Κατατέθηκε στη Βουλή και προωθείται το σχέδιο νόμου για την αποτελεσματική δράση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, με όλες τις προσαρμογές που έχει ζητήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με ανακοίνωση του γνωστοποιεί τις βασικές αλλαγές που επέρχονται στη λειτουργία της Επιτροπής, που είναι οι εξής:
• Μείωση του αριθμού των μελών της Επιτροπής από εννέα σε οκτώ.
• Αλλάζει ο τρόπος διορισμού των μελών της Επιτροπής. Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος επιλέγονται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, ενώ όλα τα υπόλοιπα μέλη, συμπεριλαμβανομένων των εισηγητών, διορίζονται με απόφαση του ΥΠΟΙΑΝ.
• Η θητεία των μελών της Επιτροπής θα είναι 5ετής.
• Πρόβλεψη προβλημάτων και ασυμβιβάστων για όλα τα μέλη της Επιτροπής, ως εξής:
α. Όλα τα μέλη είναι υποχρεωμένα να υποβάλουν κατά το διορισμό τους την με εντολή, ή με οποιαδήποτε έννομη σχέση, παροχή υπηρεσίας, συμβουλής, εργασίας ή έργου, που έχουν αναλάβει τα τελευταία 5 χρόνια πριν την έναρξη της θητείας τους.
β. εισαγωγή τεκμηρίου ασυμβιβάστου όταν εξετάζεται υπόθεση όπου εμπλέκεται επιχείρηση με την οποία το μέλος διατηρούσε ή διατηρεί κάποια από τις παραπάνω (υπό α σχέσεις).
γ. μείωση της χρονικής απαγόρευσης παράστασης των μελών ενώπιον της ΕΑ από τρία σε δύο χρόνια μετά τη λήξη της θητείας τους και παράλληλα ισόχρονη επέκταση της απαγόρευσης επί προσφυγών ενώπιον των δικαστηρίων κατά αποφάσεων της ΕΑ για δύο χρόνια.
• Η διασφάλιση νομιμότητας αποτυπώνεται στις ακόλουθες διατάξεις:
α. Για πρώτη φορά δημιουργείται Πειθαρχικό Συμβουλίου για τα μέλη της Επιτροπής, αποτελούμενο από δύο ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και έναν καθηγητή πανεπιστημίου. Προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια της πειθαρχικής διαδικασίας, προβλέπεται ότι αυτή κινείται με απόφαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ενώ τα πειθαρχικά παραπτώματα και οι λεπτομέρειες της διαδικασίας καθορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα.
β. Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας θα μπορεί να ζητά και υποχρέωση της ΕΑ είναι να αποστέλλει κάθε πληροφορία γενικής φύσης που κατέχει.
γ. Έγκριση του προϋπολογισμού της Επιτροπής από τους υπουργούς Οικονομικών και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και προσάρτηση αυτού στον προϋπολογισμό του υπουργείου και κατάθεση τους στην Βουλή.
δ. Παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού από την Επιτροπή του Απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του κράτους και ελέγχου της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του κράτους, όπως ορίζεται από τον κανονισμό της Βουλής.
ε. Διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας της δράσης της Επιτροπής με την καθιέρωση συστήματος μοριοδότησης για την ιεράρχηση των εκκρεμών ενώπιόν της υποθέσεων.
• Για την αύξηση της ταχύτητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού προβλέπονται τα εξής:
α. Με σκοπό την ελάφρυνση του φόρτου εργασίας, καταργείται η προηγούμενη γνωστοποίηση των συμπράξεων και των «μικρών» συγχωνεύσεων. Καθορίζονται επίσης σύντομες προθεσμίες (5•9 μήνες) για το χειρισμό καταγγελιών, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΕΑ, με την υποχρέωση παραπομπής αυτών στις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ οι προδήλως αβάσιμες καταγγελίες τίθενται στο αρχείο.
β. Διασφαλίζεται η ευελιξία της λειτουργίας της Επιτροπής καθώς προβλέπεται η δυνατότητά της να απορρίπτει καταγγελίες οι οποίες είναι αβάσιμες ή δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της, καθώς και εκείνες που συγκεντρώνουν, βάσει του συστήματος μοριοδότησης, χαμηλή βαθμολογία. Επιπλέον λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μπορεί η Επιτροπή να προσαρμόζεται στις συνθήκες της αγοράς με την προβλεπόμενη δυνατότητα του Γενικού Διευθυντή να αναμορφώνει τη σειρά κατάταξης των υποθέσεων, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
• Σε περίπτωση παράβασης και επιβολής προστίμου, για την πληρωμή του ευθύνεται η επιχείρηση και τα οριζόμενα στο νόμο φυσικά πρόσωπα, ενώ προκειμένου να αυξηθεί το αποτρεπτικό αποτέλεσμα των κυρώσεων η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει αυτοτελές πρόστιμο και στα φυσικά πρόσωπα.
• Το πρόγραμμα επιείκειας, επεκτείνεται, πέρα από τις επιχειρήσεις, στα φυσικά πρόσωπα (μέλη Δ.Σ, μέτοχοι, διαχειριστές κλπ) που συμμετέχουν σε καρτέλ, προκειμένου να τους δοθεί κίνητρο να καταγγέλλουν παράνομες πρακτικές.
• Οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του άρθρου 1 (παράνομες συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων και εναρμονισμένες πρακτικές), γίνονται πιο αυστηρές.
• Το κύρος των αποφάσεων της Επιτροπής θωρακίζεται με την αφαίρεση του δικαιώματος ψήφου των εισηγητών, προκειμένου να αποκλεισθούν τυχόν ενστάσεις παραβίασης των αρχών της δίκαιης δίκης.
• Πρόβλεψη μη δεσμευτικών γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων της Επιτροπής επί νομοθετικών και κανονιστικών πράξεων που μπορούν να επηρεάσουν τον ανταγωνισμό και καθιέρωση του δικαιώματος έκθεσης των απόψεών της ενώπιον των δικαστηρίων, σε υποθέσεις που δεν αφορούν εκδοθείσες από την ίδια αποφάσεις
• Διασφάλιση της συνέχειας του συλλογικού οργάνου με την εισαγωγή μεταβατικής διάταξης σύμφωνα με την οποία τα υπηρετούντα μέλη της ΕΑ αποκλειστικής απασχόλησης παραμένουν στη θέση τους μέχρι τη λήξη της θητείας τους, ενώ η θητεία των λοιπών μελών λήγει με την έναρξη ισχύος του νόμου. Τα παυόμενα μέλη μπορεί και να επανακριθούν, χωρίς η τρέχουσα θητεία τους να λαμβάνεται υπόψιν για το μέγιστο όριο των δύο θητειών. Προκειμένου να μην διακοπεί το έργο της Επιτροπής προβλέπεται ότι τα ανωτέρω μέλη συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους μέχρι την εκλογή νέων μελών.
ΠΡΕΖΑ TV
16-3-2011
Συγκεκριμένα, το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας με ανακοίνωση του γνωστοποιεί τις βασικές αλλαγές που επέρχονται στη λειτουργία της Επιτροπής, που είναι οι εξής:
• Μείωση του αριθμού των μελών της Επιτροπής από εννέα σε οκτώ.
• Αλλάζει ο τρόπος διορισμού των μελών της Επιτροπής. Ο πρόεδρος και ο αντιπρόεδρος επιλέγονται από τη Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, ενώ όλα τα υπόλοιπα μέλη, συμπεριλαμβανομένων των εισηγητών, διορίζονται με απόφαση του ΥΠΟΙΑΝ.
• Η θητεία των μελών της Επιτροπής θα είναι 5ετής.
• Πρόβλεψη προβλημάτων και ασυμβιβάστων για όλα τα μέλη της Επιτροπής, ως εξής:
α. Όλα τα μέλη είναι υποχρεωμένα να υποβάλουν κατά το διορισμό τους την με εντολή, ή με οποιαδήποτε έννομη σχέση, παροχή υπηρεσίας, συμβουλής, εργασίας ή έργου, που έχουν αναλάβει τα τελευταία 5 χρόνια πριν την έναρξη της θητείας τους.
β. εισαγωγή τεκμηρίου ασυμβιβάστου όταν εξετάζεται υπόθεση όπου εμπλέκεται επιχείρηση με την οποία το μέλος διατηρούσε ή διατηρεί κάποια από τις παραπάνω (υπό α σχέσεις).
γ. μείωση της χρονικής απαγόρευσης παράστασης των μελών ενώπιον της ΕΑ από τρία σε δύο χρόνια μετά τη λήξη της θητείας τους και παράλληλα ισόχρονη επέκταση της απαγόρευσης επί προσφυγών ενώπιον των δικαστηρίων κατά αποφάσεων της ΕΑ για δύο χρόνια.
• Η διασφάλιση νομιμότητας αποτυπώνεται στις ακόλουθες διατάξεις:
α. Για πρώτη φορά δημιουργείται Πειθαρχικό Συμβουλίου για τα μέλη της Επιτροπής, αποτελούμενο από δύο ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και έναν καθηγητή πανεπιστημίου. Προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια της πειθαρχικής διαδικασίας, προβλέπεται ότι αυτή κινείται με απόφαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, ενώ τα πειθαρχικά παραπτώματα και οι λεπτομέρειες της διαδικασίας καθορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα.
β. Ο υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας θα μπορεί να ζητά και υποχρέωση της ΕΑ είναι να αποστέλλει κάθε πληροφορία γενικής φύσης που κατέχει.
γ. Έγκριση του προϋπολογισμού της Επιτροπής από τους υπουργούς Οικονομικών και Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και προσάρτηση αυτού στον προϋπολογισμό του υπουργείου και κατάθεση τους στην Βουλή.
δ. Παρακολούθηση της εκτέλεσης του προϋπολογισμού από την Επιτροπή του Απολογισμού και του γενικού ισολογισμού του κράτους και ελέγχου της εκτέλεσης του προϋπολογισμού του κράτους, όπως ορίζεται από τον κανονισμό της Βουλής.
ε. Διασφάλιση της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας της δράσης της Επιτροπής με την καθιέρωση συστήματος μοριοδότησης για την ιεράρχηση των εκκρεμών ενώπιόν της υποθέσεων.
• Για την αύξηση της ταχύτητας της Επιτροπής Ανταγωνισμού προβλέπονται τα εξής:
α. Με σκοπό την ελάφρυνση του φόρτου εργασίας, καταργείται η προηγούμενη γνωστοποίηση των συμπράξεων και των «μικρών» συγχωνεύσεων. Καθορίζονται επίσης σύντομες προθεσμίες (5•9 μήνες) για το χειρισμό καταγγελιών, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της ΕΑ, με την υποχρέωση παραπομπής αυτών στις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ οι προδήλως αβάσιμες καταγγελίες τίθενται στο αρχείο.
β. Διασφαλίζεται η ευελιξία της λειτουργίας της Επιτροπής καθώς προβλέπεται η δυνατότητά της να απορρίπτει καταγγελίες οι οποίες είναι αβάσιμες ή δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της, καθώς και εκείνες που συγκεντρώνουν, βάσει του συστήματος μοριοδότησης, χαμηλή βαθμολογία. Επιπλέον λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μπορεί η Επιτροπή να προσαρμόζεται στις συνθήκες της αγοράς με την προβλεπόμενη δυνατότητα του Γενικού Διευθυντή να αναμορφώνει τη σειρά κατάταξης των υποθέσεων, όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο.
• Σε περίπτωση παράβασης και επιβολής προστίμου, για την πληρωμή του ευθύνεται η επιχείρηση και τα οριζόμενα στο νόμο φυσικά πρόσωπα, ενώ προκειμένου να αυξηθεί το αποτρεπτικό αποτέλεσμα των κυρώσεων η Επιτροπή μπορεί να επιβάλει αυτοτελές πρόστιμο και στα φυσικά πρόσωπα.
• Το πρόγραμμα επιείκειας, επεκτείνεται, πέρα από τις επιχειρήσεις, στα φυσικά πρόσωπα (μέλη Δ.Σ, μέτοχοι, διαχειριστές κλπ) που συμμετέχουν σε καρτέλ, προκειμένου να τους δοθεί κίνητρο να καταγγέλλουν παράνομες πρακτικές.
• Οι ποινικές κυρώσεις που προβλέπονται σε περίπτωση παράβασης του άρθρου 1 (παράνομες συμφωνίες, αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων και εναρμονισμένες πρακτικές), γίνονται πιο αυστηρές.
• Το κύρος των αποφάσεων της Επιτροπής θωρακίζεται με την αφαίρεση του δικαιώματος ψήφου των εισηγητών, προκειμένου να αποκλεισθούν τυχόν ενστάσεις παραβίασης των αρχών της δίκαιης δίκης.
• Πρόβλεψη μη δεσμευτικών γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων της Επιτροπής επί νομοθετικών και κανονιστικών πράξεων που μπορούν να επηρεάσουν τον ανταγωνισμό και καθιέρωση του δικαιώματος έκθεσης των απόψεών της ενώπιον των δικαστηρίων, σε υποθέσεις που δεν αφορούν εκδοθείσες από την ίδια αποφάσεις
• Διασφάλιση της συνέχειας του συλλογικού οργάνου με την εισαγωγή μεταβατικής διάταξης σύμφωνα με την οποία τα υπηρετούντα μέλη της ΕΑ αποκλειστικής απασχόλησης παραμένουν στη θέση τους μέχρι τη λήξη της θητείας τους, ενώ η θητεία των λοιπών μελών λήγει με την έναρξη ισχύος του νόμου. Τα παυόμενα μέλη μπορεί και να επανακριθούν, χωρίς η τρέχουσα θητεία τους να λαμβάνεται υπόψιν για το μέγιστο όριο των δύο θητειών. Προκειμένου να μην διακοπεί το έργο της Επιτροπής προβλέπεται ότι τα ανωτέρω μέλη συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους μέχρι την εκλογή νέων μελών.
ΠΡΕΖΑ TV
16-3-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου