Σάββατο, Φεβρουαρίου 26, 2011

«ΑΓΧΩΜΕΝΗ» ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ. ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, Ο ΜΕΣΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΑΓΓΙΖΕΙ ΤΑ 31,1 ΛΕΠΤΑ, ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑΣ ΜΕΛΕΤΗΣ


Η επικίνδυνη οδήγηση, ο εκνευρισμός στον δρόμο, αλλά και η ανεπαρκής ενημέρωση για τις κυκλοφοριακές συνθήκες αποτελούν τους βασικούς παράγοντες πρόκλησης άγχους κατά τη μετακίνηση των κατοίκων της πρωτεύουσας προς την εργασία τους. Την ίδια στιγμή, σημαντικά αυξημένη εμφανίζεται η μέση διάρκεια διαδρομής του Ελληνα εργαζομένου από και προς τον χώρο εργασίας του σε σχέση με συναδέλφους του από άλλες ευρωπαϊκές, και όχι μόνο, χώρες. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι πλέον δεν εξετάζεται εάν η διαδικασία της προσέλευσης στην εργασία προκαλεί αναστάτωση και ψυχική κόπωση, αλλά το ποιοι παράγοντες εντείνουν αυτό το αίσθημα, καταδεικνύοντας ότι η «αγχωμένη» μετακίνηση αποτελεί πραγματικότητα. Η έρευνα έχει πραγματοποιηθεί από εταιρεία παροχής λύσεων για επαγγελματικούς χώρους (Regus) στο πλαίσιο παγκόσμιας μελέτης, με σκοπό την αναζήτηση των κυριότερων πηγών άγχους, που διαταράσσουν την παραγωγικότητα των εργαζομένων.

Στην Ελλάδα, ο μέσος χρόνος μετάβασης από/προς την εργασία αγγίζει τα 31,1 λεπτά, αν και το 26% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι «ξοδεύει» 30 έως 45 λεπτά της ώρας για κάθε αντίστοιχη μετακίνηση. Το 30% των ερωτηθέντων ξοδεύει έως 15 λεπτά μέχρι να φτάσει στην εργασία του, ενώ το 19% έως μισή ώρα. Ακόμη και μία ώρα δαπανά το 16% των ερωτηθέντων, ενώ πάνω από μία ώρα δαπανά το 10% των μετακινούμενων, σύμφωνα με την έρευνα. Η διαδρομή από το σπίτι στην εργασία και αντίστροφα διαρκεί από ένα έως 15 λεπτά για το 45% των Φινλανδών, το 44% των Βούλγαρων, το 41% των Ελβετών και το 40% των Ιταλών. Οι μοναδικές χώρες που εμφανίζουν αυξημένο μέσο χρόνο μετακίνησης σε σχέση με την Ελλάδα είναι η Ινδία (32,9 λεπτά), η Κολομβία (36,7 λεπτά), η Κίνα (38,2 λεπτά), η Ιαπωνία (37,7 λεπτά), το Μεξικό (32,9 λεπτά), το Περού (31,9 λεπτά), οι Φιλιππίνες (32,5 λεπτά) και η Σιγκαπούρη (32,1 λεπτά). Από την άλλη, ευκολότερες εμφανίζονται οι μετακινήσεις σε χώρες όπως η Τουρκία (με τη μέση διάρκεια να διαμορφώνεται στα 28,3 λεπτά), η Σουηδία (28,2 λεπτά), η Ιταλία (25,6 λεπτά) και η Τσεχία (26,9 λεπτά).


Με δεδομένο το περιορισμένο μέγεθος των ελληνικών πόλεων, ο χρόνος της διαδρομής δεν αποτελεί το κυριότερο πρόβλημα, αλλά οι συνθήκες της μετακίνησης. Το προφίλ της «αγχωμένης» μετακίνησης στην Ελλάδα αφορά κατά κύριο λόγο τους κακούς και επικίνδυνους οδηγούς (δηλώθηκε ως κύρια πηγή άγχους από το 71%), ενώ ο εκνευρισμός που επικρατεί στους δρόμους αποτελεί τη δεύτερη κατά σειρά αιτία άγχους σε ποσοστό 36% μαζί με τη ρύπανση και τις υπερβολικά υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα αφορά τόσο σε μετακινήσεις με Ι. Χ. όσο και με τις αστικές συγκοινωνίες.


Παράγοντες εκνευρισμού
Ψηλά (με ποσοστό 26%) στη λίστα των παραγόντων που προκαλούν σύγχυση βρίσκεται η ανεπαρκής ενημέρωση του κοινού από τους αρμόδιους φορείς για τις κυκλοφοριακές συνθήκες (πορείες, έργα οδοποιίας κ. ά.). Οι καθυστερήσεις και οι απεργίες στις αστικές συγκοινωνίες, οι οποίες επηρεάζουν τόσο τους χρήστες των ΜΜΜ όσο κι εκείνους που μετακινούνται με Ι. Χ. αυτοκίνητο, συγκέντρωσαν ποσοστό 23%, καθώς η έρευνα διεξήχθη τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 2010, πριν ξεκινήσει το πρόσφατο κύμα κινητοποιήσεων από τους εργαζομένους στις αστικές συγκοινωνίες. Η αγενής συμπεριφορά συνεπιβατών στα ΜΜΜ ή ακόμη και στα Ι. Χ., αλλά και η δυσάρεστη οσμή και αναπνοή συνεπιβατών, αποτελούν ακόμη ένα παράγοντα εκνευρισμού σε ποσοστό 10% και 3% αντίστοιχα, όπως δήλωσαν οι ίδιοι οι μετακινούμενοι. Οι δυνατές συνομιλίες στο κινητό τηλέφωνο «εκνευρίζουν» το 3% των μετακινούμενων, ενώ αντίστοιχο ποσοστό κατέχει και η απρεπής συμπεριφορά με σεξουαλικά υπονοούμενα.


Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε παγκόσμια κλίμακα τον περασμένο Αύγουστο και Σεπτέμβριο, σε δείγμα 10.000 ατόμων, το οποίο περιλαμβάνει εργαζομένους, στελέχη και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων.


Στάσεις εργασίας από Δευτέρα
Με στάσεις εργασίας στα επίγεια μέσα μαζικής μεταφοράς ξεκινά η επόμενη εβδομάδα, καθώς οι εργαζόμενοι στην ΕΘΕΛ και τον ΗΛΠΑΠ προσανατολίζονται και πάλι στην πραγματοποίηση νέων κινητοποιήσεων.


Στόχος των εργαζομένων είναι η σύγκληση κοινής συνέλευσης στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, διαδικασία που εξακολουθεί να παραμένει αμφίβολο εάν θα λάβει χώρα, λόγω του συνδικαλιστικού αναβρασμού που επικρατεί στην ΕΘΕΛ μετά την παραίτηση του προέδρου του σωματείου.


Σύμφωνα με τις αποφάσεις των σωματείων εργαζομένων, τη Δευτέρα θα παραμείνουν ακινητοποιημένα τα λεωφορεία από τις 11 το πρωί έως τις 4.30 το απόγευμα και τα τρόλεϊ από τις 11 το πρωί έως τις 5 το απόγευμα.


Στο μεταξύ, οι εργαζόμενοι στα τρόλεϊ έχουν αποφασίσει την πραγματοποίηση άλλων έξι στάσεων εργασίας τις πρώτες 15 ημέρες του Μαρτίου (τρεις την πρώτη εβδομάδα και τρεις τη δεύτερη) σε ανοιχτές ημερομηνίες. Οριστικές αποφάσεις, πάντως, για τις επόμενες κινήσεις του κλάδου αναμένεται να ληφθούν στη συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής την ερχόμενη Τρίτη.


Της Αλεξανδρας Kασσιμη


ΠΡΕΖΑ TV
26-2-2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: