Σε απόμερα λιμάνια της Φθιώτιδας ή και απομακρυσμένες μαρίνες της Πελοποννήσου κρύβουν τα σκάφη τους από τους ελέγχους των τοπικών κλιμακίων του ΣΔΟΕ οι ιδιοκτήτες τους ή όσοι από αυτούς, τουλάχιστον, δεν διαθέτουν καλή πληροφόρηση. Γιατί οι καλά πληροφορημένοι περιμένουν απλώς την περαίωση με την οποία θα «καθαρίσουν» από προσαυξήσεις, πρόστιμα κ. λπ. για τη χρήση, πάνω από μια δεκαετία, υπεροπολυτελών σκαφών 35 και 45 μέτρων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η σχετική διάταξη είχε περιληφθεί στο αρχικό σχέδιο του φορολογικού νομοσχεδίου, αλλά αποσύρθηκε γιατί θα δημιουργούσε «πολιτική θύελλα», όπως είχε εκτιμηθεί τότε. Στη συνέχεια, όμως, αποφασίστηκε να μπει ως διάταξη σε υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Θαλασσίων Υποθέσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που εχουν δώσει οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ο συνολικός αριθμός των σκαφών που καταγράφηκαν για ελεγχο ξεπερνάει τις 4.000, ενώ τα δεσμευθέντα -για διάφορες αιτίες- φτάνουν τα 470. Συνολικά 54 ιδιοκτήτες «πείστηκαν» να καταβάλουν ΦΠΑ για σκάφη τα οποία εμφανίζονταν να ανήκουν είτε σε εταιρείες του εξωτερικού είτε σε Ναυτιλιακές Εταιρείες Σκαφών Αναψυχής (ΝΕΠΑ) και μέσω αυτών να «νοικιάζονται» από τους πραγματικούς τους ιδιοκτήτες. Από τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν, τα 2/3 (10 εκατ. ευρώ) καταβλήθηκαν από τέσσερις εφοπλιστές, έναν εισαγωγέα αυτοκινήτων και έναν διεθνή παράγοντα της Φόρμουλα -1, που είναι υπήκοος Μ. Βρεταννας. Ενώ όμως το καλοκαίρι του 2010 είχε δημιουργηθεί ένα momentum που ώθησε αυτούς τους 54 κατόχους σκαφών να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους, η καθυστέρηση στον καθορισμό της διαδικασίας καταλογισμού των ποσών δημιούργησε αναστολές και στις πληρωμές.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφεραν πηγές του ΣΔΟΕ, ακόμα και ο ιδιοκτήτης του κτιρίου που στεγάζεται η κεντρική υπηρεσία του σώματος στην οδό Χαμοστέρνας, ο οποίος εισπράττει το ενοίκιο από το υπουργείο Οικονομικών, δεν εχει καταβάλει τους φόρους που αναλογούν, αν και όπως δήλωσε ο ίδιος (σ. σ.: πρόκειται για γνωστό εισαγωγέα αυτοκινήτων) θα επιθυμούσε να το κάνει. Και δεν είναι ο μόνος, αφού:
- Πάνω από 250 σκάφη, που στη συνέχεια ενοικιάζονται σε ιδιώτες που φορολογούνται στην Ελλάδα, δηλώνονται από τις εταιρείες που υποτίθεται ότι τα κατέχουν στον ίδιο δικηγόρο με διεύθυνση Λονδίνου (Entrprise House 113-115 George Lane).
- Ελληνας μεγαλοεπιχειρηματίας με συμμετοχή στη διοίκηση μεγάλης ποδοσφαιρικής ομάδας φέρεται να εχει στην κατοχή του σκάφος 38 μέτρων, για την αγορά του οποίου κατέβαλε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας ύψους 420 εκατ. δρχ. Στη συνέχεια το σκάφος φαίνεται να «περνάει» σε αλλοδαπή εταιρεία (υπεράκτια) και να «εξαφανίζεται» από το ραντάρ της εφορίας, με αποτέλεσμα να μη λαμβάνεται υπ' όψιν στα τεκμήρια διαβίωσης. Διαχειριστής της υπεράκτιας εταιρείας εμφανίζεται ιδιώτης με ετήσιο δηλωμένο εισόδημα... 27.000 ευρώ τον χρόνο στον οποίο, προς δόξαν όσων φορολογούνται ειλικρινώς, το Δημόσιο επιστρέφει και 1.000 ευρώ τον χρόνο!
- Συγγενής πολιτικού, στελέχους ενός από τα δύο μεγάλα κόμματα, πληρώνει, όπως δικαιούται, τον ΦΠΑ στην ισπανική επικράτεια και έτσι το σκάφος δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο υπολογισμού στο «ραντάρ» του πόθεν εσχες.
- Γυναίκα επιχειρηματίας, μέτοχος και μέλος της διοίκησης σε μεγάλο όμιλο, εμφανίζεται να έχει εισόδημα 45.000 ευρώ και σκάφος 30 μέτρων στη μαρίνα της Αττικής.
