότερες από 190 σελίδες! Αυτό αποτέλεσε τη βάση για το «παζάρι» μεταξύ Ε.Ε. και των δύο εταιρειών. Οι διαπραγματευτές των Aegean - Olympic Air όπως φαίνεται δεν κατάφεραν να πείσουν τους επιτρόπους.
Οι αντιρρήσεις της Επιτροπής
Μεταξύ των αντιρρήσεων που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν:
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: Η κυριαρχία των Olympic Air και Aegean στις γραμμές εσωτερικού από το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι σχεδόν καθολική, αφού διαπιστώνεται ότι ελέγχουν το 47% και 49% αντίστοιχα. Στα δρομολόγια εξωτερικού το μερίδιο της Ο.Α. είναι 16% και της Aegean 22%.
Η Ε.Ε. καταγράφει 10 γραμμές εσωτερικού από την Αθήνα, προς Αλεξανδρούπολη, Χανιά, Ηράκλειο, Χίο, Σαντορίνη, Κω, Μυτιλήνη, Ρόδο, Θεσσαλονίκη και Σάμο, στις οποίες θεωρεί ότι μια ενιαία Aegean-Olympic θα κυριαρχούσε απολύτως. Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι στις γραμμές προς Αλεξ/πολη, Θεσ/νίκη και Ρόδο το μερίδιο των δύο εταιρειών ξεπερνά το 86%. Αντίστοιχα έθεσε αντιρρήσεις για γραμμές όπως Αθήνα-Βιέννη και Αθήνα-Κωνσταντινούπολη όπου η νέα, ενιαία εταιρεία θα ανταγωνιζόταν μια ξένη, η οποία όμως ανήκει στην ίδια αεροπορική συμμαχία με την Aegean (Star Alliance). Υπάρχουν, μάλιστα, γραμμές όπως αυτή προς τις Βρυξέλλες, όπου το μερίδιο των δύο εταιρειών κυμαίνεται μεταξύ 76% και 81% ανάλογα με την κατηγορία των επιβατών.
ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ: Η Ε.Ε. θεωρεί ότι οι δύο εταιρείες είναι σε πλεονεκτική θέση για να προσφέρουν 20.000 θέσεις το χρόνο για καθεμία από τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας.
ΕΠΙΓΕΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ: Μεγάλο αγκάθι αποδείχθηκε η συμμετοχή των βασικών μετόχων της Aegean στην εταιρεία handling Goldair Handling όπου ελέγχουν σήμερα το 35%. Η Ε.Ε. επισημαίνει ότι η θυγατρική της MIG για το handling, δηλαδή η Olympic Handling, δραστηριοποιείται και στα 39 αεροδρόμια της χώρας, ενώ η Goldair έχει ήδη παρουσία σε έντεκα.
Σε θέσης μάχης τα επιτελεία των 2 εταιρειών
Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ περνάει, πλέον, στα χέρια των ισχυρών ανδρών των MIG και Aegean Α. Βγενόπουλου και Θ. Βασιλάκη, οι οποίοι -ανεξάρτητα από την επίσημη απόφαση της Ε.Ε.- καλούνται να προχωρήσουν σε κινήσεις για την επιβίωση των δύο εταιρειών.
Πληροφορίες, οι οποίες πάντως δεν επιβεβαιώνονται από τους εμπλεκόμενους, κάνουν λόγο για συνάντηση των βασικών μετόχων των δύο σχημάτων τον περασμένο Οκτώβριο, όταν άρχισε να διαφαίνεται ότι η Ε.Ε. ακολουθεί σκληρή γραμμή. Σ'αυτήν η πλευρά Βασιλάκη φέρεται να ζήτησε αλλαγή των όρων που είχαν συμφωνήσει αρχικά οι δύο πλευρές για τη συγχώνευση. Ενδεχόμενο που φέρεται να απέρριψε ο Α. Βγενόπουλος.
Με επιφυλάξεις
Οι επικεφαλής των δύο ομίλων, με τους οποίους επικοινώνησε η «Οικονομία», επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν μετά την επίσημη απόφαση της Ε.Ε. για την υπόθεση συγχώνευσης. Ο Α. Βγενόπουλος δήλωσε άγνοια για την εισήγηση της επιτροπής και ανέφερε ότι οι νομικοί σύμβουλοι του ομίλου εξετάζουν το θέμα των διαρροών από τις Βρυξέλλες περί αρνητικής εισήγησης, αφού η διαδικασία είναι εμπιστευτική. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Θ. Βασιλάκης, αναφέροντας ότι σε κάθε περίπτωση οι δύο όμιλοι είναι οικονομικά εύρωστοι και μπορούν να αντιμετωπίσουν όλα τα ενδεχόμενα. Δεν διέψευσε, παράλληλα, την πληροφορία ότι πραγματοποίησε ταξίδι αστραπή με το λίαρ τζετ του στις Βρυξέλλες τις προηγούμενες μέρες, με σκοπό να συναντηθεί με τον επίτροπο Χοακίν Αλμούνια. Επεισήμανε, ωστόσο, ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έγιναν όχι ένα αλλά πολλά τέτοια ταξίδια υψηλόβαθμων στελεχών, προκειμένου να δοθούν οι διευκρινίσεις που ζητούσε η Ε.Ε. για την υπόθεση.
Τα επιτελεία των δύο εταιρειών βρίσκονται σε θέση μάχης για κάθε ενδεχόμενο καθώς, ήδη, έχουν ετοιμαστεί τα θερινά προγράμματα δρομολογίων και σε περίπτωση απόρριψης της συγχώνευσης θα υπάρξουν αλλαγές.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Aegean εμφανίζεται να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, κυρίως εξαιτίας της συμμετοχής της στη συμμαχία Star Alliance, μέσω της οποίας μπορεί να πετάει σε όλο τον κόσμο.
Στην Olympic Air, από την άλλη πλευρά, δρομολογούνται κρίσιμες αποφάσεις. Στην περίπτωση απόρριψης της συγχώνευσης θεωρείται βέβαιο ότι θα κινηθούν άμεσα οι διαδικασίες για να ενταχθεί η εταιρεία σε μια διεθνή αεροπορική συμμαχία. Αυτές είχαν ξεκινήσει αλλλά πάγωσαν λόγω της συμφωνίας για συγχώνευση με την Aegean.
Ταυτόχρονα ο Α. Βγενόπουλος φέρεται να έχει δεχθεί δύο εισηγήσεις. Η μια είναι να διατηρηθεί η Olympic Air σε περιορισμένο μέγεθος. Η δεύτερη προτείνει να «μεγαλώσει» σημαντικά προκειμένου να αντιπαρατεθεί επί ίσοις όροις με την Aegean.
Ανοιχτό παραμένει το θέμα των εργαζομένων στις δύο εταιρείες, αφού ένα από τα ζητούμενα της συγχώνευσης ήταν η μείωση των θέσεων απασχόλησης. Στην όμιλο της Ολυμπιακής, πάντως, έχουν δρομολογηθεί κλιμακωτές μειώσεις μισθών 5-10%, ενώ ήδη έχουν γίνει γενναίες περικοπές στις αποδοχές των ανώτατων στελεχών.
Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Δ.ΥΦΑΝΤΗ pdifandis@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
23-1-2011
Σύμφωνα με πηγή από την έδρα της Κομισιόν στις Βρυξέλλες, το θέμα της συνένωσης των δυο ελληνικών εταιρειών έχει συμπερληφθεί τέταρτο κατά σειρά και με ένδειξη «αρνητικής εισήγησης», στην ατζέντα της συνόδου των επιτρόπων της Τετάρτης 26 Ιανουαρίου. Παραμένει ανοιχτό, ωστόσο, αν η Ε.Ε. θα απορρίψει με κατηγορηματικό τρόπο το αίτημα των δύο εταιρειών ή θα τους δώσει μια επιπλέον ευκαιρία, καθώς από την έδρα της Ε.Ε. διοχετεύονταν πληροφορίες ότι η Κομισιόν ενδέχεται να ζητά από τους δύο ομίλους να προχωρήσουν σε μεγάλες παραχωρήσεις προκειμένου να εγκρίνει το αίτημά τους.
Μέχρι σήμερα, πάντως, δεν υπάρχει προηγούμενο να προωθηθεί υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με αρνητική εισήγηση στη σύνοδο των επιτρόπων, η οποία να ανατράπηκε στη συνέχεια κατά τη διάρκεια της συζήτησης του θέματος. Ας σημειωθεί ότι από το 1992 που συστάθηκε η διεύθυνση ανταγωνισμού της Ε.Ε. μέχρι τον περασμένο Αύγουστο υπολογίζεται ότι είχαν παραπεμφθεί σ' αυτήν 4.300 υποθέσεις. Από αυτές, οι 191 εξετάστηκαν σε βάθος (όπως η υπόθεση συγχώνευσης Aegean - Olympic Air), για να απορριφθούν τελικά 110 υποθέσεις συγχωνεύσεων, οι 45 εγκρίθηκαν ως είχαν, ενώ οι υπόλοιπες εγκρίθηκαν μεν, αλλά με πολύ αυστηρούς όρους.
Πηγές από τις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι οι απαντήσεις που έδωσαν οι δύο εταιρείες για κρίσιμα θέματα, όπως της πιθανής κυριαρχίας την οποία θα έχει η νέα ενιαία εταιρεία στις γραμμές εσωτερικού, τις άγονες γραμμές αλλά και τις υπηρεσίες επίγειας εξυπηρέτησης, δεν κρίθηκαν επαρκείς από τους τεχνοκράτες της διεύθυνσης ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να είναι αρνητική η εισήγησή τους προς τον αρμόδιο επίτροπο Χοακίν Αλμούνια.
Νομικοί κύκλοι στην Αθήνα, οι οποίοι έχουν εμπλακεί στο παρελθόν σε υποθέσεις της παλιάς Ολυμπιακής που παραπέμφθηκαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ανέφεραν ότι η Ε.Ε. δεν θα μπορούσε να είναι υποχωρητική απέναντι στις δύο ελληνικές εταιρείες, καθώς είχε προηγηθεί το 2007 η απόρριψη του ατήματος της συγχώνευσης των ιρλανδικών εταρειών Aer Lingus και Ryanair.
Τι οδήγησε, όμως, στην αρνητική εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. για τη συγχώνευση των δύο εταιρειών; Οι ίδιες πηγές από την έδρα της Ε.Ε. την αποδίδουν στη διαπραγματευτική τακτική των δύο εταιρειών με την οποία προσπάθησαν, όπως υποστηρίζουν, να μην παραχωρήσουν σχεδόν τίποτα. Ή τουλάχιστον έτσι φαίνεται πως το ερμήνευσαν οι τεχνοκράτες της Κομισιόν.
Καθοριστική, όμως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ήταν μια... «σφήνα» από την Αθήνα. Οπως αναφέρουν, πρόκειται για την παρέμβαση που έκανε στις διαπραγματεύσεις της Ε.Ε. με τις Olympic Air και Aegean Airlines, η Ενωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ), δηλαδή των πιλότων της παλιάς Ολυμπιακής! Νομικές πηγές από τις Βρυξέλλες υποστηρίζουν πως αν τελικά επιβεβαιωθεί η απόρριψη της συγχώνευσης ΟΑ/Aegean, η υπόθεση θα ισοδυναμεί με μια μίνι ήττα των θεωρούμενων ως πανίσχυρων νομικών «λόμπι» που δρουν πέριξ της Κομισιόν.
Αν επιβεβαιωθούν, μάλιστα, άλλες πληροφορίες, τότε είναι πιθανό να αποδειχθεί ότι με μόλις 30.000 ευρώ οι πιλότοι της παλιάς Ο.Α. κατάφεραν να μπλοκάρουν μια από τις πιο πολυσυζητημένες συγχωνεύσεις εταιρειών που επιχειρήθηκαν ποτέ στην Ελλάδα.
Ο πρόεδρος των πιλότων της ΕΧΠΑ Γρ. Κωνσταντέλλος στον οποίο απευθύνθηκε η «Οικονομία», επιβεβαίωσε την παρέμβαση της ένωσης στη διαδικασία, επιβεβαιώνοντας ότι «κόστισε σχετικά λίγα χρήματα». Αρνήθηκε, ωστόσο, να διευκρινίσει οτιδήποτε για την τακτική που υιοθέτησε αλλά και τις θέσεις που υποστήριξε, επικαλούμενος την εμπιστευτικότητα της διαδικασίας και τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η ΕΧΠΑ.
Η παρέμβαση της ΕΧΠΑ αποδείχθηκε καθοριστική καθώς Aegean και Olympic Air αισιοδοξούσαν ότι θα εξασφαλίσουν μια κατ' αρχήν προέγκριση της Ε.Ε. για τη συγχώνευσή τους μέχρι το τέλος του περασμένου Ιουλίου. Κι αυτό καθώς «έγραφαν» συνεχώς ζημιές εξαιτίας της μείωσης της επιβατικής κίνησης αλλά και του μεταξύ τους ανταγωνισμού.
Οπως προκύπτει από έγγραφα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όμως, στις 9 Ιουλίου 2010 οι πιλότοι (ΕΧΠΑ) απέστειλαν υπόμνημα 85 σελίδων, στο οποίο προσδιόριζαν 125 θέματα-αγκάθια. Οι τεχνοκράτες πέρασαν από μια πεντάωρη συνέντευξη τους εκπροσώπους της ΕΧΠΑ στις Βρυξέλλες και αμέσως μετά (29 Ιουλίου) η πλευρά Aegean-Olympic δέχθηκε το πρώτο πλήγμα.
Ηταν η απόφαση του αρμόδιου επιτρόπου Ανταγωνισμού Χ. Αλμούνια να εξετάσει την υπόθεση σε βάθος ώς τις 9 Δεκεμβρίου.
Υστερα από δυόμισι μήνες ανταλλαγής ερωτημάτων και διευκρινίσεων μεταξύ Ε.Ε. και των δύο εταιρειών, στις 17 Οκτωβρίου 2010 η Επιτροπή απέστειλε την...«απανταχούσα» στις Aegean-OlympicAir. Ηταν ένα κείμενο αντιρρήσεων (statement of objections), το οποίο ούτε λίγο ούτε πολύ περιελάμβανε 72 σημεία και αναλύονταν σε περισσότερες από 190 σελίδες! Αυτό αποτέλεσε τη βάση για το «παζάρι» μεταξύ Ε.Ε. και των δύο εταιρειών. Οι διαπραγματευτές των Aegean - Olympic Air όπως φαίνεται δεν κατάφεραν να πείσουν τους επιτρόπους.
Οι αντιρρήσεις της Επιτροπής
Μεταξύ των αντιρρήσεων που έθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ήταν:
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: Η κυριαρχία των Olympic Air και Aegean στις γραμμές εσωτερικού από το αεροδρόμιο της Αθήνας είναι σχεδόν καθολική, αφού διαπιστώνεται ότι ελέγχουν το 47% και 49% αντίστοιχα. Στα δρομολόγια εξωτερικού το μερίδιο της Ο.Α. είναι 16% και της Aegean 22%.
Η Ε.Ε. καταγράφει 10 γραμμές εσωτερικού από την Αθήνα, προς Αλεξανδρούπολη, Χανιά, Ηράκλειο, Χίο, Σαντορίνη, Κω, Μυτιλήνη, Ρόδο, Θεσσαλονίκη και Σάμο, στις οποίες θεωρεί ότι μια ενιαία Aegean-Olympic θα κυριαρχούσε απολύτως. Σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι στις γραμμές προς Αλεξ/πολη, Θεσ/νίκη και Ρόδο το μερίδιο των δύο εταιρειών ξεπερνά το 86%. Αντίστοιχα έθεσε αντιρρήσεις για γραμμές όπως Αθήνα-Βιέννη και Αθήνα-Κωνσταντινούπολη όπου η νέα, ενιαία εταιρεία θα ανταγωνιζόταν μια ξένη, η οποία όμως ανήκει στην ίδια αεροπορική συμμαχία με την Aegean (Star Alliance). Υπάρχουν, μάλιστα, γραμμές όπως αυτή προς τις Βρυξέλλες, όπου το μερίδιο των δύο εταιρειών κυμαίνεται μεταξύ 76% και 81% ανάλογα με την κατηγορία των επιβατών.
ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ: Η Ε.Ε. θεωρεί ότι οι δύο εταιρείες είναι σε πλεονεκτική θέση για να προσφέρουν 20.000 θέσεις το χρόνο για καθεμία από τις γραμμές δημόσιας υπηρεσίας.
ΕΠΙΓΕΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ: Μεγάλο αγκάθι αποδείχθηκε η συμμετοχή των βασικών μετόχων της Aegean στην εταιρεία handling Goldair Handling όπου ελέγχουν σήμερα το 35%. Η Ε.Ε. επισημαίνει ότι η θυγατρική της MIG για το handling, δηλαδή η Olympic Handling, δραστηριοποιείται και στα 39 αεροδρόμια της χώρας, ενώ η Goldair έχει ήδη παρουσία σε έντεκα.
Σε θέσης μάχης τα επιτελεία των 2 εταιρειών
Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ περνάει, πλέον, στα χέρια των ισχυρών ανδρών των MIG και Aegean Α. Βγενόπουλου και Θ. Βασιλάκη, οι οποίοι -ανεξάρτητα από την επίσημη απόφαση της Ε.Ε.- καλούνται να προχωρήσουν σε κινήσεις για την επιβίωση των δύο εταιρειών.
Πληροφορίες, οι οποίες πάντως δεν επιβεβαιώνονται από τους εμπλεκόμενους, κάνουν λόγο για συνάντηση των βασικών μετόχων των δύο σχημάτων τον περασμένο Οκτώβριο, όταν άρχισε να διαφαίνεται ότι η Ε.Ε. ακολουθεί σκληρή γραμμή. Σ'αυτήν η πλευρά Βασιλάκη φέρεται να ζήτησε αλλαγή των όρων που είχαν συμφωνήσει αρχικά οι δύο πλευρές για τη συγχώνευση. Ενδεχόμενο που φέρεται να απέρριψε ο Α. Βγενόπουλος.
Με επιφυλάξεις
Οι επικεφαλής των δύο ομίλων, με τους οποίους επικοινώνησε η «Οικονομία», επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν μετά την επίσημη απόφαση της Ε.Ε. για την υπόθεση συγχώνευσης. Ο Α. Βγενόπουλος δήλωσε άγνοια για την εισήγηση της επιτροπής και ανέφερε ότι οι νομικοί σύμβουλοι του ομίλου εξετάζουν το θέμα των διαρροών από τις Βρυξέλλες περί αρνητικής εισήγησης, αφού η διαδικασία είναι εμπιστευτική. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο Θ. Βασιλάκης, αναφέροντας ότι σε κάθε περίπτωση οι δύο όμιλοι είναι οικονομικά εύρωστοι και μπορούν να αντιμετωπίσουν όλα τα ενδεχόμενα. Δεν διέψευσε, παράλληλα, την πληροφορία ότι πραγματοποίησε ταξίδι αστραπή με το λίαρ τζετ του στις Βρυξέλλες τις προηγούμενες μέρες, με σκοπό να συναντηθεί με τον επίτροπο Χοακίν Αλμούνια. Επεισήμανε, ωστόσο, ότι όλο το προηγούμενο διάστημα έγιναν όχι ένα αλλά πολλά τέτοια ταξίδια υψηλόβαθμων στελεχών, προκειμένου να δοθούν οι διευκρινίσεις που ζητούσε η Ε.Ε. για την υπόθεση.
Τα επιτελεία των δύο εταιρειών βρίσκονται σε θέση μάχης για κάθε ενδεχόμενο καθώς, ήδη, έχουν ετοιμαστεί τα θερινά προγράμματα δρομολογίων και σε περίπτωση απόρριψης της συγχώνευσης θα υπάρξουν αλλαγές.
Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο η Aegean εμφανίζεται να βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση, κυρίως εξαιτίας της συμμετοχής της στη συμμαχία Star Alliance, μέσω της οποίας μπορεί να πετάει σε όλο τον κόσμο.
Στην Olympic Air, από την άλλη πλευρά, δρομολογούνται κρίσιμες αποφάσεις. Στην περίπτωση απόρριψης της συγχώνευσης θεωρείται βέβαιο ότι θα κινηθούν άμεσα οι διαδικασίες για να ενταχθεί η εταιρεία σε μια διεθνή αεροπορική συμμαχία. Αυτές είχαν ξεκινήσει αλλλά πάγωσαν λόγω της συμφωνίας για συγχώνευση με την Aegean.
Ταυτόχρονα ο Α. Βγενόπουλος φέρεται να έχει δεχθεί δύο εισηγήσεις. Η μια είναι να διατηρηθεί η Olympic Air σε περιορισμένο μέγεθος. Η δεύτερη προτείνει να «μεγαλώσει» σημαντικά προκειμένου να αντιπαρατεθεί επί ίσοις όροις με την Aegean.
Ανοιχτό παραμένει το θέμα των εργαζομένων στις δύο εταιρείες, αφού ένα από τα ζητούμενα της συγχώνευσης ήταν η μείωση των θέσεων απασχόλησης. Στην όμιλο της Ολυμπιακής, πάντως, έχουν δρομολογηθεί κλιμακωτές μειώσεις μισθών 5-10%, ενώ ήδη έχουν γίνει γενναίες περικοπές στις αποδοχές των ανώτατων στελεχών.
Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ Δ.ΥΦΑΝΤΗ pdifandis@enet.gr
ΠΡΕΖΑ TV
23-1-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου