Τρίτη, Φεβρουαρίου 01, 2011

ΕΚΘΕΣΗ-ΒΟΜΒΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΑ AEI :«ΕΞΟΣΤΡΑΚΙΣΜΟ» ΤΩΝ ΑΙΩΝΙΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ΣΤΑ ΙΕΚ, ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΜΟΝΙΜΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ, ΕΠΙΒΟΛΗ ΔΙΔΑΚΤΡΩΝ, ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

Προτάσεις σοκ για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση, που περιλαμβάνουν - μεταξύ άλλων - επιβολή διδάκτρων στα ΑΕΙ, άρση της μονιμότητας των πανεπιστημιακών αλλά και - εξοστρακισμό των αιωνίων φοιτητών στα ΙΕΚ, περιέχονται στην έκθεση της δημόσιας διαβούλευσης που έδωσε, χθες, στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.Μετά τη λήξη της διαβούλευσης για την Εθνικής Στρατηγική για την Ανώτατη Εκπαίδευση που διεξήχθη από τις 29 Νοεμβρίου έως τις 14 Ιανουαρίου, το υπουργείο Παιδείας συνόψισε τις προτάσεις και τα σχόλια που κατατέθηκαν από τους αρμόδιους φορείς, καθηγητές, φοιτητές κ.α.Ανάμεσα στις προτάσεις, υπάρχουν ορισμένες οι οποίες αν υλοποιηθούν θα προκαλέσουν σφοδρές αντιδράσεις στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Ειδικότερα, προτείνεται:    * άρση της μονιμότητας των πανεπιστημιακών δασκάλων.
    * θέσπιση διδάκτρων για τα ΑΕΙ.
    * να εγγράφονται οι αιώνιοι φοιτητές σε ΙΕΚ παρόμοιου γνωστικού αντικειμένου.
    * να διορίζονται τα μέλη ΔΕΠ μέσω δικαστικού και κοινοβουλευτικού ελέγχου.
    * τα συμβούλια διοίκησης να αποτελούνται από εξωτερικά μέλη.
    * να μετακινούνται από τις θέσεις τους οι «αδιάφοροι» καθηγητές.
    * αξιολόγηση των καθηγητών.
    * ασυμβίβαστο των μελών ΔΕΠ με εξωπανεπιστημιακές θέσεις.
    * καταργήσεις τμημάτων.
    * υποβολή διδάκτρων από αλλοδαπούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές. Αξίζει να επισημανθεί ότι ορισμένες από αυτές τις προτάσεις έχουν ήδη υιοθετηθεί από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας καθώς είχαν περιληφθεί στο κείμενο διαβούλευσης.

Συγκεκριμένα, οι καταργήσεις τμημάτων βρίσκονται στο επίκεντρο του «Καλλικράτη για την ανώτατη εκπαίδευση», προοπτική στην οποία έχουν συμφωνήσει και αρκετοί πρόεδροι τεχνολογικών ιδρυμάτων και πρυτάνεις ΑΕΙ.

Την ίδια στιγμή, έχει γίνει σαφές ότι θα υπάρχει αξιολόγηση των πανεπιστημιακών ενώ στις προθέσεις του υπουργείου είναι να τεθεί ένα πλαφόν στο όριο σπουδών ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο να υπάρχουν στα μητρώα των σχολών, φοιτητές που να χρωστάνε μαθήματα για δέκα και πλέον έτη.

Το υπουργείο έχει ξεκαθαρίσει ακόμη, ότι θα μπορούν να καταλαμβάνουν θέσεις στα συμβούλια διοίκησης των ιδρυμάτων εξωτερικά μέλη.

Χθες, εξάλλου, 20 πανεπιστημιακοί με επιστολή τους προς την υπουργό Παιδείας, ζητούν να μείνουν ανοιχτά και ζωντανά τα πανεπιστήμια , προσθέτοντας ότι «η μεταρρύθμιση είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ . Το κράτος οφείλει στα πανεπιστήμια τα απαιτούμενα μέσα για να συνεχίσουν να εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους».

Πάντως, η ηγεσία της ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών τόνιζε χθες πως πλέον ο διάλογος από το επίπεδο της δημόσιας διαβούλευσης έχει περάσει στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.

ΚΑΙ ΣΚΛΗΡΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΙΟΥΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ
Εισαγωγή πρώτα σε σχολή και έπειτα η επιλογή του τμήματος

Ορισμένοι τόνισαν την ανάγκη ύπαρξης μεταβατικών διατάξεων για τους αιώνιους φοιτητές προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όσοι για αντικειμενικούς λόγους δεν μπόρεσαν να πάρουν το πτυχίο τους, θα τους δοθεί η ευκαιρία να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους.

Κάποιοι ζήτησαν την δυνατότητας εγγραφής των αιώνιων φοιτητών σε ΙΕΚ παρόμοιου γνωστικού αντικειμένου,αλλά υπήρχαν και σκληρές θέσεις περί διαγραφής από τις σχολές όσων δεν τελειώνουν σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

Αρκετοί αναφέρθηκαν στην εισαγωγή σε σχολή και στη μετέπειτα επιλογή του τμήματος που θα κάνει ο φοιτητής σημειώνοντας μια σειρά προβληματισμών, όπως η ανησυχία για μη αξιοκρατικές επιλογές όσων φοιτητών πληρούν τα κριτήρια για φοίτηση σε ένα τμήμα από τους καθηγητές, η ελλιπής υλικοτεχνική υποδομή, τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την μαζική επιλογή φοιτητών μιας σχολής των πιο «δημοφιλών» τμημάτων.

Οι συμμετέχοντες στο διάλογο αναφέρθηκαν στην ανάγκη αξιολόγησης των μελών ΔΕΠ των Πανεπιστημίων αποτέλεσε θέμα αρκετών σχολίων. Οι τακτικές διεθνείς δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά, η συμμετοχή σε συνέδρια, οι αξιολογήσεις από φοιτητές όπως και η διαθεματικότητα στο παραγόμενο επιστημονικό τους έργο, ήταν μερικές από τις προτάσεις που κατατέθηκαν για την αξιολόγηση των καθηγητών.

Aλλοι σχολιαστές αναφέρθηκαν στην δυναμική της εξωστρέφειας που μπορεί να επιτευχθεί μέσω της προσέλκυσης φοιτητών από το εξωτερικό μετά από κατάλληλη αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών, από την προβολή στο εξωτερικό και από την υιοθέτηση των Αγγλικών ως γλώσσας μεταπτυχιακών σπουδών.

Παράλληλα η υποβολή διδάκτρων -από αλλοδαπούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές- προτάθηκε από κάποιους ως μέσο βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης των Ιδρυμάτων, αποτέλεσμα της αναβαθμισμένης παρεχόμενης παιδείας.

ΑΝΑΓΚΑΙΑ Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΑ
Η αξιολόγηση θα φέρει αξιοκρατία στα πανεπιστήμια

Αρκετοί φορείς, σύλλογοι εργαζομένων πανεπιστημιακών ή διοικητικών και μεμονωμένα πρόσωπα όπως, αναφέρει το κείμενο του υπουργείου, εστίασαν σε ζητήματα που αφορούν την υπάρχουσα κατάσταση αναφορικά με το διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό των ΑΕΙ και ΤΕΙ.

Επεσήμαναν: Tην ανάγκη αξιολόγησης των καθηγητών, προκειμένου να προωθηθεί η αριστεία και αξιοκρατία στα πανεπιστήμια. Το ασυμβίβαστο των μελών ΔΕΠ με θέσεις εξωπανεπιστημιακές, την ανάγκη τακτικής αξιολόγησης, τις εξουσίες των πρυτάνεων, τη μετακίνηση των αδιάφορων καθηγητών.

Επίσης η κομματοκρατία στα ΑΕΙ και η ανάγκη απαλλαγής από αυτήν καθώς πολλοί επεσήμαναν το σφιχτό εναγκαλισμό των κομμάτων και παρατάξεων με το πανεπιστήμιο και τις αρνητικές συνέπειες, όπως αναξιοκρατία και φαυλοκρατία, που συνεπάγονται τη λειτουργία των Ιδρυμάτων.

Η οικονομική αυτοτέλεια των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ σημειώθηκε από ορισμένους συμμετέχοντες ως απαραίτητη προϋπόθεση της ανασύνταξης των Ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Προτάσεις που κατατέθηκαν προς αυτήν την κατεύθυνση περιλαμβάνουν τη σύνδεση των Ιδρυμάτων με την παραγωγή και την αγορά, την καταβολή χαμηλών διδάκτρων από προπτυχιακούς ή μεταπτυχιακούς φοιτητές όπως και την αύξηση της χρηματοδότησης από το κράτος.

Στη γραφειοκρατία σκοντάφτει η σωστή λειτουργία
Προτάσεις για να ξεπεραστούν οι σκόπελοι

Πολλοί σχολιαστές διατύπωσαν απόψεις σχετικά με τις αιτίες που εμποδίζουν την αναβάθμιση και σωστή λειτουργία των ΑΕΙ, αναφέροντας την κομματοκρατία, την περιττή γραφειοκρατία, τα φαινόμενα νεποτισμού, τις φωτογραφικές προκηρύξεις θέσεων. Ως πιθανές λύσεις αντιμετώπισης των προβλημάτων προτάθηκαν ποικίλες και διαφορετικές ιδέες: αξιοκρατικές προκηρύξεις γνωστικών αντικειμένων, διορισμοί μελών ΔΕΠ μέσω δικαστικού και κοινοβουλευτικού ελέγχου, άρση της μονιμότητας των καθηγητών, αξιολόγηση ερευνητικού και διδακτικού έργου πανεπιστημιακών κ.λπ.

Κάποιοι πρότειναν τη θέσπιση διδάκτρων, τη διενέργεια των μαθημάτων στα Αγγλικά για ξένους φοιτητές, ενώ μια άλλη πρόταση αφορούσε στη μείωση της γραφειοκρατίας και την πάταξη της διαφθοράς, οι οποίες ? σύμφωνα με τη συλλογιστική αυτή- αποτελούν την αιτία της χαμηλής αποδοτικότητας της κρατικής χρηματοδότησης. Αρκετοί επίσης τόνισαν την ανάγκη να αποτελούνται τα συμβούλια από εξωτερικά μέλη προκειμένου να υπάρχει αντικειμενικότητα στον έλεγχο της λειτουργίας των Ιδρυμάτων.

ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ

ΠΡΕΖΑ TV
1-2-2011

8 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Επίσης πρέπει να πετάξουν έξω τα κομματικά τραπεζάκια.

Ανώνυμος είπε...

Φίλε μου τα κομματικά τραπεζάκια είναι μέρος του συστήματος, τα θέλουν οι καθηγητάδες, γιατί τα κομματόσκυλα τους τους ψηφίζουν για υπεύθυνους τομέων εκπαίδευσης ή στηρίζουν τις θέσεις τους στα συμβούλια που γίνονται....

Μιλάμε για μεγάλη ΣΑΠΙΛΑ.....

Δεν έχει νόημα να συγκρίνουμε τα πανεπιστήμια μας ούτε με της Ουγκάντας, γιατί θα προσβάλουμε αυτή τη συμπαθή αφρικανική τριτοκοσμική χώρα....

Ανώνυμος είπε...

Παιδιά δεν είναι τυχαίο ότι το μάτι σας έπεσε στα κομματικά τραπεζάκια και όχι στα δίδακτρα και τα άλλα.
Κάντε λίγο υπομονή θα έρθει και η σειρά σας. Τώρα σειρά έχει ο Μουμπάρακ.

Ανώνυμος είπε...

Ναι μόλις τελειώσετε με τον Μουμπάρακ κύριε Αιγύπτιε, περάστε και απο τα μέρη μας.... σας κερνάμε 2 πιάτα φασολάδα για να μας κλάσετε τα @@

Ανώνυμος είπε...

φιλε 1:01 μμ τα παρεξηγησες τα παιδια... προφανως τους ενοχλουν συγκεκριμενα κομματικα ή μη τραπεζακια, αν οοοολη η σχολη ηταν ενα απεραντο τραπεζακι της ΔΑΠαρας, μια χαρα θα τους ερχοταν :ρ

Ανώνυμος είπε...

Αυτό το σκέφτηκες μόνος σου ή στο είπε ο καθοδηγητής σου στο κόμμα?

Ανώνυμος είπε...

Απορείτε ακόμα γιατί κανένα ελληνικό πανεπιστήμιο δεν βρίσκεται στα 200-300 καλύτερα?

Τραπεζάκια κομμάτων, καθηγηταράδες βολεμμένοι, σπουδαστες κομματόσκυλα,
φωτοτυπίες Α4 αντί για ακαδημαϊκά συγγράματα, φοιτητές δεκαετίας και βάλε, και μέσα σε όλα αυτά, υπεύθυνοι τομέων, υπεύθυνοι τμημάτων, η τάδε παράταξη στηρίζει τον έναν, η δείνα τον άλλον και κάνουν και εκλογές και κολλάνε αφίσες, αυτοκόλλητα, σημαιάκια παντου.

Μπαίνεις σε τριτοβάθμιο ίδρυμα και υπάρχουν ταπετσαρίες με αφίσες στους τοιχους, στα πατώματα, στα ταβάνια, στις πόρτες. ΑΗΔΙΑ, ΞΕΡΑΣΜΑ....


Και ναι συμφωνώ και με τα δίδακτρα (εάν είναι της τάξης των 500ε το εξάμηνο πχ) και με το ξήλωμα των τραπεζιών, των αφισών, με το να απολύεται όποιος καθηγητής μαλακίζεται και δεν κανει τη δουλειά του, με το να υπάρχει έλεγχος στη δουλειά του, να πετιούνται έξω απο τις σχολές όσοι κάνουν 10 χρόνια να παρουν ένα πτυχίο, με το να καταργηθούν κατι τμήματα με 5 φοιτητές στου διαόλου την μάνα που τρώνε μόνο κονδύλια και βγάζουν πτυχιούχους της πούτσας, και με το να μην μπορεί ένας καθηγητής να δουλεύει και έξω.

Ανώνυμος είπε...

Σύμφωνα με την συνέντευξη που έδωσε η Άννα Διαμαντοπούλου στην εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ, θα γίνουν ευρύτερες αλλαγές στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τις οποίες θα αφαιρεθεί από τους πρυτάνεις η δυνατότητα διαχείρισης του ασύλου, και θα μεταφερθεί στο Συµβούλιο του Ιδρύµατος, το οποίο θα λειτουργεί εκτός πανεπιστηµίου και θα παίρνει την απόφαση για το εάν θα πρέπει ή όχι να κληθεί η Αστυνοµία, ενώ παράλληλα στις σχολές θα υπάρχει ιδιωτική αστυνοµία ή security που θα ελέγχει αυστηρά την είσοδο όλων στα πανεπιστηµιακά κτίρια.

Ανώνυμε 4.45 και ο οδηγός του τάνκ που μπήκε στο Πολυτεχνείο (χωρίς εξετάσεις) ξερνούσε από τις αφίσες.
Με λίγο περισσότερη φαντασία εκτός από τα δίδακτρα, θα ζητούσες και κούρεμα ή λήξη της αναβολής και υποχρεωτική στράτευση των φοιτητών που δεν ανταποκρίνονται στα στερεότυπα σου.
Μην στενοχωριέσαι καλά τα πήγες, απέδειξες ότι μπορείς να γράφεις και 2-3 προτάσεις.