Το τελευταίο ασθενοφόρο αγοράστηκε το 2004. Οι διασώστες εργάζονται αδιάλειπτα ακόμα και επί δέκα ημέρες. Μόνο στην Αθήνα το τηλέφωνο του ΕΚΑΒ χτυπά 6.000 φορές ημερησίως.
Επιτήδειοι εκμεταλλεύονται τις δυσλειτουργίες του και η μηχανοργάνωση παραμένει άγνωστη λέξη. Το ΕΚΑΒ του 2011 έχει «ξεμείνει» στη δεκαετία του '80, τότε δηλαδή που άρχισε να ακούγεται για πρώτη φορά ο πολύπαθος όρος «Εθνικό Σύστημα Υγείας».
Παρά τις προσπάθειες που γίνονται προκειμένου ν' αλλάξει το σκηνικό, οι ελλείψεις σε ασθενοφόρα και εξειδικευμένο προσωπικό παραμένουν σημαντικές, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν καθημερινά ανθρώπινες ζωές.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2006 το ΕΚΑΒ είχε 100 γιατρούς σ' όλη τη χώρα, ενώ σήμερα μετά βίας φτάνουν τους 80 μαζί με τους επικουρικούς. Αιτία, η λήξη των πενταετών συμβάσεων που δεν ανανεώθηκαν - σε πλήρη εναρμόνιση με τη μνημονιακή λογική «1 πρόσληψη προς 5 αποχωρήσεις».
Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, το υπάρχον προσωπικό δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες και τα λιγοστά ασθενοφόρα καλούνται συχνά να διανύουν μακρινές αποστάσεις. Η κατάσταση επιδεινώνεται το καλοκαίρι με την τουριστική κίνηση, τα αυξημένα περιστατικά, αλλά και τις άδειες των εργαζομένων. «Δουλεύουμε στο κόκκινο», λέει στην «Ε» ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ, Θεόδωρος Κωνσταντίνου. «Καθημερινά στην Αττική το ΕΚΑΒ δέχεται 6.000 κλήσεις, από τις οποίες οι 600-700 αφορούν επείγοντα περιστατικά. Είμαστε 720 διασώστες που καλύπτουμε παράλληλα και το Νομό Κορινθίας...».
Γερασμένα ασθενοφόρα
Το άλλο μεγάλο «αγκάθι» όμως είναι η... ηλικία των ασθενοφόρων. Στους δρόμους όλης της χώρας κινούνται 735 οχήματα, από τα οποία τα 230 αγοράστηκαν το 2004 για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Εχουν ήδη κλείσει μία επταετία ζωής, ενώ ο κανονισμός επιβάλλει την αντικατάστασή τους μετά την πενταετία. «Τα περισσότερα έχουν υποστεί μεγάλες φθορές, ενώ έχουν διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Μπαινοβγαίνουν στα συνεργεία και κοστίζουν μια περιουσία», εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνου.
Τα παραμάγαζα
Τις ελλείψεις του ΕΚΑΒ έχουν μυριστεί εδώ και χρόνια μικρές, ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες έχουν στήσει «παραμάγαζα». Ο ασθενής που παίρνει εξιτήριο συνήθως περιμένει με τις ώρες το ΕΚΑΒ στους διαδρόμους του νοσοκομείου για να πάει σπίτι του. Εκεί, λοιπόν, έρχεται ο ιδιώτης, ο οποίος χρεώνει «ταρίφα» για κάθε διακομιδή τουλάχιστον 70-80 ευρώ - ποσό που αυξάνεται ευθέως ανάλογα με τα... χιλιόμετρα που γράφει το κοντέρ του ασθενοφόρου. Οπως καταγγέλλει νοσηλευτής, «η χρέωση για μεταφορά ανθρώπου από την επαρχία στην Αθήνα μπορεί να φτάσει και τα 600 ευρώ».
«Υπηρεσία προηγούμενου αιώνα» χαρακτηρίζουν οι περισσότεροι το ΕΚΑΒ. «Δεν έχουν εντελώς άδικο», λέει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου, Γιάννης Ροτζιώκος, επισημαίνοντας ότι: «Το πληροφοριακό σύστημα που χρηματοδοτήθηκε από το Β' ΚΠΣ δεν λειτούργησε ποτέ και η υπόθεση βρίσκεται στον εισαγγελέα! Κάνουμε ό,τι μπορούμε - και ένα μεγάλο βήμα θα είναι η αγορά 167 καινούργιων ασθενοφόρων και 20 κινητών μονάδων που θα γίνει εντός των προσεχών μηνών μέσω ΕΣΠΑ.
Εχουν δεσμευτεί 200 θέσεις για διασώστες, μέσα στο μήνα αναμένουμε το ΦΕΚ για την πρόσληψη άλλων 66, ενώ προχωράει η θέσπιση κινήτρων για τους γιατρούς. Χρειάζονται πολλά ακόμα, όπως να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την πληθυσμιακή και γεωγραφική κατανομή του στόλου. Το παλεύουμε».
antoniadi@enet.gr
Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ
ΠΡΕΖΑ TV
6-4-2011
Επιτήδειοι εκμεταλλεύονται τις δυσλειτουργίες του και η μηχανοργάνωση παραμένει άγνωστη λέξη. Το ΕΚΑΒ του 2011 έχει «ξεμείνει» στη δεκαετία του '80, τότε δηλαδή που άρχισε να ακούγεται για πρώτη φορά ο πολύπαθος όρος «Εθνικό Σύστημα Υγείας».
Παρά τις προσπάθειες που γίνονται προκειμένου ν' αλλάξει το σκηνικό, οι ελλείψεις σε ασθενοφόρα και εξειδικευμένο προσωπικό παραμένουν σημαντικές, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν καθημερινά ανθρώπινες ζωές.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 2006 το ΕΚΑΒ είχε 100 γιατρούς σ' όλη τη χώρα, ενώ σήμερα μετά βίας φτάνουν τους 80 μαζί με τους επικουρικούς. Αιτία, η λήξη των πενταετών συμβάσεων που δεν ανανεώθηκαν - σε πλήρη εναρμόνιση με τη μνημονιακή λογική «1 πρόσληψη προς 5 αποχωρήσεις».
Οπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, το υπάρχον προσωπικό δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες και τα λιγοστά ασθενοφόρα καλούνται συχνά να διανύουν μακρινές αποστάσεις. Η κατάσταση επιδεινώνεται το καλοκαίρι με την τουριστική κίνηση, τα αυξημένα περιστατικά, αλλά και τις άδειες των εργαζομένων. «Δουλεύουμε στο κόκκινο», λέει στην «Ε» ο πρόεδρος των εργαζομένων του ΕΚΑΒ, Θεόδωρος Κωνσταντίνου. «Καθημερινά στην Αττική το ΕΚΑΒ δέχεται 6.000 κλήσεις, από τις οποίες οι 600-700 αφορούν επείγοντα περιστατικά. Είμαστε 720 διασώστες που καλύπτουμε παράλληλα και το Νομό Κορινθίας...».
Γερασμένα ασθενοφόρα
Το άλλο μεγάλο «αγκάθι» όμως είναι η... ηλικία των ασθενοφόρων. Στους δρόμους όλης της χώρας κινούνται 735 οχήματα, από τα οποία τα 230 αγοράστηκαν το 2004 για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων. Εχουν ήδη κλείσει μία επταετία ζωής, ενώ ο κανονισμός επιβάλλει την αντικατάστασή τους μετά την πενταετία. «Τα περισσότερα έχουν υποστεί μεγάλες φθορές, ενώ έχουν διανύσει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Μπαινοβγαίνουν στα συνεργεία και κοστίζουν μια περιουσία», εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνου.
Τα παραμάγαζα
Τις ελλείψεις του ΕΚΑΒ έχουν μυριστεί εδώ και χρόνια μικρές, ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες έχουν στήσει «παραμάγαζα». Ο ασθενής που παίρνει εξιτήριο συνήθως περιμένει με τις ώρες το ΕΚΑΒ στους διαδρόμους του νοσοκομείου για να πάει σπίτι του. Εκεί, λοιπόν, έρχεται ο ιδιώτης, ο οποίος χρεώνει «ταρίφα» για κάθε διακομιδή τουλάχιστον 70-80 ευρώ - ποσό που αυξάνεται ευθέως ανάλογα με τα... χιλιόμετρα που γράφει το κοντέρ του ασθενοφόρου. Οπως καταγγέλλει νοσηλευτής, «η χρέωση για μεταφορά ανθρώπου από την επαρχία στην Αθήνα μπορεί να φτάσει και τα 600 ευρώ».
«Υπηρεσία προηγούμενου αιώνα» χαρακτηρίζουν οι περισσότεροι το ΕΚΑΒ. «Δεν έχουν εντελώς άδικο», λέει ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου, Γιάννης Ροτζιώκος, επισημαίνοντας ότι: «Το πληροφοριακό σύστημα που χρηματοδοτήθηκε από το Β' ΚΠΣ δεν λειτούργησε ποτέ και η υπόθεση βρίσκεται στον εισαγγελέα! Κάνουμε ό,τι μπορούμε - και ένα μεγάλο βήμα θα είναι η αγορά 167 καινούργιων ασθενοφόρων και 20 κινητών μονάδων που θα γίνει εντός των προσεχών μηνών μέσω ΕΣΠΑ.
Εχουν δεσμευτεί 200 θέσεις για διασώστες, μέσα στο μήνα αναμένουμε το ΦΕΚ για την πρόσληψη άλλων 66, ενώ προχωράει η θέσπιση κινήτρων για τους γιατρούς. Χρειάζονται πολλά ακόμα, όπως να εκπονηθεί ένα ολοκληρωμένο επιχειρησιακό σχέδιο για την πληθυσμιακή και γεωγραφική κατανομή του στόλου. Το παλεύουμε».
antoniadi@enet.gr
Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗ
ΠΡΕΖΑ TV
6-4-2011
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου