Πάνω από 2.000 αγροτικοί συνεταιρισμοί, εκ των περίπου 6.400, κατεβάζουν ώς το τέλος της φετινής χρονιάς ρολά. Τίθενται σε καθεστώς εκκαθάρισης, με βάση το νέο νομοσχέδιο που κατέθεσε χθες ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κώστας Σκανδαλίδης, στο υπουργικό συμβούλιο.
Κεντρική ιδέα του νομοσχεδίου είναι η οικονομική εξυγίανση των ήδη υπαρχόντων αγροτικών συνεταιρισμών και η βιωσιμότητα όσων παραμείνουν ή δημιουργηθούν, ώστε ν'αποφευχθούν πληγές του παρελθόντος: «τρύπες» στα οικονομικά, που οδήγησαν σε αλλεπάλληλες ρυθμίσεις χρεών.
Ωστόσο, μαζί με τα «ξερά» καίγονται και τα «χλωρά», αφού προβλέπεται αρχικό μετοχικό κεφάλαιο για τη δημιουργία συνεταιρισμού 60.000 ―, ποσό απαγορευτικό για τους μικρούς παραγωγούς υπό τις παρούσες συνθήκες.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται η συμβολαιακή γεωργία, η οποία ενδεχομένως να λύσει αρκετά προβλήματα στο μέλλον, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την απορρόφηση της παραγωγής. Δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας έως δύο δημοπρατηρίων αγροτικών προϊόντων ανά Περιφέρεια, τα οποία οργανώνονται και διοικούνται ως ανώνυμες εταιρείες.
Στα δημοπρατήρια μπορούν να συμμετέχουν με κεφάλαιά τους αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, Περιφέρειες, ακόμη και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το 60% του μετοχικού κεφαλαίου θα ελέγχεται από το Δημόσιο ενώ δικαίωμα πρόσβασης στα δημοπρατήρια θα έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων.
Δευτεροβάθμιες Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ), με το νέο νομοσχέδιο, μπορούν να μεταβληθούν σε πρωτοβάθμιους αγροτικούς συνεταιρισμούς, εντός 6 μηνών, εφόσον συνενωθούν με συνεταιρισμούς-μέλη τους.
Αίνιγμα χρέη, δάνεια, περιουσία
Σταυρόλεξο παραμένει τι θα συμβεί με χρέη, δάνεια και περιουσία συνεταιρισμών ή αν θα γίνουν κατασχέσεις, όπως συνέβη παλαιότερα σε μεμονωμένες ΕΑΣ. Υπάρχουν παλιοί συνεταιρισμοί, σε χωριά, που πολλά μέλη έχουν πεθάνει αλλά και πάλι υπάρχει περιουσία.
Πάνω από 100 είναι σήμερα οι ΕΑΣ σ' όλη την Ελλάδα και δεν έχουν παντού τον ίδιο ρόλο. Υπάρχουν ΕΑΣ που παρά την έλλειψη ρευστότητας «τρέχουν» και συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά προγράμματα. Αλλού έχουν ρόλο συντονιστή δράσεων ή διαθέτουν θυγατρικές επιχειρήσεις και μεταποιητικές μονάδες και αλλού παίζουν ρόλο πρωτοβάθμιων αγροτικών συνεταιρισμών ή και τα δύο μαζί. Κατά κανόνα, παίζουν ενεργό ρόλο στη διακίνηση και προώθηση αγροτικών προϊόντων στην ελληνική ή στις διεθνείς αγορές, ανεξαρτήτως τζίρων, κερδοφορίας, δανείων ή χρεών.
Τον ρόλο της συνδικαλιστικής εκπροσώπησης των αγροτών, με το νομοσχέδιο, αναλαμβάνουν οι αγροτικοί σύλλογοι, οι οποίοι μπορεί να είναι φυτικής, ζωικής ή αλιευτικής παραγωγής.
Με το νέο νομοσχέδιο προβλέπονται Συλλογικές Αγροτικές Οργανώσεις (ΣΑΟ) στις οποίες εντάσσονται: Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (Α.Σ.), Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.) και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ), δηλαδή αγροτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες που αναλαμβάνουν επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ταύτιση με ιδιωτικές εταιρείες
Η ΠΑΣΕΓΕΣ, με βάση το νέο νομοσχέδιο, εξακολουθεί να έχει ενισχυμένο ρόλο, όμως αλλάζει ο τρόπος εκλογής της διοίκησης. Δίνεται ώθηση στις διεπαγγελματικές οργανώσεις και στις ομάδες παραγωγών ενώ δίνονται αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία συνεταιρισμών.
Ανεξάρτητοι συνεταιριστικοί κύκλοι θεωρούν πως το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ταυτίζει ουσιαστικά τους συνεταιρισμούς με τις ιδιωτικές εταιρείες. Με βάση τη σύσταση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO), που έχει αποδεχτεί η χώρα μας, λένε, οι συνεταιρισμοί δεν θα έπρεπε να δημιουργούν κεφαλαιουχικές εταιρείες. Θεωρούν πως δεν δίνει βαρύτητα στη δημιουργία τοπικών γεωργικών τραπεζών, όπως υπάρχουν στο εξωτερικό, εκλέγει τη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ διά αντιπροσώπων και παραβλέπει τα κοινωνικά κριτήρια σε σχέση με τα οικονομικά.
Αριστεροί αγροτοσυνδικαλιστές σχολίαζαν πως υπάρχουν συνεταιρισμοί που καλώς έπρεπε να κλείσουν, διότι δεν παράγουν. Ομως, η όλη λογική του νομοσχεδίου με τον κεντρικό σχεδιασμό μεταβάλλει τους αγροτικούς συνεταιρισμούς σε απλές ενώσεις κεφαλαίων, βοηθώντας ακόμη περισσότερο το ξεκλήρισμα της μικρής και μεσαίας αγροτιάς με την πρόβλεψη για δημιουργία συνεταιρισμού με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ύψους 60.000 ?.
Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
24-3-2011
Κεντρική ιδέα του νομοσχεδίου είναι η οικονομική εξυγίανση των ήδη υπαρχόντων αγροτικών συνεταιρισμών και η βιωσιμότητα όσων παραμείνουν ή δημιουργηθούν, ώστε ν'αποφευχθούν πληγές του παρελθόντος: «τρύπες» στα οικονομικά, που οδήγησαν σε αλλεπάλληλες ρυθμίσεις χρεών.
Ωστόσο, μαζί με τα «ξερά» καίγονται και τα «χλωρά», αφού προβλέπεται αρχικό μετοχικό κεφάλαιο για τη δημιουργία συνεταιρισμού 60.000 ―, ποσό απαγορευτικό για τους μικρούς παραγωγούς υπό τις παρούσες συνθήκες.
Με το νομοσχέδιο θεσπίζεται η συμβολαιακή γεωργία, η οποία ενδεχομένως να λύσει αρκετά προβλήματα στο μέλλον, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την απορρόφηση της παραγωγής. Δίνεται η δυνατότητα δημιουργίας έως δύο δημοπρατηρίων αγροτικών προϊόντων ανά Περιφέρεια, τα οποία οργανώνονται και διοικούνται ως ανώνυμες εταιρείες.
Στα δημοπρατήρια μπορούν να συμμετέχουν με κεφάλαιά τους αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις, Περιφέρειες, ακόμη και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης. Το 60% του μετοχικού κεφαλαίου θα ελέγχεται από το Δημόσιο ενώ δικαίωμα πρόσβασης στα δημοπρατήρια θα έχουν μόνο οι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εμπόρων Αγροτικών Προϊόντων.
Δευτεροβάθμιες Ενώσεις Αγροτικών Συνεταιρισμών (ΕΑΣ), με το νέο νομοσχέδιο, μπορούν να μεταβληθούν σε πρωτοβάθμιους αγροτικούς συνεταιρισμούς, εντός 6 μηνών, εφόσον συνενωθούν με συνεταιρισμούς-μέλη τους.
Αίνιγμα χρέη, δάνεια, περιουσία
Σταυρόλεξο παραμένει τι θα συμβεί με χρέη, δάνεια και περιουσία συνεταιρισμών ή αν θα γίνουν κατασχέσεις, όπως συνέβη παλαιότερα σε μεμονωμένες ΕΑΣ. Υπάρχουν παλιοί συνεταιρισμοί, σε χωριά, που πολλά μέλη έχουν πεθάνει αλλά και πάλι υπάρχει περιουσία.
Πάνω από 100 είναι σήμερα οι ΕΑΣ σ' όλη την Ελλάδα και δεν έχουν παντού τον ίδιο ρόλο. Υπάρχουν ΕΑΣ που παρά την έλλειψη ρευστότητας «τρέχουν» και συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά προγράμματα. Αλλού έχουν ρόλο συντονιστή δράσεων ή διαθέτουν θυγατρικές επιχειρήσεις και μεταποιητικές μονάδες και αλλού παίζουν ρόλο πρωτοβάθμιων αγροτικών συνεταιρισμών ή και τα δύο μαζί. Κατά κανόνα, παίζουν ενεργό ρόλο στη διακίνηση και προώθηση αγροτικών προϊόντων στην ελληνική ή στις διεθνείς αγορές, ανεξαρτήτως τζίρων, κερδοφορίας, δανείων ή χρεών.
Τον ρόλο της συνδικαλιστικής εκπροσώπησης των αγροτών, με το νομοσχέδιο, αναλαμβάνουν οι αγροτικοί σύλλογοι, οι οποίοι μπορεί να είναι φυτικής, ζωικής ή αλιευτικής παραγωγής.
Με το νέο νομοσχέδιο προβλέπονται Συλλογικές Αγροτικές Οργανώσεις (ΣΑΟ) στις οποίες εντάσσονται: Αγροτικοί Συνεταιρισμοί (Α.Σ.), Ομάδες Παραγωγών (Ο.Π.) και Αγροτικές Εταιρικές Συμπράξεις (ΑΕΣ), δηλαδή αγροτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες που αναλαμβάνουν επιχειρηματική δραστηριότητα.
Ταύτιση με ιδιωτικές εταιρείες
Η ΠΑΣΕΓΕΣ, με βάση το νέο νομοσχέδιο, εξακολουθεί να έχει ενισχυμένο ρόλο, όμως αλλάζει ο τρόπος εκλογής της διοίκησης. Δίνεται ώθηση στις διεπαγγελματικές οργανώσεις και στις ομάδες παραγωγών ενώ δίνονται αναπτυξιακά και φορολογικά κίνητρα για τη δημιουργία συνεταιρισμών.
Ανεξάρτητοι συνεταιριστικοί κύκλοι θεωρούν πως το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης ταυτίζει ουσιαστικά τους συνεταιρισμούς με τις ιδιωτικές εταιρείες. Με βάση τη σύσταση του Διεθνούς Γραφείου Εργασίας (ILO), που έχει αποδεχτεί η χώρα μας, λένε, οι συνεταιρισμοί δεν θα έπρεπε να δημιουργούν κεφαλαιουχικές εταιρείες. Θεωρούν πως δεν δίνει βαρύτητα στη δημιουργία τοπικών γεωργικών τραπεζών, όπως υπάρχουν στο εξωτερικό, εκλέγει τη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ διά αντιπροσώπων και παραβλέπει τα κοινωνικά κριτήρια σε σχέση με τα οικονομικά.
Αριστεροί αγροτοσυνδικαλιστές σχολίαζαν πως υπάρχουν συνεταιρισμοί που καλώς έπρεπε να κλείσουν, διότι δεν παράγουν. Ομως, η όλη λογική του νομοσχεδίου με τον κεντρικό σχεδιασμό μεταβάλλει τους αγροτικούς συνεταιρισμούς σε απλές ενώσεις κεφαλαίων, βοηθώντας ακόμη περισσότερο το ξεκλήρισμα της μικρής και μεσαίας αγροτιάς με την πρόβλεψη για δημιουργία συνεταιρισμού με αρχικό μετοχικό κεφάλαιο ύψους 60.000 ?.
Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ
ΠΡΕΖΑ TV
24-3-2011
1 σχόλιο:
http://img829.imageshack.us/img829/5864/kleftis.gif
Δημοσίευση σχολίου