- Σέρβος, συνεταίρος μεγάλης ελληνικής εταιρείας, η οποία εξαγόρασε δεκάδες ακίνητα στο Βελιγραδι, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Σερβίας, ο οποίος εμφανίζεται μέσω άλλης εταιρείας να ενοικιάζει στο ελληνικό Δημόσιο το κτίριο μεγάλου υπουργείου, εμφανίζει εισόδημα 16.000 ευρώ και λαμβάνει επιστροφή από την εφορία ύψους μερικών εκατοντάδων ευρώ στην τελευταία χρήση (2008).
Και όλα αυτά ενώ μόνο από την είσπραξη του ποσού του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών υπολογίζουν ότι είναι σε θέση να εισπράξουν 470 εκατ. ευρώ από τους ιδιοκτήτες αυτών των σκαφών, που οδεύουν σε περαίωση.
Θα πληρώσουν για να μην τα χάσουν
Το σημαντικότερο «εργαλείο» που προέκυψε από την ακριβή αποτύπωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των θαλαμηγών που εχει καταγραψει το ΣΔΟΕ σε Αθήνα, Κέρκυρα, Ρόδο, είναι η λεγόμενη οικοδόμηση του «φορολογικού προφίλ» των πραγματικών κατόχων των σκαφών. Οπως λένε παραγοντες του υπουργείου Οικονομικών, από την ανάλυσή τους προκύπτει ότι στην πλειονότητά τους θα προτιμήσουν να πληρώσουν τον ΦΠΑ, ο οποίος στο σύνολό του, για όλες τις περιπτώσεις, υπολογίζεται σε 500 εκατ. ευρώ, παρά να τα χάσουν. Και έτσι θα αναγκαστούν να τα δηλώσουν, «υπονομεύοντας» όμως τις φορολογικές τους δηλώσεις, «διότι απλούστατα με το εισόδημα των... 70.000 ευρώ που δηλώνουν δεν μπορούν και να τα συντηρήσουν. Επειδή όμως αγαπούν τα σκάφη τους θα προτιμήσουν να τα δηλώσουν για να τα… σώσουν...», εξηγεί στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Τα συμπεράσματα από την καταγραφή ποικίλλουν. Στη Ρόδο οι έλεγχοι έδειξαν ότι μία σειρά μετόχων ξενοδοχειακών αλυσίδων απέκτησαν σκάφη ή άρχισαν να τα ενοικιάζουν από ΝΕΠΑ (Ναυτιλιακές Εταιρείες Σκαφών Αναψυχής) σε χρόνο που συμπίπτει με την καταβολή επιδοτήσεων για κατασκευή ή ανακαίνιση ξενοδοχείων.
Του Τασου Τελλογλου
ΠΡΕΖΑ TV
27-3-2011
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η σχετική διάταξη είχε περιληφθεί στο αρχικό σχέδιο του φορολογικού νομοσχεδίου, αλλά αποσύρθηκε γιατί θα δημιουργούσε «πολιτική θύελλα», όπως είχε εκτιμηθεί τότε. Στη συνέχεια, όμως, αποφασίστηκε να μπει ως διάταξη σε υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Θαλασσίων Υποθέσεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που εχουν δώσει οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, ο συνολικός αριθμός των σκαφών που καταγράφηκαν για ελεγχο ξεπερνάει τις 4.000, ενώ τα δεσμευθέντα -για διάφορες αιτίες- φτάνουν τα 470. Συνολικά 54 ιδιοκτήτες «πείστηκαν» να καταβάλουν ΦΠΑ για σκάφη τα οποία εμφανίζονταν να ανήκουν είτε σε εταιρείες του εξωτερικού είτε σε Ναυτιλιακές Εταιρείες Σκαφών Αναψυχής (ΝΕΠΑ) και μέσω αυτών να «νοικιάζονται» από τους πραγματικούς τους ιδιοκτήτες. Από τα χρήματα που συγκεντρώθηκαν, τα 2/3 (10 εκατ. ευρώ) καταβλήθηκαν από τέσσερις εφοπλιστές, έναν εισαγωγέα αυτοκινήτων και έναν διεθνή παράγοντα της Φόρμουλα -1, που είναι υπήκοος Μ. Βρεταννας. Ενώ όμως το καλοκαίρι του 2010 είχε δημιουργηθεί ένα momentum που ώθησε αυτούς τους 54 κατόχους σκαφών να εξοφλήσουν τις υποχρεώσεις τους, η καθυστέρηση στον καθορισμό της διαδικασίας καταλογισμού των ποσών δημιούργησε αναστολές και στις πληρωμές.
Οπως χαρακτηριστικά ανέφεραν πηγές του ΣΔΟΕ, ακόμα και ο ιδιοκτήτης του κτιρίου που στεγάζεται η κεντρική υπηρεσία του σώματος στην οδό Χαμοστέρνας, ο οποίος εισπράττει το ενοίκιο από το υπουργείο Οικονομικών, δεν εχει καταβάλει τους φόρους που αναλογούν, αν και όπως δήλωσε ο ίδιος (σ. σ.: πρόκειται για γνωστό εισαγωγέα αυτοκινήτων) θα επιθυμούσε να το κάνει. Και δεν είναι ο μόνος, αφού:
- Πάνω από 250 σκάφη, που στη συνέχεια ενοικιάζονται σε ιδιώτες που φορολογούνται στην Ελλάδα, δηλώνονται από τις εταιρείες που υποτίθεται ότι τα κατέχουν στον ίδιο δικηγόρο με διεύθυνση Λονδίνου (Entrprise House 113-115 George Lane).
- Ελληνας μεγαλοεπιχειρηματίας με συμμετοχή στη διοίκηση μεγάλης ποδοσφαιρικής ομάδας φέρεται να εχει στην κατοχή του σκάφος 38 μέτρων, για την αγορά του οποίου κατέβαλε Φόρο Προστιθέμενης Αξίας ύψους 420 εκατ. δρχ. Στη συνέχεια το σκάφος φαίνεται να «περνάει» σε αλλοδαπή εταιρεία (υπεράκτια) και να «εξαφανίζεται» από το ραντάρ της εφορίας, με αποτέλεσμα να μη λαμβάνεται υπ' όψιν στα τεκμήρια διαβίωσης. Διαχειριστής της υπεράκτιας εταιρείας εμφανίζεται ιδιώτης με ετήσιο δηλωμένο εισόδημα... 27.000 ευρώ τον χρόνο στον οποίο, προς δόξαν όσων φορολογούνται ειλικρινώς, το Δημόσιο επιστρέφει και 1.000 ευρώ τον χρόνο!
- Συγγενής πολιτικού, στελέχους ενός από τα δύο μεγάλα κόμματα, πληρώνει, όπως δικαιούται, τον ΦΠΑ στην ισπανική επικράτεια και έτσι το σκάφος δεν μπορεί να γίνει αντικείμενο υπολογισμού στο «ραντάρ» του πόθεν εσχες.
- Γυναίκα επιχειρηματίας, μέτοχος και μέλος της διοίκησης σε μεγάλο όμιλο, εμφανίζεται να έχει εισόδημα 45.000 ευρώ και σκάφος 30 μέτρων στη μαρίνα της Αττικής.
- Σέρβος, συνεταίρος μεγάλης ελληνικής εταιρείας, η οποία εξαγόρασε δεκάδες ακίνητα στο Βελιγραδι, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της Σερβίας, ο οποίος εμφανίζεται μέσω άλλης εταιρείας να ενοικιάζει στο ελληνικό Δημόσιο το κτίριο μεγάλου υπουργείου, εμφανίζει εισόδημα 16.000 ευρώ και λαμβάνει επιστροφή από την εφορία ύψους μερικών εκατοντάδων ευρώ στην τελευταία χρήση (2008).
Και όλα αυτά ενώ μόνο από την είσπραξη του ποσού του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης Καυσίμων οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών υπολογίζουν ότι είναι σε θέση να εισπράξουν 470 εκατ. ευρώ από τους ιδιοκτήτες αυτών των σκαφών, που οδεύουν σε περαίωση.
Θα πληρώσουν για να μην τα χάσουν
Το σημαντικότερο «εργαλείο» που προέκυψε από την ακριβή αποτύπωση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των θαλαμηγών που εχει καταγραψει το ΣΔΟΕ σε Αθήνα, Κέρκυρα, Ρόδο, είναι η λεγόμενη οικοδόμηση του «φορολογικού προφίλ» των πραγματικών κατόχων των σκαφών. Οπως λένε παραγοντες του υπουργείου Οικονομικών, από την ανάλυσή τους προκύπτει ότι στην πλειονότητά τους θα προτιμήσουν να πληρώσουν τον ΦΠΑ, ο οποίος στο σύνολό του, για όλες τις περιπτώσεις, υπολογίζεται σε 500 εκατ. ευρώ, παρά να τα χάσουν. Και έτσι θα αναγκαστούν να τα δηλώσουν, «υπονομεύοντας» όμως τις φορολογικές τους δηλώσεις, «διότι απλούστατα με το εισόδημα των... 70.000 ευρώ που δηλώνουν δεν μπορούν και να τα συντηρήσουν. Επειδή όμως αγαπούν τα σκάφη τους θα προτιμήσουν να τα δηλώσουν για να τα… σώσουν...», εξηγεί στην «Κ» στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών. Τα συμπεράσματα από την καταγραφή ποικίλλουν. Στη Ρόδο οι έλεγχοι έδειξαν ότι μία σειρά μετόχων ξενοδοχειακών αλυσίδων απέκτησαν σκάφη ή άρχισαν να τα ενοικιάζουν από ΝΕΠΑ (Ναυτιλιακές Εταιρείες Σκαφών Αναψυχής) σε χρόνο που συμπίπτει με την καταβολή επιδοτήσεων για κατασκευή ή ανακαίνιση ξενοδοχείων.
Του Τασου Τελλογλου
ΠΡΕΖΑ TV
27-3-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου