Σε θρίλερ εξελίσσεται η πολυσυζητηµένη συµµετοχή των Κινέζων στο µεγάλο έργο της κατασκευής του Εµπορευµατικού Σταθµού του Θριάσιου Πεδίου. Οι Κινέζοι της Cosco θέτουν τέσσερις όρους, από τους οποίους οι δύο εµφανίζουν µεγάλες δυσκολίες προκειµένου να ικανοποιηθούν από την ελληνική πλευρά καθώς σκοντάφτουν στο κοινοτικό δίκαιο.
Σύµφωνα µε πληροφορίες, µε επιστολή που βρίσκεται στα χέρια της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ (φορέας κατασκευής του έργου) η Cosco Logistics πληροφορεί τη θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ ότι δεν πρόκειται να πάρει µέρος στον σχετικόδιαγωνισµό. Για την απόφασή της αυτή επικαλεί ταιτις αντιρρήσεις της σε τέσσερις όρους του διαγωνισµού.
Κυβερνητικοί κύκλοιπάντως που ρωτήθηκαν χθες από «ΤΑ ΝΕΑ» εξέφραζαν συγκρατηµένη αισιοδοξία ότι µπορεί ακόµη και µέχρι την τελευταία στιγµή να υπάρξει χρυσή τοµή και οι Κινέζοι της Cosco να συµµετάσχουν στονδιαγωνισµό. Αλλωστε, δώδεκα κινεζικά αιτήµατα, όπως λένε, ήδη έχουν ικανοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση οι εµπλεκόµενοι µε το Θριάσιο υπουργοί ∆ηµήτρης Ρέππας και Χάρης Παµπούκης φέρονται αποφασισµένοι να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να κρατήσουν ζωντανό το κινεζικό ενδιαφέρον για το έργο. Η κυβερνητική αυτή επιµονή δεν σχετίζεται µόνο µε τη γενικότερη πολιτική των καλών σχέσεων µε τους κινέζους επενδυτές αλλά και µε την υπόλοιπη διεθνή επενδυτική κοινότητα.
Η Cosco Logistics είναι µία από τις δέκα µεγαλύτερες εταιρείες του κόσµου στη διακίνηση εµπορευµατοκιβωτίων και η ενδεχόµενη ανάληψη από αυτήν της εκµετάλλευσης του Εµπορευµατικού Σταθµού θα αποτελούσε επαρκή εγγύηση για τη βιωσιµότητά του.
Ποιοι είναι όµως οι όροι - εµπόδια που θέτουν οι Κινέζοι προκειµένου να άρουν τις αντιρρήσεις τους και να λάβουν µέρος στον διαγωνισµό, ο οποίος έχει καταληκτική ηµεροµηνία για την πρώτη φάση του (την εκδήλωση ενδιαφέροντος) την 28η Φεβρουαρίου;
ΤΕΣΣΕΡΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ. Σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, το εµπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι η ικανοποίηση τεσσάρων αιτηµάτων που έχει θέσει η κινεζική πλευρά. Από τα τέσσερα αυτά αιτήµατα τα δύο σκοντάφτουν στο κοινοτικό δίκαιο. Στο ένα από αυτά οι Κινέζοι ζητούν να έχουν τη δυνατότητα ελαφράς µεταποίησης µέρους των προϊόντων που θα εισάγονται και θα διακινούνται µέσω του Εµπορευµατικού Κέντρου του Θριάσιου προς τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ωστόσο, το αίτηµα αυτό είναι ασύµβατο µε το κοινοτικό δίκαιο. Το δεύτερο αίτηµα των Κινέζων είναι η δηµιουργία ελεύθερης ζώνης εµπορίου στους χώρους του Κέντρου. Και αυτό το αίτηµα όµως δεν είναι συµβατό µε την ευρωπαϊκή νοµοθεσία. Η κινεζική πλευρά θέλει να δηµιουργήσει και εκθεσιακό κέντρο στο οποίο θα εκτίθενται µια σειρά από τα διακινούµενα προϊόντα, πράγµα που µπορεί να γίνει αποδεκτό, ενώ και το αίτηµά τους να πάει πίσω κατά πέντε χρόνια η κατασκευή του τερµατικού σταθµού και όχι να γίνει άµεσα, όπως θέλει η κυβέρνηση, είναι συζητήσιµο. Η ΚΡΙΣΗ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΕΙ. Η πλάστιγγα της τελικής απόφασης των Κινέζων – που, σύµφωνα µε κάποιες άλλες πηγές, κλίνει υπέρ του «όχι» στη συµµετοχή στον διαγωνισµό – γέρνει και υπέρ κάποιων άλλων παραµέτρων. Μία από αυτές που λέγεται ότι έχει ενοχλήσει πολύ τους Κινέζους είναι η πολύµηνη εκκρεµότητα της επιστροφής ΦΠΑ για τα έργα που κατασκεύασαν στο λιµάνι του Πειραιά. Από τα 20 εκατ. ευρώ που έπρεπε να επιστρέψει στην Cosco το ελληνικό ∆ηµόσιο µέχρι στιγµής, έπειτα από πιέσεις ισχυρών κυβερνητικών παραγόντων προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έχουν δοθεί 9,5 εκατ. ευρώ.
Ενας άλλος λόγος είναι σίγουρα και η γενικότερη παγκόσµια οικονοµική δυσανεξία, η οποία κάνει τους Κινέζους επιφυλακτικούς σε νέες επενδύσεις. Οι δέκα µεγαλύτερες εταιρείες του κόσµου στον κλάδο των logistics υπολογίζεται ότι κατέγραψαν το 2009 ζηµιές περί τα 15 δισ. δολάρια.
Ο τρίτος λόγος που ώθησε την Cosco Logistics να κάνει πίσω είναι και το γεγονός ότι ένα σηµαντικόµέρος των υποδοµών που θα την εξυπηρετούσαν µέσω του Εµπορευµατικού Κέντρου µπορεί να ικανοποιηθεί, σε µικρότερο βέβαια βαθµό, και µέσα από έργα στουςχώρους του προβλήτα 2 του λιµανιού τουΠειραιά. Οσον αφορά τώρα τη συµµετοχή του ΟΛΠ στον διαγωνισµό για το Θριάσιο Πεδίο, ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του Οργανισµού Γιώργος Ανωµερίτης τη θεωρεί δεδοµένη, αλλά µε άλλον συνέταιρο αυτήν τη φορά.
ΠΡΕΖΑ TV
3-1-2011
Σύµφωνα µε πληροφορίες, µε επιστολή που βρίσκεται στα χέρια της διοίκησης της ΕΡΓΟΣΕ (φορέας κατασκευής του έργου) η Cosco Logistics πληροφορεί τη θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ ότι δεν πρόκειται να πάρει µέρος στον σχετικόδιαγωνισµό. Για την απόφασή της αυτή επικαλεί ταιτις αντιρρήσεις της σε τέσσερις όρους του διαγωνισµού.
Κυβερνητικοί κύκλοιπάντως που ρωτήθηκαν χθες από «ΤΑ ΝΕΑ» εξέφραζαν συγκρατηµένη αισιοδοξία ότι µπορεί ακόµη και µέχρι την τελευταία στιγµή να υπάρξει χρυσή τοµή και οι Κινέζοι της Cosco να συµµετάσχουν στονδιαγωνισµό. Αλλωστε, δώδεκα κινεζικά αιτήµατα, όπως λένε, ήδη έχουν ικανοποιηθεί. Σε κάθε περίπτωση οι εµπλεκόµενοι µε το Θριάσιο υπουργοί ∆ηµήτρης Ρέππας και Χάρης Παµπούκης φέρονται αποφασισµένοι να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να κρατήσουν ζωντανό το κινεζικό ενδιαφέρον για το έργο. Η κυβερνητική αυτή επιµονή δεν σχετίζεται µόνο µε τη γενικότερη πολιτική των καλών σχέσεων µε τους κινέζους επενδυτές αλλά και µε την υπόλοιπη διεθνή επενδυτική κοινότητα.
Η Cosco Logistics είναι µία από τις δέκα µεγαλύτερες εταιρείες του κόσµου στη διακίνηση εµπορευµατοκιβωτίων και η ενδεχόµενη ανάληψη από αυτήν της εκµετάλλευσης του Εµπορευµατικού Σταθµού θα αποτελούσε επαρκή εγγύηση για τη βιωσιµότητά του.
Ποιοι είναι όµως οι όροι - εµπόδια που θέτουν οι Κινέζοι προκειµένου να άρουν τις αντιρρήσεις τους και να λάβουν µέρος στον διαγωνισµό, ο οποίος έχει καταληκτική ηµεροµηνία για την πρώτη φάση του (την εκδήλωση ενδιαφέροντος) την 28η Φεβρουαρίου;
ΤΕΣΣΕΡΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ. Σύµφωνα µε κυβερνητικές πηγές, το εµπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί είναι η ικανοποίηση τεσσάρων αιτηµάτων που έχει θέσει η κινεζική πλευρά. Από τα τέσσερα αυτά αιτήµατα τα δύο σκοντάφτουν στο κοινοτικό δίκαιο. Στο ένα από αυτά οι Κινέζοι ζητούν να έχουν τη δυνατότητα ελαφράς µεταποίησης µέρους των προϊόντων που θα εισάγονται και θα διακινούνται µέσω του Εµπορευµατικού Κέντρου του Θριάσιου προς τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ωστόσο, το αίτηµα αυτό είναι ασύµβατο µε το κοινοτικό δίκαιο. Το δεύτερο αίτηµα των Κινέζων είναι η δηµιουργία ελεύθερης ζώνης εµπορίου στους χώρους του Κέντρου. Και αυτό το αίτηµα όµως δεν είναι συµβατό µε την ευρωπαϊκή νοµοθεσία. Η κινεζική πλευρά θέλει να δηµιουργήσει και εκθεσιακό κέντρο στο οποίο θα εκτίθενται µια σειρά από τα διακινούµενα προϊόντα, πράγµα που µπορεί να γίνει αποδεκτό, ενώ και το αίτηµά τους να πάει πίσω κατά πέντε χρόνια η κατασκευή του τερµατικού σταθµού και όχι να γίνει άµεσα, όπως θέλει η κυβέρνηση, είναι συζητήσιµο. Η ΚΡΙΣΗ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΕΙ. Η πλάστιγγα της τελικής απόφασης των Κινέζων – που, σύµφωνα µε κάποιες άλλες πηγές, κλίνει υπέρ του «όχι» στη συµµετοχή στον διαγωνισµό – γέρνει και υπέρ κάποιων άλλων παραµέτρων. Μία από αυτές που λέγεται ότι έχει ενοχλήσει πολύ τους Κινέζους είναι η πολύµηνη εκκρεµότητα της επιστροφής ΦΠΑ για τα έργα που κατασκεύασαν στο λιµάνι του Πειραιά. Από τα 20 εκατ. ευρώ που έπρεπε να επιστρέψει στην Cosco το ελληνικό ∆ηµόσιο µέχρι στιγµής, έπειτα από πιέσεις ισχυρών κυβερνητικών παραγόντων προς το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, έχουν δοθεί 9,5 εκατ. ευρώ.
Ενας άλλος λόγος είναι σίγουρα και η γενικότερη παγκόσµια οικονοµική δυσανεξία, η οποία κάνει τους Κινέζους επιφυλακτικούς σε νέες επενδύσεις. Οι δέκα µεγαλύτερες εταιρείες του κόσµου στον κλάδο των logistics υπολογίζεται ότι κατέγραψαν το 2009 ζηµιές περί τα 15 δισ. δολάρια.
Ο τρίτος λόγος που ώθησε την Cosco Logistics να κάνει πίσω είναι και το γεγονός ότι ένα σηµαντικόµέρος των υποδοµών που θα την εξυπηρετούσαν µέσω του Εµπορευµατικού Κέντρου µπορεί να ικανοποιηθεί, σε µικρότερο βέβαια βαθµό, και µέσα από έργα στουςχώρους του προβλήτα 2 του λιµανιού τουΠειραιά. Οσον αφορά τώρα τη συµµετοχή του ΟΛΠ στον διαγωνισµό για το Θριάσιο Πεδίο, ο πρόεδρος και διευθύνων σύµβουλος του Οργανισµού Γιώργος Ανωµερίτης τη θεωρεί δεδοµένη, αλλά µε άλλον συνέταιρο αυτήν τη φορά.
ΠΡΕΖΑ TV
3-1-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου